Online gazdasági informatika szótár fejlesztése OGIL Dr. Pitlik László, Pásztor Márta, Popovics Attila, Bunkóczi László, Pető István Szent István Egyetem, Gazdasági Informatika Tanszék NetworkShop 2002
Előzmények I. zA gazdasági informatika oktatás módosulása: ytartalmi: klasszikus szakirodalmi feldolgozáson nyugvó oktatástól az oktatók személyes kutatási és projekt- tapasztalatain alapuló képzés irányába történő súlypont eltolódás, yformai: nyomtatott jegyzetet felváltotta a digitális tananyag ymódszertani: értékes és a további oktatásban felhasználható önálló hallgatói feladatatok. NetworkShop 2002
Előzmények II. zMagyar Internetes Agrárinformatikai Újság és Digitális Kiskönyvtár ( és kapcsolódó szolgáltatások. zAz irányított tanulás alapgondolata a hallgatók többségénél tapasztalható hibákból következik: yonline és CD-n elérhető tananyagot kinyomtatják és hagyományos (szekvenciális) módon kísérlik meg feldolgozni, ya keresések és a hipertext alkalmazása nem kézenfekvő, yaz irodalmi feldolgozások összefüggéseit nem látják át.
Kísérletek a nem szekvenciális tanulás irányításához zOnline keresési lehetőség, zCD-n komfortos hipertextes tartalomjegyzék, zrégi ZH kérdések közzé tétele (WEB és CD), zórai tematikákhoz kapcsolódó kulcsszó- és irodalomjegyzék. A „Mit kell megtanulni?” tipikus kérdésre nem ad választ. NetworkShop 2002
OGIL keletkezése I. NetworkShop 2002
OGIL keletkezése I. zaz adott szóhoz szakmai szempontból kapcsolható, azzal alá-, fölé- vagy mellérendeltségi viszonyban lévő (rokon értelmű) szó választása, za három választott szakkifejezés és az adott szó viszonyának (hasonlóságok, illetve különbségek) magyarázata definíció alapján, és szabadon alkotott, vagy szakirodalomban fellelhető példák alapján, zaz adott, vagy a választott szóval foglalkozó MIAÚ irodalmak (5 cím), illetve más online irodalmak (3 cím) pontos megjelölése, zaz online források mellett klasszikus papír alapú irodalmi hivatkozások gyűjtése (3 cím), za felhasznált online és papír alapú irodalmakból következő, az adott szóra vonatkozó definíciók leírása vagy megalkotása, zkritikai megjegyzések az irodalmi feldolgozással kapcsolatosan, za hallgató által javasolt tesztkérdések, és azok megoldása a feldolgozott szóval kapcsolatosan, zaz adott szó megadása legalább egy, a hallgató által ismert idegen nyelven. NetworkShop 2002
OGIL keletkezése II. Szavak közötti kapcsolatok: zalárendelt, zfölérendelt, zmellérendelt. szinonima, metszet, asszociáció részhalmaz NetworkShop 2002
OGIL szóláncok Klikkelésre … a szó rekordjának meg- jelenítése … MIAÚ és más források hivatkozásainak jegyzéke ….egyéb kapcsolódó szavak Tételesen megtanulható és a komplexitás sem vész el! Kialakul egy speciális logikai háló, melyben nem a tökéletes tudásábrázolás a cél, hanem segítség a tanuláshoz! NetworkShop 2002
OGIL jövőképek I. z„Önfejlődés”: lekérhetők a kialakulási fázisok, azaz a tanuló bejegyzése, a tanár javítása, más szakemberek, illetve hallgatók megjegyzései… zennek „oktató hatása”: a korrektúrákból és a többszörös kidolgozottság fókusz-eltéréseiből levonható következtetések… z„integráció”: hasonló tematikájú oldalakra való hivatkozás, az esetleges kapcsolódási pontok feltárása... NetworkShop 2002
OGIL jövőképek II. z„tananyag-konszolidáció”: szakmai vélemények és kölcsönhatások következtében kialakuló, a SZIE, illetve más egyetemek különböző oktatási formáiban részben vagy egészében felhasználható digitális jegyzet... Bemutató augusztusban az „Agrárinformatika a felsőoktatásban” konferencián, Debrecenben! NetworkShop 2002