Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Erdővagyon-gazdálkodás
Élelmiszer-önrendelkezés a közétkeztetésben
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
A Nemzeti Iskolagyümölcs-program jelentősége – hazai gyakorlatok, értékelés Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár Budapest,
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel
GÖDÖLLŐI HELYI ÉLELMISZER TANÁCS: együttműködés a lokális élelmiszertermelés és -fogyasztás elősegítésére augusztus 30. csütörtök Balázs Bálint Környezeti.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Agrárszövetkezetek Dr. Szabó Zoltán HANGYA „Fenntartható gazdaság, etikus vállalkozások, alternatív pénzügyi rendszerek” konferencia Budapest június.
Üdvözlöm Önöket a Mezőgazdasági Megoldások és Együttműködés Konferencián! Harkány, Magyarország Június 2009 John Heisdorffer Az Iowai Szójaszövetség elnöke.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
13. Tétel Szépségszalonjában kötelező jól látható helyen elhelyezni az árjegyzéket! Foglalja össze az Ön által ismert árképzési módokat! Mutassa be egy.
Értékesítési csatornák
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Előnyök és alkalmazási területek
1 Új törekvések a logisztikai közreműködésben Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA.
Új törekvések a logisztikaiközreműködésben
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
PIACI INFORMÁCIÓS RENDSZER
A vágósertés felvásárlási ára ( ) Ft/kg élősúly.
Csoportosan elkészített önálló feladat
III. A logisztika jövője
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Az ÚMVP intézményrendszere
Rövid élelmiszerláncok és helyi termék rendszerek
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
TRUEFOOD RENDEZVÉNYEINK Március 12. Budapest: ”Kutatás az innovációért” Április 29. Budapest: INTÉZETLÁTOGATÁS a Campden & Chorleywood Magyarország.
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Jankuné Kürthy Gyöngyi AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Termék & Márka Kopcsay László.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Értékesítési csatorna
Marketing információs
A marketingkommunikáció szerepe a bio- és reformboltokban Weisz Margit május 17. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem.
AZ ÉRTÉKESÍTÉSI RENDSZER ELEMEI. A marketingcsatornák önálló szervezetek olyan csoportjai, amelyek abban a folyamatban vesznek részt, amelynek eredményeképpen.
Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI)
A csemegekukorica termesztésének üzemgazdasági elemzése egy integrátor példáján keresztül VIVIEN KEREKES Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
Mennyire modern a hazai elit?. 2 Mennyire modern a hazai üzleti elit… … információszerzésben? … médiafogyasztási szokásaiban? … életmódjában?
Hol a pénz?. A Biyovis jövedelmező vállalkozás?!
AZ ÉLELMISZERIPARI KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK BEL ÉS KÜLPIACI LEHETŐSÉGEI Juhász Anikó Agrárpiaci Kutatások Osztálya, Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI)
BEPTRA „ Legjobb gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Záró konferencia HURO0901/138/2.1.2.
Rövid ellátási láncok a fenntarthatóság alapjai Élelmiszer-feldolgozási Főosztály Laszlovszky Gábor főosztályvezető
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Kereskedelmi és információs rendszer a zöldségtermesztés területén …avagy az információs szövetkezés támogatása Pető István
9. fejezet Megjelenés a nemzetközi piacon
Operatív menedzsment és versenyképesség
LEADER, Identitás, Sport
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
Készítette: Farkasné Veres Edina
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
A marketinginformációs rendszer
Az okos vásárlás lehetőségei a Kaposvár Kincse példáján
Előadás másolata:

Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) A KÖZVETLEN TERMELŐI ÉRTÉKESÍTÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI MAGYARORSZÁGON Juhász Anikó Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály www.aki.gov.hu „Konferencia a közvetlen értékesítésről és a rövid értékesítési láncról” 2012. október 4. A Vidékfejlesztési Minisztérium, a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat és a budapesti Francia Intézet szervezésében, a Francia–Magyar Kezdeményezések együttműködésével

Kik vagyunk és mit csinálunk? Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) A Vidékfejlesztési Minisztérium háttérintézménye, adatgyűjtés (uniós és KSH feladatot ellátva), illetve közgazdasági kutatások elvégzése a feladatunk. Élelmiszerlánc Elemzési Osztály Belpiaci és külpiaci elemzések Kapcsolódó kutatások „A közvetlen értékesítés szerepe és lehetőségei az élelmiszer ellátási láncban” „Fogyasztói és termelői piacok szerepe és lehetőségei a hazai élelmiszer ellátási láncban” Részletesen a piacokkal kapcsolatos kutatásról https://www.aki.gov.hu/publikaciok/publikacio/a:421/Piacokkal+kapcsolatos+kutatás+(2011-2012)

