Megértési értelmezési folyamatok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakközépiskola Miskolc
Horváth Cz. János Új tanulási környezetek a tudásalapú társadalom oktatási rendszerében Magyarországon.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Csoportos alkotástechnikai módszerek szóban és írásban
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Instrukció - Autonómia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás Készítette: Ludánné Pécsi Erzsébet NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
Felszíni és felszín alatti víz monitoring
HATÉKONY EGYÜTTMŰKÖDÉS – CSOPORTFOGLALKOZÁS BEMUTATÁSA AZ INTÉZETBEN
Novellaelemzési szempontok
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Szakdolgozat címe Készítette: X.Y Miskolci Egyetem
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
GTK-GVAM 11-es csoport. Bevezetés 1. Mi a vizsgált probléma? 2. Ki a célcsoport? 3. Mi a várható hasznosság?
Instrukciók a készítéshez Az irodalomkutatás eredményeit kell hangsúlyozni. (Mi történt eddig, s abból mi állapítható meg.) Az irodalomkutatás eredményeit.
A szervezeti problémák kezelése
Gazdasági modellezés,döntési modellek
MÓDSZEREK, FEJLESZTHETŐ KÉSZSÉGEK
Pécs turisztikai marketingje
A szövegértés tanítása II.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Mesék bűvöletében Az állatmese
A szövegszerkesztés menete
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
A komplex tehetségfejlesztő program
Gyermekvilág régen és ma
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
MKE XXXI. Vándorgyűlés, Papa Tankönyvek a könyvtárosképzésben Tóvári Judit főiskolai tanár Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola, Eger Tóvári Judit.
Figyelem irányító ábrák
Reflektív gondolkodás
Módszerek 5/5.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Tanulási nehézségek 5/3.
Segítő külső körülmények 5/13. Előkészület – tanár A páros munkához szükséges szöveget kinyomtatni Készítette: Sági Lajos2.
Tanórai szokásaim 5/14.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
„Kincsem a szókincsem” játékos szókincsfejlesztés
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
Dramatikus technikák alkalmazása a tanári munkában Fodor Gábor 2009.
1. Balladák.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Bemeneti kompetencia mérés
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A Nyugat költőinek kiadásai a magyarországi antikvár árveréseken c
Instrukciók a szakdolgozat prezentáció elkészítéséhez
KRE-AKTÍV motivációs projekt
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Minta prezentáció a régió és területfejlesztés kurzushoz
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Megértési értelmezési folyamatok szövegfeldolgozás

Szöveg kiválasztásának szempontjai: 1. nyelvezet megválasztása 2. meglévő ismeretekre való építés lehetősége 3. információ érték 4. szöveg hosszának meghatározása

Mit kezdjünk a kiadott szöveggel? Miért olvastatom? Mi a célom? Mit akarok elérni? Hogyan akarom elérni?

Pókhálóábra – címből való kiindulás, előzetes információk begyűjtése Feldolgozás menete: 1. motiválás Pókhálóábra – címből való kiindulás, előzetes információk begyűjtése 2. szakaszolás A szöveg részekre osztása – első rövid egység kijelölése

3. értelmezés Kérdés csoportok alapján zárt kérdések – egyszerű ismeretfeltáró magyarázatot igénylő alkalmazást igénylő nyitott kérdések – magasabb szintű gondolkodást igénylő önálló gondolkodás vélemény megfogalmazása tanulói kérdések megfogalmazása vázlatkártya módszerrel

Vázlatkártya: Ki szerepel a történetben? Hol játszódik a történet? Mi a probléma? Hogyan oldódik meg?

Ábrák segítségével fürtábra – asszociatív gondolkodásra épülő hierarchikus gondolkodásra épülő

gondolati térkép - asszociációk verbális ismeret képi megjelenítése lényegkiemelés

eseménylánc – egymást követő történések ábrázolása esemény és következmények – ok- és okozati összefüggések feltárása

jellemtérkép – az alakok árnyalt több szempontú, érvekkel alátámasztott jellemzése összehasonlítások

történetpiramis - 1 szó alaptörténet 2 szó konfliktus 3 szó helyszín 4 szó főbb szereplők 5 szó eseményszál 6 végkifejlet 7 saját gondolatok

Motorikus feldolgozás állóképek – kiválasztott jelenet bemutatása néma játék – események megjelenítése dramatikus játék – mesélő segítségével a történet bemutatása

Szöveg alternatív összefoglalása: Ezt tudtam: Ezt tudtam meg: Erre vagyok kíváncsi:

Készítette: Tóth Lászlóné Pécsi Egyházmegye Hitoktatási Iroda