Dilemmák a családok átmeneti otthonával kapcsolatban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Nevelőszülői gondoskodás a fővárosban
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Gyermekvédelmi alapellátás
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ Családsegítő Szolgálatának bemutatása Készítette: Varga TündeHeves,
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Mentuszné dr. Terék Irén HMSZGYH Eger hivatalvezető október 18.
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
dr. Katonáné dr. Pehr Erika A gyermekvédelmet érintő változások
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Tanévkezdő értekezlet
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT EGER
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Családi napközi.
Szociális ellátás a településeken - család- és gyermekvédelem -
Családok átmeneti otthona a Józsefvárosban
A gyermekvédelem felelősség(e) Budapest,2008. február 20.
Gyermekek, fiatalok és vér szerinti családjaik a munka világában
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program TIOP Kecskemét, június 21.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
1 A gyermekvédelmi szakellátás fővárosi sajátosságai és fejlesztési szükségletei „A gyermekvédelmi szakellátás fejlesztése Budapesten” Fővárosi Gyermekvédelmi.
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
A helyettes szülői tevékenység gyermekvédelmi célja és lehetőségei Fehér Kereszt Gyermekvédő Alapítvány 2008 A helyettes szülői tevékenység gyermekvédelmi.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Biztos Kezdet Gyerekházak
A pénzbeli és természetbeni ellátások változásai
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
Bentlakásos intézményi ellátás elkerülését célzó szolgáltatások TÁMOP /1. Marcali Kistérségi Többcélú Társulás Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Köszöntjük kedves vendégeinket!. A projekt az Európai Unió támogatásával, A z Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. ELŐZMÉNY Társadalmi.
Szarvák Mónika Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztálya
Családtámogató ellátások
Ágazati fejlesztési lehetőségek az európai uniós források tükrében
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
1 A gyermekvédelmi törvény és megvalósításának tárcastratégiája Gyermekjóléti Szolgálatok I. Országos Konferenciája szeptember 13.
1 Az alapellátás és a szakellátás kapcsolata, közös feladatok, célok Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Konferenciája Budapest, 2007.szept Gulyásné.
A hódmezővásárhelyi szociális ellátórendszer. A befogadó város Európa-díj Becsületzászló fokozata (1997) Az év települése (2009) Magyar Örökség-díj (2010)
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
A helyettes szülői ellátás működése
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Dilemmák a családok átmeneti otthonával kapcsolatban Budapest, 2010. április 29

Vajon a mi gyermekeink mivel élnek együtt?” Mottó Ha a gyermek együtt él a biztonsággal, megtanul hinni magában és környezetében. Vajon a mi gyermekeink mivel élnek együtt?” (Dorothy L. Nolte)

Felelősségünk abban áll, hogy döntéseink a gyermek mindenek felett álló érdekét szolgálják

Pénzbeli ellátások Hatósági intézkedések Gyermekvédelmi rendszer Pénzbeli ellátások Személyes gondoskodást nyújtó ellátások Hatósági intézkedések Javítóintézetek Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény Fót Védelembe vétel Aszód Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás Zalaegerszeg Rákospalota Esztergom Kalocsa Családba fogadás Budapest Gyermektartásdíj megelőlegezése Ideiglenes hatályú elhelyezés Rákospalota Otthonteremtési támogatás Átmeneti nevelésbe vétel Debrecen Tartós nevelésbe vétel Óvodáztatási támogatás Nevelési felügyelet elrendelése Családi pótlék természetben Utógondozás elrendelése Utógondozói ellátás elrendelése

A szociális munka egy professzió, segít a problémák megoldásában. Célja, hogy a segített alkalmassá váljon a problémák önálló – természetes támaszaik segítségével – megoldására. Egyszerre korrektív és preventív jellegű, direkt és indirekt módszerek alkalmazásával. (Ferge Zsuzsa)

Módszertani intézmények I. Részt vesz a minőségfejlesztési elvek kidolgozásában, gyakorlati alkalmazásában; figyelemmel kíséri a tudományos kutatásokat, publikációkat, a modellértékű új kezdeményezéseket szervezi a dolgozók tapasztalatcseréjét és továbbképzését; elemzi és értékeli a szolgáltatók működését,

Módszertani intézmények II. információkat gyűjt az ellátórendszer sajátosságairól, problémáiról; szakmai módszertani segítséget nyújt a területen dolgozóknak, szervezi a főiskolai és egyetemi hallgatók terepgyakorlatát, térítésmentesen vagy, térítés ellenében részt vesz a szolgáltató ellenőrzésében, szakmai protokollok kidolgozása.

