Adaptációs kérdések Németh Nándor, PhD HÉTFA - Pannon.Elemző Iroda Pannon.Elemző Iroda 7227 Gyulaj, Dózsa u. 45. ◙ és

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A tanári munka értékelése
„A MUNKA NEMESÍT II.” "A programot az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja."
Tájékoztató a települési túraútvonalak létrehozásával kapcsolatos tapasztalatokról Márta Attila.
Az OFA támogatási tevékenysége Programok ben.
Közösségben újra hasznos!
Közösségben újra hasznos! TÁMOP A DOMÁNYBOLT, MINT A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ESZKÖZE Átfogó Célok • Foglalkoztatás • Környezetvédelem • Anyagi fenntarthatóság.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Családi napközi.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Egy kutatás tapasztalatai
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Közfoglalkoztatás és vidéki munkahelyteremtés a Dél- Dunántúlon Németh Nándor, PhD Pannon.Elemző Iroda és HÉTFA Kutatóintézet Pannon.Elemző Iroda ◙ 7227.
kiemelt projekt bemutatkozása
Atipikus foglalkoztatás szabályozásának egyes kérdései Nacsa Beáta május 14.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
OFA Hálózat évi tevékenységei
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
BUDAPEST FŐVÁROS TELEPÜLÉSI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMJA Foglalkoztatás politika Előadó: Koltai Luca FKFSZ Kht. Fővárosi Esélyegyenlőség Módszertani.
Esély a munkára – Civil együttműködés a hátrányos helyzetű rétegek munkaerő-piaci integrációjáért Projektazonosító: NCA-DP-09-A-0185 Dolgozzunk együtt!
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Mire jutottunk? HEFOP Albert Fruzsina, vezető monitor.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Civil Európa – civilek Európában
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó március 19. Budapest.
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
Hogyor Veronika referens Herman Ottó Intézet
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
 A munka, az egyik alapvető szükségletünk.  Munkájuk alapján becsülik meg az embereket. A munka biztosítja a megélhetést.  A családi munkamegosztásban.
CSEREHÁTI UTAK A SZOCIÁLIS GAZDASÁGBAN Nonprofittól a forprofitig.
Digitális kompetencia fejlesztés Digitális írástudással a munkaerő- piaci aktivitás elősegítéséért.
1 Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
MUNKAERŐPIACI FOLYAMATOK Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, Szombathely Szentgotthárd, február 15.
Foglalkoztatási Paktum Magyarországon Gere János.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
(Pannon.Elemző Iroda, Hétfa Kutatóintézet)
Európai Uniós ismeretek
A BÁCSALMÁSI ÖNKORMÁNYZATI KÖZSZOLGÁLTATÁSI KÖZHASZNÚ NONPROFIT KFT
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Társadalmi vállalkozások
„Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, 2009.
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Adaptációs kérdések Németh Nándor, PhD HÉTFA - Pannon.Elemző Iroda Pannon.Elemző Iroda 7227 Gyulaj, Dózsa u. 45. ◙ és Tel.: +3630/ ◙ MTA, Budapest, május 24.

Click to edit Master title style 2 1. számú elméleti keret: helyi gazdaságfejlesztés A helyi gazdaságfejlesztés közösségi alapokon áll, a közösség a viszonyítási pont. A helyi gazdaság a helyi erőforrásokat a helyi közösség érdekében hasznosítja: endogén erőforrásokon alapuló gazdaság jön létre. Kulcsszavak: helyi (lokális) szint (település, térség); helyi adottságok; helyi erőforrások; fenntarthatóság; belső piac. Kiemelt cél a jövedelmek helyben tartása: jövedelem ne áramoljon ki a térségből (településről), ha nem muszáj; amit csak meg lehet oldani helyben, azt oldják is meg helyben. Alapelv, hogy nyersanyag nem hagyhatja el a térséget, csak feldolgozott áru. Eszközök:  Helyi termékek (fejlesztése)  Helyi „pénz”, helyi csereeszközök  Helyi alternatív energia, kisközösségi autonóm energia-ellátás  Helyi vállalkozások fejlesztése  Méltányos turizmus, helyi fesztiválok, közösségi rendezvények +1Közösségfejlesztés, szociális munka → Szociális gazdaság