A KUTATÁSAINK FELÉPÍTÉSE 3

A közvetlen értékesítés kutatás felépítése „Középen találkoznak” - Zöldség-gyümölcs piaci értékesítése „Fogyasztó nem mozog” – Tej és tejtermékek mobil értékesítés „Gazda nem mozog” – Bor pincétől történő értékesítése 21 interjú 8 interjú „Középen találkoznak” - Zöldség-gyümölcs piaci értékesítése Mind a termelő, mind a fogyasztó útra kel, a hagyományos kiskereskedelmi formákon keresztüli értékesítésnél: piac, termelői bolt, mozgóbolt „Fogyasztó nem mozog” – Tej és tejtermékek mobil értékesítés Gazdálkodó terméke éri el a fogyasztót alternatív kereskedelmi formákkal: internetes, szórólapos, direkt marketinges valamint helyi közösségi kezdeményezésre épülő rendelés házhozszállítással „Gazda nem mozog” – Bor pincétől történő értékesítése Fogyasztó jön a termelőhöz: háztól, gazdaságtól értékesítés, „szedd magad” akció és az úton, útszélen történő eladás 27 interjú 4

A piaci kutatás felépítése Hazai piacok és vásárok összegyűjtése Piac- és vásártartásról szóló önkormányzati rendeletek és határozatok Kistérségi jegyzők nyilvántartásai Piacok weboldalai Települések weboldalai Termelői megkérdezés címlista alapján Online kérdőív Strukturált interjú Fogyasztói megkérdezés közösségi oldalak segítségével Papíralapú kérdőív 202 kitöltés 851 kitöltés

AZ ÉRTÉKESÍTÉS LEHETŐSÉGEI

Termékfeldolgozást (és közvetlen értékesítést) végző gazdaságok száma A feldolgozó tevékenységet végző egyéni gazdaságból 2010-ben legtöbb még mindig a vegyes gazdaságok közé tartozott (6,8 ezer), bár jelentősen csökkent a számuk (-19%). Ezzel szemben a szántóföldi növénytermesztők (4,8 ezer) és a gyümölcstermesztő (3,6 ezer) egyéni gazdaságok közül egyre több végzett feldolgozó tevékenységet (+23, +35%). Míg a szőlőtermesztő egyéni gazdaságok közül egyre kevesebb diverzifikálták ebben az irányban tevékenységüket (2,6 ezer és -62%) 2003 és 2010 között. A bázis évhez képest a tejtermelő tehenészetek feldolgozó tevékenysége is csökkent, de az előző felmérés, azaz 2007 évhez képest már emelkedést mutattak a számok (2,1 ezer). A legnagyobb emelkedést a baromfitartó egyéni gazdaságok esetében regisztráltak, közel két és félszeresére emelkedett a feldolgozói tevékenységet folytató egyéni gazdaságok száma és így megközelítette az 1,9 ezret a számuk (1. táblázat). A társas vállalkozások esetében sokkal kiegyensúlyozottabb és szinte egyöntetűen növekvő volt a feldolgozási tevékenység változása. Jelentős növekedést a feldolgozási tevékenységben a szőlőtermesztő társas vállalkozásoknál rögzítettek 2003 és 2010 között (+95%, 273 darabra). Csökkenést pedig csupán az egyéniek között is csökkenő sertéstartók esetében (-31% 24 darabra) mértek (2. táblázat). Forrás: A KSH GSZÖ és ÁMÖ adatbázisából az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztályán készült számítás 7

A kereskedelmi csatornák részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmazott értékéből 42% hagyományos DE a piac ellenálló A piacon történő vásárlás jellemzői közül az átlagos kosárméret növekedett a vizsgált időszakban (1046-ról 1859 forintra), a többi mutató meglehetősen állandó volt 2000 és 2011 között (GfK Hungária, 2012): A háztartásoknak több mint a kétharmada járt piacra vásárolni (68-64%). A vásárlás gyakorisága alapján körülbelül kéthetente látogatott el a piacra (24-27-szer). Elsősorban friss élelmiszert vásároltak, a költés 36,2%-át zöldségre, 17,8%-át gyümölcsre, 11,8%-át friss húsra, 7,1%-át pékárura és 7,0%-át feldolgozott hústermékre fordították. A tipikus vásárlók az idősebbek, kisebb, azaz 1-2 fős háztartásokban, valamint a fővárosban és nagyvárosokban élők voltak. Forrás: GfK Hungária (2012) 8

