Új művészeti törekvések a századelőn Az avantgarde Új művészeti törekvések a századelőn
A 20. század világképe Elidegenedés Emberkép megrendülése => Freud és Jung Pozitivizmus alkonya => Einstein, Planck „Isten meghalt.” (Nietzsche) Marxizmus => utópizmus Kultúra kettészakadása => reál – humán Neopozitivizmus – Wittgenstein Életfilozófiák => Schopenhauer, Nietzsche, Bergson, Dilthey Fenomenológia => Husserl Egzisztencializmus => Kierkegaard, Sartre, Heidegger
Elidegenedés „…minden egész széttörött…” „otthonosságtudat” elvesztése nagyvárosi élet - tömegmagány értelmezhetetlen lét személyiség széthullása tudattalan - ismeretlen terület
Freud és Jung
Albert Einstein
Wittgenstein
Egzisztencializmus Kierkegaard Dilthey Sartre
Az avantgarde irányzatok Jelentése: (1)"avant garde": (fr) = „előőrs” (2) avantgarde: Új, minden eddigi hagyománytól tudatosan eltérni akaró művészeti irányzatok összefoglaló neve a XX. század első felében. Cél: a dolgok mögött rejlő gondolati tartalom érzékeltetése (=> szimbolizmus). A művészet hagyományos eszköztára már nem elegendő. Törekvések, eszközök: => régi értékek teljes lerombolása vagy átértelmezése => művészi formanyelv radikális megújítása => teljes emberi és művészi szabadság - konvenciók hiánya => társadalomformáló program (emberi tudat formálása) => a művészeti ágak közelednek egymáshoz (tiszta műfajokról csak ritkán beszélhetünk)
„Izmusok” 1. Formabontó "izmusok": - érzelmi alapon közelítenek az ábrázolt valósághoz - indulatosak - a hagyományos formák teljes lerombolása után új valóságot építenek - minden művészeti ágban hatni tudnak Futurizmus – Expresszionimus – Dada - Szürrealizmus 2. Formaépítő "izmusok": - értelmi, gondolati alapon közelítik meg a világot - higgadtabbak - a leghagyományosabb formákig bontják le a valóságot, majd azokból építkeznek - csak képzőművészeti irányzatok Kubizmus - Konstruktivizmus
Kubizmus
Kubizmus
Kubizmus – Ars poetica „Azt valljuk, hogy egy kép semmit ne utánozzon, nyújtsa tisztán a maga lényegét. Hálátlanok volnánk, ha bánkódnánk a tárgyak - virágok, tájak, arcok - hiányán; rossz esetben képünk e tárgyak puszta tükörképe lenne.” „Mi, kubisták, oly módon tanulmányozzuk a tudatos ábrázolás lehetőségeit, hogy - az egyszerűség kedvéért - szétválasztjuk a megbonthatatlanul egységesnek vélt jelenségeket, formák és színek szerint rendezvén újra őket.”
Kubizmus - Eszközök végsőkig leegyszerűsített geometrikus formaelemek alkalmazása szimultán perspektíva: egyidejűleg több nézőpontból történő többsíkú ábrázolás látványtöredékekből épülő képek kezdetben gyakran fordul elő a korlátozott színvilág (barnásszürke színek vagy csak az alapszínek használata) - lásd az előző képeket! kollázstechnika (több anyagfajta - pl. festék, papír, textil stb. kombinálása egy képben) Picasso, Braque, Léger, Juan Gris (festészet)
Konstruktivizmus "...a mértani alak a rajz lényege. A mértan - a térnek, a tér arányainak és kapcsolatainak tudománya - mindig is a festészet alapvető szabálya volt. A mértan az a képzőművészetnek, ami a nyelvtan az irodalomnak." (Apollinaire)
Konstruktivizmus Fő törekvésük: a racionális rend, az egyensúly és a nyugalom megteremtése Eszközeik: => szigorú mértani formákból építkeznek (vonal, négyszög, kör) => fehér + 3 alapszín felhasználása (kék, piros, sárga) => zárt, arányos, világos szerkesztés
Mondrian a la mode
BAUHAUS
PRÁGA
Futurizmus Politikai és művészeti mozgalom (gyűlések, tüntetések, kiáltványok, manifesztumok, röplapok, plakátok stb.)
