Projektkezdeményezés és pályázatírás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Advertisements

Lebovits Ágnes, Morvai Edit, Rádai Péter 2006 ProjektekésProjektfolyamatok TKA PBT-Projekt: Projektek és projektfolyamatok PROJEKTALAPÚ OKTATÁS Tempus.
A projekt menedzsment lépéseinek bemutatása konkrét példán keresztül
A projekt-előkészítés lépéseinek bemutatása: esettanulmány
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
Pályázz okosan, pályázati kisokos
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Alapfogalmak: pályázás •A pályáztató által meghirdetett előnyökhöz való hozzájutás céljából, meghatározott célú és feltételek szerinti írásos ajánlat benyújtása.
Koplányi Emil, PMP Nemzeti Fejlesztési Terv Új Magyarország Fejlesztési Terv ÁROPEKOPGOPKEOPKÖZOPROP TIOPTÁMOP.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Szakmai monitorozás.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
1 Foglalkoztatási paktumok helyzete Magyarországon, jó gyakorlatok Örkény június 24.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
Innovatív üzleti parkok fejlesztése az innováció és a vállalkozó szellem előmozdítása érdekében a Dél- Kelet Európai térségben FIDIBE.
A projektmenedzsment funkciói és területei
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Büntetés-végrehajtási
Alapfogalmak: pályázás A pályáztató által meghirdetett előnyökhöz való hozzájutás céljából, meghatározott célú és feltételek szerinti írásos ajánlat benyújtása.
KULTURÁLIS PROJEKT CIKLUS MENEDZSMENT III. MODUL – 1
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A projekttől a pályázatig
Pályázat és projekt menedzsment
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Showcasing and Rewarding European Public Excellence © Európai Közigazgatási Díj – EPSA 2013 Hogyan pályázzunk?
Készítette: Bertalan Adrienn Csurgó Krisztina Vincze Bernadett Erika
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
EU-s pályázatok írása és módszertana
Projektzárással kapcsolatos teendők
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
DM-004. Pályázatírás módszertana, gyakorlati alkalmazásai
Funkciói, feladatai és területei
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
Nemzetközi kapcsolatok APOR VILMOS KATOLIKUS FŐISKOLA Petőcz Jánosné dr. INNKT tanszékvezető.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.

KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
SLA (Service Level Aggrement) alapon történő szolgáltatás fejlesztés a Gazdasági Főigazgatóságon
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pályázatok elméletben és gyakorlatban. Témakörök:  - pályázatok jogszabályi háttere  - pályázati kiírások értelmezése  - útmutatók, háttérdokumentumok.
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
“Közösségben az erő!” Helyi civil kezdeményezések projekt ötlet felhívás Vas megyében A Vas Megyei Civil Információs Centrum és a Vas Megyei Önkéntes Centrum.
PROJEKTMENEDZSMENT Szabó Mária
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
KEHOP azonosítószámú, „Veszprém Megyei Klímastratégia” című projekt bemutatása Takács Balázs Veszprém, április 25.
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
TÁMOP /2-2F FVM Dunántúli Agrár-szakképző Központ
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
TÁMOP B-2-12/ "Munkával a társadalmi integráció elősegítéséért – Roma nők foglalkoztatása a Fejér Megyei Gyermekvédelmi.
tervezés & projekt & átkötés (reminder)
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Barcsák Marianna KPSZTI
Barcsák Marianna KPSZTI
Mai téma: Segédletek a projektmunkához Katona Norbert.
Előadás másolata:

Projektkezdeményezés és pályázatírás Verses István programkoordinátor Tempus Közalapítvány

Mi a projekt? Egyedi szervezeti keretek között megtervezett és végrehajtott lépéssorozat Konkrét célok elérése meghatározott idő alatt A célokhoz meghatározott emberi és anyagi erőforrások hozzárendelése Mit nevezhetünk projektnek? A projekt fogalmának több dimenziója is létezik. Az alábbiakban megpróbáltuk összefoglalni mindazon jellemzőket, amelyek a projektet, illetve az ún. „projekt-típusú gondolkodást” jellemzik. A projekt: nem sorolható a hagyományos szervezeti egységek megszokott tevékenységei közé egyedi szervezeti környezetben megtervezett és végrehajtott lépéssorozat konkrét célt/célokat meghatározott idő alatt kíván elérni a célok eléréséhez meghatározott (humán és anyagi) erőforrásokat rendel Minden projekt esetében a projektmunkának ugyanazon lépcsőin érdemes végigmenni ahhoz, hogy sikeres projektnek nézzünk elébe. Az alábbiakban a projektmunka legfontosabb szakaszait mutatjuk be.