Click to edit Master title style 3 Foglalkoztatási tapasztalatok A tartósan munkanélküliek egy része nincs munkára kész állapotban, nekik folyamatos és célzott segítségre, szakmai támogatásra van szükségük. A kisvejkei TÉSZ normál piaci vállalkozásként működik, állami forrásokat alig vesz igénybe, kifejezett szociális, közösségi, foglalkoztatási céljai nincsenek, nem is voltak. A helyi erőforrások minél mélyebb és hatékonyabb kihasználása volt a cél, de a haszon azoknál keletkezik, akik az erőforrások tulajdonosai, további jövedelemhez pedig azok jutnak belőle, akik a kialakított piaci körülmények között részt tudnak venni a termelésben és értékesítésben. Éppen ennek okán a helyi gazdaságfejlesztés folyamata a falu (és a környező falvak) hátrányos helyzetű munkavállalóit (akiknek többsége roma) nem tudta integrálni, velük a helyi gazdasági rendszer csak esetleges kapcsolatokat tudott kiépíteni → Kisvejkén van munkanélküliség. A belecskai program egyetlen célt tűzött ki maga elé: megszüntetni a faluban a munkanélküliséget. Az elmúlt bő egy évtizedben mindent ennek rendeltek alá, és a célt el is érték. A rendszer azonban tőkehiányos, így folyamatosan rászorul állami forrásokra; eleinte az eszközpark kialakítása igényelt támogatásokat, ma pedig a foglalkoztatottak bérigénye. A program túlságosan függ az állami támogatásoktól, piaci alapjai még gyengébbek a kelleténél, cserében viszont integrálni tudta a hátrányos helyzetű munkavállalói csoportokat, Belecskán erős a munkaerőpiaci re-integrációs hatás.

Click to edit Master title style 4 Egy adaptálható modell (2. számú elméleti keret): a szociális (közösségi alapú) gazdaság Nyugat-Európában már széles körben kipróbált olyan nonprofit foglalkoztatási gyakorlat, ami ötvözi a közcélú (közösségi) és a piaci működés elemeit. A feladat: eljutni a „nyugati” fogalomtól a magyar gyakorlatig, egy magyar modellig. Eredeti értelmében ez a fogalom olyan közösségi alapú, tehát elsősorban (vagy kizárólag) a helyi közösség hosszú távú érdekeit szem előtt tartó tevékenységeket takar, amelyek valós piaci szükségleteket elégítenek ki, és tiszta, modell-szerű működés esetén nincs is szükségük közpénzek felhasználására, támogatásokra. Mindemellett munkahelyeket teremtenek a nemzetközi versenytől védett szolgáltató szektorban; nem a helyi munkanélküliek probléma-csoportjaira koncentrál, mint a hagyományos munkaerőpiaci megoldások, hanem azokra a tevékenységekre, amelyekből számukra tömegesen teremthető munkahely. Ezek a tevékenységek nem integrálhatók a nemzetközi vérkeringésbe, helyhez kötött szolgáltatások, amelyek feltételezik a fogyasztó és a szolgáltató közelségét egymáshoz. A szociális gazdaság logikailag, attitűdjeit illetően alapvetően nem más, mint vállalkozás-fejlesztés közcélokkal.

Click to edit Master title style 5 A szociális gazdaság egy definíciója Szociális Gazdasági Kézikönyv, nagyon erős foglalkoztatási fókusszal: „Olyan helyi kezdeményezéseket tekintünk a szociális gazdaságba tartozónak, amelyek célja a nehezen elhelyezhető emberek integrálása a munka világába, foglalkoztatást, szakmai tudásuk fejlesztését és tanácsadást kínálva számukra.” Emellett általános jellemzőjük, hogy: „lokális szinten működnek, a köz- és a piaci szektor között, a magáncégek és állami intézmények által kielégítetlenül hagyott helyi szükségletekre reagálnak, új munkahelyeket teremtenek, jövedelmet generálnak és az a céljuk, hogy idővel önfinanszírozóvá váljanak, a bevételeik között a magánfinanszírozás is bizonyos mértékben megjelenik, célcsoportjukba tartoznak a tartós munkanélküliek, az elhelyezkedési nehézséggel küzdő pályakezdő fiatalok, a gondozási kötelezettséggel terhelt nők, az idős és fogyatékossággal élő emberek és a szociális beilleszkedési zavarokkal küzdő személyek.” Amennyiben tehát a hátrányos helyzetű munkavállalói csoportok munkához és piaci jövedelemhez juttatását a vidékfejlesztés, azon belül a helyi gazdaságfejlesztés céljának tekintjük, úgy a szociális gazdaság elméleti keretrendszere átvehető és működőképes modellnek tűnik.

