Az iskolai könyvtárak helyzete és a szakmai szolgáltatás szerepe Heves megyében Zentai Péterné, PKI Eger április 24.
Pedagógiai Szakkönyvtár és tankönyvbemutató hely
Bemutatkozás Pedagógiai tájékoztatás Kt. 36. § (2)bekezdés c) pont pedagógiai tájékoztatás: szakmai információk, adatok és tanügyi dokumentumok gyűjtése, őrzése, ezekről tájékoztatás 10/1994 (V.13.) MKM rendelet 9. § fentiek ellátásának eszközei, módszerei: szakkönyvtár működtetése, tankönyvtár, médiatár, bibliográfiai szolgáltatások, könyvtárak közötti dokumentum- és információcsere módszertani tevékenység, együttműködés az iskolai és kollégiumi könyvtárakkal, közreműködés a szaktanácsadásban pedagógiai szakmai tájékoztatók, rendezvények kiadványozás, információszolgáltatás (Híradó, Web)
Helyzetelemzés/1. Helyzetelemzés/1. 190 kiküldött kérdőív - 92 visszaérkező kérdőív (letölthető honlapunkról) Munkatárs, könyvtáros végzettsége Arány (%) Felsőfokú53% Más felsőfokú 11% Középfokú24% Más középfokú 0% Nincs könyvtáros 4%
Helyzetelemzés/2. Iskolai könyvtár létét igazoló dokumentumok IGENNEM Nincs válasz Gyűjtőköri szabályzat 76%12%12% Alapító okiratban szerepel 67%29%3% Pedagógiai Programban szerepel 79%14%7% SZMSZ80%8%12% Könyvtárhasználati szabályzat 84%5%11%
Helyzetelemzés/3. Könyvtárhasználat oktatása Ki tartja: - könyvtáros 62% - szaktanárok (magyar, informatika, tanító) 23% - könyvtáros + szaktanár 15% Tanévenkénti óraszám: 0-5 óra. : 16% 6-10 óra: 24% óra: 21% 16 óra felett : 30% (pl. 80, 68, 40 óra) nincs válasz: 9%
Állomány feldolgozottsága: Hagyományos 53% Hagyományos + számítógépes 15% Számítógépes 22% Nem válaszolt10% 4 helyen egyáltalán nincs iskolai könyvtár 5 helyen a községi könyvtárral van szerződés Helyzetelemzés/4.
Helyzetelemzés/5. Szakfelügyeleti vizsgálat 2006 első felében Országos jelentés: KéN 2007/3. szám Összehasonlítás az országos adatokkal: 1.Végzettségek: felsőfokú a legtöbb, de! magas a középfokúak aránya 2.Alapdokumentumok: hiányosak, pontatlanok, hiányoznak 3.Technikai felszereltség: döntően hagyományos 4.Könyvtárhasználattan: könyvtáros tartja
Helyzetelemzés/6. Szakfelügyelők javaslatai A könyvtár létét igazoló dokumentumokra, ill. azok hiányosságaira vonatkoznak Könyvtári nyilvántartások vezetése Pedagógiai program iskolai könyvtári vonatkozásait erősíteni Könyvtári órák számának emelése Iskolai könyvtárosok számának növelése a törvényi előírásoknak megfelelően (Kt §)
Szolgáltatások/1. Szolgáltatások/1. : pedagógiai tájékoztatás Szolgáltató füzet : pedagógiai tájékoztatás Hagyományos: szakkönyvtár, irodalomkutatás, bibliográfiakészítés Régi: A pedagógusok információkeresési technikáinak fejlesztése Új: Kompetenciafejlesztés könyvtári eszközökkel Tehetséggondozás a könyvtárban – FPPTI 30 óra Továbbképzés: Tehetséggondozás a könyvtárban – FPPTI 30 óra
Szolgáltatások/2. Rendezvények: a kulcskompetenciák fejlesztéséről, 2 szaktanácsadó, 3 helyszínen A NAT és a helyi pedagógiai programok felülvizsgálata c. szakmai nap (magyar nyelv és irodalom és a könyvtárhasználattan viszonya) Módszertani napok tankönyvkiadókkal: előadások, tankönyves börze Tankönyvügy: tankönyvrendelet, KTE állásfoglalás Szirén-bemutató: országos körút évente
Bod Péter országos könyvtárhasználati verseny – megyei forduló koordinálása Információszolgáltatás ben (levelezőlista alakulóban) : Műhelyfoglalkozások: 1 alkalom, próbálkozás Web: Forrásközpont, Könyvtár Híradó: Könyvtárostanárok figyelmébe Terv: Milyen a jó tankönyv?: a tankönyvkutatások összegzése, a tankönyvválasztás kritériumai Szolgáltatások/3.
NAT-ban kiemelt fejlesztési feladatok között: A tanulás tanítása Kulcskompetenciák között: 5. Digitális kompetencia 6. A hatékony, önálló tanulás Magyar nyelv és irodalom: 4. A tanulási képesség fejlesztése Informatika: 7. Könyvtári informatika modulban a NAT egészét átfogja, a képességfejlesztés és a tanulási, önművelési kultúra megalapozásán a hangsúly Tantárgyköziség Szolgáltatások/4.
Jövő IFLA és az UNESCO közös iskolai könyvtári nyilatkozata, november: misszió, finanszírozás, célkitűzések, a könyvtárostanár, működtetés „Az iskolai könyvtár az oktatási folyamat szerves része!” Letölthető az OPKM honlapjáról TÁMOP „Tudásdepo-Expressz” – a kultúra közoktatási kontextusban fordul elő – óriási lehetőség, együttműködésen van a hangsúly, olvasásfejlesztési programok
Információforrások (tagság fontos) (uniós pályázat miatt!) (uniós pályázati információk) Bod Péter verseny levelezőlista Bibliográfia évről (klogról letölthető)
Elérhetőség, kapcsolat Pedagógiai és Közművelődési Intézmény 3300 Eger, Szarvas tér 1. Tel: 36/