A magyarországi korrupció mélysége, megoldási javaslatok Magyar Könyvvizsgálói Kamara 2010. szeptember 17. Alexa Noémi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korrupció az igazságszolgáltatásban és a bűnmegelőzésben Állami szereplők és a korrupció „Kormányzati válaszok” Sántha György, dr. IRM Miniszteri Kabinet.
Advertisements

Kormányzati szándékok a közérdekű bejelentők védelmében
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Korrupciós kockázatok az üzleti szektorban. Kutatási háttértanulmányok Szántó Zoltán (BCE Szociológia és Társadalompolitika Intézet) – Tóth István János.
A KORRUPCIÓ ÉS A MINDENNAPI ÉLET: A MAGYAR KÖZVÉLEMÉNY
Panasztétel és elszámoltathatóság a korrupció elleni küzdelemben
Globális Korrupciós Jelentés: Klímaváltozás Bemutató május 11. Budapest.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Az életminőség mérése Kelemen Rita
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Martin József Péter A Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.
Nizák Péter Az intézményi fejlesztés kérdése a civil szektorban Budapest, november 29. Táncsics Alapítvány, Friedrich Ebert Stiftung.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Átláthatósági megállapodások Transparency International Magyarország.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
2009, Budapest, február 10. A Transparency International és a magyar üzleti élet.
Korrupciós hálózatok Korrupciós hálózatok Magyarországon 2010-ben Dr. PINTÉR ISTVÁN.
Korrupció érzékelési index 2010 Sajtótájékoztató október 26. Transparency International Magyarország
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
A Microsoft Windows Vista gazdasági hatásai Lehetőségek az ökoszisztéma számára Microsoft Innovációs Nap november 27. Komáromi Zoltán Ügyvezető igazgató.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
EU II..
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
1 © kurtán sándor 2011 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban munkaadói szervezetek az EU-ban.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
1 Új tendenciák az elmúlt év közbeszerzéseiben november 22. Berényi Lajos Elnök Közbeszerzések Tanácsa.
A minősítés és a standardok szükségessége a civil szektorban Szekér András „Bizalom és átláthatóság a civil szektorban” konferencia.
Korrupció érzékelési index 2009
Korrupció érzékelési index – CPI 2007 Alexa Noémi Korrupció érzékelési index – CPI 2007 Alexa Noémi
Korrupció érzékelési index 2011 Sajtótájékoztató december 1. Transparency International Magyarország
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
Láthatatlan adathalmaz Átláccó Fesztivál december 7.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Projekttámogatási Osztály
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
1 A MAGYAR GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGE ÉS BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI Chikán Attila a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének egyetemi tanára,
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
1 Merre tovább, magyar gazdaság? Versenyképesség és gazdaságpolitika Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem Egyedül nem megy? Gazdaságpolitikai.
Átláthatósági megállapodások Transparency International szeptember 29.
A magyarországi korrupcióról Dr. Szente Zoltán PhD szakmai minőségbiztosító.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
ZALA MEGYEI VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ALAPÍTVÁNY Nagy András Ügyvezető igazgató.
Dr. Gyökér Irén, egyetemi docens. Fogalmak Kedvezőtlen helyzet: korrupt magatartás elfogadott B2B kapcsolatokban csúszópénz elfogadott Pályázatokon elnyerhető.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
Láthatatlan adathalmaz
Dr. Papanek Gábor Európa versenyképessége
Az integritás szerepe a jó kormányzás megvalósításában
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Az MNB szempontjai a napon belüli elszámolással kapcsolatban
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

A magyarországi korrupció mélysége, megoldási javaslatok Magyar Könyvvizsgálói Kamara szeptember 17. Alexa Noémi

Tartalom Korrupciós helyzet Korrupció hatása a gazdasági szektorra Megoldási javaslatok

Korrupció érzékelési index Pontszám: 5,1 (2008: 5,1) Helyezés: 46. ( )

Régiós összehasonlítás

Régiós összehasonlítás - gazdasági növekedés Forrás: Központi Statisztikai Hivatal

