„TUDÁSIGÉNYES SZOLGÁLTATÁSOK – TUDÁSIGÉNYES VÁLLALKOZÁSOK”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hidak és járható utak a tudomány és gyakorlat között Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások – Intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások.
Advertisements

A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A Pannon Autóipari Klaszter (PANAC) évi Szellemi Tőke Jelentése 2006 MTA Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Szervezetfejlesztési Program
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
HUMÁNKONTROLLING Készítette: Buránszki Szilvia – MRDA9O, KGKIEG I.ÉVF.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
HR-klub február 16. Előadó: Hegedűs Márta Értékteremtő szolgáltatói kultúra HR eszközökkel.
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Minőség menedzsment 6.előadás
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Nemzeti Technológiai Platform a
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Dr. M Egyetemi prezentációs sablon 1. HOFFER ILONA A MÚZSA CSÓKJA ÉS AZ ALKOTÁS MŰVÉSZETE AZ INNOVÁCIÓBAN INNOVÁCIÓ A SZOLGÁLTATÁSOKBAN BUKARESTRMÜE 2015.
E GYEDÜL VAGY HÁLÓZATBAN ? VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. ISBN száma: HR + K ONZORCIUM.
Modus -Vitalae Gazdasági Tanácsadó Kft. „Pénzügyek-másként, mint eddig”
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
A duális képzés szakmát adó alternatívája az üzletviteli tanácsadók levelező képzésében Prof. Dr. Noszkay Erzsébet MTA GB Tudásmenedzsment Munkabizottság,
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
1 A duális képzés illesztése a vállalat tudásmenedzsment rendszerébe Gyulay Tibor Tudásmenedzsment szakértő.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Kérdések a második zh-hoz
Országos tanácsadási konferencia
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Készítette: Farkasné Veres Edina
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Zalaegerszeg, 21st February 2018
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
1 Tudásbázis követelmények a digitális korszakban Gyulay Tibor tudásmenedzsment szakértő előadása „A tacit (avagy a hallgatólagos tudás) jövője a negyedik.
Előadás másolata:

„TUDÁSIGÉNYES SZOLGÁLTATÁSOK – TUDÁSIGÉNYES VÁLLALKOZÁSOK” Tudásigényes vállalatok és a tudásigényes szolgáltatások – sajátosságaik tükrében Prof. Dr. Noszkay Erzsébet MTA GB Tudásmenedzsment Munkabizottság, elnök TM szakértő , egyetemi magántanár, főiskolai tanár e-mail: enoszkay@bkf.hu „TUDÁSIGÉNYES SZOLGÁLTATÁSOK – TUDÁSIGÉNYES VÁLLALKOZÁSOK” MTA TM Munkabizottság – PTE Felnőttképzési És Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar Konferencia 2014. április 3.

1. Amiről szó lesz….. Mit nevezünk tudás intenzív- és mit tudásigényes szolgáltató vállalatnak Melyek a főbb jellegzetességeik a tudásintenzív és mi a tudásigényes szolgáltató vállaltoknak (KIBS) Tapasztalatok alapján melyek a KIBS- ek működtetésének célszerű elemei A tudáskezelés kritikus tényezői a KIBS-ek rendszer- fejlesztésében Összefoglaló gondolatok

2.) Mit nevezünk tudásintenzív – és mit tudásigényes vállalatnak 2.1. Tudásintenzív vállalat, intenzív innovációra épülő vállalati stratégiát folytat. Olyan termékek előállítása, tevékenységek végzése céljából, amelyek sikerének kulcsa : szellemi erőforrásainak; humán tényezőinek köszönhető. 2.2. A tudásintenzív vállalatok halmazán belül helyezkednek el. Tudásigényes szolgáltató vállalatok, amelyek más cégek számára nyújtanak magas szellemi hozzáadott értékkel bíró szolgáltatásokat.

2.3. Egymáshoz való viszonyuk Tudásigényes szolgáltató vállalat Tudásintenzív vállalat

2.4. Főbb jellemzőik Tudásintenzív vállalatok értékteremtése: Tudásigényes szolgáltató vállalatok értékteremtése: alapvetően immateriális erőforrásokon alapul, ezen folyamataik során leginkább felhatalmazott specialistákat alkalmaznak, akik saját tudásukat és egyéb erőforrásokat konvertálnak át szellemi eszközökké, a gyorsan változó versenykörnyezetben.   termékeik és szolgáltatásaik magas tudásszintet követelnek; speciális technológiai- vagy tudományterületekhez kötődő szaktudás - magasan kvalifikált munkatársak; Tevékenységük célja a tudás létrehozása, felhalmozása és terjesztése; a külső tudásforrásokat folyamatos beintegrálják innovációs folyamataikba, a vevőik is aktív részesei az innovációinak; szolgáltatásai alig standardizálhatók .