A projekt a feladatmegoldás rendszerében Átfogó cél A társadalmi kohézió erősítése Program Specifikus cél Foglalkoztatási problémák kezelése Akcióprogram v. intézkedés Operatív cél Egy adott társadalmi csoport munkaerő-piaci integrációja Projekt

Partnerség- építés 1. Miért van szükségem partnerekre? Információszerzés (támogatási lehetőségekről is!) Többféle szaktudást egyesítünk Innováció, ötletek forrása, új látásmód Visszajelzés saját munkánkról Megrendelések, új feladatok és források megszerzésének lehetősége Partnerség és hálózatépítés Projektet természetesen létrehozhat egyetlen szervezet is, ám a legtöbb projekt komplex szakértelmet kíván, sőt, bizonyos külső támogatással létrejövő projektekkel kapcsolatban egyenesen elvárás, hogy az több szervezet együttműködésén alapuljon (együttműködési projektek). A kooperációban megvalósuló projektek számos előnnyel járnak a részt vevő szervezetek számára: Információszerzést tesznek lehetővé (pl. pályáztató szervezetekről, támogatásszerzési lehetőségekről); Többféle szaktudás egyesítésére adnak lehetőséget; Innováció, ötletek forrásaként szolgálnak, új látásmódot, más megközelítést biztosítanak; Visszajelzést tesznek lehetővé saját munkánkról; Lehetőséget nyújtanak megrendelések, új feladatok és források megszerzésére.

Partnerség-építés 2. A mi ágazatunk Partnerágazat Területi partnerség Intézményünk Az EU támogatási szerződések keretében finanszírozott projektek esetében többnyire előnyben részesülnek a konzorciumi pályázatok, mivel a támogató számára rendszerint a pályázó kiterjedt partneri, hálózati kapcsolatai garantálják az eredmények széleskörű hasznosulását, fenntarthatóságát. Példaként említhetők a Finnországban működő ún. területi foglalkoztatási paktumok. Ez a partnerség magasiskolájának tekinthető a foglalkoztatás területén, hiszen egyesíti az önkormányzat, a vállalatok, a politikai pártok, az egyház, az érdekképviseleti szervezetek és az oktatási intézmények erőforrásait, tapasztalatait a régióban jelentkező foglalkoztatási problémák kezelésében. A partnereket az ágazati hálózatokból választják, amit az alábbi ábra szemléltet: A projekt-partnerség hasonlít a területi partnerséghez abban a tekintetben, hogy elsődleges mozgatórugója az érdekközösség, valamint fontos jellemzője a komplementaritás. Az érdekközösség mindenekelőtt abban áll, hogy az intézményi társulást a projekt közös céljai kell, hogy ösztönözzék az aktív részvételre. A komplementaritás pedig nem más, mint a többféle szaktudás egyesítése úgy, hogy a partner-szervezetek szakmai profilja megfelelően kiegészítse egymást, és a projektben érintett minden kompetencia-terület lefedhető legyen.

Megvalósítás és monitoring Projekt ciklus Új projekt-ötlet Meghatározás Értékelés, zárás Kidolgozás A projektciklus A projektciklus fogalma segítségével nagyon jól bemutatható, hogy melyek azok a szakaszok, amelyek nagy valószínűséggel valamennyi projektben előfordulnak. Ugyanazt a megközelítést használhatjuk akkor, amikor egy egyszerű gondolatot szeretnénk megvalósítani egy projekttel a szervezeten belül, illetve amikor egy külső támogató szervezet által támogatott projektről van szó. A projektek általában a következő lépéseket tartalmazzák: Megvalósítás és monitoring Előzetes értékelés Tárgyalások, döntések

A projektmunka szakaszai (előkészítés és pályázás) A projekt meghatározása A projekt kidolgozása (benne: előzetes értékelés) A pályázat elkészítése A projekt megalapozása: ·A projekt meghatározása - a projekttel megvalósítható elképzelések meghatározása és feltérképezése ·A projekt kidolgozása - a projekt alapgondolatának gondos kidolgozása ·A projekt előzetes értékelése - szorosan kapcsolódik a projektkidolgozáshoz. Biztosítja a javasolt projekt szigorú értékelését és a szükséges módosítások elvégzését. ·A projekttel kapcsolatos tárgyalások és döntések – esetünkben a pályázat benyújtása ahhoz a külső támogató szervezethez (pályáztatóhoz), amelytől a projekt részbeni finanszírozását várjuk. Ide tartoznak egyébként a törvény által előírt engedélyekre, az erőforrásokra, a finanszírozásra, valamint a projekt megszervezésére / megvalósítására vonatkozó végső megállapodások is.