TÁRSADALMI ÉRTÉKEK TÁRSADALMI ÉRZÉKENYSÉG MÉDIA CIVIL TÁRSADALOM ÜZLETI ÉLET NEMZETKÖZI SZERV. Nemzeti integritás tanulmány FENN- TARTHA- TÓ FEJL. ÉLET- MINŐSÉG JOG URALMA SZÁMVEVŐSZÉK OMBUDSMAN FELÜGYELETI SZERVEK KÖZIGAZGATÁS TÖRVÉNYHOZÁS KORMÁNY BÍRÓSÁGOK T I S Z T A K Ö Z É L E T

ÜZLETI TÁRSADALMI ÉRTÉKEK TÁRSADALMI ÉRZÉKENYSÉG ÉLET- MINŐSÉG JOG URALMA SZÁMVEVŐSZÉK OMBUDSMAN FELÜGYELETI SZERVEK KÖZIGAZGATÁS TÖRVÉNYHOZÁS KORMÁNY BÍRÓSÁG T I S Z T A K Ö Z É L E T CIVIL ÉLET TÁRS. NEMZETKŐZI SZERV. MÉDIA FENN- TARTHA- TÓ FEJL. Nemzeti integritás tanulmány

Nemzeti integritás tanulmány, 2007 Párt- és kampányfinanszírozás átláthatatlan Közbeszerzési rendszer magas korrupciós kockázatot rejt Gyenge jogalkalmazás, enyhe szankciók Korrupció társadalmi elfogadottsága magas Civil szféra gyengesége Politikai akarat hiánya a korrupció megfékezésére

Korrupciós kockázatok az üzleti szektorban, 2008 Közbeszerzési kockázatok Kiírás – Nem írnak ki pályázatot – Adott cégre szól a kiírás Ajánlattétel – Kiíró részéről ösztönzött kartell – Kartell megállapodások – Alvállalkozók kötelező bevonása Bírálat – Formai okokból kizárás – Eredménytelenné nyilvánítás Végrehajtás – Hiányos teljesítés elfogadás – Szakszerűtlen kiírások következményei TI becslés szerint 20-25%-kal drágítja a beszerzéseket

GCB 2009 – A lakosság által korruptnak vagy nagyon korruptnak ítélt területek, Magyarország, EU, KKE EU/KKE: Ausztria, Bulgária, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Görögország, Hollandia, Izland, Izrael, Lengyelország, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svájc

Tartalom Korrupciós helyzet Korrupció hatása a gazdasági szektorra Megoldási javaslatok

12 A korrupció hatása az üzleti életre Növeli az üzlet költségeit Azokban az országokban, amelyekben a korrupció széles körben elterjedt, a vállalatok kénytelenek bevételük jelentős arányát kenőpénzként elkölteni MECHANIZMUS Torzítja a versenyt Elbátortalanítja a befektetőket Source:Oriens, Lambsdorff A korrupció számottevő hatást gyakorol az üzleti életre: növeli a költségeket, csökkenti a versenyképességet, gátolja a befektetéseket A KORRUPCIÓ HATÁSA AZ ÜZLETI ÉLETRE A korrupció előnyt biztosít azon piaci szereplők számára, akik hatékonyan tudnak korrumpálni és segít nekik a piacok meghódításában Az üzleti siker bizonytalansága, amelyet a korrupció erősen titkos természete okoz, elbátortalanítja a befektetőket, s így hozzájárul ahhoz, hogy a források rossz helyre kerüljenek

13 A korrupció hatása az üzleti életre Növeli az üzlet költségeit A cégek 10 százaléka éves bevétele több mint 2 százalékát költi vesztegetésre Magyarországi bizonyítékok Torzítja a versenyt Elbátortalanítja a befektetőket Source:Oriens analysis, EBRD: Business Environment and Enterprise Performance Survey, 2005, PricewaterhouseCoopers: IV. Global Crime Survey – Hungary, 2007; Gallup: Corruption in the sphere of small and medium-sized private enterprises, 2000 A korrupció negatív hatásai az üzleti életre jelentősek Magyarországon A korrupció hatása az üzleti életre 77 nagyvállalat 44 százalékánál állítják: egy pályázati vereség lehetséges oka, hogy versenytársuk kenőpénzt fizetett A vállalatok 27 százalékánál állítják: már előfordult, azért nem vágtak bele egy nagyobb beruházásba, mert attól tartottak, hogy kenőpénzt kellene fizetni

