Magyarországi tapasztalatok a veszélyes áru fuvarozás területén,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
A nemzetközi közúti árufuvarozás
A veszélyes áru szállítás szabályainak hazai alkalmazása
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
EURÓPAI VESZÉLYESÁRU BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK SZAKMAI TALÁLKOZÓJA BONN / GGVD – NÉMETORSZÁG (2) BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK NEMZETKÖZI SZAKMAI EGYESÜLETE – BTE.
A közúti fuvarozás nemzetközi szabályozása
Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
 2001/95/EK (általános termékbiztonságról szóló) irányelv 12.cikke hozta létre a RAPEX-et  Az irányelv 11. cikke tartalmazta az értesítési eljárásra.
EURÓPAI VESZÉLYESÁRU BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK SZAKMAI TALÁLKOZÓJA BONN / GGVD – NÉMETORSZÁG (1) BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK NEMZETKÖZI SZAKMAI EGYESÜLETE – BTE.
Székhely : H Budapest, Kerepesi út 1-3.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
MANORKA projekt Értékelő Csoport ülése február 18. Budapest „Önkormányzati kapacitásépítés norvég ‐ magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP
Szállítmányozási és fuvarozási szerződés
ÁLTALÁNOS SZERZŐDÉS A TEHERKOCSIK HASZNÁLATÁRA (AVV)
Both Gyula
Magyar Vasúti Magánkocsi Egyesület (MVME) Gaál István műszaki szakértő
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
ADR szabályok a kártevő-mentesítésben
Építőipari Logisztika
Állam munkavédelmi feladatai
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Darupályák tervezésének alapjai
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
A Vasúti vizsgaközpont. 49 /2004. EK, ,. 59 /2007. EK. ,
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
szakmérnök hallgatók számára
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Fejlesztések és közös probléma megoldás a fuvarozás minőségének javítására Farkas Gyula Üzemviteli koordináció vezető
Vasútszabályozási Osztály
Vasúti fuvarozási okmányok
Vízi fuvarozási okmányok
Szállítmányozás és fuvarozás
A Vasúti vizsgaközpont
Óberling József r. ezredes
VASÚTI FUVAROZÁS BELFÖLDI ÉS NEMZETKÖZI SZABÁLYOZÁSA
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Szabados László tű. alezredes kiemelt főreferens
Iktatás és selejtezés folyamata
Körmöczi Márta Országos Egészségbiztosítási Pénztár
2014. november Rendek Tímea
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Veszélyes áruk vízi szállítása
ADR gyakorlati tudnivalók, tapasztalatok Kontler Károly Műszaki szakoktató, veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó Zalaegerszeg,
Kitöltési segédlet a zöldség-gyümölcs termelői csoportok beruházási támogatásához kapcsolódó B0471 nyomtatványhoz Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal.
ADR 2017.
COTIF 1999-es revíziója és a nemzetközi vasúti fuvarozás jogi környezetének változásai október március.
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
A CIM fuvarlevél és a CUV üres kocsi kísérőlevél bemutatása
Köteléki díjszabások október március.
Köteléki díjszabások március.
MÁV Cargo Árufuvarozási Üzletszabályzat módosítása, január 1.
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Előadás másolata:

Magyarországi tapasztalatok a veszélyes áru fuvarozás területén, a Rail Cargo Hungaria tevékenysége Budapest, 2012. november 29. Hudák Árpádné Veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó www.railcargo.hu

A veszélyes áruk: olyan anyagok és tárgyak, amelyek veszélyes tulajdonságuk miatt veszélyt jelentenek környezetükre, ezért szállításukat a veszélyes árus szabályzatok tiltják vagy csak bizonyos feltételekkel engedik meg. A veszélyes árus szabályzatok alapját az ENSZ ajánlások képezik, minden fuvarozási ágazatnak van saját veszélyes áru fuvarozási szabályzata, amelyek kétévenként módosításra kerülnek. A soron következő, aktuális módosítások 2013-től január elsejétől fognak életbe lépni nemzetközi forgalomban. www.railcargo.hu

