A Kamara szerepe az iskolarendszerű szakképzésben Nagykanizsa, március 14. Bihall Tamás MKIK alelnök
Foglalkoztatási ráta, százalék Csehország64,96565,564,964,164,865,366,166,665,465 Lengyelország55,153,751,751,4 52,854,55759,259,3 Magyarország55,956,156,25756,656,957,357,356,755,455,4 Szlovákia56,356,756,557,956,757,759,460,762,360,258,8 Szlovénia62,763,664,362,565,66666,667,868,667,566,2 Európai Unió–27 62,162,562,462,762,863,664,565,465,964,664,2
1. Gyakorlati óraszámok növelése, a gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés szerepének jelentős növelése, a magyar szakképzés gyakorlatorientáltságának fokozása 2. A szakmai záróvizsgáztatásban a szakma elsajátításához tartozó kulcskompetenciák értékelésének és mérésének előtérbe helyezése, szakmai záróvizsga idejének csökkentése 3. Az OKJ rendszer egyszerűsítése, ésszerűsítése olyan formában, hogy a felhasználói szféra számára átlátható, használatra alkalmas legyen. A szakmai tartalmak modernizálása, új technikák, eljárások beépítése a követelményrendszerbe 4. A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében. Szakképzés vonzerejének növelése, a munka világába történő átmenet erősítése. Tanulók és gazdálkodó számának növelése Fő célkitűzések
Az előrehozott szakmunkásképzés Semmi mással nem pótolható jelentősége van az idejekorán elkezdett szakmatanulásnak Tudomásul kell venni, hogy nincs lehetőség valamennyi műveltségi terület összes fejlesztési célját egy időben biztosító programok alkalmazására Azok a tanulók, akik nem szeretnének sokat az iskolapadban ülni, a szakiskolát választják Munkatevékenységbe ágyazott szakképzés pedagógiai modelljének megalkotása. A képzés középpontjába a szakmai cselekvőképességet kell állítani
Az előrehozott szakmunkásképzés A 14 éves korosztály rendkívül fogékony a cselekvésközpontú feladatokra, valós gyakorlati tevékenységekre épülő pedagógiára. Jelentős rétegeket vesztett el a 9-10 osztály bevezetésével a magyar szakképzés, ezzel a magyar munkaerőpiac. Egyre nehezebb éles határvonalat húzni a szakmai elmélet és gyakorlat között. A szakmai elmélet jelentős változáson ment át, gyakorlatorientáltabb lett. Az elmélet arra koncentrál, hogy megtanítsa a gyakorlati végrehajtáshoz szükséges lépéseket. A duális képzés élő környezetben szocializálja a tanulót, a tanuló megtanulja, hogyan működik a valós gazdaság, gondolkodásában erősödik a cselekvőképesség. Megtanulja, hogy cselekedeteiért felelősséget kell vállalnia.
Iskolák és a vállalkozások közötti kapcsolat erősítése Lemorzsolódás csökkenése, tanulók jobb elhelyezkedése Nem lesz több éven keresztül párhuzamos képzési forma Kevesebb modul, egyszerűbb a „tantárgyiasítás”: (46 szakmában 271-ról 203-ra csökkent a modulok száma) Gyakorlatorientált, felhasználóbarát központi programok A kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumok bevezetésének előnyei
Az ISZIIR interaktív fóruma: &order=&turn=&page=1 Az MKIK által kifejlesztett szakképesítések: szvk-k, központi programok elérhetők voltak április 28-tól Országos konzultációs fórumrendszer Partnerek bevonása, megnyerése Gazdaság közvetlen részvétele: 180 fejlesztő szakértő Érdemi beleszólás lehetősége: 40 szakmai szervezet 4 ezer gazdálkodó, 660 szakképző iskola véleménye
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése április szakképesítés átdolgozott szakmai és vizsga- követelményének, valamint központi programjának átadása a Nemzetgazdasági Minisztérium részére július /2011. (VII. 18.) Korm. rendelet − új OKJ(hatályos VII. 26-tól) augusztus /2011. (VIII. 25.) NGM rendelet az új szakmai és vizsgakövetelményekről (hatályos VIII. 28-tól)