Click to edit Master title style 6 A Sorsfordító, mint szociális gazdaság

Click to edit Master title style 7 A Sorsfordító, mint szociális gazdaság A vizsgált helyszínek közötti eltérés a Sorsfordító szempontjából: Belecskán és Kisvejkén egy már működő helyi gazdaságfejlesztési programra épült rá a Sorsfordító filozófiája és támogatási rendszere, vagyis a Sorsfordító ezeken a helyeken már „készen” kapta a feltételeket: adott volt a foglalkoztatási szisztéma és részben a munkavállalói kör is. Belecskán a Sorsfordító átvette néhány olyan ember finanszírozását, akik már egyébként is a helyi falugazdaságban dolgoztak, illetve megkönnyítette a bővítést, de a fenntarthatóságra nem tudott hatni, míg Kisvejkén azt a viszonylag szűk munkanélküli kört kellett bevonni a programba, akiket a helyi gazdasági rendszer nem tudott integrálni, de ezen a helyzeten a Sorsfordító sem tudott segíteni. A program esetleges adaptációja szempontjából ezek a tapasztalatok nagyon fontosak lehetnek.

Click to edit Master title style 8 Gyulajon ezzel szemben a Sorsfordító volt az az innováció, amelyik lökést tudott adni a helyi elképzeléseknek, és a Sorsfordító hatására, illetve annak segítségével indult be a helyi termelés. Szabadon lehetett alakítani a foglalkoztatási szisztémát (milyen szervezeti keretek között történjen a foglalkoztatás), és jelentős mértékben lehetett szelektálni a munkavállalók között is. A gyulaji (és a programba hasonló körülmények között bekerült egyéb falvak) tapasztalatai mutathatják közvetlenül a Sorsfordító eredményeit. Magának a Sorsfordító programnak az értékelése elsősorban ezeknek a falvaknak a vizsgálatán alapulhatna. Általános szociális gazdasági tapasztalata a programnak: a fenntarthatóság kérdése megoldatlan maradt. A Sorsfordító, mint szociális gazdaság

Click to edit Master title style 9 Szabályozási, finanszírozási kérdések A hátrányos helyzetű munkavállalói csoportok munkához juttatása, s ezen keresztül a szociális gazdaság kiépítésének legfontosabb eszköze az elmúlt években a közcélú munkavégzés, közcélú foglalkoztatás. Úgy is fogalmazhatunk, hogy az egyik legfontosabb vidékfejlesztési eszköz a közcélú foglalkoztatás, ebből következhet közösségi alapú, endogén erőforrásokra alapozott termelés és helyi vállalkozásfejlesztés is. Célszerű lenne külön, egyedi szerződéseket kötni azokkal a településekkel, ahol elindult a szociális gazdaság kiépítése (ilyenek ma leginkább a Sorsfordító program falvai), ezzel kiszámítható téve a munkaerő finanszírozását. Cserében a helyi rendszereket záros határidőn belül jórészt önfenntartó piaci vállalkozásokká kell alakítani. Ez a konstrukció akár több száz falut is érinthetne. Munkaerő-kölcsönzéssel is foglalkozó szociális vállalatok létrehozását is támogatni lehetne bizonyos térségekben, amelyekben egyúttal megoldják a képzési és mentorálási kérdéseket is. Mindenképpen területileg differenciált szabályozásra van szükség. A megtermelt kertészeti áruk legfontosabb felvevő piaca ma a közétkeztetés, ennek kapcsán a kistermelői rendelet további finomításra szorul.

Click to edit Master title style 10 KTI Könyvek