Az Y-generáció teljesítmény motivációja Változások - változó igények a közoktatásban regionális konferencia 2010. november 23 - Szekszárd Dr. Pais.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai tehetséggondozás a Rendőrképzésben TÁMOP / Előadó: Nemes Ferenc r. alezredes.
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
(A vezető magatartása, stílusa)
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
A nevelés stílusa.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
„OKOS TANÁCS NÉLKÜL AZ ERŐ LEROGY …” HORATIUS
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A műszaki képzés változásának kihívásai Pais Ella Regina tanszékvezető, dékánhelyettes PTE Pollack Mihály Műszaki Kar „Régiók újraiparosítása” konferencia.
A tanácsadó és a mentor szerepe
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Rendészeti vezető-kiválasztás
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Nevelés és nevelői attitűdök
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Önértékelés - életpálya - változó kompetenciák
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Érzelmi intelligencia
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Barangolás az állandóság és változás ösvényein az oktatásban
Barangolás az állandóság és változás ösvényein az oktatásban
VÁLLALKOZÓI KOMPETENCIA-FEJLESZTÉS ALPROGRAM ELÉRT EREDMÉNYEI TÁMOP F-14/1/KONV Gazdaságtudományi Kar, 1c alprogram Projektzáró rendezvény,
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
A pszichológiai mérés alapjai
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Értékek.
Előadás másolata:

Az Y-generáció teljesítmény motivációja Változások - változó igények a közoktatásban regionális konferencia 2010. november 23 - Szekszárd Dr. Pais Ella Regina tanszékvezető, pszichológus PTE Pollack Mihály Műszaki Kar

„Tanár kerestetik! Mottó A fiatalság olyan, mint a tavasz, amelyre inkább a csípős szél mint a gyenge fuvallat jellemző… Az ősz érettebb évszak. Amit elvesztünk a virágokban, visszanyerjük a gyümölcsökben. Samuel Butler

Új szimbiózis Az oktatás és a gazdaság, üzleti szféra minden eddiginél hatékonyabb együttműködése szükséges Az oktatás tartalmi determináltsága A szemléletváltás szükségessége

Cél Szemléletváltás elősegítése Kompetencia-fejlesztés Alapvetések a tehetség- menedzseléshez (Kompetencia: képesség és motiváltság a tudás cselekvéssé alakításához)

Probléma közelítése Oktatás mely szintjén vagyunk Mit tanítunk  tartalmi közelítés Hogyan tanítunk  módszertani kérdések Kinek tanítunk  Y generáció Ki tanít  tanár, oktató személyisége, kompetenciája  személyiségfejlesztés

Kinek tanítunk? Dominancia és önkontroll vonások kölcsönhatásai (eredmények hallgatók körében – 2009.) kezdeményezés irányítás környezet bevonása együttműködő készség ítélkezés prekoncepció kritizálás énes motívumok zárkózottság szubmisszió közöny kötődési igény hiánya kooperativitás szorongás egyetértés függőség n=50

Generációs jellemzők Babyboom generáció ~ 1945-1960 között születettek tapasztalat, lojalitás, nyugodtság, magabiztosság, megbízhatóság függőség, szorongás, visszafogottság,… X generáció ~ 1960-1980 között születettek megbízhatóság, kontrolláltság, elmélyült szakmai igényesség, magas motiváció, kooperativitás, karrierizmus státus, pénz, társadalmi ranglétra, rabság érzelmi kiürülés… Y generáció ~ 1980 után születettek Nagy jövőjű fiatal tehetségek, akiken a jövő termelése és sikere áll vagy bukik

Y generáció jellemzői erős technikai érdeklődés és használati igény kifinomult informatikai érzék, információ éhség multikulturális környezetbe könnyen illeszkednek elmélyült tudás iránti igény és szakmai érdeklődés gyengébb koncentrációs képesség gyengül, türelmetlenség erősödik merész kockázatvállalás kiszámíthatatlanság véletlenekben bízás, fatalizmus céltalan nyomulás, fegyelmezetlenség .

Ki tanít? (1) Kivonat a tanári képesítési követelményekből (KKK) a személyes adottságok és készségek területén Fejlett érzékenység a fiatalkorú és felnőtt tanulók, a munkatársak problémái iránt, képesség adekvát tanácsadásra, segítségnyújtásra, pozitív légkör alakítására. Empátia, tolerancia és együttműködés a képzési hely (képző intézmény) minden munkatársával, a külső partnerekkel, a szülőkkel. A szakmai és szakmai kommunikációs igényesség, ennek sugárzása, erre való nevelés. A szakma szellemiségéből eredő tárgyilagosság, higgadtság és eredmény-irányultság. Önmaga és mások szubjektív szakmai és emberi kritériumokon alapuló értékelése. Belső igény és késztetés a szakmai, informatikai és pedagógiai fejlődés követésére a saját oktató- és nevelő-munkában. Igény az önálló, és közreműködő munkára a pedagógiai (elsősorban a képesítésének megfelelő oktatás-módszertani, oktatás-technológiai, felnőtt-pedagógiai) kutatásban, fejlesztésben. Intenzív érdeklődés a szakma elméleti és technológiai fejlődése iránt, céltudatos, tervszerű és állandó önfejlesztés.

