Az iskolai könyvtárak helyzete és a szakmai szolgáltatás szerepe Heves megyében Zentai Péterné, PKI Eger 2008. április 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Iskolai Könyvtári Világnap Dömsödy Andrea Seresné Barta Ibolya.
Advertisements

TÁMOP / Békés – Tudásdepó – Expressz A könyvtári hálózat nem formális és informális képzési szerepének erősítése az élethosszig tartó.
–– Hétköznapi munka több nyelv és kultúra metszéspontján Papp Annamária Nyelvi és kulturális sokszínűség Bemutatkozik.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
TÁMOP A „Lépéshátrány nélkül” hasznosítható végzettség megszerzésének támogatása c. pályázat
Zenei könyvtári képzés Magyarországon Múlt és jelen.
Mitől sikeres egy intézményi szakkönyvtár? Dr. Palotai Mária - ESKI Országos Egészségpolitikai Szakkönyvtár június 18. „Vállalati könyvtárak tegnap.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
Könyvtárhasználati verseny
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Az iskolai könyvtár állománya
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Vas megye közoktatási intézményeiben - TÁJÉKOZTATÓ -
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Múzeumi könyvtárak Magyarországon. Szakfelügyelet A szakfelügyelet sajátosságai –2000-től a Múzeumi főosztály megbízásával –2006-tól könyvtári osztály.
Információs szupersztráda Gyalogolj át a könyvtárba! A szolnoki Damjanich János Múzeum Szakkönyvtárának kihívásai a XXI. században Budapest, május.
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Szakmai szolgáltatás Eger, október 28..
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
A gyakorlatvezető mentor
SZOLGÁLTATÁSOK A különféle könyvtár típusok
Könyvtár-pedagógiai program készítése
A TTKT nyelvi munkaközösség alakuló értekezlete Waldmann-né Baudentisztl Éva.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
1 TÁMOP-3.1.4/08/2. A Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézetének szolgáltatásai Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A könyvtár, mint közösségi tér. Tények a VPG könyvtáráról A könyvtár állománya: dokumentum Tartós tankönyvek:4 000 Periodikák :
A könyvtár, mint közösségi tér. Tények a VPG könyvtáráról A könyvtár állománya: dokumentum Tartós tankönyvek:4 000 Periodikák :
SZAKMAI PROGRAM január – június 30. A KÖZMŰVELŐDÉS ORSZÁGOS SZAKFELÜGYELETE ÁLTAL TETT ÉSZREVÉTELEK ÉS JAVASLATOK MEGVALÓSÍTÁSÁNAK ELŐSEGÍTÉSÉRE.
MÁS-KÉPp 60 Esély a tanulásra – csatlakozás a jövőhöz Hatvanban Hatvan Város Önkormányzata Hatvan Városi Művelődési Központ és Könyvtár Grassalkovich Oktatási.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP 3.2.2/08/A/1 A közoktatás modernizációját támogató hálózatfejlesztés a Közép-Magyarországi régióban.
9.B Jellemezze a magyar iskolai könyvtárak helyzetét a nemzetközi elvárások (IFLA- UNESCO) és a jogszabályi követelmények tükrében. Ismertesse saját.
A könyvtári szolgáltatások rendszere: helyi és közvetített szolgáltatások.
A TÖRVÉNYEKBEN ELŐÍRT SZOLGÁLTATÁSOK
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
MKE Helyismereti Könyvtárosok Szervezetének XVIII. Országos Tanácskozása Gödöllő, július Helyismereti fejlesztés - online elérés a dunakeszi.
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
„Olvasási és digitális kompetenciák fejlesztése könyvtári szolgáltatásokkal. A PTE Egyetemi Könyvtár a minőségi oktatás és hatékony tanulás szolgálatában”
A szaktanácsadó segítő szerepe
ügyvivő szakértő, országos versenyszervező
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
A Calderoni projekt az OFI szakmai tevékenységében Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ Kőrösné Mikis Márta Budapest, április.
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
Magyar könyvtárügy 1945 után.
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
A KönyvTÁRva-nyitva jó gyakorlat
főosztályvezető-helyettes

Tankönyvellátás és iskolai könyvtár
Előadás másolata:

Az iskolai könyvtárak helyzete és a szakmai szolgáltatás szerepe Heves megyében Zentai Péterné, PKI Eger április 24.

Pedagógiai Szakkönyvtár és tankönyvbemutató hely

Bemutatkozás Pedagógiai tájékoztatás  Kt. 36. § (2)bekezdés c) pont pedagógiai tájékoztatás: szakmai információk, adatok és tanügyi dokumentumok gyűjtése, őrzése, ezekről tájékoztatás  10/1994 (V.13.) MKM rendelet 9. § fentiek ellátásának eszközei, módszerei:  szakkönyvtár működtetése, tankönyvtár, médiatár, bibliográfiai szolgáltatások, könyvtárak közötti dokumentum- és információcsere  módszertani tevékenység, együttműködés az iskolai és kollégiumi könyvtárakkal, közreműködés a szaktanácsadásban pedagógiai szakmai tájékoztatók, rendezvények  kiadványozás, információszolgáltatás (Híradó, Web)

