Teljesítménymérés a Vörösmarty Mihály Megyei Könyvtárban Székesfehérvár, 2006. május 8.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Modern múzeum = modern könyvtár? május 14. Dr. Bereczki Ibolya Szabadtéri Néprajzi Múzeum
6. A gazdasági hatékonyság elemzése
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Újból hálózatban? Újdonságok a GYEMSZI IRF Országos Egészségpolitikai Szakkönyvtár életében Dr. Palotai Mária GYEMSZI IRF MKE Műszaki Könyvtáros Szekció,
Könyvtári munkafolyamatok. Főfolyamatok Alfolyamatok Részfolyamatok Támogató folyamatok.
Az iskolai könyvtár állománya
Kisalföldi Tudástár szolgáltatásainak horizontális és vertikális bővítése a hatékony információátadás érdekében TÁMOP A-11/ Projektnyitó.
Múzeumi könyvtárak Magyarországon. Szakfelügyelet A szakfelügyelet sajátosságai –2000-től a Múzeumi főosztály megbízásával –2006-tól könyvtári osztály.
Stratégiai tervezés.
Teljesítménymérés és értékelés
Közös katalógusok melléklet a Bevezetés a pedagógiai tájékozódásba című ELTE jegyzethez.
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Könyvtári teljesítménymérés
A helyzetelemzéstől az önértékelésig Hock Zsuzsanna Könyvtárpedagógiai szakértő.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
. Droginfo Európai Addikciós Portál Kovács Beatrix Informatio Medicata szeptember 26.
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás 1 Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése.
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Kutatás Üzleti Információ Informatika 1081 Budapest, Csokonai u 3. Telefon: Fax: Az e-kormányzat és az elektronikus.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A könyvtár szociális funkciója Nemzetközi és hazai kitekintés.
Titokzatos vásárlók.
Digitalizálás a könyvtárban Békés Megyei Könyvtár Szakmai nap február 7. Moldován István OSZK MEK osztály.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A „Könyvtári minőségfejlesztés – könyvtári korszerűsítés 2.” pályázat Javaslat a feladatok végrehajtásához.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Teljesítmény? + Mérés? = Teljesítménymérés? A minőségfejlesztés gyakorlati lépései a könyvtárban. Székesfehérvár Nádas Zsuzsánna május 8. DEENK
Szakkönyvtári teljesítménymérés Hegyközi Ilona - Fazokas Eszter Székesfehérvár május 8.
A gyógyító információ Dr. Vasas Lívia MOKSZ elnök Január 12. Nyíregyháza.
Teljesítmény? + Mérés? = Teljesítménymérés? A minőségfejlesztés gyakorlati lépései a könyvtárban. Virágos Márta 2013.
Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár
Networkshop 2009 MKE Vándorgyűlés, Debrecen július 10.
A könyvtárak rendje Hozzáférhetőség szempontjából a könyvtárakban megkülönböztethetünk zárt raktárat és szabadpolcos tárolást. A zárt raktárhoz csak a.
OLVASÓSZOLGÁLAT = A KÖNYVTÁRI SZOLGÁLTATÁSOK FIZIKAI SZÍNTERE
TÉRÍTÉSES INFORMÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK = TISZ. JÓ TUDNI… 1. Miért működtetjük a TISZ-t? 2. Miért számítunk fel költségeket?
Teljesítménymérés és értékelés
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Programzáró szakmai nap Szolnok, november 12. Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Verseghy Ferenc Könyvtár és Művelődési Intézet.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
STRATÉGIA ÉS TELJESÍTMÉNYMÉRÉS
Merni Mérni MINŐSÉG…bevállaljuk? Alföldiné Dán Gabriella PhD Sopron, március.
Nyugat-Magyarországi Egyetem Központi Könyvtára és a közös katalogizálás ISIS-Voyager-Corvina Kiss Danuta könyvtári szakinformátor
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Beszélgessünk a MOL Könyvtáráról Készítette: Kaposi Józsefné és munkatársai október 25.
Közgyűjtemények és NIIF szolgáltatások
Ügyintézés az új típusú, második generációs kormányablakban
Integrált Könyvtári Rendszer. Történeti áttekintés  ‘85-ben kezdődött el a fejlesztés  ‘94-ben már a felhasználók rendelkezésére állt  ‘95-től az OSZK-val.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Folyóiratok gyarapítási stratégiája az egyházi könyvtárakban Sárospatak,
A KSZR FORRÁSOK HATÉKONY FELHASZNÁLÁSA ZALA MEGYÉBEN KISS GÁBOR IgazgatóKSZR MŰHELYNAPOK – ZALAEGERSZEG 2015.november 11.
TÁMOP / „Tudásdepó Expressz” Új szolgáltatások Zala megye könyvtáraiban –élethosszig tartó tanulás könyvtári környezetben február.
A kistelepülési könyvtári ellátáshoz kapcsolódó támogatások hatékony felhasználása Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárság Kulturális.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Kölcsönzések nyilvántartása Nyilvántartási követelmények Pontos és gyors Egy adott időpontban: milyen dokumentumokat kölcsönöztek ki mely dokumentumok.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Az üzletek operatív működtetése
Alapfogalmak, értelmezések a könyvtári statisztikában
Takáts Béla A teljesítménymérés szolgálatába állított könyvtári statisztika a minőségbiztosításban Takáts Béla
TÁRSADALMI INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Bartók Györgyi Mire jó az ODR lelőhely adatbázis?
Munkanapló – Beiratkozási napló
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
MAGYAR IGAZSÁGÜGYI AKADÉMIA JOGI SZAKKÖNYVTÁRA
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
Networkshop 2019 Győr, április 26.
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Teljesítménymérés a Vörösmarty Mihály Megyei Könyvtárban Székesfehérvár, május 8.