14 Jövedelmi szint Az üzleti élet szabadsága* Kormányzati hatékonyság ** Leírás GDP/fő, vásárlóerő- paritáson *Business freedom is measured by the Heritage foundation as a component in the Index of Economic Freedom. It is a quantitative measure of the ability to create, operate, and close an enterprise quickly and easily **The Government effectiveness index measures most importantly perceptions of the quality of public and civil services, and the quality of policy formulation and implementation Source:Oriens analysis, Transparency International, World Bank, Heritage Foundation A korrupció szintjét befolyásoló legfontosabb tényezők: a jövedelem, az üzleti élet szabadsága, illetve a kormányzat hatékonysága. E három tényező együttesen 90 százalékban megmagyarázza, hogy az egyes országok hol helyezkednek el a CPI- rangsorban A KORRUPCIÓ SZINTJÉT MEGHATÁROZÓ FŐBB TÉNYEZŐK Kapcsolat a korrupcióval Minél magasabb a jövedelem, annál alacsonyabb a korrupció szintje Hatásmechanizmus A magasabb jövedelmi viszonyok lehetővé teszik az államigazgatás hatékonyabb működtetését, egyaránt csökkentve a kenőpénzek adására és elfogadására való hajlandóságot Az üzleti életben való részvétel akadálytalansága Minél szabadabb az üzleti élet, annál kisebb a korrupció Ha kevesebb kontaktust kell az állami szervekkel kiépíteni, csökken a potenciálisan korrupt tranzakciók száma A közszolgáltatások minősége, a szabályozó rendszerek, illetve végrehajtásuk minősége Minél hatékonyabb a kormányzat, annál kisebb a korrupció A hatékony kormányzati munka révén jobb minőségűekké válnak a kormányzati intézmények, ami a korrupciót nehezebben kivihetővé és kevésbé jövedelmezővé teszi Statisztikai analízis: A TI CPI--rangsora, a Világbank által közzétett, vásárlóerő-paritáson mért GDP/fő, az Index of Economic Freedom üzleti szabadságot mérő osztályzata, illetve a Világbank Worldwide Government Indicators kormányzati hatékonyságot mérő osztályzata alapján 65 ország regressziós analízise

15 *Government size score is measured by the Heritage foundation as a component in the Index of Economic Freedom. It is defined to include all government expenditures Source:Oriens analysis, Transparency International, World Bank, Heritage Foundation A korrupció-ellenes erőfeszítéseknek a kormányzati hatékonyság növelésére kellene fókuszálniuk, hiszen a kormányzati kiadások nagysága alapján arra számíthatnánk, hogy Magyarország sokkalta tisztább A korrupció-ellenes erőfeszítések javasolt főbb célpontjai Magyarországon Feltételezhető CPI A vásárlóerő- paritáson számolt GDP/fő A TI CPI indexe, 2009 Az üzleti szabadságot mérő osztályzat A kormányzat nagyságának jelzőszáma alapján* A magyarországi korrupció gyökerei A kormányzati hatékonyság osztályzata alapján feltételezhető korrupciós szint megfelel az érzékelt korrupciós szintnek A korrupció és az állami kiadások nagysága közti viszony statisztikai analízise viszont azt mutatja ki, hogy az állam mérete alapján sokkal alacsonyabbnak kellene lennie a korrupció szintjének A korrupció-ellenes erőfeszítéseknek ezért az állami költekezés hatékonyságára kellene koncentrálniuk, ebben még jelentős korrupció-csökkentési potenciál rejlik Emellett az üzleti szabadság növelése hathatna jelentősebb mértékben a korrupció csökkenésének irányába A kormányzati hatékonyság osztályzata

Tartalom Korrupciós helyzet Korrupció hatása a gazdasági szektorra Megoldási javaslatok

17 Az üzleti szabadság növelésére a TI Magyarország célzott projekteket indított az üzleti szabadság növelése céljából Kevésbé korrupt és ezáltal üzletbarátabb környezet A figyelem ráirányítása a korrupció problémájára a TI Magyarország tevékenysége hatékonyságának növelése céljából folyamatosan szervezi az akciók média-jelenlétét A mindenkori korrupciós helyzet elemzése a TI Magyarország időről időre felméréseket végez a TI International módszertana alapján a korrupciós helyzet monitorozása céljából Source:Transparency International Hungary A TI Magyarország kifejlesztett egy sor egymást kölcsönösen segítő általános és célzott módszert a korrupció-ellenes küzdelem leghatékonyabb megvívására A TI MAGYARORSZÁG KORRUPCIÓ-ELLENES ERŐFESZÍTÉSEI –A KÜLÖNFÉLE MÓDSZEREK ÍGY ÉPÜLNEK EGYMÁSRA Az állam hatékonyságának növelése a TI aktívan segíti a kormányzatot az állam hatékonyságának növelésében

