Készítette: Kapuy Ádám YNQDCY

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Energia, Munka, Teljesítmény Hatásfok
Advertisements

Évszakváltás a közlekedésben
a sebesség mértékegysége
ContiSportContact 3. A gát illusztrálja a ContiSportContact 3 borda működését. Aszimmetria  Oldalsó merevítés  Pontos kormányzás Brief introduction.
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
Mechanikai munka munka erő elmozdulás (út) a munka mértékegysége m m
Futómű beállítás.
A vonat csomagtartójához hosszú fonalat erősítettünk
A SZABÁLYOZOTT JELLEMZŐ MINŐSÉGI MUTATÓI
ÚJ. A tél a legnagyobb igénybevételt jelentő évszak TÉLI Összetett Bármi előfordulhat: NYÁRI Viszonylag egyszerű Csak ez fordul elő: Nedves út HóJég Száraz.
A KÜLSŐ NYOMÁSKIEGYENLÍTÉSÜ
IV. fejezet Összefoglalás
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Közlekedéskinetika és -kinematika
Megy a gőzös, megy a gőzös….
VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
Elektromos alapismeretek
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
A folyadékok nyomása.
Közlekedéstan II. ( Hidraulikus hajtások ) Budapest 2003.
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Futóművek Segédlet a Járműszerkezetek II. tantárgyhoz
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
A jelátvivő tag Az irányítástechnika jelátvivő tagként vizsgál minden olyan alkatrészt (pl.: tranzisztor, szelep, stb.), elemet vagy szervet (pl.: jelillesztő,
Alváz- és karosszériaszerkezetek
VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
A bürokrácia térnyerése Weber szerint a bürokráciának a társadalmi fejlődéssel összefüggésben bekövetkező „előrenyomulása” speciális racionalitásával függ.
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
HIDRAULIKA.
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Soros kapcsolás A soros kapcsolás aktív kétpólusok, pl. generátorok, vagy passzív kétpólusok, pl. ellenállások egymás utáni kapcsolása. Zárt áramkörben.
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
LEJTŐ TIPUSÚ EGYSZERŰ GÉPEK
SÚRLÓDÁSI ERŐ.
Az erő.
Folyamatirányítás fermentációknál
Menetellenállások Alapellenállások: Járulékos ellenállások:
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
A BMW 5-ös Limousine abból a formatervezői kihívásból született, amely az erő és a szépség lehető legkifejezőbb megnyilvánulási formájának megalkotására.
Fékberendezések II Tárcsafékek
Gondolkozzunk és számoljunk!
Csapszegkötés, kúpos kötés
TENGELYEK.
Az erőtörvények Koncsor Klaudia 9.a.
Rezgések a természetben
A súrlódás és közegellenállás
Súrlódás, súrlódási erő
Menetdiagram.
Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
 Az Active Body Control (ABC) egy intelligens felfüggesztés, melyet a Mercedes-benz fejlesztett ki, és már 1999-ben alkalmazták bizonyos típusokban.
Összefoglalás: A testek nyomása
Munka, energia teljesítmény.
Egyéb műszaki jellemzők
BigDog Gregus Albert AKXHA9. A BigDog Boston Dynamics fejleszti durva terepre szánt négy lábon járó robot 109kg 1m magas 1,1m hosszú 0,3m széles Képes:
A jelátvivő tag Az irányítástechnika jelátvivő tagként vizsgál minden olyan alkatrészt (pl.: tranzisztor, szelep, stb.), elemet vagy szervet (pl.: jelillesztő,
Building Technologies / HVP1 Radiátoros fűtési rendszerek beszabályozása s ACVATIX TM MCV szelepekkel SIEMENS hagyományos radiátorszelepek SIEMENS MCV.
Légellenállás 4. gyakorlat. A légellenállás az az ellenállás (fékezőerő), amellyel az áramló levegő a testre hat. A légellenállás olyan közegellenállás,
A fizikában minden olyan változást, amely időben valamilyen ismétlődést mutat, rezgésnek nevezünk. Ha a csavarrugóra felfüggesztett testet, a rugó hossztengelyének.
Kiss Bettina Hosszú Norbert
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Számítógépes modellezés és tervezés I.
Gépjárművek felépítése
Szivattyúk fajtái 1. Dugattyús szivattyú - nem egyenletesen szállít,
Hulladéktároló konténerek és kukák törésének lehetséges okai
Alváz- és karosszériaszerkezetek
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Készítette: Kapuy Ádám YNQDCY Lengéscsillapítás Készítette: Kapuy Ádám YNQDCY

