Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Mire lehet/ne jó az iskola?
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Kulcsárné dr. Papp Enikő:
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás. A pályázat azonosító jele: TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szeretet, türelem, tolerancia
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
Az adaptivit á s szeml é lete é s m ó dszerei Lénárd Sándor ELTE PPK 2007.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Kompetensek lettünk? június 27..
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az óvodai tevékenységterv
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Inklúzív nevelés Magyarországon
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Pedagógus értékelési rendszer
Munkaszervezési formák
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei Rapos Nóra ELTE PPK 2006

Hogyan csináljam? Mit csináljak vele?

A differenciálás szemlélete 1. Az oktatás tömegesedése heterogén gyerekcsoportok szociokulturális különbségek egyenlőség, esélyegyenlőség, esélyteremtés, egyéni sajátosságok szelektív iskolarendszer

A differenciálás szemlélete 2. Információ robbanása – csúcstechnológia hatalmas mennyiségű információ praktikus ismeretek, új kompetenciák modern kommunikációs eszközök

A differenciálás szemlélete 3. A tanulásról alkotott tudás ismeretátadás szemléltetés pedagógiája cselekvés pedagógiája konstruktivizmus

A differenciálás szemlélete tömegesedés információ robbanás tanulásfelfogások nyitottság, empátia alkalmazható ismeretek, modern eszközök reflektív szemlélet Az egyén optimális fejlődésének segítése, az egyénhez igazodó tanulásszervezéssel.

Az egyéni sajátosságok figyelembe vétele Iskola Pedagógus

Intézményi lehetőségek a differenciálásra I. A dokumentumokban jól megfogalmazott célok operacionalizálás gyermeki szükségletek tevékenységkínálat

Intézményi lehetőségek a differenciálásra II. Az oktatási folyamatban az oktatás tartalma (új kompetenciák), rugalmas szervezeti keretek (osztálybontás, nívócsoport, feladatra szerveződő team), szervezési módok (egyéni, pár, csoport, frontális) szervezeti formák (45’,főtantárgy, blokk,epocha) módszerek (kooperatív, projekt, esettanulmány).

Intézményi lehetőségek a differenciálásra III. Külön szelekció szegregáció egyéni kezelés („defekt” mentén) homogén csoport (külső differenciálás) leszűkített képzés Együtt normális = különböző

A pedagógus I. A tanulásról alkotott tudás a tanár saját ismeretátadás szemléltetés pedagógiája cselekvés pedagógiája konstruktivizmus a tanár saját „tanulásfelfogása”

A tanár és a gyerekek együtt tanulnak! A pedagógus II. autonómia motiváció partnerség „nem értek hozzá, nem vagyok szakember” elbizonytalanodás bezárkózás A tanár és a gyerekek együtt tanulnak!

Módszerek kooperatív módszerek (A tanulók olyan csoportmunkát végeznek, melyben ugyanúgy felelősek egymás tanulási eredményeiért, mint a sajátjukért.) csoportos tanulás – egyéni teljesítmény módszer csoportos tanulás – egyéni vetélkedő módszer (csoportos értékelés, egyéni felelősség, egyenlő esély) mozaiktanulás módszere csoportkutatás módszere

Módszerek Poszter Portfolió Esettanulmány Projekt a prezentáció egyik formája Portfolió az egyéni produktumok újszerű dokumentálása Esettanulmány Projekt

A pedagógiai projekt jellemzői komplex - többféle tevékenységet igénylő probléma köré szerveződik tanárok és diákok partneri együttműködése - funkcionális kooperáció – indirekt irányítás - kettős tárgya van: „végtermék” – „alany” differenciálás eszköze - témában, tehetségben, motiváltságban - kooperáció – individualizáció - előzetes tudás – iskolán kívüli információ - idő tényező

A pedagógiai projektek fajtái A témaválasztás módja (a pedagógusok, diákok hirdetik) Tartalma, témája szerint (tananyaghoz kapcsolódó / nem kapcsolódó A tanítási időhöz való viszonya alapján (hagyományos órakeret, epocha, tanítási szünet) Időtartama szerint (1-2 nap, egy hét, hosszabb) Produktuma alapján (tárgyi, írásmű, előadás, rendezvény vita,stb.)

Az egyéni sajátosságok figyelembe vétele Hogyan??? A tanulásszervezést az egyén alapvető szükségleteihez kell igazítani!

A szükségletek szerepe MASLOW Önmegvalósítás Önbecsülés Társas Biztonsági Fiziológiai Autonómia Kompetencia Kapcsolat

Értékelés Differenciálás esetében kiemelt: szükségletet elégítsen ki, vagy frusztráljon, ne csak a tanulmányi tevékenységet értékeljük, értékelés formái (diagnosztikus, formatív, szummatív), szöveges szóbeli és írásbeli értékelés, komplex értékelés.