Átmeneti gondozás I. Valamennyi települési önkormányzat feladata a gyermekek átmeneti gondozásának a biztosítása. Formái: helyettes szülői ellátás, gyermekek átmeneti otthona (20 ezer lélekszám felett kötelező), családok átmeneti otthona (30 ezer lélekszám felett kötelező).

Helyettes szülő ( indokolt távollét, egészségügyi probléma), Átmeneti gondozás II. Helyettes szülő ( indokolt távollét, egészségügyi probléma), Gyermekek átmenti otthona ( életvezetés, lakhatás, családi konfliktus, magatartási probléma), Családok átmeneti otthona (hajléktalanság, elégtelen lakhatás, bántalmazás, családi konfliktus, életvezetési probléma).

Szükségletek A maslowi szükséglethierarchia szerint: fiziológiai szükséglet biztonság, védelem szükséglete, szeretet szükséglete (állandóság) önbecsülés és elfogadás szükséglete, önmegvalósítás szükséglete (én-kép, önbizalom).

Gyermekvédelem változásai A gyermekvédelem értéktartalma: változó célok, a gyermeki szükségletek és problémák közpolitikai jellege. ENSZ Gyermekjogi Egyezmény és Gyermekvédelmi törvény célja, alapelvei.

Megnevezés Áram Gáz Távhő Összesen Fogyasztók száma (ezer fő) 4 725 3 034 645 8 405 Hátralékos fogyasztók száma (ezer fő) 335 68 192 596 Hátralékos fogyasztók aránya (%) 7,1 2,2 29,8 ebből: a 12 havinál nagyobb tartozással rendelkezők aránya (%) 3,1 21,2 32,8 14,8 Kikapcsolt fogyasztók aránya a hátralékosokhoz viszonyítva (%) 13,0 6,5 - 11,9 Hátralék összege (millió Ft) 4 179 1 860 4 926 10 926 Egy adósra jutó hátralék összege (Ft) 12 448 27 487 25 595 18 404

Megnevezés Áram Gáz Távhő Összesen Fogyasztók száma (ezer fő) 4 963 3 264 457* 8 684 Hátralékos fogyasztók száma (ezer fő) 556 466 107 1 129 Hátralékos fogyasztók aránya (%) 11,2 14,3 23,4 13,0 ebből: a 12 havinál nagyobb tartozással rendelkezők aránya (%) 17,3 24,4 18,3 20,3 Kikapcsolt fogyasztók aránya a hátralékosokhoz viszonyítva (%) 5,0 6,5 - 5,1 Hátralék összege (millió Ft) 18 007 15 854 9 459 43 320 Egy adósra jutó hátralék összege (Ft) 32 407 33 996 88 503 38 370

Védendő fogyasztók időskorúak járadékában részesül, aktív korúak ellátására jogosult, lakásfenntartási támogatásban részesül, ápolási díjban részesül, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül, otthonteremtési támogatásban részesült (a támogatás megállapításától számított 3 éven keresztül), nevelőszülő, hivatásos nevelőszülő, aki saját háztartásában neveli a gondozásába helyezett átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermeket  

Egyéb támogatás Lakásfenntartási támogatás: 208 382 fő (havi átlagos létszám), éves kiadás: 14 568 millió Ft Szociális alapú gáz- és távhőtámogatás: 1 674 ezer fő (ebből 1 384 ezer gáz-, 290 ezer távhő), éves kiadás: 66 885 millió Ft (+ kb. 7 Mrd Ft áthúzódó kifizetés 2010-ben) Adósságkezelési szolgáltatás: 4 455 fő (havi átlagos létszám), éves kiadás: 1 061 millió

Krízistámogatás A krízishelyzetbe került személyek támogatása a 136/2009. (VI.24.) Korm. rendelet alapján valósult meg. A 2010. április 21-i adatok alapján összesen 128 250 ügyben született támogató döntés. Ezen támogatásokra országosan felhasznált összeg 4 553 millió Ft, a folyósított ellátás összege átlagosan 35 499 Ft. A támogatás kiszélesítése, a lakhatási elem erősítése.

Átmeneti gondozást biztosító intézmények 2009 2008 2007 HSZH 39 41 25 GYÁO 31 29 32 CSÁO 144 142 134 ÖHSZ 34 44 -

A többcélú társulás lényege Megteremti annak a feltételrendszerét, hogy a területfejlesztés és a településfejlesztés összehangoltan történjen, a kistérségi szolgáltatások (közoktatás, egészségügy, szociális gyermekjóléti ellátás), színvonala javuljon, és valamennyi településen azonos minőséget érjen el, vagy legalább közelítsen felé.