A pályázat 3 fordulója 4 1. A kiválasztott mutatók mérése 4 2. Az eredmények összehasonlítása (benchmarking) 4 3. Javaslatok az irányelvek elkészítéséhez

Első forduló: a mérés 1. Az elméleti alapok megteremtése: –a Minőségmenedzsment Műhely összejövetelei –a „Teljesítménymutatók a magyar könyvtári rendszerben” c. dokumentum tanulmányozása –konzultációk –levelezőlista –a szakirodalom tanulmányozása

Első forduló: a mérés 2. A pályázat benyújtása (2003. június) –a kiválasztott mutatók: A közönség mint használó A használókra vetített költség A személyes használat népszerűsége A személyes használat költsége A helyben használat intenzitása A gyűjtemény használata A kölcsönzés népszerűsége A kölcsönzési állomány forgási sebessége A kölcsönzések költségessége A könyvtárközi kölcsönzések hatékonysága A tárgyi eszközök kihasználtsága Az ülőhelyek kihasználtsága A dokumentumfeldolgozás gyorsasága

Első forduló: a mérés A mutatók kiszámítása történhet –statisztikai elemzéssel A közönség mint használó A használókra vetített költség A személyes használat népszerűsége A személyes használat költsége A kölcsönzés népszerűsége A kölcsönzési állomány forgási sebessége A kölcsönzések költségessége –méréssel A könyvtárközi kölcsönzések hatékonysága A tárgyi eszközök kihasználtsága Az ülőhelyek kihasználtsága A dokumentumfeldolgozás gyorsasága A helyben használat intenzitása A gyűjtemény használata

Első forduló: a mérés A mutató kiszámítása statisztikai elemzéssel Pl. A közönség mint használó: A) 2003-ban érvényes tagsággal rendelkező használók száma: B) Székesfehérvár lakossága január 1-jén A/B: 14,29%

Első forduló: a mérés A mutató kiszámítása méréssel –a mérőlap elkészítése –mérési időszak kiválasztása –felmérés –az adatok összesítése –elemzés

Első forduló: a mérés A dokumentumfeldolgozás gyorsasága (egyedi)

Első forduló: a mérés Eredmények IdőigényDokumentumok száma 9 munkanap52 dokumentum 10 munkanap277 dokumentum 11 munkanap142 dokumentum 12 munkanap16 dokumentum 13 munkanap115 dokumentum 14 munkanap17 dokumentum 15 munkanap 201 dokumentum 16 munkanap15 dokumentum Átlag:11,95 = 12 munkanap

Első forduló: a mérés A dokumentumfeldolgozás gyorsasága (összesített) Adatlap az UK ……. jegyzék f eldolgozásáról(…… állományegység) Tevékenység A kezdés időpontja Aláírás A befejezés időpontja Aláírás Összes idő (dátum, óra perc) (dátum, óra perc) (munkaóra) Beérkezés, ellenőrzés Tulajdonbélyegző, vonalkód Jelzetelés, jelzetjavítás Egyedi állományba vétel Példánybevitel Kötetadatok hozzárendelése Csop. leltárkönyv, állománystatisztika Átszállítás az olvasószolgálatnak Szerelés (jelzet, védőcsík, színcsík) Polcra került

Első forduló: a mérés Könyvtárellátó jegyzék (468 dokumentum) Tevékenység kezdésbefejezésmunkaóra Beérkezés, ellenőrzés : :30 3,5 Tulajdonbélyegző, vonalkód : :5014 Jelzetelés, jelzetjavítás : :2639,5 Egyedi állományba vétel : :3039,5 Példánybevitel : :4016 Kötetadatok hozzárendelése : :3027,5 Csoportos leltárkönyv : :003 Átszállítás az olvasószolgálatnak : :3016 Szerelés : :2020,5 Polcra került : :3016,5 Összesen195 munkaóra Az egy dokumentumra eső átlagos munkaidő 25 perc

Második forduló:az összehasonlítás 4 A könyvtárak kiválasztásának szempontjai: azonos (hasonló) feladatkör azonos (hasonló) működési feltételek azonos integrált könyvtári rendszer 4 Együttműködő könyvtárak: Békés Megyei Könyvtár, Békéscsaba; Deák Ferenc Megyei Könyvtár, Zalaegerszeg; Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Verseghy Ferenc Könyvtár, Szolnok; Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat József Attila Könyvtára, Tatabánya; Vörösmarty Mihály Megyei Könyvtár, Székesfehérvár

