„Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” konferencia Gégény István ORFK – OBB A rendőrség feladatai a vasúti átjárók biztonsága érdekében; a prevenció lehetőségei „Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” konferencia Bükfürdő, 2010. június 9-10.
Akiknek szerencséjük volt!
És akiknek NEM!
Autóbusz balesetek vasúti átjárókban Kecskemét 37 halott 19 sérült Sorompó nélküli 1973 Hajdúsámson 12 halott 14 sérült Sorompó nélküli 1975 Lökösháza 12 halott 7 sérült Jól működő fénysorompó 1979 Siófok 20 halott 13 sérült Jól működő fénysorompó 1980 Mohora 17 halott 29 sérült Jól működő fénysorompó 1981 Pörböly 12 halott 22 sérült Sötét fénysorompó 1992 Kutas 13 halott 15 sérült Nyitott teljes sorompó 1996 Siófok 33 halott Jól működő fénysorompó 2003 ???
Vasúti és közúti járművek összeütközése 2005-2009. 2005. 2006. 2007. 2008. 2009. Vasúti és közúti járművek össze-ütközése 106* 35 34 44 39 *2006-ban a statisztikai adatgyűjtésben módszertani változás történt (10 millió Ft-ról 40 millió Ft-ra emelkedett a jelentős anyagi káros vasúti átjárós ütközések alapértéke)
Balesetek vasút-közút szintbeni kereszteződésben 2005-2009. 2005. 2006. 2007. 2008. 2009. Összes ütközés száma 106* 35 34 44 39 Ebből személyi sérüléses 42 33 Meghalt személyek száma 23 fő 20 fő 42 fő 28 fő
A vasúti átjárók biztonságával kapcsolatos rendőri tevékenység területei Represszív tevékenység - közúti ellenőrzések a vasúti átjárók környezetében - napi ellenőrzési tevékenység része - közös kampányok a MÁV-Zrt-vel Preventív tevékenység - célirányos felvilágosító és kommunikációs tevékenység - közlekedésre nevelés - balesetmegelőzés egyéb területei - ORFK-OBB szerepe Egyéb hatósági tevékenység (infrastruktúra kialakításban közreműködés, szignalizációk stb.)
Vasúti átjárók forgalmának célellenőrzése I. 2010. március 30. A Rendőrség - MÁV Zrt. - Rendőrség együttműködése keretében Országosan 60 vasút-közút szintbeni átjáróra terjedt ki A forgalomellenőrzésen túl az átjárók forgalombiztonsági szemléjére is kiterjedt A rendőrség a legfőbb baleseti kockázatot jelentő szabályszegések ellen lépett fel Szabályszegések technikai eszközökkel történő rögzítése (az objektív felelősség hatálya alá tartozó ügyekben) További ellenőrzések: 2010. június 03. és 22. Az ellenőrzések tapasztalatai az ORFK-OBB honlapján megismer-hetők
Vasúti átjárók forgalmának célellenőrzése II. (2010. március 30.) Szankciók: 24 gépjármű és 5 kerékpár haladt át tilos jelzésen (a rendőri jelenlét ellenére) Helyszíni bírság: 67 fővel szemben Szabálysértési feljelentés: 9 esetben Közigazgatási eljárás: 95 fővel szemben Összesen mintegy 200 jogsértés néhány óra alatt Tapasztalatok: Gyakori a körültekintés nélküli átjáróba hajtás Kereszteződésben megállás forgalmi okból Kerékpárosok és gyalogosok kevésbé tekintik kötelezőnek a szabályokat Az akció napján a vasúti átjárókban nem történt baleset
Prevenció A represszív (ellenőrző) tevékenység szükségszerű kiegészítője Fontos terület a vasúti átjáróban történő balesetek megelőzésére is Kommunikáció: a lehetőségek valóságos tárháza „Forráshiányos” időszakban a szerepe még inkább felértékelődik A prevenció főbb elvei és irányai: Nem léteznek „sablonok” - haladni kell a korral Korcsoportnak megfelelő eszközök alkalmazása (közlésmód, nyelvezet, stílus) Hagyományos kommunikációs eszközök mellett sokkoló kampányok Internet lehetőségek (honlap, egyéb) Bulvár sajtó Rendezvények lehetőségei Egyéb területek (gyermekrajz pályázat stb.)
Egy érdekesség – vasútbiztonság gyermekszemmel!!!
Vasúti átjáró kampányok Világszerte számos kampány folyik napjainkban is Korántsem új módszer a vasúti átjáróban történő balesetek visszaszorítására Már a XX. század első felében is alkalmazták A képen egy új-zélandi kampány kiadványa látható: „Safety Crossing Campaign” „Állj! A biztonság az első!” „Tanulmányozza a tömeg jelentőségét!”
Nemzetközi kampányok a vasúti átjárók biztonságáért ‘Don’t risk it!’ kampány Ausztráliában: „zéró tolerancia” meghirdetése a kormány által (2009) + számos kezdeményezés ‘Railway Safety Campaign’, 2010. májustól (Kanada); Cél: egyetlen baleset (sérülés, haláleset) sem történjen az év végéig ‘Don’t Run The Risk’ kampány 2009 (UK) „Bahnübergang” kampány 2009. szeptember (D)
A sokkoló propaganda ismérvei EU-ban egyre inkább elterjedt és alkalmazott módszer Kimagasló hatásfok jellemzi Első sorban az érzelmekre hat (fiatalok elérése) Rövid, tömör, csattanós kifejezés Bemutat, vagy érzékeltet Hátrányai: - a célközönség egyre „véresebb” közlésmódot vár - „tönkreteheti az estét” Nem minden korcsoportnál hatásos (idősek stb.) Csak más módszerekkel együtt célszerű alkalmazni!
Vasúti átjáró kampányok filmanyagai
Dont Run The Risk I. (UK)
Dont Run The Risk II. (UK)
Some things are worth waiting for (AU)
A „Tilos!” jelzésnél soha nincs esély, legfeljebb szerencse!
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! www.baleset-megelozes.eu