Fennmaradhat-e a Közös Agrárpolitika? Halmai Péter egyetemi tanár Szent István Egyetem A Közös Agrárpolitika 2014-től. Radikális reform? Nádudvar, 2008.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
„Közös Agrárpolitika 2013 után – fiatal gazdák a közép-európai régióban”, Tata, április 23. Dr. Ángyán József egyetemi tanár, intézetigazgató országgyűlési.
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Az agrár-, és vidékfejlesztési igazgatás alapkérdései „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa” Az Európai.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az EU többéves pénzügyi kerete
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
MeH-MTA Stratégiai kutatások. A vidék jövője: az agrárpolitikától a vidékpolitikáig Merre tart az Európai Unió: Közös agrárpolitikától közös vidékpolitikáig.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Az Európai Unió ökológiai hálózata
A vidéki tér sikertényezői
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Gazdasági és társadalmi kohézió az Európai Unióban Dr. Kocziszky György egyetemi tanár intézeti igazgató Salgótarján Miskolci Egyetem, Európa Gazdaságtana.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Külpiacra lépés az Európai Unióban – Gyurácz Németh Iván.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Fennmaradhat-e a Közös Agrárpolitika? Halmai Péter egyetemi tanár Szent István Egyetem A Közös Agrárpolitika 2014-től. Radikális reform? Nádudvar, április 11-12

Mérlegen a KAP a KAP legnagyobb kihívása nyitott pozíció 2013 után fontolva haladás? ÍRÁS A FALON

KÖLTSÉGVETÉSI FELÜLVIZSGÁLAT (BUDGET REVIEW) I. Az EU közös költségvetésében a mezőgazdasági és strukturális politika – amelyek a kiadások többségét képviselik – megakadályozzák, hogy az EU válaszoljon a globalizáció és a további bővítés kihívásaira. A évi költségvetési felülvizsgálat során radikális változásokat kell elérni az EU pénzügyekben – eltérve az 50 évvel ezelőtt létrehozott struktúrától. Dalia Grybauskaite EU költségvetési főbiztos, október

Dalia GRYBAUSKAITE (LT)

KÖLTSÉGVETÉSI FELÜLVIZSGÁLAT (BUDGET REVIEW) II. Vitatott kérdések: –mely kérdéseket finanszírozzanak az európai adófizetők? –lehetséges-e áttörés az újraelosztást célzó közös politikák (agrárpolitika, strukturális műveletek) helyett a „jövőorientált” politikák (K+F, emberi erőforrás fejlesztése stb.) irányában? –indokolt-e a megreformált KAP közös finanszírozása? –indokolt-e a közösen finanszírozott közvetlen támogatási rendszer fenntartása? –kiszélesíthető-e a nemzeti társfinanszírozás?

KÖLTSÉGVETÉSI FELÜLVIZSGÁLAT (BUDGET REVIEW) III. Következtetés: a közpénzeket az adófizetők számára egyértelműen indokolható politikákra kell fordítani átfogó KAP-vízió szükséges még a költségvetési felülvizsgálat (2009) előtt! annak hiányában veszélybe kerülhet a KAP 2013 utáni költségvetése

A nettó költségvetési pozíció változása (a közvetlen támogatások és a vidékfejlesztési intézkedések hatására év, a GDP%-ában)

A jelenlegi KAP kritikája részleges szétválasztás múltbeli bázisok közvetlen támogatások tőkésedése a földárakban és a földbérleti díjakban, torzítás az inputpiacokon bonyolult, bürokratikus rendszer mennyiségi szabályozás a vidékfejlesztés korlátozott szerepe támogatási diszparitás az új tagországok hátrányára Következtetés: a lényeges változások ellenére a KAP jelenlegi rendszere még mindig nem fenntartható

Új kihívások globalizáció kereskedelmi liberalizáció éghajlati változás új felhasználási irányok támasztotta kereslet strukturális reformok kihívásai Következtetések: –fokozódó versenykényszer, leépülő protekcionizmus –a piaci koordináció növekvő szerepe –megkerülhetetlen a szerkezeti átalakulás –az európai társadalom továbbra is igényt tart a multifunkcionális szolgáltatásokra

A vision for agriculture I. (Brit tanulmány, december) Cél: „a következő évtized második felében az EU mezőgazdaságát ne kelljen másképp kezelni, mint a gazdaság más szektorait….. a termeléshez kötött támogatás és az egységes mezőgazdasági támogatás teljesen eltűnik… (Mindez) a KAP költségvetés igen jelentős csökkentését teszi lehetővé.”

