Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben Kapcsáné Németi Júlia szakmai vezető Közoktatási Osztály
A fejlesztés fókuszában az EGYMI Rövid kronológia 2007-től
Fejlesztési alapelvek (2007) minden rászorulónak a maga régiójában teljes körű hozzáférés a jó minőségű nevelési, oktatási szolgáltatásokhoz hatást gyakorolni a teljes közoktatásra, többek között a rejtőzködők felderítése és bevonása által a szolgáltatások az iskolafejlesztést szolgálják szinergia és egységes kommunikáció („hálózatok” egymás közt)
Fejlesztettünk Fejlődtünk Együttműködtünk Partnerséget építettünk Tanultunk - tanítottunk Változtunk – változtattunk
2012 Van tudásunk az inkluzív nevelésről Vannak kiépített szolgáltatásaink Vannak jól képzett szakembereink Van standardunk Van szakmai érdekképviseletünk (egyesületünk) Van hálózatunk Tudjuk hogyan kell hálózatot működtetni
Az EGYMI feladata 1. 2011. évi CXC törvény a nemzeti Köznevelésről ((20.§. (9)) 2. Differenciált szolgáltatási professzió Lehetővé tenni, hogy a sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók lehetőség szerint lakóhelyükhöz közel kapják meg a különleges gondozási igényükből fakadó szolgáltatásokat.
EGYMI: hálózati feladatok HÁLÓZATI, HORIZONTÁLIS TANULÁS DISSZEMINÁCIÓJA Szakmai Help Desk Információ -megosztás Kapcsolat a kiemelt projekttel Tervezés, fejlesztés EGYMI Standard-adaptáció /támogatása Kapacitásbővítés Együttműködési megállapodások EGYMI Specifikus szolgáltatások SNI inklúziós fejlesztések TÁMOP Szolgáltatói Kosár A kapcsolatrendszer a hálózati partnerekre koncentrál, a külső kapcsolatok itt részint belsőként jelennek meg (TÁMOP 3.2.2). Egyetlen, a teljes lefedettséget célzó hálózat alakul alhálózatokkal, melynek standardja és minőségbiztosítása a mi feladatunk, de a pályázó intézmények közvetlen kiszolgálása már regionális partnereinkké. Az információkhoz, támogatásokhoz és szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférés biztosítása stratégiai cél. A szinte teljes körű, egyidejű adatmegosztás, az egykapus regisztrációs rendszer és a standard alapú működés egységesíti a kiemelt projekt és a 7 partner működését, de a területi sajátosságok és önálló arculat megőrzése mellett. A Hálózat jelzést ad a szakmai előrehaladásról, motiválja a stratégiai, döntéshozói szint tervezési, forrás elosztási tevékenységét, beavatkozási szükségleteket tár fel. Ugyanakkor képes megjeleníteni a kiemelkedő példákat, azokat közvetíti a felhasználó intézmények számára. Fontos jellemzője, hogy dolga az innovációt végző intézményektől származó kérdésekre adható érdemi válasz kinyerése a fejlesztési rendszer szereplőitől. Modellértékű működés
A fejlesztésről a továbbiakban TÁMOP 3. 1. 1. kiemelt projekt – II A fejlesztésről a továbbiakban TÁMOP 3.1.1. kiemelt projekt – II. szakasz
A fejlesztések kulcseleme, hogy az érintettek magukénak érezzék a fejlesztést. Bevonódás nélkül a fejlesztési eredmények átmenetiek lehetnek.
Modellértékű működés/EGYMI, mint referenciahely A referencia intézményi működéshez szükséges szervezeti, oktatásszervezési, szolgáltatás-szervezési feladatok struktúra működés erőforrások/kapacitás kompetenciák Hálózati együttműködések és kapcsolatok EGYMI-k inkluzív nevelés/befogadó intézmények civil szervezetek/szülői közösségek referencia-intézmények Mentorálás/pedagógusok /együttműködő partnerek felkészítése horizontális tanulás PR-kommunikáció
…amit a jövőről gondolhatunk az SNI ellátórendszer komplex szolgáltatói bázisa SNI specifikus szolgáltatások Együttnevelés szakmailag differenciált szolgáltatási professzió Minta/modell Támogató háttér Minőség Elérhetőség aktív szerep a hálózati feladatokban Helyi igények Területi igények aktív részvétel a szolgáltatói rendszer átalakulásában felerősödő specifikus területek Családközpontú kora gyermekkori intervenció Nyílt munkaerő-piaci átvezetés
…amit a jövőről gondolhatunk Tudásmenedzsment K+F, jó gyakorlatok, forrásközpont kezelés, adat és tudásszolgáltatás Szakmai támogatás Problémaközpontú tanácsadás, fejlesztés, kapcsolat és partnerség építés, horizontális tanulás, képzés, értékelés, mentorálás, felügyelet Nyilvánosság és kommunikáció Eseményszervezés, tartalommenedzsment (felrakás, letöltés, csere), kiadványok Hálózatműködtetés társadalmi tájékoztatás, hálózatépítés és karbantartás, közvetlen információátadás, önszervízelés
Köszönöm a figyelmet! julia.nemeti@educatio.hu