Lengéscsillapítók A gépjárművek kerekei a gumiabroncson keresztül érintkeznek az úttesttel, de ezek nem csak forgó mozgást, hanem fel-le irányuló lengő mozgást végeznek az úttest egyenetlenségei következtében. Ezek, rövid idő alatt bekövetkező lengések, melyek dinamikus erőket eredményeznek, nagysága, a sebességtől és a gépjármű súlyától függenek, ezek az erők hatnak, mind a gépjárműszerkezetére, mind a benne ülő személyekre. Ezeket a dinamikus erőket rugók segítségével csökkentjük.

Feladatuk: A felfüggesztés, és a rugók által gerjesztett lengések mérséklése, csillapítása.

A felfüggesztés, és a lengéscsillapítás feladata: Utazási komfort: Az útburkolat kellemetlenségeiből adódó lökésszerű dinamikus erők, egészségre káros hatású, rakomány sérülése, alkatrészek idő előtti tönkremenetelét okozza, ezért a lengés csillapítónak a feladata ezeknek a káros hatásoknak a csillapítása. Utazási biztonság: Az útburkolat nagy egyenetlenségekből adódó hatások révén a kerék elvesztheti az úttal a kapcsolatot, és ennek következtében nem tud erőt át vinni az útra, mind gyorsítás, mind fékezés szempontjából, és ennek a következtében bizonyos mértékig a gépjármű irányítása bizonytalanná válik.

Kanyarstabilitás: Kanyar belső oldalán kisseb a kerekek tapadása különösen nagy sebességű kanyarvétel esetén, ami az oldalirányú vezetőerő csökkenését okozza, és ennek következtében a gépjármű kisodródhat a kanyarból. A gumiabroncsok állandó kapcsolatát az útburkolattal a rugók, csillapítók és kanyar stabilizátorok együttesen gondoskodnak.

Felfüggesztések három feladata Összes terhelés elosztása dinamikusan a kerekek között Az útburkolat kellemetlen hatásainak távoltartása az utasoktól, és a rakományoktól. Kerék és a felépítmény közötti erők átvitele.

Lengéscsillapítók alkalmazási területei Vasúti kocsiknál Teher autókon, pótkocsin egyaránt Személygépkocsikban

Rugózás fajtái Laprugók Spirál rugók Több laprugó össze kapcsolásával, lehet beállítani a kellő mértékű rugózást. Elsősorban a hátsó felfüggesztéseknél használják. Spirál rugók Felfüggesztés része, általában a kormányzott kerekeken használják, de sok helyen megtalálható a nem kormányzott kerekeken is.

Lengés csillapítók csoportosítás működésük szempontjából. Hidraulikus A hidraulikus lengéscsillapítók két csoportba sorolhatók: vannak a karos lengéscsillapítók, és vannak a teleszkópos lengéscsillapítók. Ezen belül a lengéscsillapítók lehetnek egy, vagy kétirányúak, ám ma már leginkább a kétirányú lengéscsillapítók terjedtek el. A karos lengéscsillapítók többnyire egy dugattyúból állnak, mely a házában mozog, illetve a karos lengéscsillapítók része a lengőkarhoz kapcsolt bütyök. A lengéscsillapítók dugattyúja a tömlőnyílásokkal valamint szelepekkel vannak ellátva. Alapvetően a szelep határozza meg a csillapítóerőt, s a furatokon pedig vissza tud áramlani az olaj. A karos lengéscsillapítók igen kis helyigényűek, kedvezően építhetők be, kívülről jól állíthatók. Ám a karos lengéscsillapítók nem túl jól csillapítják a lengést, és az előállításuk költséges, így ezt a típust ma már szinte nem is használják

Gázzal töltött lengéscsillapítók. Olaj csillapítás helyett gáz csillapításúak, ezeket finomabban lehet hangolni, mert a gáz nyomását állítjuk. Működési elvük szempontjából hidraulikusnak tekintheők.

