A Kamara szerepe az iskolarendszerű szakképzésben Nagykanizsa, 2012. március 14. Bihall Tamás MKIK alelnök.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
Pásztor Tibor főosztályvezető
A Kamara szerepvállalása a duális szakképzésben Kazincbarcika, december 02. Bihall Tamás MKIK alelnök.
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés Az MKIK megnövekedett szerepvállalása a szakképzésben.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések bevezetése, az OKJ rendszerének továbbfejlesztése.
Aktualitások a szakképzésben
AZ ISKOLAI RENDSZERŰ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE
Versenyképes gazdaság versenyképes szakképzés A szakképzés mint a jövőbe történő befektetés A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara megnövekedett szerepvállalása.
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A kamarák szerepe a felnőttképzésben
A gazdasági kamarák feladata, célja a szakképzésben 2013.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott kamarai szakképesítések bevezetése 1.
Szakképzési dokumentumok
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A szakképzés helyzete Magyarországon
NAK, Szakképzési Igazgatóság
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
TÁMOP Nagyrendezvény. Magyarországi szakképzési rendszer változások I.  2011 új szakképzési törvény  2012 szeptember 01 köznevelési törvény hatályba.
Szakmai vizsgák az egészségügyi szakképzésekben
Szakképzési változások
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A szakképzési fejlesztések foglalkoztatási hatásai A Magyar Közgazdasági Társaság 49. Közgazdász-vándorgyűlése Pécs, szeptember 30. Bihall Tamás.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
A kamara szerepe a duális szakképzésben január 27.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések bevezetése.
A Kereskedelmi és Iparkamarák szakképzési feladatai 2012.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
Az egyházi szakképzés helyzete Koblencz Attila
A szakképzés jövője.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Kompetencia Végzettség
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
Előadás másolata:

A Kamara szerepe az iskolarendszerű szakképzésben Nagykanizsa, március 14. Bihall Tamás MKIK alelnök

Foglalkoztatási ráta, százalék Csehország64,96565,564,964,164,865,366,166,665,465 Lengyelország55,153,751,751,4 52,854,55759,259,3 Magyarország55,956,156,25756,656,957,357,356,755,455,4 Szlovákia56,356,756,557,956,757,759,460,762,360,258,8 Szlovénia62,763,664,362,565,66666,667,868,667,566,2 Európai Unió–27 62,162,562,462,762,863,664,565,465,964,664,2

1. Gyakorlati óraszámok növelése, a gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés szerepének jelentős növelése, a magyar szakképzés gyakorlatorientáltságának fokozása 2. A szakmai záróvizsgáztatásban a szakma elsajátításához tartozó kulcskompetenciák értékelésének és mérésének előtérbe helyezése, szakmai záróvizsga idejének csökkentése 3. Az OKJ rendszer egyszerűsítése, ésszerűsítése olyan formában, hogy a felhasználói szféra számára átlátható, használatra alkalmas legyen. A szakmai tartalmak modernizálása, új technikák, eljárások beépítése a követelményrendszerbe 4. A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében. Szakképzés vonzerejének növelése, a munka világába történő átmenet erősítése. Tanulók és gazdálkodó számának növelése Fő célkitűzések

Az előrehozott szakmunkásképzés  Semmi mással nem pótolható jelentősége van az idejekorán elkezdett szakmatanulásnak  Tudomásul kell venni, hogy nincs lehetőség valamennyi műveltségi terület összes fejlesztési célját egy időben biztosító programok alkalmazására  Azok a tanulók, akik nem szeretnének sokat az iskolapadban ülni, a szakiskolát választják  Munkatevékenységbe ágyazott szakképzés pedagógiai modelljének megalkotása. A képzés középpontjába a szakmai cselekvőképességet kell állítani

Az előrehozott szakmunkásképzés  A 14 éves korosztály rendkívül fogékony a cselekvésközpontú feladatokra, valós gyakorlati tevékenységekre épülő pedagógiára. Jelentős rétegeket vesztett el a 9-10 osztály bevezetésével a magyar szakképzés, ezzel a magyar munkaerőpiac.  Egyre nehezebb éles határvonalat húzni a szakmai elmélet és gyakorlat között. A szakmai elmélet jelentős változáson ment át, gyakorlatorientáltabb lett. Az elmélet arra koncentrál, hogy megtanítsa a gyakorlati végrehajtáshoz szükséges lépéseket.  A duális képzés élő környezetben szocializálja a tanulót, a tanuló megtanulja, hogyan működik a valós gazdaság, gondolkodásában erősödik a cselekvőképesség. Megtanulja, hogy cselekedeteiért felelősséget kell vállalnia.