A projekt meghatározása A projekt céljainak meghatározása A projekt hatásának/eredményeinek meghatározása Logikai keret (LogFrame) elkészítése Egy projekt létrehozásánál mindenekelőtt tisztában kell lennünk a projekt hátterével, azaz meg kell vizsgálnunk, mi jellemző az érintett terület helyzetére, és milyen átfogó problémákat kell megoldani. Ezt követően lehetségessé válik a projekt általános céljainak (vagy átfogó céljainak) meghatározása, ami arra ad választ, hogyan alakítható át általános célokká a projekt kiindulópontját jelentő helyzet és a megoldandó probléma. Ezek után egy vázlatos leírást kell készíteni a projekt általános céljairól, a projekt hátteréről és a megoldandó problémáról. Az általános célok azok az átfogó fejlesztési irányok, amelyekhez a projekt hozzá kíván járulni. A projekt konkrét céljához, azaz a projekt specifikus célkitűzéseihez viszonyítva a projekt általános céljainak elérése általában hosszabb időt vesz igénybe. A gyakorlatban azonban azzal is lehet kezdeni a projekt meghatározásának folyamatát, hogy a projekt általános célját és konkrét céljait egyszerre fogalmazzuk meg. A projekt-célok precíz meghatározását követi a projekt eredményeinek és hatásának definiálása. „Eredményeken” már a projekt alatt vagy közvetlenül utána értékelhető elemeket értjük – például egy konferencia megszervezését, könyv kiadását stb. -, míg „hatásnak” a közvetetten jelentkező, a közép-, illetve hosszútávú célok megvalósulásához kapcsolódó elemeket nevezzük. Ennek fontossága a projekt végső értékelése miatt fontos. Ha mérhető eredményeink és hatásaink vannak, akkor mind a magunk, mind a külvilág számára könnyen tudjuk majd értékelni azokat. Amikor a projekt eredményeit próbáljuk meghatározni, érdemes a projekt célját lefektető dokumentumot magunk elé rakni, és ez alapján felállítani az eredményeket. A hatások és eredmények definiálásakor fontos hogy meghatározzuk azon konkrét értékelési és folyamatkövetési szempontokat, melyek alapján az eredményeket mérni fogjuk. Sokat segíthet majd az értékelési folyamatban, ha ún. mérföldköveket (eseményeket) is megjelöljük, melyeknek biztosan be kell ahhoz következniük, hogy a projekt jó úton haladjon. Ha a projekt vázlata elkészült, és a projekt megvitatásra került, a következő lépés a vázlatos terv részletes kidolgozása. Ehhez célszerű az ún. logikai keret módszerét használnunk. A módszer tulajdonképpen egy elemzés eredményeinek bemutatása oly módon, hogy szisztematikus és logikus módon szétválasztjuk a projekt egyes célkitűzéseit. A bemutatásnak tükröznie kell a különböző szintű célkitűzések közötti ok-okozati kapcsolatokat, utalnia kell arra, hogy mi biztosítja ezeknek a célkitűzéseknek az elérését, és meg kell határoznia azt, hogy feltételezésünk szerint a projekt irányításán kívül milyen tényezők befolyásolhatják a projekt sikerét. Ennek a folyamatnak főbb eredményeit egy mátrixban foglaljuk össze, amely a projekt egyes összetevőinek logikai kapcsolatait tartalmazza (ez a logikai keret, angol rövidítéssel Log Frame).