18 A National Integrity System, illetve a friss CPI-rangsorok publikálása révén a TI Magyarország segít abban, hogy átfogó képet kapjunk a magyarországi korrupcióról TEVÉKENYSÉGEK – A KORRUPCIÓS HELYZET FOLYAMATOS ELEMZÉSE Nemzeti integritás rendszer (NIS): átfogó tanulmány a magyar intézmények átláthatóságáról és elszámoltathatóságáról Korrupció-érzékelési index (CPI) Globális Korrupciós Barométer : lakossági felmérés Külföldiek megvesztegetését tiltó nemzetközi egyezmény végrehajtásának monitorozása Versenykultúra kutatás Korrupciós kockázatok az üzleti szektorban Objektív, kvalitatív adatok a korrupciós helyzetről Forrás:Transparency International Magyarország

Egyre erősödő társadalmi nyomás 19 Forrás:Transparency International Magyarország A TI Magyarország hangsúlyt helyez arra, hogy hasznos tevékenységek révén mozdítsa elő a korrupció-ellenes harc ügyét TEVÉKENYSÉGEK – A FIGYELEM FELHÍVÁSA A KORRUPCÓ PROBLÉMÁJÁRA Jogalkotói érdekérvényesítés : igazságszolgáltatás, Pártfinanszírozás Közbeszerzések közérdekű bejelentők védelme Előadások, sajtótájékoztatók Átláccó fesztivál, december 9. Média-akciók: állásfoglalások, www. kepmutatas.hu Hírlevél, blog, Facebook Fair Play Marathon

Etikusabb üzleti környezet 20 Forrás:Transparency International Magyarország A TI Magyarország célzott projekteket indít az üzleti környezet javítása végett TEVÉKENYSÉGEK – AZ ÜZLETI SZABADSÁG NÖVELÉSE Vállalati Támogatói Fórum Bíróképzés Közérdekű bejelentők védelme: Törvényt fogadtak el a TI felvetése után Bejelentővonal cégek számára Közbeszerzések monitorozása – átláthatósági megállapodások Versenyadatbázis Versenykultúra kutatás Korrupcióellenes Üzleti Elvek promóciója

Keretek és gyakorlatok átláthatóbbá válnak 21 Source:Transparency International Hungary A TI Magyarország jelentős erőfeszítésekkel járul hozzá az állam hatékonyságának növeléséhez – kulcsterület, amelyen a tevékenységek komoly hatással járhatnak TEVÉKENYSÉGEK – AZ ÁLLAM HATÉKONYSÁGÁNAK NÖVELÉSE Átláthatósági megállapodás tesztprojektek: MNB, Svájci Hozzájárulás Törvények véleményezése Párt- és kampányfinanszírozás átláthatóvá tétele Közérdekű bejelentők védelme Közbeszerzések Tanácsa munkájának monitorozása Vezető pozíciójú személyek etikai kontrollja Önkormányzati korrupciós kockázatok vizsgálata

22 Az üzleti szabadság növelésére a TI Magyarország célzott projekteket indított az üzleti szabadság növelése céljából Kevésbé korrupt és ezáltal üzletbarátabb környezet A figyelem ráirányítása a korrupció problémájára a TI Magyarország tevékenysége hatékonyságának növelése céljából folyamatosan szervezi az akciók média-jelenlétét A mindenkori korrupciós helyzet elemzése a TI Magyarország időről időre felméréseket végez a TI International módszertana alapján a korrupciós helyzet monitorozása céljából Source:Transparency International Hungary A TI Magyarország kifejlesztett egy sor egymást kölcsönösen segítő általános és célzott módszert a korrupció-ellenes küzdelem leghatékonyabb megvívására A TI MAGYARORSZÁG KORRUPCIÓ-ELLENES ERŐFESZÍTÉSEI –A KÜLÖNFÉLE MÓDSZEREK ÍGY ÉPÜLNEK EGYMÁSRA Az állam hatékonyságának növelése a TI aktívan segíti a kormányzatot az állam hatékonyságának növelésében

Köszönöm a figyelmet!