Globalizáció és oktatás Készítette: Daruka Andrea Földrajz-történelem tanári Msc. I. évf.
Tanulás határok nélkül Országos tanterv Országhatáron túl is hasznosítható készségek ismeretek igénye Nemzetközileg elfogadott bizonyítványok
A globalizáció központi jelensége: a migráció Nyugatiasodás Migránsok száma nő Probléma: Öregedő népesség Munkaerőpiaci hiány Csábító tényezők Nyelvtudás Ország befogadó politikája „migrációs iparág” Brain drain A globalizáció magával sodorja a kiszámíthatatlanságot
Lifelong learning John Meyer szerint a lifelong learning csökkentené a bűnözést, növelné a társadalmi összetartást Nagy a szórás a tanulók teljesítményében Globálisan új jelenség: ÁRNYÉKOKTATÁS
Az oktatás szintjei a globalizációban I. Az iskolarendszer szintje Oktatási rendszer hatékonysága Tanulmány Munkaerőpiac PISA felmérések Tanulmányutak Tanár és diákcsereprogramok Globális szférában való mozgás
Az oktatás szintjei a globalizációban II. Az iskola szintje Saját kultúra megőrzése Az iskola szervezeti kultúráját hozzá kell igazítani a folyamatosan változó környezethez Migráció a tanulók összetétele folyamatosan változik empátia, tolerancia Modern oktatás Interkulturális érzékenységre való nevelés Idegen nyelvi kompetenciák erősítése Internet (e-learning)
Az oktatás szintjei a globalizációban III. Individuális szint Tanulók önképe átalakul Technológia fejlődése A turizmus tanulási motiváció
Magyarországi folyamat 1953 UNESCO asszociált iskolák 1957 Európai Iskola (európai érettségi) ‘90-es évek 1997- Leonardo da Vinci - program 1998 Socrates – program 2004 Erasmus, Comenius, bolognai folyamat Nagy teher az országos és helyi oktatási politikának Kompetenciafejlesztés Idegen nyelv oktatás
Felhasznált irodalom Gordon Győri János (2008): Tömegoktatás és kiegészítő magánoktatás-ipar. Kiss Endre (2001): Globalizáció és oktatás. In: Új Pedagógiai Szemle 2. sz. 56-64. Németh Nóra (2007): Az oktatás a globalizáció motorja In: Köz-gazdaság 1. sz. 136-138 Mihály Ildikó (2009): Tanulás határok nélkül
Köszönöm a figyelmet