Hazai – nem agráros - vélemény „Alapvetően elhibázott lenne, ha a nettó haszonélvező Magyarország éppen e területen szeretné megtartani 2013-ig … kiteljesedő egyenrangú pozícióját, ahelyett, hogy a közösségi költségvetés egyéb és sokkal fontosabb tételeire összpontosítana, beleértve természetesen a jelentős nettó haszonélvezői státusz fenntartását (de nem a mezőgazdasági kifizetések oldaláról).” „ az agrárpolitika mindenfajta és teljeskörű renacionalizációja Magyarország számára annál előnyösebb lenne, minél korábban következne be” Pénzügyi Szemle szám o

A KAP lehetséges opciói korrekciók radikális reform renacionalizáció totális liberalizálás

KAP opciók és a magyar érdek FENNTARTHATÓ KAP! a KAP-reform további előrevitele a jelenlegi viszonyok fenntartását célzó konzervatív pozíció képviseletével nem tudnánk érdemi hatást gyakorolni a utáni rendszerre

Vízió: Közös Agrár- és Vidékpolitika (KAV) fordulat szükséges: a KAP-reform radikális elmélyítése középpontban a fenntarthatóság (környezeti, gazdasági és társadalmi értelemben) a környezeti értékeket és a versenyképességet egyaránt szolgáló közös Agrár- és Vidékpolitika (KAV)

Milyen legyen az új politika? FENNTARHATÓ PIACORIENTÁLTKÖZJAVAKRA IRÁNYULÓ VERSENYKÉPESSÉGET JAVÍTÓ VIDÉKKÖZPONTÚ EGYSZERŰ ÉS ÁTLÁTHATÓ

Jelenleg: KÖZÖS AGRÁRPOLITIKA Vízió: KÖZÖS VIDÉKPOLITIKA! I. PILLÉR I. PIACPOLITIKA I. VIDÉKI KÖZJAVAK ELŐÁLLÍTÁSÁNAK ÖSZTÖNZÉSE Közvetlen támogatás (SPS, összekap- csolt) Egyéb belpiaci intézkedé- sek Külpiaci intézkedések I/A: Általány- támogatás (közjavak alapján) I/B: Regionális kiegészítő támog. (közjavak célzott előállítására) II. PILLÉR 1. tengely: Verseny- képesség II. VIDÉKFEJLESZTÉS 2. tengely: Környezet- gazdálkodás 3. tengely: Diverzifiká- ció és életminőség javítása II.VIDÉKI GAZDASÁG ÉS TÁRSADALOM ÉLETKÉPESSÉGÉNEK NÖVELÉSE II/A: Mezőgazdaság, erdőgazdaság akvakultúra versenyképessé- gének növelése II/B: Vidéki közösségek gazdasági, társadalmi erősítése - Szerkezeti alkalmazkodás - Integrált válság- és kockázat menedzsment

Fennmaradhat-e a Közös Agrárpolitika? Halmai Péter egyetemi tanár A Közös Agrárpolitika 2014-től. Radikális reform? Nádudvar, április 11-12

84,360,124,2Szlovénia 80,941,639,3Szlovákia 81,519,761,8Magyarország 82,130,052,1Lengyelország 80,134,146,1Csehország 81,138,241,9EU15 73,423,350,1Olaszország 77,930,247,7Németország 81,511,669,9Nagy-Britannia 86,822,864,0Görögország 85,631,654,1Franciaország 82,541,640,1Ausztria ÖsszesenErdőterület Mezőgazdasági terület A mezőgazdasági terület és az erdőterület aránya az egyes EU-tagországokban