Helyzetelemzés/1. Helyzetelemzés/1.  190 kiküldött kérdőív - 92 visszaérkező kérdőív (letölthető honlapunkról) Munkatárs, könyvtáros végzettsége Arány (%) Felsőfokú53% Más felsőfokú 11% Középfokú24% Más középfokú 0% Nincs könyvtáros 4%

Helyzetelemzés/2. Iskolai könyvtár létét igazoló dokumentumok IGENNEM Nincs válasz Gyűjtőköri szabályzat 76%12%12% Alapító okiratban szerepel 67%29%3% Pedagógiai Programban szerepel 79%14%7% SZMSZ80%8%12% Könyvtárhasználati szabályzat 84%5%11%

Helyzetelemzés/3. Könyvtárhasználat oktatása  Ki tartja: - könyvtáros 62% - szaktanárok (magyar, informatika, tanító) 23% - könyvtáros + szaktanár 15%  Tanévenkénti óraszám: 0-5 óra. : 16% 6-10 óra: 24% óra: 21% 16 óra felett : 30% (pl. 80, 68, 40 óra) nincs válasz: 9%

 Állomány feldolgozottsága: Hagyományos 53% Hagyományos + számítógépes 15% Számítógépes 22% Nem válaszolt10%  4 helyen egyáltalán nincs iskolai könyvtár  5 helyen a községi könyvtárral van szerződés Helyzetelemzés/4.

Helyzetelemzés/5.  Szakfelügyeleti vizsgálat 2006 első felében  Országos jelentés: KéN 2007/3. szám  Összehasonlítás az országos adatokkal: 1.Végzettségek: felsőfokú a legtöbb, de! magas a középfokúak aránya 2.Alapdokumentumok: hiányosak, pontatlanok, hiányoznak 3.Technikai felszereltség: döntően hagyományos 4.Könyvtárhasználattan: könyvtáros tartja

Helyzetelemzés/6. Szakfelügyelők javaslatai  A könyvtár létét igazoló dokumentumokra, ill. azok hiányosságaira vonatkoznak  Könyvtári nyilvántartások vezetése  Pedagógiai program iskolai könyvtári vonatkozásait erősíteni  Könyvtári órák számának emelése  Iskolai könyvtárosok számának növelése a törvényi előírásoknak megfelelően (Kt §)

Szolgáltatások/1. Szolgáltatások/1.  : pedagógiai tájékoztatás  Szolgáltató füzet : pedagógiai tájékoztatás Hagyományos: szakkönyvtár, irodalomkutatás, bibliográfiakészítés Régi: A pedagógusok információkeresési technikáinak fejlesztése Új: Kompetenciafejlesztés könyvtári eszközökkel  Tehetséggondozás a könyvtárban – FPPTI 30 óra  Továbbképzés: Tehetséggondozás a könyvtárban – FPPTI 30 óra

Szolgáltatások/2.  Rendezvények: a kulcskompetenciák fejlesztéséről, 2 szaktanácsadó, 3 helyszínen A NAT és a helyi pedagógiai programok felülvizsgálata c. szakmai nap (magyar nyelv és irodalom és a könyvtárhasználattan viszonya)  Módszertani napok tankönyvkiadókkal: előadások, tankönyves börze  Tankönyvügy: tankönyvrendelet, KTE állásfoglalás  Szirén-bemutató: országos körút évente

 Bod Péter országos könyvtárhasználati verseny – megyei forduló koordinálása  Információszolgáltatás ben (levelezőlista alakulóban) :  Műhelyfoglalkozások: 1 alkalom, próbálkozás  Web: Forrásközpont, Könyvtár  Híradó: Könyvtárostanárok figyelmébe  Terv: Milyen a jó tankönyv?: a tankönyvkutatások összegzése, a tankönyvválasztás kritériumai Szolgáltatások/3.

 NAT-ban kiemelt fejlesztési feladatok között: A tanulás tanítása  Kulcskompetenciák között: 5. Digitális kompetencia 6. A hatékony, önálló tanulás  Magyar nyelv és irodalom: 4. A tanulási képesség fejlesztése  Informatika: 7. Könyvtári informatika modulban  a NAT egészét átfogja, a képességfejlesztés és a tanulási, önművelési kultúra megalapozásán a hangsúly  Tantárgyköziség Szolgáltatások/4.

Jövő  IFLA és az UNESCO közös iskolai könyvtári nyilatkozata, november: misszió, finanszírozás, célkitűzések, a könyvtárostanár, működtetés „Az iskolai könyvtár az oktatási folyamat szerves része!” Letölthető az OPKM honlapjáról  TÁMOP „Tudásdepo-Expressz” – a kultúra közoktatási kontextusban fordul elő – óriási lehetőség, együttműködésen van a hangsúly, olvasásfejlesztési programok

Információforrások     (tagság fontos)  (uniós pályázat miatt!)  (uniós pályázati információk)  Bod Péter verseny levelezőlista  Bibliográfia évről (klogról letölthető)

Elérhetőség, kapcsolat Pedagógiai és Közművelődési Intézmény 3300 Eger, Szarvas tér 1. Tel: 36/