Vasúti szabályozás: COTIF-forgalomban: A RID, A veszélyes áruk nemzetközi vasúti fuvarozásáról szóló szabályzat, amely a COTIF C Függeléke SZMGSZ-forgalomban: Az SZMGSZ Megállapodás 2. sz. melléklete, A veszélyes áruk fuvarozásáról szóló szabályzat Belföldi forgalomban: a RID alkalmazása néhány eltéréssel www.railcargo.hu

Vasúti fuvarozás, UIC-döntvények - COTIF 5. cikk: törekvés a nemzetközi vasúti forgalom megkönnyítésére és meggyorsítására EU-n belüli törekvések a nemzetközi vasúti forgalomban a határátlépés leegyszerűsítésére és gyorsítására UIC-döntvények és minőségbiztosítási rendszerek alkalmazása, az előírások betartásának figyelemmel kísérése AVV (Általános szerződés a teherkocsik felhasználásáról) 9. melléklet (A teherkocsik műszaki vizsgálatának feltételei átmeneti forgalomban) www.railcargo.hu

A Nemzetközi Vasútegylet (UIC) döntvényei UIC 471-2 V - Teherkocsik műszaki vizsgálata nemzetközi forgalomban Szabályozza a vasútvállalatok közötti műszaki átadás-átvételi vizsgálat eljárásait és helyének meghatározását, lehetővé teszi a vasutak közötti külön megállapodásokat erre vonatkozóan a vasúti teherforgalom megkönnyítése és a kocsi-feltartóztatások felesleges elkerülése érdekében. (bizalmi elves megállapodás). UIC 471-3 V - Veszélyes áruküldeményeknél elvégzendő ellenőrzések A döntvény 5. pontjának (vizsgálatok) alkalmazásával a vasútvállalat eleget tesz a RID 1.4.2.2.1 pontjában előírt ellenőrzési kötelezettségének. Az RCH 2006. július 1-től tagja a döntvénynek. Döntvény célja: megkönnyítse és gyorsítsa a veszélyes áruk magas, egységes biztonsági színvonalon történő fuvarozását a fuvarozó számára előírt biztonsági kötelezettségeket konkretizálja minőségbiztosítási rendszert tartalmaz www.railcargo.hu

RID 1.4 fejezete Meghatározza: résztvevők biztonsággal kapcsolatos kötelezettségeit. Fő résztvevők: - feladó - fuvarozó (szállító) - címzett Többi résztvevő: - berakó - csomagoló - töltő - tankkonténer, mobil tartány, tartálykocsi üzembentartója - vasúti infrastruktúra üzemeltetője FONTOS: Hogy minden résztvevő betartsa a fejezetben előírt kötelezettségeit. www.railcargo.hu

Veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó RID 1. 8 Veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó RID 1.8.3 szakasz A veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kinevezéséről és képesítéséről szóló 2/2002. (I.11.) Kormányrendelet előírja biztonsági tanácsadó alkalmazását minden olyan vállalatnál, mely meghatározott mennyiségben foglalkozik veszélyes árukkal. A tanácsadó feladata röviden összefoglalva a veszélyes árus szabályzatok betartásának figyelemmel kísérése. www.railcargo.hu

A biztonságos veszélyes áru fuvarozás érdekében tett intézkedéseink kocsi- és vonatvizsgálatok szigorítása munkatársak oktatása támogatás, tanácsadás ügyfelek felé együttműködés: minisztériumok, NKH, OKF, MÁV Zrt., Hungrail 2009 RID-TEAM létrejön 2006 UIC 471-3. sz. döntvény 2012 312/2011. (XII.23) Korm. rend. www.railcargo.hu

UIC 471-3 sz. döntvény A döntvény a vasúttársaság RID 1.4.2.2.1 pontjában rögzített ellenőrzési kötelezettségeit részletezi egy 10 pontos rendszerben. - RID-es ellenőrzési listát és minőségbiztosítási rendszert tartalmaz. A döntvényt alkalmazó vasútvállalatok egymást kölcsönösen értékelik és figyelemmel kísérik a szabálytalanságokat. Európa legnagyobb vasútvállalatai és egyre több kisebb vasútvállalat alkalmazza. A minőség-ellenőrzés során tapasztalt hiányosságokból adódik a hibaszázalék. www.railcargo.hu

UIC 471-3 sz. döntvény tagvasutak Green Cargo AB DB Schenker Rail Scandinavia A/S CargoNet AS DB Schenker Rail Nederland N.V. CD Cargo PKP Cargo S.A. DBSRD ZSSK Cargo DB Schenker Rail (UK) Ltd SNCB/NMSS Logistics SA/NV SNCF Fret, Trenitalia RENFE Operadora CFL Cargo SBB Cargo AG SZ HZ Cargo d.o.o ÖBB-RCA AG www.railcargo.hu 2017.04.04.