 Iskolák és a vállalkozások közötti kapcsolat erősítése  Lemorzsolódás csökkenése, tanulók jobb elhelyezkedése  Nem lesz több éven keresztül párhuzamos képzési forma  Kevesebb modul, egyszerűbb a „tantárgyiasítás”: (46 szakmában 271-ról 203-ra csökkent a modulok száma)  Gyakorlatorientált, felhasználóbarát központi programok A kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumok bevezetésének előnyei

Az ISZIIR interaktív fóruma: &order=&turn=&page=1 Az MKIK által kifejlesztett szakképesítések: szvk-k, központi programok elérhetők voltak április 28-tól Országos konzultációs fórumrendszer Partnerek bevonása, megnyerése Gazdaság közvetlen részvétele: 180 fejlesztő szakértő Érdemi beleszólás lehetősége: 40 szakmai szervezet 4 ezer gazdálkodó, 660 szakképző iskola véleménye

A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése április szakképesítés átdolgozott szakmai és vizsga- követelményének, valamint központi programjának átadása a Nemzetgazdasági Minisztérium részére július /2011. (VII. 18.) Korm. rendelet − új OKJ(hatályos VII. 26-tól) augusztus /2011. (VIII. 25.) NGM rendelet az új szakmai és vizsgakövetelményekről (hatályos VIII. 28-tól)

Kimutatás a Kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumokra 2011-ben beiskolázott tanulók létszámáról Képzési időTanulók száma éves2188 Összesen10738

Kamarai szakképzési feladatok a törvényi változások tükrében  A tanulószerződés intézményrendszerének megerősítése: A jogok és kötelességek egyensúlya, munkaalapú társadalom Kamara felelősségvállalása nő: tanulószerződés ellenjegyzése A képzőhelyek szigorúbb ellenőrzése: szankcionálás Szigorúan szabályozott eljárásrendek, határidők Mesterképzettség minimum feltételként támasztása  Együttműködési megállapodások szabályozása: A kamara szerepének erősödése, nyilvántartásba vétel

OKJ fejlesztés Elemzések, statisztikák Az elmúlt 3 évben vizsgázók száma szakképesítésenként Beiskolázottak létszáma 2010/2011 RFKB döntési táblázatok a gazdaság igényeinek felmérése alapján FEOR munkakörökben foglalkoztatottak száma FEOR munkakörökhöz kapcsolódó szakképesítések

Szakértői fejlesztő teamek Minisztériumi, államtitkári delegáltak (7 minisztérium, 14 államtitkárság) Szakmai szervezetek (közel 60) Egyéb külső szakértők + országos szakmai workshop (300 résztvevő)

OKJ struktúrát, tartalmat érintő változások Felnőttképzési óraszámok meghatározása Struktúra (rész-szakképesítés, ráépülés) Szakközépiskolai ágazatok megjelenítése

Új OKJ-hoz tartozó szakmafejlesztés 48 szakmafejlesztéshez hasonlóan Lebonyolítás: MKIK+ szakképesítésért felelős államtitkárság Szakértők 3 csoport: 1. Összevonások miatti szvk fejlesztés 2. Tartalomfejlesztés 3. Vizsgarész miatti módosítás

Határidők a szt. szerint „92.§ (24)Az e törvény szerint meghatározott tartalmú Országos Képzési Jegyzéket a Kormány legkésőbb április 30-ig adja ki. (26) Az e törvény szerint meghatározott tartalmú szakmai és vizsgakövetelményeket a szakképesítésért felelős miniszter legkésőbb május 31-ig adja ki. (27) Az e törvény szerint meghatározott szakképzési kerettanterveket a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter legkésőbb július 31-ig adja ki.”

A szakmai záróvizsgáztatásban a gazdaság szerepvállalása továbbra is érvényesülni fog  A szakmai záróvizsgáztatásban a gazdaság szerepvállalása továbbra is érvényesülni fog A szintvizsgáztatás feladatköre megváltozik  A szintvizsgáztatás feladatköre megváltozik Az RFKB-k helyett MFKB-k jönnek létre:  Az RFKB-k helyett MFKB-k jönnek létre: Az MFKB-k elnöki és munkaszervezeti feladatainak ellátása Szakmaszerkezeti kormánydöntés fenntartókra lebontva Állami finanszírozás e döntések szerint történik Pályaorientáció

A évi feladatok ütemezése ♦ Az MFKB-k működési kereteinek megteremtése, a bizottsági munka megkezdése (2012. október 1.) o MFKB-k kialakításának kamarai koncepciója (2012. április 30.) o MFKB tagok kamarai jelölési rendszerének kidolgozása és a tagi javaslatok elkészítése (2012. május 31.) Ezt követően az MFKB tagok közül kamarai javaslat az elnöki teendőket ellátó bizottsági tagok személyére (legkésőbb augusztus 31.) o MFKB működési rendjének kidolgozása a vonatkozó rendelet nyomán (2012. augusztus 31.) o MFKB munkatervek előkészítése a működési rend alapján (2012. szeptember 30.) ♦ Irány-arány javaslatok (döntések) o A bizottságok elé kerülő javaslatok összeállítása június 30. o A bizottságok által elfogadott javaslatok (döntések?) július 31. o Kormányrendelet szeptember 30.