A projekt kidolgozása 1. Feladatterv Időterv Forrásterv Pénzügyi terv Humánerőforrás-terv Kommunikációs terv A projekt részletes feladattervén azon lépéssort értjük, melyek a megvalósítás szakaszában szükségesek. Érdemes meghatározni kulcsfeladatokat, és azokat további alfeladatokra bontani. Ez a lista a feladatok megnevezése mellett, azok optimális sorrendjét és idejét is tartalmazza. Milyen fő- és alfeladatokat kell elvégezni ahhoz, hogy az egyes célok megvalósuljanak? A forrásterv elkészítése nem más, mint a potenciálisan rendelkezésre álló források felsorolása. Ennek érdekében potenciális támogató (pályáztató) szervezetekkel kell felvennünk a kapcsolatot. A gyakorlatban már valószínűleg a projekt meghatározásának korai szakaszában kapcsolatban kell, hogy álljunk a potenciális támogatóval, mert csak így ismerhetjük meg finanszírozási célkitűzéseit, prioritásait, eljárásait és tevékenységi területét. A pénzügyi tervben a projekt megvalósításához szükséges összegeket tüntetjük fel. Fontos, hogy a projekt egészét lássuk, és a költségeket megfelelően becsüljük meg. Ha már ismerjük a rendelkezésre álló források összegét, akkor a források arányos elosztására is figyelni kell. Ha nem ismerjük, és a megbecsült költségeknél kevesebb forrás áll majd rendelkezésre, akkor a munkának ezt a fázisát érdemes megismételni és a forrásokat a feladatok arányában elosztani. Az egyes kiadásokat és bevételeket időben is ütemezni kell, az esetleges likviditási gondok elkerülése céljából. Fontos: a projekt pénzügyeit egy ember tartsa kézben! A projekt humánerőforrás-tervének elkészítése nélkülözhetetlen a projekt professzionális megvalósításához. Csak egy ilyen terv elkészítésekor derülnek ki azon alapinformációk, hogy például milyen típusú emberekre lesz szükségünk, akik nélkül projektet tervezni és megvalósítani lehetetlen. Az emberi erőforrás-terv elkészítésekor határozzuk meg, hogy az elvégzendő feladatok mennyi és milyen munkát igényelnek: a)      hány főből áll a projekt-team, b)      kinek milyen felelőssége és hatáskörei vannak c)      ki kinek tartozik beszámolási kötelezettséggel, d)      kinek milyen konkrét feladatai lesznek, e)      kinek mennyi idő áll rendelkezésre az adott feladatra. A projektmunka lényegét tekintve maga is kommunikáció. Ezért kiemelten fontos, hogy a kommunikáció formáit és időbeliségét rögzítsük. A kommunikáció kapcsán egyaránt beszélhetünk belső és külső kommunikációról.

A projekt kidolgozása 2. Előzetes értékelés A projektben érintettek értékelése Fenntarthatóság (és addicionalitás) értékelése Kockázat értékelése Az előzetes értékelés felfogható a projektkidolgozás szakaszának részeként vagy önálló szakaszként is. Az előzetes értékelés abból áll, hogy ellenőrizzük, vajon a projekt legfontosabb elemei a tervnek megfelelően a helyükön vannak és reálisak-e. Az ellenőrzés hozzájárul ahhoz is, hogy további becsléseket végezzünk arra, hogy a projekt milyen hatást fog gyakorolni bizonyos területekre. Fontos, hogy az előzetes értékelés egyes részeire már a projektkidolgozás korai szakaszában szükség van, mert a vonatkozó terveket csatolni kell az előzetes támogatási kérelemhez (pályázathoz), vagy felhasználhatjuk a projektben érintettek kielégítésére. Az értékelés tulajdonképpen a következő elemek megvalósíthatóságának felmérése: Az erőforrások, a szervezet és az érdekeltek előzetes értékelése 1. Erőforrások ·        Munkatársak: Rendelkezésre áll-e a tervezett munkaerő (a szervezeten belül vagy a partnereknél) a tervnek megfelelő mértékben, és megfelelő-e a felkészültségük? ·        Pénz: Reális-e a költségvetés, és a projektet indítványozó szerv gondoskodott-e saját erőről? ·        Idő: Reális-e az időbeli ütemezés, és mi történik akkor, ha a projektet valamilyen okból meg kell hosszabbítani? 2. Szervezet ·        Saját szervezet: Valóban elkötelezett-e a projektet indítványozó szervezet felső vezetése a projekt megvalósítása iránt, és a különböző érintett részlegek megkapták-e a megfelelő tájékoztatást, és elkötelezték-e magukat a projekt iránt? ·        A partner szervezetek: Megkapták-e a partnerek a megfelelő tájékoztatást, és elkötelezték-e magukat a projekt iránt? 3. Az érdekeltek ·        Közvetlen haszonélvezők: Megkapták-e az érintett csoportok a megfelelő tájékoztatást, és támogatják-e a projekt alapját képező elgondolást? ·        Egyéb szervezetek: Elég jól ismerik-e a fontosabb érdekcsoportok és hatóságok a projekt alapját képező elgondolást? A fenntarthatóság és az addicionalitás előzetes értékelése A fenntarthatóság arra kérdez rá, hogy a projekt képes-e a kezdeti induló szakaszt követően folyamatosan működni. Ez az olyan külső támogatással finanszírozott projekteknél lehet fontos, ahol a támogató csak átmenetileg vesz részt a projektben, pl. támogatást ad egy rendszer létrehozásához vagy egy épület felépítéséhez, de a beruházást követően valamely országos vagy helyi szerv (gyakran a projektet lebonyolító pályázó) lesz felelős az intézmény folyamatos működtetéséért. Vannak olyan támogatók (pl. az EU), amelyek megkövetelik az addicionalitást. Ez azt jelenti, hogy a projekt a támogató által nyújtott segítség nélkül nem, vagy csak redukált formában valósulhatna meg. Ez általában azt feltételezi, hogy a projekt többletként jelentkezik a projektet megvalósító szervezet alaptevékenységéhez képest. Az addicionalitás bizonyítása általában úgy történik, hogy bemutatjuk az adott területen vagy szektorban elérhető normál finanszírozási szintet. A kockázat előzetes értékelése Minden projektnek van valamilyen mértékű kockázata. A kockázat egy része előre megjósolható, más része azonban nem. A logikai keret módszerben a projektet indítványozó szerv vagy a projektmenedzser megpróbálja előre megjósolni, hogy mi történhet a megvalósítás során. Az előzetes értékelési szakaszban nyilvánvalóan hasznos részletesebben elemezni a kockázat különböző fajtáit, és hogy ezek milyen hatást gyakorolhatnak a projektre. Az előzetes értékelést itt fel lehet osztani a következőkre: ·        A kockázat elkerülése: Milyen típusú kockázat kerülhető el? Pl. a szakértők megtartásával. ·        A kockázat mérséklése: Hogyan lehet bizonyos kockázattípusok hatását csökkenteni? Pl. biztosítással. ·        A kockázat elfogadása: Hogyan lehet elfogadni bizonyos dolgokat? Pl. a szakmapolitika megváltoztatásával.