Az UIC 471-3 sz. döntvény szerinti minőségeredményeink alakulása Az eredményt hozó körülmények: - Az RCH szervezet átalakulása, jelentős többlet figyelem ráfordítás - RCH RID-es csapat, RID-oktatásoknak több figyelem, a key account menedzser és a termékcsoport jobb ügyfélkapcsolata - Az ügyfelek fokozottabb odafigyelése, a problémák visszajelzése az ügyfelek felé, személyes megbeszélések www.railcargo.hu

RCH veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadói RCH veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadói szervezete - RID-TEAM 2009 óta 3 fő központi és 6 fő területi veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó. Tevékenységeik, feladataik: tanácsadás veszélyes áru szállításával kapcsolatban RID oktatás az RCH munkatársai számára oktatási segédletek elkészítése ügyfelekkel kapcsolattartás, együttműködés különféle ellenőrzések hiányosságok kivizsgálása, kezelése, megelőző intézkedések bevezetése nemzetközi és belföldi veszélyes árus fórumokon, konferenciákon részvétel szakmai továbbképzések, üzemlátogatások BTE tagság www.railcargo.hu

Összes: 4954 db www.railcargo.hu

Ellenőrzési szempontok a veszélyes áruk fuvarozása során (vasútvállalat) - Helyes fuvarlevél kitöltés: az áru valamennyi, RID által előírt adat a megfelelő sorrendben szerepeljenek; - A RID előírásainak megfelelő jelölések megléte a vasúti kocsin, tartálykocsin, tankkonténeren, stb.: ide tartoznak: veszélyességi nagybárcák, narancssárga RID-es tábla, tolatási bárcák, stb. - A jármű (tartálykocsi, vasúti kocsi, tankkonténer, stb.) megfeleljen a műszaki előírásoknak, műszakilag kifogástalan állapotban legyen, mind a rakott, mind az üres járművek megfelelő módon tömítettek legyenek. www.railcargo.hu

RID adatok a mindenkori fuvarokmányon az „Áru megnevezése” rovatban Helyes fuvarlevél-kitöltés RID adatok a mindenkori fuvarokmányon az „Áru megnevezése” rovatban „Megnevezés és leírás” szükség esetén kiegészítve a műszaki megnevezéssel (2 oszlop)‏ „UN” betűk „Csomagolási csoport” (4 oszlop)‏ 33 UN 1203 Benzin 3 II. RID 3.2 A táblázat 6. oszlopban 274. és 61. különleges előírások esetén műszaki megnevezés szükséges. Egynél több bárca esetén az első bárcát követő többi bárcát zárójelbe kell tenni. Csomagolási csoport előtt állhatnak „PG” és „VG” betűk. „Veszélyt jelölő szám” (20 oszlop)” „UN szám” (1 oszlop)‏ „Bárcák” (5 oszlop)‏ www.railcargo.hu

Fuvarlevél kitöltése üres, tisztítatlan kocsik esetén Helyes fuvarlevél-kitöltés Jelölés: rakott kocsi Fuvarokmány (kivéve 7. oszt.): „ÜRES TISZTÍTATLAN”/„LEER UNGEREINIGT” „vagy az „UTOLSÓ RAKOMÁNY MARADÉKA”/„RÜCKSTÄNDE DES ZULETZT ENTHALTENEN STOFFES”. 1 Üres tartálykocsi, utolsó rakomány: 663 UN 1098 Allil-alkohol, 6.1 (3), I További lehetőségek: utolsó rakomány maradéka 30 UN 1202 gázolaj, 3, III. 30 UN 1202 gázolaj 3, III, utolsó rakomány maradéka üres, tisztítatlan, 30 UN 1202 gázolaj 3, III. 30 UN 1202 gázolaj, 3, III, üres tisztítatlan Fuvarlevél kitöltése üres, tisztítatlan kocsik esetén leggyakrabban használt bejegyzés www.railcargo.hu