Kimutatás a Kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumokra 2011-ben beiskolázott tanulók létszámáról Képzési időTanulók száma éves2188 Összesen10738
Kamarai szakképzési feladatok a törvényi változások tükrében A tanulószerződés intézményrendszerének megerősítése: A jogok és kötelességek egyensúlya, munkaalapú társadalom Kamara felelősségvállalása nő: tanulószerződés ellenjegyzése A képzőhelyek szigorúbb ellenőrzése: szankcionálás Szigorúan szabályozott eljárásrendek, határidők Mesterképzettség minimum feltételként támasztása Együttműködési megállapodások szabályozása: A kamara szerepének erősödése, nyilvántartásba vétel
OKJ fejlesztés Elemzések, statisztikák Az elmúlt 3 évben vizsgázók száma szakképesítésenként Beiskolázottak létszáma 2010/2011 RFKB döntési táblázatok a gazdaság igényeinek felmérése alapján FEOR munkakörökben foglalkoztatottak száma FEOR munkakörökhöz kapcsolódó szakképesítések
Szakértői fejlesztő teamek Minisztériumi, államtitkári delegáltak (7 minisztérium, 14 államtitkárság) Szakmai szervezetek (közel 60) Egyéb külső szakértők + országos szakmai workshop (300 résztvevő)
OKJ struktúrát, tartalmat érintő változások Felnőttképzési óraszámok meghatározása Struktúra (rész-szakképesítés, ráépülés) Szakközépiskolai ágazatok megjelenítése
Új OKJ-hoz tartozó szakmafejlesztés 48 szakmafejlesztéshez hasonlóan Lebonyolítás: MKIK+ szakképesítésért felelős államtitkárság Szakértők 3 csoport: 1. Összevonások miatti szvk fejlesztés 2. Tartalomfejlesztés 3. Vizsgarész miatti módosítás
Határidők a szt. szerint „92.§ (24)Az e törvény szerint meghatározott tartalmú Országos Képzési Jegyzéket a Kormány legkésőbb április 30-ig adja ki. (26) Az e törvény szerint meghatározott tartalmú szakmai és vizsgakövetelményeket a szakképesítésért felelős miniszter legkésőbb május 31-ig adja ki. (27) Az e törvény szerint meghatározott szakképzési kerettanterveket a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter legkésőbb július 31-ig adja ki.”
A szakmai záróvizsgáztatásban a gazdaság szerepvállalása továbbra is érvényesülni fog A szakmai záróvizsgáztatásban a gazdaság szerepvállalása továbbra is érvényesülni fog A szintvizsgáztatás feladatköre megváltozik A szintvizsgáztatás feladatköre megváltozik Az RFKB-k helyett MFKB-k jönnek létre: Az RFKB-k helyett MFKB-k jönnek létre: Az MFKB-k elnöki és munkaszervezeti feladatainak ellátása Szakmaszerkezeti kormánydöntés fenntartókra lebontva Állami finanszírozás e döntések szerint történik Pályaorientáció
A évi feladatok ütemezése ♦ Az MFKB-k működési kereteinek megteremtése, a bizottsági munka megkezdése (2012. október 1.) o MFKB-k kialakításának kamarai koncepciója (2012. április 30.) o MFKB tagok kamarai jelölési rendszerének kidolgozása és a tagi javaslatok elkészítése (2012. május 31.) Ezt követően az MFKB tagok közül kamarai javaslat az elnöki teendőket ellátó bizottsági tagok személyére (legkésőbb augusztus 31.) o MFKB működési rendjének kidolgozása a vonatkozó rendelet nyomán (2012. augusztus 31.) o MFKB munkatervek előkészítése a működési rend alapján (2012. szeptember 30.) ♦ Irány-arány javaslatok (döntések) o A bizottságok elé kerülő javaslatok összeállítása június 30. o A bizottságok által elfogadott javaslatok (döntések?) július 31. o Kormányrendelet szeptember 30.