A pályázat elkészítése 1. Pályázatírás = a már kész projektterv benyújtása a támogató elvárásainak megfelelő struktúrában Az űrlap kitöltése: Adatok Projektleírás Költségvetés A pályázat elkészítése nem más, mint a már kész projekttervnek a támogatást nyújtó (pályáztató) szervezet elvárásainak megfelelő struktúrában történő leírása. A pályázatot mindig a támogató által kibocsátott űrlapon kell benyújtani. Ügyelni kell arra, hogy valóban az elvárt információkat szolgáltassuk az elvárt formában, vagyis nem abból kell kiindulnunk a pályázat megírásakor, hogy mit kívánunk elmondani saját magunkról, hanem abból, mire kíváncsi a támogató. Pályáztató szervezetenként eltérően számtalan különféle pályázati űrlap létezik. Lényegében azonban a legtöbb űrlap felosztható három alapvető részre: Adatok – amely magába foglalja a pályázó (és partnereinek) elérhetőségét, bemutatását; Projektleírás – amely a projekt megvalósítás teljes folyamatának ismertetését jelenti; Költségvetés – amely a projekt (rész)finanszírozásához igényelt támogatási összeget tartalmazza és részletezi.   Szükség lehet továbbá a pályázathoz csatolni bizonyos mellékleteket: ezek általában a pályázatban leírtak alátámasztására szolgáló dokumentumok, igazolások, valamint a partnerek csatlakozó levelei. Fontos megjegyezni, hogy kizárólag olyan mellékleteket csatoljunk a pályázathoz, amelyekre a támogató kifejezetten igényt tart. Az űrlapon nem említett, a pályázó által „magánszorgalomból” csatolt dokumentumok figyelembe vétele nem garantált, sőt, a túl sok szükségtelen melléklet – melyekből nehéz kinyerni a lényegi információt – akár hátrányosan is befolyásolhatja a pályázat megítélését.

A pályázat elkészítése 2. Benyújtás előtt: előzetes konzultáció ( előrehozott bírálat!) Módosítások, kiegészítések Pályázati határidő után: szelekció, a projekt jóváhagyása Mielőtt a pályázati formanyomtatvány kitöltéséhez hozzáfogunk, meg kell győződnünk róla, hogy a pályázat benyújtásának minden technikai követelményével tisztában vagyunk: ismerjük a pályázati alapdokumentumokat (pályázati felhívás/kiírás, pályázati útmutató, prioritások), és birtokunkban van a formanyomtatvány kitöltéséhez szükséges útmutató is. A legtöbb pályáztató szervezet komoly hangsúlyt fektet a formai követelmények meglétére, és amennyiben figyelmetlenség vagy nem kellő tájékozottság folytán hibásan nyújtjuk be a pályázatot, könnyen előfordulhat, hogy az nem kerül tartalmi bírálatra – vagyis érdemi vizsgálat nélkül elutasítják.

A történet első felének vége… Minden kezdet nehéz, de a neheze még hátra van: elindulni a megvalósítás rögös útján