Futurizmus Olaszország - jobboldali beállítottságú - a fasizmus eszközévé válik - vezéralakja Marinetti Marinetti: A futurizmus kiáltványa (1909) Oroszország - baloldali, forradalmi szocialista jellegű - vezéralakja Majakovszkij Majakovszkij-Hlebnyikov-Burljuk: Pofonütjük a közízlést (1912)
Futurizmus Céljuk: a polgári hagyományok teljes lerombolása az élet újjáalakítása "Le akarjuk rombolni a múzeumokat, a könyvtárakat, az akadémiák minden fajtáját, és harcolni akarunk (...) minden megalkuvó vagy hasznos hitványság ellen.„
Futurizmus Témáik => modern, nagyvárosi jövő => technikai csodák, a gépek, a mechanika világa "Szüntelenül és vadul a győzelmes tudomány által átalakított hétköznapi életet dicsőíteni és visszaadni." =>sebesség, erő, dinamizmus =>militarizmus, erőszak: a forradalmak és háborúk éltetése (építés a pusztítás után) "A háborút akarjuk dicsőíteni - a világ egyetlen megtisztítóját - , a militarizmust. (...) Meg fogjuk énekelni a munkától, örömtől vagy a lendülettől felkavart nagy tömegeket: megénekeljük a forradalmak sokszínű és sokhangú áradatait a modern világvárosokban."
Futurizmus egymás utáni mozgásfázisok ábrázolása egy képen a mozgás irányának érzékeltetése, az erővonalak feltüntetés a képen
Marinetti
Expresszionizmus szubjektivitás: érzések, belső tartalmak kivetítése a formák maximális kifejezőerejének segítségével emberközpontúság: - az érzések őszinte, korlátok nélküli kifejezése a szorongások feloldódnak - az ember jóvá válik (ld. primitív népek, kisgyerekek) a világ is megjavul tiltakozás a XX. századi ember magányossága, kiszolgáltatottsága ellen háború- és erőszak-ellenesség, baloldali meggyőződés
Figurális expresszionizmus
Absztrakt expresszionizmus
Barlach
A Dada A szó eredete: "DADA nem jelent semmit" (véletlenszerű választás) "A Dadának 391 különféle magatartása és színe van. (...) A néger kru törzs szent teheneinek farka: DADA. Bizonyos olasz tájnyelveken kocka és anya: DADA. A faló, a dajka és a kettős állítás oroszul, illetve románul: DADA."
A Dada Céljuk: botránykeltés, polgárpukkasztás, meghökkentés, provokáció a tradicionális művészet megcsúfolása "nihilizmus": a múlt teljes megtagadása, lerombolása - DE: újat nem ad helyette! "az emlékezés eltörlése: DADA a jövő megsemmisítése: DADA a piros hasak szórakozása az üres agyak malmaiban: DADA"
A Dada eszközei készen kapott tárgyak "műalkotássá" nyilvánítása „hulladékszobrok”
Marcel Duchamp: Szökőkút
Szürrealizmus "Hiszek benne, hogy eljön az idő, mikor az álom és a valóság, ez a két, látszatra oly nagyon ellentétes állapot összeolvad valamilyen tökéletes valóságfelettiségben..." (Breton)
Szürrealizmus menekülés az I. világháborút követő politikai-gazdasági káoszból tiltakozás a "civilizált" valós világ embertelensége, kegyetlensége ellen elvonulás a fantáziába, az álmokba és emlékekbe, az őrült víziók irreális világába MERT az ember igazi énje a tudatalattiban rejlik! ("jéghegy-elv") - Freud! a szépség mint esztétikai kategória szerintük már nem létezik! Helyette használt kategóriák: félelmetes, nyomasztó, groteszk, bizarr, fekete humor
Szürrealizmus irányzatai A. fényképszerűen naturalisztikus részletekből felépített abszurd víziók B. vonzódás, az ősi, primitív, mitikus formákhoz és jelképekhez (gyerekrajzok, törzsi művészetek, hiegrolifák világa)
Szürrealizmus irányzatai
Dali
Magritte
Chagall