Magyarországi vasúti személyszállítás helyzete, fejlesztésének iránya Fókuszban a kelet-nyugati szállítás fejlesztése. Kínálatjavítási lehetőségek a magyar-ukrán személyforgalomban Somodi László, marketing és fejlesztési vezető MÁV-START ZRt. Nyíregyháza, 2009. szeptember 9.
A MÁV-START Zrt. a MÁV Csoport tagja Központi Szolgáltatások Pályavasút MÁV-START Zrt. MÁV-TRAKCIÓ Zrt. MÁV-GÉPÉSZET Zrt. Záhony-Port Zrt. Egyéb leány-vállalatok Szervezeti változások: 2003: Üzletágak divizionális struktúrába szervezése, önálló számviteli rendszerek kialakítása 2006. január 1.: Árufuvarozási Üzletág jogi önállósítása (MÁV Cargo Zrt.) 2007. július 1.: Személyszállítási Üzletág jogi önállósítása (MÁV-START Zrt.) 2008. január 1.: Gépészeti Üzletág szétválasztása, önálló vontatási (MÁV-TRAKCIÓ Zrt.), valamint járműjavítási- és karbantartási társaság (MÁV-GÉPÉSZET Zrt.) megalakítása 2008: MÁV Cargo Zrt. értékesítése 2010: Pályavasút önállósítása
Személyszállítás - számokban Pályahálózat hossza: 7596 km Dízel mozdonyok száma: 473 db Pályasűrűség: 82,8 km/1000 km2 Villanymozdonyok száma: 460 db Kétvágányú pályák aránya: 15,4% Mozdonyok átlagéletkora: 30 év Villamosított pályák aránya: 33,7% Hidasnémeti Záhony Fővonali átlagsebesség: 100-120 km/h Kisvárda Szerencs Miskolc Tokaj Rajka Eger Nyíregyháza Szob Hegyeshalom Komárom Győr Mellékvonal (2698 km) Sopron Csorna Tatabánya Budapest Debrecen Püspökladány Hazai törzshálózat (2276 km) Celldömölk k Szolnok Szombathely Székesfehérvár Boba m Veszprém Biharkeresztes Ajka Szt.gotthárd Kecskemét Sárbogárd Nemzetközi törzshálózat (2622 km) Zalaegerszeg Siófok Hodos Fonyód B.szentgyörgy Békéscsaba Nagykanizsa Dombóvár Lőkösháza Somogyszob Murakeresztúr Kaposvár Kelebia Szeged Villamos motorvonatok száma: 94 db Gyékényes Csurgó Pécs Röszke Dízel motorkocsik száma: 350 db Állomások száma: 736 Szentlőrinc Motorkocsik átlagéletkora: 21 év Megállóhelyek száma: 783 Magyarbóly Személykocsi állomány: 2752 db Dolgozói létszám: 40 947 fő
Stratégiai pilléreink 2008-2010 Stratégiai pillérek Hosszú távú megrendelői érték Intézkedési terv Szolgáltatási színvonal növelése Kiszámítható finanszírozás Működési hatékonyság javítása Stratégiai programok Utas nézőpont Pénzügyi nézőpont Eredmény javítása Vevői értékek növelése Márkaépítés Bevétel növelése Termelékenység javítása ● Arculatépítés ● Integrált kommunikáció ● Társadalmi felelősségvállalás CSR ● Kínálat bővítés ● Szolgáltatási színvonal folyamatos javítása ● Ár/érték arány javítás ● Menetdíj bevétel növelése, ● Fogyasztói árkieg. elérése, ● Tulajdonosi költségtérítés, ● Egyéb személyszáll-i bevételek ● Hatékonyság ● Költségstruktúra – optimalizálás ● Forrásmenedzsment