A szakképzési hozzájárulás változásai: A gazdálkodók gyakorlati képzése, mint fő prioritás Szakmacsoportonkénti differenciált fejkvóta rendszer: Gyakorlat−elmélet arányaAnyagigény Eszközigényesség Hiány-szakképesítésOktatóigényesség Jelentős adminisztráció csökkentés, havi elszámolás A saját dolgozók képzési rendszere új struktúrában: TÁMOP A decentralizált szakképzési alap szerepe növekszik: MFKB
A Felsőoktatási szakképzés újra pozícionálása: A felsőoktatás szerves részévé válik: nem lesz az OKJ-ban Felsőoktatási intézmény adja ki, államilag elismert felsőfokú szakképzettség, de nem diploma: ISCED 5.5, EQF 5 Kreditbeszámítás lehetősége: helyett kredit Képzési kimeneti követelmény (szvk) miniszteri rendeletben, képzési programot felsőoktatási intézmény adja ki Gyakorlatorientáltság, felsőoktatás szolgáló leánya Versenyhelyzet a szakközépiskolai és technikus képzéssel
SZKTV, OSZTV 2012’ január között bonyolítottuk le a 38 szakképesítés írásbeli feladatainak megíratását Döntő: Hungexpo április
EuroSkills, WorldSkills Jogszabályi háttér: Szakképzési törvény 76. § (4) bekezdés „A gazdasági kamara ellátja a WorldSkills és az EuroSkills versenyekre történő előkészítéssel, felkészítéssel és a versenyeken való részvétellel kapcsolatos feladatokat, továbbá megszervezi és koordinálja a WorldSkills és az EuroSkills előválogató versenyét. A WorldSkills és az EuroSkills versenyekkel kapcsolatos további feladatokról a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter és a gazdasági kamara megállapodást köt.”
WorldSkills London október 5-8. 48 ország - több, mint 900 versenyző; 4 nap - több, mint látogató; 14 szakmában 15 magyar versenyző; Összpontszám alapján 26. helyezés; Legjobb helyezés informatikából - 7. ; Jó eredmények – ács, bútorasztalos, fodrász, szépségápoló szakmákban;
WorldSkills London október 5-8. Szakképesítések: Mechatronika – 2 főBurkoló VillanyszerelőKőműves BútorasztalosFestő, dekoratőr ÉpületasztalosÁcs VirágkötőFérfi / női fodrász SzépségápolóCukrász SzakácsInformatikai hálózati rendszergazda
EuroSkills Spa Francorchamps október 4-6. Tervezett szakképesítések Mechatronika 2 fő csapatverseny Faipari technológiák csapatverseny Bútorasztalos1 fő Épületasztalos1 fő Faipari gépkezelő1 fő Virágkötő2 fő csapatverseny Fodrász1 fő Szakács és pincér csapatverseny1-1 fő csapatverseny Office ICT Team (informatika)3 fő csapatverseny Kőműves1 fő
EuroSkills Spa Francorchamps október 4-6. Tervezett szakképesítések Festő1 fő Ács1 fő Hegesztő1 fő Takarító csapatverseny Karbantartó tisztító specialista1 fő Felület tisztító specialista1 fő Cipész1 fő Ékszerész1 fő Divattervező1 fő Autószerelő1 fő
WorldSkills Leipzig július 2-7. Tervezett szakképesítések Mechatronika2 fő Villanyszerelő1 fő Kőműves1 fő Bútorasztalos1 fő Épületasztalos1 fő Férfi/női fodrász1 fő Szépségápoló (kozmetika, műköröm építés)1 fő Virágkötő1 fő Szakács1 fő
WorldSkills Leipzig július 2-7. Tervezett szakképesítések Pincér1 fő Cukrász1 fő Festő, dekoratőr1 fő Ács1 fő Hegesztő1 fő IT Network System Administration1 fő Ékszerész1 fő Divattervező1 fő Autószerelő1 fő
Az MKIK stratégiája a felnőttképzés területén 1.Helyzetelemzés -Gazdasági környezet igényeinek számbavétele -Szakmapolitikai kérdések áttekintése -Az iskolarendszerű szakképzés és az iskolarendszeren kívüli felnőttképzés viszonya -Az állami irányítás gyakorlatának elemzése -Működő kamarai gyakorlat leírása -Finanszírozás főbb kérdései
Az MKIK stratégiája a felnőttképzés területén 2. A felnőttképzés minőségbiztosításának fejlesztése - Kamarai akkreditációs rendszer feltételeinek megteremtése 3. A vizsgáztatási rendszer átalakítása - Regionális vizsga- és módszertani központok létrehozása - tulajdonság-kompetenciák mérésének megszüntetése - kamarai vizsgabiztosok rendszere a felnőttképzésben
Az MKIK stratégiája a felnőttképzés területén 4. Egyéb feladatok - A mesterképzés és vizsgáztatás áttekintése - ismeretnyújtási és korszerűsítő rendszer kialakítása - minimális óraszámok meghatározása - gyakorlati képzés ellenőrzése - az OKJ szakmák és a kapcsolódó hatósági képzések áttekintése és szinkronizálása
Köszönöm a figyelmüket!