Második forduló:az összehasonlítás A könyvtárak mutatói 2003 A használókra vetített költség

Második forduló:az összehasonlítás

4 A könyvtárközi kölcsönzés hatékonysága 2003-ban Megyei könyvtárkapott dokumentumok kért dokumentumok mutatószáma Békéscsaba Székesfehérvár Szolnok Tatabánya Zalaegerszeg átlag

Második forduló:az összehasonlítás A könyvtárközi kölcsönzések hatékonysága (mintavétel alapján)

Második forduló:az összehasonlítás A könyvtárközi kölcsönzések hatékonysága (mintavétel alapján)

Harmadik forduló: a javaslatok 4 A könyvtárközi kölcsönzés hatékonysága A mutató értékelése A könyvtárközi kölcsönzés hatékonysága attól függ, hogy a kérések a használói igényeknek megfelelően teljesülnek-e. Ebből következően két szempontot szükséges vizsgálni: –a kérések teljesülésének %-os arányát, –a kérés és a teljesítés között eltelt időtartamot. A könyvtárközi kölcsönzés hatékonyságát befolyásoló tényezők:  a kérést felvevő és továbbító könyvtáros felkészültsége, amely lehetővé teszi, hogy a kínálkozó lehetőségek közül a legjobbat válassza ki,  a szolgáltató könyvtárak állományának színvonala, a fontos és népszerű művek példányszáma,  az online katalógusok, lelőhely-adatbázisok megbízhatósága, a kölcsönözhető állomány feldolgozottságának mértéke,  a könyvtárközi kérés indításának egyszerűsége,  a szolgáltatást szervező könyvtáros felkészültsége, elkötelezettsége,  a szolgáltató intézmény belső munkamegosztásának színvonala,  a postai továbbítás és kézbesítés gyorsasága és megbízhatósága.

Harmadik forduló: a javaslatok Nemzetközi trendek Az IFLA és az UNESCO fejlesztési irányelvei című kiadvány több helyen is említi a könyvtárközi kölcsönzés szerepének fontosságát: Az erőforrások megosztása Minden könyvtári gyűjtemény bizonyos mértékig egyedülálló a maga nemében. Egyetlen gyűjtemény sem tartalmazhatja azonban mindazt az anyagot, amelyre közössége tagjainak szükségük van. A könyvtárak ezért nagymértékben javíthatják használóiknak nyújtott szolgáltatásaikat, ha lehetővé teszik, hogy hozzáférjenek más könyvtárak gyűjteményeihez Könyvtárközi kölcsönzés Egyetlen könyvtár vagy könyvtári rendszer sem lehet önellátó állományában, s egy hatékony és hatásos könyvtárközi kölcsönzési rendszer minden közkönyvtári szolgálat lényeges összetevője kell, hogy legyen.” Az IFLA és az UNESCO fejlesztési irányelvei. Készítette a Philip Gill által vezetett munkacsoport az IFLA Közkönyvtári Szekciója megbízásából. Fordította Papp István. Közread: Könyvtári Intézet, Bp., 2005.

Harmadik forduló: a javaslatok Ajánlás az irányelvek meghatározásához  A könyvtári rendszer egyik legfontosabb szolgáltatása a könyvtárközi kölcsönzés, amely lehetővé teszi, hogy a használók lakóhelyüktől függetlenül hozzájussanak a számukra fontos dokumentumokhoz, információkhoz.  A szolgáltatás működésének alapfeltétele az Országos Dokumentum-ellátási Rendszer. A szolgáltatás működéséhez, fejlesztéséhez szükséges az ODR tagkönyvtárak központi támogatása, amely lehetővé teszi a könyvtárközi kölcsönzés dokumentumbázisának folyamatos, tervszerű gyarapítását.  A könyvtárközi kölcsönzés hatékonyságának fontos összetevője az informatikai háttér: kiemelt figyelmet kell fordítani a közös katalógusok, lelőhely-adatbázisok fejlesztésére, rekordállományuk teljessé tételére, lehetőség szerinti egyesítésére.  Az integrált könyvtári rendszerek esetében alapkövetelménynek kell tekinteni az online katalógusból, egyszerűen indítható könyvtárközi kérést.  Javítani kell a postai szolgáltatások gyorsaságát és megbízhatóságát, lehetőség szerint csökkenteni kell a díjakat.  Növelni kell a szolgáltatást végző könyvtárosok elkötelezettségét és tájékozottságát, a képzés/továbbképzés keretében kiemelt figyelmet kell fordítani az Országos Dokumentum- ellátási Rendszer megismertetésére és népszerűsítésére..  A használói igények növekedésének megfelelő ütemben kell növelni a szolgáltatásban résztvevő könyvtárak támogatását.

A legfontosabb tanulság: „Ne a tükröt átkozd, ha a képed ferde.” Gogol: A revizor