3. Tudásigényes szolgáltatató cégek hazai kutatása – tanácsadói módszertani fejlesztése Jelenleg még kevés a hazai kutatatás. Néhány kiemelkedő: PTE: Farkas Ferenc – Dobrai Katalin; SZTE: Vilmányi Márton, Lengyel Imre, Bajmócy Zoltán CE: Boda György, Stocker Miklós, és még néhány kisebb kutatás. A BKF TM Műhelyének e 1,5 éve folyó kutatása – akciókutatásra, esetfeldolgozásra épül. (résztvevői: Noszkay Erzsébet, Gulyás Roland, Makó Szabolcs, Gyulay Tibor (Poziteam Kft) , Tessényi Tila és   Uhlyarik Péter (Connected-business Kft.) Esetfeldolgozások: 7 cég (1 db. Villamoshálózatok tervezői iroda, 1 db. építéstervezői iroda, 3 db. tanácsadó cég, 1 db. tartalomszolgáltató cég, 1 db. térinformatikai szolgáltató cég.) Akciókutatás: 3 szervezet 1 db. gyors növekedési igényű multi komplex informatikai szolgáltató vállalat; 1 db. informatikai alkalmazásfejlesztő KV 1 db. felsőoktatási egység

4. Kutatási tapasztalataink szerint a KIB- ek működtetésének célszerű módszertani elemei (A) 4.1. Tájékozódás és annak alapján támogatás a TUDÁS, a tudás megosztásának és a hasznosítás kultúrájának megerősítésében (az elsődleges cél a „kapillárisok” kitapogatása); A kapillárisok működésének kritikus meghatározó tényezői: Versengés - versus együttműködés Tudás-visszatartás Tapasztalat-felhasználás Tudás értékelése Motiváció Best practice átvétele Célszerű megközelítés: „szendvics” – módszer! Miért? Mert a felső vezetés felülről, míg a szervezeti résztvevők alulról segítik a működtetés „teljességét”! Lépései:

4. Kutatási tapasztalataink szerint a KIB- ek működtetésének célszerű módszertani elemei (B) 4.2. Gondoskodás: a külső – belső hálózatépítés lehetőségéről – nyitott innovációs modell működtetése érdekében; megfelelő informatikai technológiákról; 4.3. A TM szolgáltatások magasan kvalifikált alkalmazásfejlesztői számára: kreativitást szolgáló megoldások, módszerek bevetése (mentoring, coaching, tehetségmenedzsment, tréningek, műhelyek stb.) 4.4. A hagyományostól eltérő körülmények biztosítása oktatás és tanulás a munkafolyamat előtt és alatt (a szervezeti munkatapasztalatok feldolgozása) a szervezeti munkatapasztalatok visszacsatolása a munkafolyamatok dokumentáltsága Tudás –és szakmai közösségek, műhelyek.

5. Új jelenségek tudásigényes szolgáltatók „holdudvarában” Megjelentek a szellemi „nomádok”! Nomád típusú munkavégzés – nem választják élesen el a munkaidőt a szabadidőtől Általuk új etika kialakulóban! Érték - jellemzői: szabadság - kötetlenség, „belülről vezéreltség”, pénz – de az nem cél, hanem eszköz, társadalmi nyitottság, aktivitás, gondoskodás, fegyelmezettség és maga szintű önellenőrzés a munka elvégzésében és főképp: a kreativitás

6. A KIBS- ek tudáskezelésének kritikus tényezői a cég, rendszer fejlesztése kapcsán (A) Szervezeti stratégia - TM stratégia Kompetenciák Alapvető tudások tartalomkezelése – dokumentum menedzsment Üzleti folyamatokat-támogató TM folyamatok Tudásintenzív feladatok - kritikus tudások Támogató hálózati rendszerek Tudástérkép Tudásintenzív feladatok kategorizálása Kritikus pontok meghatározása Specifikáció – értékelési paraméterek Hozzárendelésük a stratégiai célokhoz

6. A KIBS- ek tudáskezelésének kritikus tényezői a cég, rendszer fejlesztése kapcsán (B) Folyamatok – szervezeti memória működtetése Az üzleti folyamatok és TM folyamatok összekapcsolása A tacit tudás segítése Humántőke kezelése és értékelése Balance Scorecard Stratégiai célok teljesítésének mérése Vállalati tudás fejlesztése Oktatás – továbbképzés Tudásmenedzsment „hőmérő” Aktivitás a TM folyamatokban Felsővezetők részvétele Képzések hatékonysága Innovációt jelző mutatók Dolgozói elégedettség/ fluktuáció

7. Összefoglaló gondolatok – az eddigi tapasztalatokról a.) a KIBS –ek növekedése, fejlesztése, életciklus kezelése kapcsán önálló tőketényezőként kell megtervezni, s gondoskodni a megfelelő tudás rendelkezésre állásáról b.) ez a hagyományos tőketényezőkkel (pl. befektetett eszközök- ingatlanok, gépek berendezések, forgótőke, stb.) szemben hatalmas kihívás, mivel: a KIBS - ek esetében igen gyakori a „lóugrás” – jellegű hirtelen növekedés, MIKÖZBEN nincsenek olyan – tervezéshez jól használható - „képletei”, mint pl. a kapacitások növelése kapcsán forgótőke igénytervezésnek; nem könnyen „megfogható” dolog; a hálózati működés, a nyílt innovációs modellekkel együtt „amőba – jellegű”- gyakran változó és változatos alakzatot leíró – működése nehezebben modellezhető; c.) a „termék” és az őt előállító tudásfolyamat nehezen elkülöníthető egymástól.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Várom kérdéseiket!