Elektromos lengéscsillapító. Egy amerikai egyetem, a Tufts University szabadalmaztatta az új típusú lengéscsillapítót, amely a futómű mozgásaiból termel villamos energiát. Az eljárás állítólag teherautókban alkalmazva a leghatékonyabb, mivel a nagyobb tömegű járművek nagyobb kilengéseit könnyebb hasznosítani. A rendszer haszna persze elsősorban kisebb sebességnél, rosszabb minőségű utakon jelentkezik, ahol a haladáshoz szükséges energia kisebb részét emészti fel a légellenállás, és a teljesítmény nagyobb része az úthibák leküzdésére fordítódik – így a teherautókon kívül terepjárókban lehet igazán hasznos.

Lengéscsillapítók alkalmazása az autósportokban Sportos lengéscsillapítók: Állítható rugómagasságú sport lengéscsillapítók. A gépkocsi típusához és megrendelő igényeihez igazodva készülnek el ezek a rugóstagok. A rugómagasság egy menetes toldattal fokozatmentesen állítható. Szükség esetén változtatható csillapítási karakterisztika is megoldható.

Rally lengéscsillapítók Kifejezetten rally használatra kifejlesztett egycsöves, külső tartályos lengéscsillapító három paraméterében állítható karakterisztikával. Tömlővel csatlakoztatott extra méretű kiegyenlítő tartállyal, ezáltal a dupla olajmennyiség extrém körülmények között sem melegszik fel jelentősen a lengéscsillapító nem lágyul fel hosszabb igénybevétel során sem. A fordított beépítési helyzetnek köszönhetően az első futómű megvezetésére szolgáló külső cső Ø 40 mm –es, rendkívül merev, kimagasló hajlítási szilárdsággal. Gömbfejes bekötési pontok, így a a legkisebb elmozdulások is hatásosan csillapítja, így az autó irányíthatósága nagymértékben javul, a legkisebb kormánymozdulatokra is reagál a jármű. Egymástól függetlenül kívülről fokozatmentesen állítható húzóerő, nyomóerő alacsony dugattyúsebességnél és magas dugattyúsebességnél. Ezáltal személyre, autóra szabható a karakterisztika egyéni preferenciák szerint. A húzófokozat beállításával elsősorban a rugóerősséghez igazítható a lengéscsillapító, a kemény versenyrugókhoz nem megfelelő lengéscsillapítóknál jelentkező pattogós, hintázó viselkedés megszüntethető, és az autó stabilitása egyénileg beállítható.

Egymástól függetlenül kívülről fokozatmentesen állítható húzóerő, nyomóerő alacsony dugattyúsebességnél és magas dugattyúsebességnél. Ezáltal személyre, autóra szabható a karakterisztika egyéni preferenciák szerint. A húzófokozat beállításával elsősorban a rugóerősséghez igazítható a lengéscsillapító, a kemény versenyrugókhoz nem megfelelő lengéscsillapítóknál jelentkező pattogós, hintázó viselkedés megszüntethető, és az autó stabilitása egyénileg beállítható. A nyomófokozat alacsony sebességű tartományban a kisebb úthibákon áthaladáskor, valamint kanyarodáskor, fékezéskor dolgozik. Ennek beállításával finoman hangolható az autó válasza a kormánymozdulatokra; optimális beállítással a tapadás megnövelhető, mivel a gumi állandó kapcsolatban van a talajjal. A nyomófokozat magas sebességű szelepe nagyobb úthibáknál, kátyúknál, levágós kanyaroknál nyit, amikor nagyobb ütéseket kell kiszűrni. Megfelelő beállítással elkerülhető, hogy eldobja magát az autó, anélkül, hogy veszítene stabilitásából.