A saját intézményrendszer megőrzése, megtartására irányuló törekvés, A társulási feladatellátást, együttműködést visszafogó és segítő tényezők A saját intézményrendszer megőrzése, megtartására irányuló törekvés, A helybeliek foglalkoztatásának megszűnésétől való félelem, A működtetés bizonytalanságától való félelem, Magasabb színvonalon történő feladatellátás, Többletforrások bevonásának lehetősége, Egységes fellépés.

Ellátásban részesülők Év Helyettes szülő Gyermekek átmeneti otthona Családok átmeneti otthona 2002 213 602 4444 2003 158 628 4182 2004 212 1365 4843 2005 201 1469 4702 2006 151 1073 5385 2007 132 999 5387 2008 162 998 6167

Gondozásban töltött idő 2008 Gondozottak száma Férőhely 0-3 hónap 4-6 hónap 7-10 hónap 11-12 hónap 12- több CSÁÓ 6167 3385 2721 1205 907 395 795 GYÁÓ 998 402 515 180 97 34 79 HSZH 140 618 77 30 5 10 18 ÖHSZ 22 135 9 1 8

Gondozásban töltött idő 2009 Gondozottak száma 0-3 hónap 4-6 hónap 7-10 hónap 11-12 hónap 12- több CSÁÓ 6167 2542 1201 854 521 814 GYÁÓ 1023 463 250 971 23 66 HSZH 134 75 26 11 9 10 ÖHSZ 7 4 3 80

Kikerült gyermekek száma 2008 évben az átmeneti gondozásból 4683 gyermek került ki, ebből 2069 a szüleihez, míg 285 gyermek a gyermekvédelmi szakellátásba került. 2009 évben az átmeneti gondozásból 4466 gyermek került ki, ebből szüleihez 2087, gyermekvédelmi szakellátásba 249 gyermek került.

Jogszabályi változások és finanszírozás Szükségszerinti ellátás, Védelembe vétel, Családi pótlék 50%-ának természetbeni formája Irat betekintési jog ( kapcsolattartás, nagykorú testvér 21.életévéig tartó gondozása, várandós anyák átmeneti otthona, krízis férőhelyek – krízisambulancia, félutas-kiléptető ház)

Normatíva mértéke 2010 2009 2008 2005 GYÁÓ CSÁÓ 635 650 689 000 700 000 769 200

Fejlesztési lehetőségek

Gyermekek és fiatalok társadalmi integrációját segítő programok TÁMOP 5.2.5 Gyermekek és fiatalok társadalmi integrációját segítő programok lehetőséget adnak az önsegítésre, kortárssegítésre, közösségépítésre, az agresszió és a devianciák kezelésre; lehetőséget biztosítanak az iskolarendszeren kívüli felzárkóztatásra és a tehetséggondozásra; segítik az utógondozottak és utógondozói ellátottak integrációját, önálló életvitelét, önismeretét, munkamotivációját; erősítik a szülői kompetenciákat, családi kohéziót, társadalmi integrációt, kezelik a családi konfliktusokat.

Gyermekek számára A személyiség érését és a gyermek szocializációját elősegítő csoportos foglalkozások Egyéni terápia 1.) Maximum.3 hónapos rövidterápia a szakellátásba újonnan bekerült gyermekek számára, lelki traumán átesett, még tünetmentes gyermek számára 2) minimum 3 hónapos terápia tünethordozó gyermekek számára az alap- és a szakellátásban Önsegítő vagy kortárssegítő közösségépítő, agressziókezelő tematikus csoportfoglalkozások Művészetterápiás, egyéb terápiás foglalkozások Iskolarendszeren kívüli felzárkóztató, tehetséggondozó programok

Családkonzultáció, párkonzultáció, konfliktuskezelő tanácsadás Szülők számára Szülői szerepet erősítő, valamint családi konfliktusok megoldását célzó egyéni pszichoterápia, illetve családterápiás, párterápiás, konfliktuskezelő programok Családkonzultáció, párkonzultáció, konfliktuskezelő tanácsadás Kommunikációs és egyéb önismereti, illetve a szociális beilleszkedést segítő foglalkozások Családon belüli kapcsolatokat, a szülő gyermeknevelési kompetenciáit támogató, illetve a család társadalmi beilleszkedését elősegítő egyéb programok

TIOP 3.4.1.és 3.4.2 A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) 3.4.1 kódszámú „Bentlakásos intézmények kiváltása” és a TIOP-3.4.2 kódszámú „Bentlakásos intézmények korszerűsítése” elnevezésű konstrukciók biztosítanak lehetőséget gyermekotthonok(lakásotthonok) kialakítására, kiváltására, valamint a már működő gyermekotthonok( lakásotthonok) épületeinek korszerűsítése

Dr. Katonáné dr. Pehr Erika Köszönöm a figyelmet! Dr. Katonáné dr. Pehr Erika www.szmm.gov.hu