Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
Kistérség turisztikai jellemzői Somló hegy, Marcal-mente és Nyugat-Bakony tájegységek 39 település alkotja 2 város: Ajka, Devecser többnyire elöregedő, apró falvak
Turisztikai adottságok Sok turisztikai vonzerő, de elszórtan, elszigetelten Kistelepüléseken max. 2-3 látnivaló Szálláshely csak néhány faluban (több szálláshely a főbb turisztikai vonzerők helyszínén pl. Somló, Magyarpolány) Turisztikai vonzerők ismertsége, kihasználtsága alacsony (kismértékű marketing)
Falusi turizmus Vonzerői: Természet közelsége, természetesség Megőrzött hagyományok, örökség Kiemelkedő jelentőségű a falusi vendégszeretet, a családiasság Megjelenési formái programkínálat alapján: 1. Ökoturizmus: a természet megismerése, főleg a védett természeti értékek bemutatása
Falusi turizmus 2. Kulturális turizmus: a falu, a vidék tárgyiasult és nem tárgyiasult értékei (hagyományos építészet, kézművesség, népzene, néptánc, népmese, valamint jeles ünnepek, szakrális hagyományok)
Falusi turizmus 3. Agroturizmus: a mezőgazdasággal foglalkozó vidéki népesség e tevékenységének bemutatása (szőlőfeldolgozás, bortermelés), illetve tájjellegű alapanyagok és ízek felhasználása a vendéglátásban (helyi termék)
Falusi turizmus 4. Aktív turizmus: sport, túrázás, kerékpározás, lovas turizmus, vadászat, horgászat
Turista igényei Szállás, programok Program helyett egyre inkább élmény kell - közös ételkészítés (bográcsozás, kenyérsütés, lekvárfőzés, sajtkészítés) - lovaskocsikázás, állatsimogatás, népi játékok, fegyverek Előtérbe helyeződnek a kihívások (kalandparkok)- nem igazi falusi turizmus
Turista igényei
Turista igényei Fontos a csend, nyugalom, természetközelség (falu) Kikapcsolódás a mindennapi munkából, rohanásból Vendégszeretet jelentősége (vendéggel foglalkozni kell)
Jövőkép Cél: Somló hírnevét, adottságait kihasználni (aktív-és borturizmus) Többi turisztikai vonzerőt és szolgáltatást ehhez kapcsolni
Jövőkép Kistérségi falusi turizmus meghatározó lehetne: Turisztikai vonzerők megléte Elszigeteltség leküzdésére: együttműködés Turisztikai szolgáltatók (szállásadók, vendéglátók, borosgazdák, program-szolgáltatók) közös és összehangolt tevékenysége
Együttműködés Kistérségi összefogás nagy jelentőségű → a környékbeli falvak vonzerőinek szervezett hasznosítása: meg tudja tartani szálláshelyén a vendéget (nem költözik, hanem kirándul) Cél: kistérségi programcsomagok kidolgozása
Marketing Turisztikai szolgáltatók közös marketingje: - Olcsóbb és több megjelenés a piacon (közös kiadványok, közös weboldalak) Jobb figyelemfelkeltési lehetőség (a kistérségre jobban figyelnek) Nagyobb ismertséget eredményez minden szolgáltatónak
Marketing Egységes kistérségi arculat Rövid, tömör jelmondat Egyértelmű és találó mottó (Romantisches Franken, Weinparadies, Family village) Egyszerű, egyedi logó Térségre jellemző szóróanyagok pl. kis borosüveg, tüskevári kis kerámiatárgy Kistérségi kiadványok és honlap
Jövőkép Együttműködés, összefogás koordinálója: Kistérségi turisztikai információs pont vagy iroda Szerveződési formája: - Tourinform Iroda - TDM (Turisztikai Desztináció Menedzsment) - turisztikai szervezet keretein belül
Turisztikai pont/ iroda Feladatai: - turisztikai attrakciók, turisztikai szolgáltatók kapcsolatépítése - marketing lehetőségek kiaknázása (cél: turisztikai szereplők marketingköltségeinek csökkentése) - kistérségi programszervezés, programcsomagok kidolgozása - turisták tájékoztatása
Turisztikai pont/ iroda Probléma: Működtetés (finanszírozás) Önkormányzatok ill. turisztikai szolgáltatók vállalják-e? TDM (helyi kezdeményezés sikertelen) Turisztikai szervezet Támogatásokból (Foglalkoztatási Paktum)
Háziné Cziráky Erika Köszönöm a figyelmet! Falusi Turizmus Veszprém Megyei Egyesülete elnöke 06/30/473-9582 hazine@amiga.hu