A Közös Agrárpolitika szükségessége I. európai mezőgazdasági modell –sajátos szerkezet és funkciók –többfunkciós mezőgazdaság –pozitív externalitások, közjavak előállítása: pusztán a piaci mechanizmus alapján nem biztosítható azok elégséges kínálata a versenytársakénál szigorúbb agrárkörnyezeti, állatvédelmi, élelmiszerbiztonsági szabályok versenyhátrányt jelentenek

A Közös Agrárpolitika szükségessége II. agrárgazdasági externalitások gazdasági költségeinek meghatározása nehézséget jelent Következtetés: a mezőgazdasági termelés során kapcsolt kibocsátásként előállított pozitív externalitások pótlólagos költségekkel járnak

A bérelt föld aránya és a kapcsolt területi támogatás transzfer-hatékonysága A bérelt föld aránya (%- ban) Területi támogatási transzfer- hatékonysága (%) Dánia 2569,6 Németország 6930,0 Spanyolország 3362,3 Franciaország 8118,9 Olaszország 3858,0 Hollandia 3956,8 Ausztria 3164,4 Egyesült Királyság 3956,8 EU

A KAP támogatások szerkezetének alakulása

A közvetlen támogatások és a nettó állóeszköz- felhalmozás alakulása (millió forint, folyó áron, ) agrárberuházások támogatásanettó vállalkozói jövedelem nettó állóeszköz-felhalmozástermelési (közvetlen) támogatás Forrás: KSH, 2007

A KAP költségvetés szerkezete ( ) egyéb közvetlen támogatások vidékfejlesztés export támogatások

Milyen szinten indokolt a közjavak finanszírozása? a fiskális föderalizmus elmélete szerint a centralizált (esetünkben: közösségi) finanszírozás jelentős, a határokat átlépő pozitív és negatív externalitások, tovagyűrűző hatások esetén lehet indokolt európai közjavak ingyen ebéd nem lehetséges. Nem talált pénz! a renacionalizációja veszélyeztetné a belső piac zavartalan működését, illetve a társadalmi-gazdasági kohéziót a közös keretek lehetővé teszik, hogy az EU kompenzálja az európai közjavak előállítása során egyenlőtlenül jelentkező költségeket a közös keretek átláthatóságot és kiegyenlítettebb versenyfeltételeket biztosítanak

A közös finanszírozás mellett jelentős további érvek szólnak Az értékes területek nagy része nemzetközi jelentőségű. Azok védelme ezért nem lehet az egyes tagállamok kizárólagos felelőssége. Az EU számos olyan irányelvet adott ki, amely hatással van a különleges védelemben részesített területek tulajdonosaira, használóira és/vagy lakóira. Az ezekkel kapcsolatos költségek teljes egészében nem háríthatóak át a tagállamokra. Gazdaságilag hanyatló, ám társadalmilag értékes területek esetén az EU hozzájárulás hatékonyan ösztönözheti a nemzeti költségvetésből a konzerválásra fordítandó összeg növelését.

Piacorientált teljes szétválasztás piaci reformok elmélyítése piaci koordináció válság- és kockázatmenedzselési rendszer kiépítése

Közjavakra irányuló közvetlen támogatások a közjavak előállítását díjazzák elszakadás a korábbi bázisértékektől kölcsönös megfeleltetés, feltételesség növekvő szerepe átalánytámogatás és célzott támogatások

Versenyképességet javító rugalmasabb alkalmazkodást segítő hatékony válaszok az új kihívásokra fokozott figyelem az erdőgazdálkodás és az akvakultúra versenyképességének javítására szerkezeti kiigazítások, az erőforráspiacok rugalmasabb működése és az emberi tényező kiemelt fejlesztése Kiigazítás egyúttal krízismegelőző (proaktív jellegű)