UN 2014 Hidrogénperoxid, vizes oldat Fuvarlevélre írandó: 58 UN 2014 Hidrogénperoxid,vizes oldat 5.1 (8), II 58 UN 2014 Wasserstoffperoxid, wässerige Lösung 5.1 (8), II Kocsin, konténeren lévő jelölések: 58 2014 www.railcargo.hu

Veszélyességi nagybárcák /5.3.1.7/ Nagybárcák (min. 250 x 250 mm) /5.3.1.7/: konténeren MEG-konténeren tankkonténeren mobil tartányon kocsikon (a nagybárcák mérete 150 x 150 mm–re csökkenthető /5.3.1.7.4/ ) Általános szabály: Elhelyezendő a konténerek, tankkonténerek négy oldalára, Kocsik, tartálykocsik két hosszanti oldalán. FONTOS: RID-előírásoknak megfeleljen méretben, minőségben és tartalmában www.railcargo.hu

Környezetre (vízi környezetre) veszélyes anyagok jelölése (5.3.6.) Amennyiben az adott anyag a RID 2.2.9.1.10 pont kritériumai szerint környezetre (vízi környezetre) veszélyes, az itt látható bárcát is el kell helyezni a többi nagybárcán kívül és a fuvarlevélbe az alábbi bejegyzést kell tenni: „KÖRNYEZETRE VESZÉLYES” vagy „TENGERVÍZ SZENNYEZŐ” FONTOS: A feladónak kell nyilatkoznia erről a fuvarlevélben a fenti bejegyzéssel, ebben az esetben a bárcát is el kell helyezni a kocsin. A kettőnek együtt kell járnia, nem hiányozhat az egyik. www.railcargo.hu

A tartálykocsi műszaki vizsgálata www.railcargo.hu

Műszaki ellenőrzés szempontjai (UIC 471-3 sz. döntvény alapján: a tartánytest nem tömör, lyukas, a rakomány folyik, szóródik az áru a szabadba jutása az alsó ürítő berendezésen, a felső csőszerelvényen a dómfedél nincs lezárva vagy hiányzik felismerhető hiányosság az áru szabadba jutása nélkül (pl. repedés, horpadás, erőszakos cselekmények okozta sérülések) a központi / lefejtő szelep nincs elzárt állásban (visszajelző berendezés is) zársapkák hiányoznak, nincsenek rögzítve vakkarimák, rögzítőcsavarok hiányoznak, lazák forgatható tábla nincs rögzítve vagy hiányzik forgatható tábla helytelenül van felhajtva (mindkét oldalon azonos elnevezés) a tartány vizsgálati ideje lejárt feliratok (tartálykód, szállított anyag neve gázok esetén stb.)

tott veszélyes áru megnevezése) helyesek-e és rögzítettek-e? Forgatható táblák feliratai (terhelési határ értékek, gázok esetén a szállí- tott veszélyes áru megnevezése) helyesek-e és rögzítettek-e? www.railcargo.hu

Központi szelep „zárva” állásban van-e és rögzítve van-e? www.railcargo.hu

Lefejtőváltó „zárva” állásban van-e és rögzítve van-e? www.railcargo.hu

Vakkarima, zársapka szorosan le van-e csavarozva és tömör-e? Többnyire Ferencvárosban csapódik le Visszatérő üres kocsik, de előfordul rakott is Évente 4-500 kocsi kibárcázva Jellemző az 1-2 csavarhiány Lefejtés után nem kerül visszaszerelésre Emiatt műhelybe állítás és Kisorozási és javítási költség Vakkarima csavar, zársapka nem hiányozhat. www.railcargo.hu

Zársapka elveszés elleni biztosítás hiány Zársapka hiány www.railcargo.hu

Vakkarima csavar laza, hiány www.railcargo.hu

A következő tartályvizsgálat dátuma fel van-e festve és nem járt-e le? (Tartánykód: P26BH Kötelező felirat 2011.01.01-től) Köv. tartályvizsgálat dátuma: hónap.év www.railcargo.hu