Szolgáltatási színvonal növelése új értékesítési csatornák gépesítés projektvállalat információs rendszer Utazási igény felmerülése és eszközválasz-tás Tájékozódás utazás előtt Jegyvásárlás Vevőgondo-zás Utazás Állomási környezet Frontszemélyzet Állomás Station Services akadálymentesítés, biztonság utasközpontú, szolgáltatói szemlélet önálló cégarculat célcsoport-orientált marketingkomm. CSR transzparencia integrált utazási információs rendszer értékarányos tarifarendszer célcsoport-orientált üzletpolitikai kedvezményrendszer járműfejlesztés tisztaság ütemes menetrend pontosság fedélzeti szolg. KAM ügyfélszolgálat törzsutas-rendszer
TWIN HUB Nürnberg, Frankfurt, Köln Kassa Munkács Kijev Müchen Fő nemzetközi tengely InterCityExpress, EuroNight InterCity Nürnberg, Frankfurt, Köln Kassa Munkács Kijev Müchen 2 órás ütem RailJet, EuroNight Kolozsvár EuroCity / RailJet InterCity Budapest Bécs Bécsújhely Zürich Bukarest InterCity RailJet, EuroNight InterCity, EuroNight Szófia Belgrád Róma TWIN HUB EuroNight
Nemzetközi vasúti forgalom részaránya a környező országokba A MÁV és szomszédai Nemzetközi vasúti forgalom részaránya a környező országokba Ausztria 29 % Románia 13 % Szlovákia 10 % Szerbia 5 % Ukrajna 5 %
Jelenlegi kínálat magyar-ukrán forgalomban - Tisza nemzetközi gyorsvonat – fő kiszolgálási területe Ukrajna központi része (Lviv, Kiev) 4 pár helyi személyvonat Záhony és Csap között A csapi csatlakozási rendszer azonban nem fedi a lehetségesen felmerülő igényeket – ez a stagnáló utasszámokban és a csökkenő bevételekben is megmutatkozik!
Eljutást igénylő célpontok ukrán területen Üzleti, bevásárló és családi utazások: Kárpátalja magyarlakta vidékei – Ungvár, Munkács, Beregszász (helyi személyvonatok, motorvonatos közlekedéssel) Ungvár Csap Munkács Záhony Beregszász Nyíregyháza Debrecen
Eljutást igénylő célpontok ukrán területen Turisztikai és bevásárló utazások: Ukrajna központi része (Lviv, Kiev, Harkov) és tengerparti területei (Odessza, Krím-félsziget) Távolsági hálókocsis vonatok, ungvári kiindulással ● KIEV ● Lviv ● Harkov ● Záhony/Csap ● BUDAPEST Odessa ● Simferopol ●
Nyomtávváltás megvalósítási nehézségei IC vonatok üzemeltetése aggályos a csempészet és az ebből eredő rongálások és az okozott késések miatt A SUV200 már hosszú ideje megmaradt a tervek szintjén Kihasznált az infrastruktúra napi 1-2 vonatpárral? További technológiákra is szükség van (vonókészülék, ukrán vontatójármű) A technológia felgyorsul, a hivatalos eljárások (pl. vámvizsgálat) nem A rövidebb tartózkodás és a közvetlen eljutás önmagában még nem generál forgalmat.
Lehetőségek a meglévő adottságok felhasználásával, fejlesztésével ungvári és munkácsi széles nyomtávú vonatok, valamint a távolsági vonatok behozatala Záhonyba problémakör: villamosítás (3 kV =), személyforgalmi vágány kialakítása 2. normál nyomtávú vonatok továbbközlekedtetése Beregszászra problémakör: mozdonyok üzemeltetése (ukrán normál nyomtávú jármű / MÁV-mozdony magyar vagy ukrán személyzettel), kocsik energiaellátásának biztosítása, tolatási műveletek megoldása 3. csatlakozások biztosítása mindkét irányban, a helyi vonatokhoz – tárgyalási szinten a legegyszerűbben és leghatékonyabban megoldható
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!