 A szakképzési hozzájárulás változásai: A gazdálkodók gyakorlati képzése, mint fő prioritás Szakmacsoportonkénti differenciált fejkvóta rendszer: Gyakorlat−elmélet arányaAnyagigény Eszközigényesség Hiány-szakképesítésOktatóigényesség Jelentős adminisztráció csökkentés, havi elszámolás A saját dolgozók képzési rendszere új struktúrában: TÁMOP A decentralizált szakképzési alap szerepe növekszik: MFKB

 A Felsőoktatási szakképzés újra pozícionálása: A felsőoktatás szerves részévé válik: nem lesz az OKJ-ban Felsőoktatási intézmény adja ki, államilag elismert felsőfokú szakképzettség, de nem diploma: ISCED 5.5, EQF 5 Kreditbeszámítás lehetősége: helyett kredit Képzési kimeneti követelmény (szvk) miniszteri rendeletben, képzési programot felsőoktatási intézmény adja ki Gyakorlatorientáltság, felsőoktatás szolgáló leánya Versenyhelyzet a szakközépiskolai és technikus képzéssel

SZKTV, OSZTV 2012’ január között bonyolítottuk le a 38 szakképesítés írásbeli feladatainak megíratását Döntő: Hungexpo április

EuroSkills, WorldSkills Jogszabályi háttér: Szakképzési törvény 76. § (4) bekezdés „A gazdasági kamara ellátja a WorldSkills és az EuroSkills versenyekre történő előkészítéssel, felkészítéssel és a versenyeken való részvétellel kapcsolatos feladatokat, továbbá megszervezi és koordinálja a WorldSkills és az EuroSkills előválogató versenyét. A WorldSkills és az EuroSkills versenyekkel kapcsolatos további feladatokról a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter és a gazdasági kamara megállapodást köt.”

WorldSkills London október 5-8.  48 ország - több, mint 900 versenyző;  4 nap - több, mint látogató;  14 szakmában 15 magyar versenyző;  Összpontszám alapján 26. helyezés;  Legjobb helyezés informatikából - 7. ;  Jó eredmények – ács, bútorasztalos, fodrász, szépségápoló szakmákban;

WorldSkills London október 5-8. Szakképesítések: Mechatronika – 2 főBurkoló VillanyszerelőKőműves BútorasztalosFestő, dekoratőr ÉpületasztalosÁcs VirágkötőFérfi / női fodrász SzépségápolóCukrász SzakácsInformatikai hálózati rendszergazda

EuroSkills Spa Francorchamps október 4-6. Tervezett szakképesítések Mechatronika 2 fő csapatverseny Faipari technológiák csapatverseny Bútorasztalos1 fő Épületasztalos1 fő Faipari gépkezelő1 fő Virágkötő2 fő csapatverseny Fodrász1 fő Szakács és pincér csapatverseny1-1 fő csapatverseny Office ICT Team (informatika)3 fő csapatverseny Kőműves1 fő

EuroSkills Spa Francorchamps október 4-6. Tervezett szakképesítések Festő1 fő Ács1 fő Hegesztő1 fő Takarító csapatverseny Karbantartó tisztító specialista1 fő Felület tisztító specialista1 fő Cipész1 fő Ékszerész1 fő Divattervező1 fő Autószerelő1 fő

WorldSkills Leipzig július 2-7. Tervezett szakképesítések Mechatronika2 fő Villanyszerelő1 fő Kőműves1 fő Bútorasztalos1 fő Épületasztalos1 fő Férfi/női fodrász1 fő Szépségápoló (kozmetika, műköröm építés)1 fő Virágkötő1 fő Szakács1 fő

WorldSkills Leipzig július 2-7. Tervezett szakképesítések Pincér1 fő Cukrász1 fő Festő, dekoratőr1 fő Ács1 fő Hegesztő1 fő IT Network System Administration1 fő Ékszerész1 fő Divattervező1 fő Autószerelő1 fő

Az MKIK stratégiája a felnőttképzés területén 1.Helyzetelemzés -Gazdasági környezet igényeinek számbavétele -Szakmapolitikai kérdések áttekintése -Az iskolarendszerű szakképzés és az iskolarendszeren kívüli felnőttképzés viszonya -Az állami irányítás gyakorlatának elemzése -Működő kamarai gyakorlat leírása -Finanszírozás főbb kérdései

Az MKIK stratégiája a felnőttképzés területén 2. A felnőttképzés minőségbiztosításának fejlesztése - Kamarai akkreditációs rendszer feltételeinek megteremtése 3. A vizsgáztatási rendszer átalakítása - Regionális vizsga- és módszertani központok létrehozása - tulajdonság-kompetenciák mérésének megszüntetése - kamarai vizsgabiztosok rendszere a felnőttképzésben

Az MKIK stratégiája a felnőttképzés területén 4. Egyéb feladatok - A mesterképzés és vizsgáztatás áttekintése - ismeretnyújtási és korszerűsítő rendszer kialakítása - minimális óraszámok meghatározása - gyakorlati képzés ellenőrzése - az OKJ szakmák és a kapcsolódó hatósági képzések áttekintése és szinkronizálása

Köszönöm a figyelmüket!