Dómfedél le van-e zárva és rendesen lecsavarozva? www.railcargo.hu

Szemmel látható tömörtelenségek (repedések, kifolyásnyomok ) nincsenek-e? Ellenőrizni kell, hogy a központi lefejtőnél, elzáró szerkezetek-nél, vakkarimáknál ill. a tartálytesten nincs-e szivárgás. www.railcargo.hu

A tartálytest felülete nem lehet szennyezett www.railcargo.hu

A 312/2011. (XII. 23. ) Kormányrendelet hatályba lépése 2012 A 312/2011. (XII.23.) Kormányrendelet hatályba lépése 2012. január elsejétől A veszélyes áruk fuvarozása területén rendkívül fontos szempont a fuvarozás során érintett munkatársak, a lakosság és a környezet védelme. A biztonságos fuvarozás érdekében ezért kiemelten fontos a RID előírásainak betartása. Ezen előírások betartásának ellenőrzésére hivatott a 312/2011 sz. Kormányrendelet. 2011. decemberében tájékoztattuk az ügyfeleket, továbbá a környező vasutakat a Kormányrendelet bevezetéséről. www.railcargo.hu

Hatása a RID-es áruk fuvarozási folyamataira Jelentősen érinti - A közúti fuvarozás területén már évek óta végeznek hatósági ellenőrzéseket. Az említett Kormányrendelet újdonság a vasúti fuvarozás területén, mert Magyarországon eddig még ilyen mértékben nem történt RID-es hatósági ellenőrzés. További előírás a vasútvállalat számára: - Be kell jelenteni a hatóság részére a veszélyes áruk továbbítását a továbbítás megkezdése előtt 1 órával, ennek hiányában nem is lehet megkezdeni a fuvarozást. www.railcargo.hu

Első félévi tapasztalatok a hatósági ellenőrzések során OKF által ellenőrzések során feltárt néhány hiányosság, amelyek miatt eljárás volt és van folyamatban az RCH ellen: Nagybárca és jelölési hiányosságok, sérülések Írásbeli utasítás hiánya Csepegés, szivárgás, Vakkarima csavar hiány Tömítés áteresztés Áru megnevezés szabálytalansága a fuvarlevélen, egyéb kitöltési rendellenességek www.railcargo.hu

Rendkívüli események Az utóbbi időben is előfordultak rendkívüli események, amelyek kiemelt figyelmet kaptak a médiában is: Példák: - tartálytest korrodálása, repedése és deformációja, az áru szabadba jutása - szivárgás, folyás, tömítetlenség miatt - gáz kifújás www.railcargo.hu

Teendők a további javításra, megelőzésre. Biztonságos fuvarozás Cél: az előírások betartása a munkatársak, környezet védelme, a fuvarozások biztonsága és a bírságok elkerülése érdekében. Milyen módon? Fokozottabban odafigyelés az alábbiakra: - Kocsik karbantartása, műszaki állapotának fokozottabb ellenőrzése - Töltési előírások betartása - Kocsik tömítettsége www.railcargo.hu

Teendők a további javításra, megelőzésre. - Megfelelő minőségű veszélyességi bárcák, nagybárcák, narancssárga tábla, jelölések használata - Helyes fuvarlevél-kitöltés - A kocsiban lévő áru és fuvarlevélen szereplő áru egyezése Magánkocsik műszaki állapotával kapcsolatban preventív intézkedések megtétele FONTOS: MINDEN RÉSZTVEVŐ TARTSA BE A RID-BEN ELŐÍRT SAJÁT KÖTELEZETTSÉGEIT. EGYÜTMŰKÖDÉS A FELEK ÉS BIZTONSÁGI TANÁCSADÓIK KÖZÖTT. MEGELŐZŐ INTÉZKEDÉSEK MEGTÉTELE. www.railcargo.hu

Köszönöm a figyelmet! 1133 Budapest, Váci út 92. arpadne.hudak@railcargo.hu +36 1 512 7419 www.railcargo.hu www.railcargo.hu 38