Ki tanít? (2) Általános személyiségi kompetenciák fejlett érzékenység pozitív légköralakítás képessége empatikus képesség tolerancia a környezet iránt együttműködési készség tárgyilagosság, higgadtság kommunikációs készség – igényesség önismeret, önértékelés önfejlesztés … teljesítmény motivációs preferenciák autonóm cselekvés konfliktuskezelés motivációs kultúra szociális interakciók szabályozása csoportok összefogásának, vezetésének képessége pszichológiai érzék rugalmasság …

Kinek tanítunk és ki tanít Kinek tanítunk és ki tanít? - Dominancia és önkontroll vonások kölcsönhatásai (eredmények szakmai tanárok körében – 2005.) kezdeményezés irányítás környezet bevonása együttműködő készség ítélkezés prekoncepció kritizálás énes motívumok zárkózottság szubmisszió közöny kötődési igény hiánya kooperativitás szorongás egyetértés függőség n=79 n=46

Kinek tanítunk és ki tanít? Elhelyezkedés a személyiség vonás mezőben Visszafogott Türelmes Őszinte Szerény Félszeg Ambiciótlan Közönyös Megbízhatatlan Karrierista Önző Agresszív Megalkuvó Kiegyensúlyozott Felelősségteljes Ambiciózus Hatékony n=79 n=46  friss diplomások  5 éve pályán lévők

Kinek tanítunk és ki tanít? Elhelyezkedés a személyiség vonás mezőben Irányítást igénylő Alkalmazkodó Elfogadó Szubmisszív Jó szervező Hatékony Magabiztos Kooperabilis Probléma érzékeny Közönyös Felszínes Motiválatlan Érdektelen Ambíciótalan n=79 n=46 Önálló Igényes Kreatív Kezdeményező  friss diplomások  5 éve pályán lévők

Kinek tanítunk és ki tanít? Elhelyezkedés a személyiség vonás mezőben Nárcisztikus Önző Egocentrikus Ingerlékeny Zárkózott Érzékeny Sértődékeny Erősen büntető Gátlástalan Megengedő Nehezen motiválható Kiegyensúlyozott Stabil Határozott Jó empátiás készség Jutalmazó  friss diplomások  5 éve pályán lévők n=79 n=46

Családi attitűdök hatása a generációs jellemzők alakulására Pozitív érzelmi háttér, szeretet pontos feladatteljesítés fegyelmezett viselkedés gátlásosság szorongás megbízhatóság egyetértés függőség kezdeményezés irányítás igénye kreativitás nyitottság önbizalom becsvágy korlátozásra agresszió szociabilitás Kontrolláló Előíró Túlzottan meghatározó Segítő Támogató Nem kontrolláló Megengedő zárkózottság erős szorongás félszegség ambíciótalanság betegségi-baleseti hajlam megalkuvó magatartás önbizalom hiány önagresszió fatalizmus intolerancia gátlástalanság antiszociális viselkedés agresszió kontroll nélküliség megbízhatatlanság feltűnősködés Érzelmi elutasítás, szeretet hiány

Teljesítmény-motiváció külső – belső kontroll attitűdök és fatalizmus Teljesítménymotivációs eredmények (Y generáció) belső kontroll külső kontroll fatalizmus n=218 n=230 n=223

Megoldási irányok Kulcs tényezők érzelmi közelítés teljesítési-helyzet teremtés „más” motivációs bázis személyesség az oktatásban új módszerek

Ötletbörze

A megoldás kezdetei – A CSALÁD Napjainkban Régen Forrás: Bogár Nikoletta – Tankönyvi ábrák elemzése neveléstani szempontból (TDK dolgozat – PTE PMMK Pedagógia Tanszék, 2004)

A megoldás kezdetei – AZ ISKOLA Napjainkban Régen Forrás: Bogár Nikoletta – Tankönyvi ábrák elemzése neveléstani szempontból (TDK dolgozat – PTE PMMK Pedagógia Tanszék, 2004)

Mottó A folyó a felszín változásait követve keresi útját az óceán felé. Állandóan alkalmaz-kodik a környezethez, változtatva irányát és mélységét. Az embernek is változnia kell, ha egy állandóan változó világban célba akar érni. Cavett Robert Mi mozgatja az embereket? B.K. 82 . p.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!