Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben: az erőteljesebb állami szerepvállalás hozadékai Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság III. Nemzeti Köznevelési Konferencia Papp László Budapest Sportaréna 2014. január 17.
Nagyobb állami szerepvállalás az egységesen magas minőség érdekében. Alapelvek Nagyobb állami szerepvállalás az egységesen magas minőség érdekében. A köznevelés közszolgálati szerepének hangsúlyozása. Az iskola nevelő szerepének erősítése, a nevelési és az oktatási feladatok kiegyensúlyozása. Lelki – szellemi – testi nevelés egyensúlyának biztosítása. A pedagógus pálya presztízsének helyreállítása. Méltányos, igazságos és hatékony köznevelés. Emberi Erőforrások Minisztériuma
A köznevelési rendszer Fenntartása Működtetése Finanszírozása Minden gyermek érték, fontos a legkisebb település léte és fejlődése is. Emberi Erőforrások Minisztériuma
A köznevelési rendszer állami fenntartása - klik Struktúra Szervezet Átláthatóság Önállóság Együttműködés Egymástól tanulás Egységes eljárások Emberi Erőforrások Minisztériuma
Foglalkoztatás, munkaszervezés - 22 – 26 – 32 – 40 - 61 Pedagógus előmeneteli rendszer minősítés (GY – I – II – M – K) bértábla (120 – 180 -200) Kiszámítható, értékálló bérezés. Emberi Erőforrások Minisztériuma
Pedagógiai fejlesztések Szervezeti lehetőségek - szakmai együttműködés Munkaközösségek, intézmények, tankerületek Szaktanácsadás, tanfelügyelet Nemzeti Pedagógus Kar – szakmai tagozatok Pedagógusetika Szervezeti lehetőségek - szakmai együttműködés Emberi Erőforrások Minisztériuma
Tanulói, szülői előnyök Sokszínű tartalmi kínálat Egyéni törődés, fejlesztés Közösségi élettér Biztonságos iskola Oktatásszervezés Az iskolák által biztosított délutáni foglalkozás a szülők munkavégzését is biztosítja. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság
Esélyteremtést szolgáló köznevelési vonatkozású támogatások, intézkedések Óvodáztatási támogatás Óvodai fejlesztő program, képesség-kibontakoztató és integrációs felkészítés Arany János Tehetséggondozó Program, Arany János Kollégiumi Program és Arany János Kollégiumi-Szakiskolai Program Útravaló-MACIKA Ösztöndíjprogram Útravaló Ösztöndíjprogram Út a tudományhoz alprogram A lemorzsolódás megelőzését szolgáló intézkedések – igazolatlan mulasztás, magántanulóvá nyilvánítás A kisiskolák fenntartási és működtetési feladatainak átvállalása, a Híd-programok és a felzárkózási programok indítása mind esélyegyenlőséget elősegítő intézkedés. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság
Az intézményeket ellátó környezet Tankönyvellátás Eszközök, beszerzések Iskolai adminisztrációs rendszer KIR 2013-ban már 708 ezren jutottak hozzá ingyenesen a tankönyvekhez, egy-két éven belül teljes körű lesz az ingyenesség az általános iskolások számára. Emberi Erőforrások Minisztériuma
Jogalkotási helyzetkép Rendeletek koherenciája Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság
Tartalmi fejlesztések Nat Kerettanterv Érettségi vizsgakövetelmények Szakközépiskolában a szakközépiskola ágazatának megfelelő szakmai vizsgatárgy követelményei Stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság
Milyen intézményt szeretnénk? Elősegíti a gyermekek, fiatalok harmonikus lelki, testi és értelmi fejlődését, készségeik, képességeik, ismereteik, jártasságaik, érzelmi és akarati tulajdonságaik, műveltségük életkori sajátosságaiknak megfelelő, tudatos fejlesztése révén, és ezáltal erkölcsös, önálló életvitelre és céljaik elérésére, a magánérdeket a köz érdekeivel összeegyeztetni képes embereket, felelős állampolgárokat nevel. Kiemelt célja a nevelés-oktatás eszközeivel a társadalmi leszakadás megakadályozása és a tehetséggondozás. Emberi Erőforrások Minisztériuma
A nevelési-oktatási intézmények pedagógiai kultúráját az egyéni bánásmódra való törekvés, a gyermek, a tanuló elfogadása, a bizalom, a szeretet, az empátia, az életkornak megfelelő követelmények támasztása, a feladatok elvégzésének ellenőrzése és a gyermek, tanuló fejlődését biztosító sokoldalú, a követelményekhez igazodó értékelés jellemzi. Emberi Erőforrások Minisztériuma
„Hiszek abban, hogy a tanár személyisége a tanulás legfontosabb eleme, fontosabb, mint a tudása, fontosabb, mint azok a módszerek, amiket használ.” (Carl Rogers) Emberi Erőforrások Minisztériuma
Köszönöm az együttműködést! Sipos Imre imre.sipos@emmi.gov.hu Emberi Erőforrások Minisztériuma