Az üzlettípusok választásának aránya élelmiszertermékek szerint Piac és közvetlen Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

Élelmiszertermék piacon és fogyasztásra történő termelői értékesítése Bor A közvetlen értékesítés aránya erősen termékcsoport függő: a tojás (80%), a többi most 10-20% között van, zöldség- és gyümölcsfélék (beleértve a szőlőt és a burgonyát) és bor esetében 30-40%-ról lement 10 év alatt , míg a tej növekvő 10-20%-ra. Forrás: A KSH GSZÖ és ÁMÖ adatbázisából az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztályán készült számítás 10

Az összegyűjtött piacok területi megoszlása A piacok listája elérhető: https://www.aki.gov.hu/publikaciok/publikacio/a:421/Piacokkal+kapcsolatos+kutatás+(2011-2012) Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

A TERMELŐK HELYZETE

Megéri? A közvetlen értékesítők közös gyengeségei és veszélyei   Bor Z-gy Tej (n=26) (n=21) (n=8) Gy Beruházási kényszer és kockázat +++* +++ Idő és munkaigényes tevékenység ++ Bizalmatlanság az együttműködéssel Értékesíthető mennyiség korlátozott + V Erősödő a verseny, korlátozott kereslet Felvásárlási háttér további csökkenése Magas és növekvő input árak Előírásoknak költséges megfelelés Generációváltás nehézsége *Megjegyzés: 0= nincs említés a vizsgált termelők között; +=a termelők 1-25 százaléka említette; ++= a termelők 26-75 százalék említette; +++= a termelők több, mint 75 százaléka említette Forrás: Készült az AKI Élelmiszerlánc Elemzési Osztályán

Értékesítési csatornatípusok szerint Megéri? Értékesítési csatornatípusok szerint Gazdasági státusz (összes alkalmazott száma, gazdaság éves nettó árbevétele, gazdaság által művelt terület nagysága) Értékesítési csatornatípusok Átlag Elemszám Közvetlen értékesítés -0,3999260 15 Közvetlen+rövid értékesítés lánc -0,2993743 8 Hosszú értékesítési lánc 0,1476766 52 Vegyes 0,0373708 31 Összesen 0,0041867 106 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

Akkor miért? A közvetlen értékesítés előnyei és lehetőségei   Bor Z-Gy Tej (n=26) (n=21) (n=8) E Azonnali bevétel és jövedelmezőség növekedés +++* +++ Közvetlen bizalmi kapcsolat a fogyasztókkal ++ Felvásárlókkal szembeni kiszolgáltatottság csökken Önálló döntés az értékesítésben és árképzésben Széles termékválaszték, sok egyedi termék L Innovatív értékesítési és üzleti modellek bevezetése + Termelők összefogásának fontossága Magyar és egészséges termékek népszerűsítése Fogyasztóbarát termék és szolgáltatás-fejlesztések *Megjegyzés: 0= nincs említés a vizsgált termelők között; +=a termelők 1-25 százaléka említette; ++= a termelők 26-75 százalék említette; +++= a termelők több, mint 75 százaléka említette Forrás: Készült az AKI Élelmiszerlánc Elemzési Osztályán

Hogyan? A közvetlenül értékesítők fejlődési szakaszai A közvetlen értékesítés kialakítása előtt tervezni kell a lehetséges jövőt, hogy a kistermelőket jelentősen megterhelő beruházások ne legyenek akadályai a továbblépésnek. I. Szakasz III. Szakasz II. Szakasz 2. Kihívás 1. Kihívás Gazdálkodó mezőgazdasági (alap)terméket értékesít felvásárlónak (nagykereskedő, integrátor, feldolgozó) Gazdálkodó mezőgazdasági (alap)terméket értékesít közvetlenül a fogyasztónak (piacon, pincében, mobil boltban) Gazdálkodó hozzáadott értéket tartalmazó (feldolgozott, vagy szolgáltatással kiegészített) terméket értékesít fogyasztónak Alacsony átvételi ár, nem megfelelő árualap Szezonális hullámzás az értékesítésben

A FOGYASZTÓI MEGÍTÉLÉS

A piacok fogyasztói megítélése Piac választás okai: - megfelelő minőségű termékek - személyes kapcsolat az eladóval - megbízhatóság Negatív értékelés okai: - időigényes, kényelmetlen vásárlás - kicsi áruválaszték - termékek és termelők iránti bizalmatlanság Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

Mivel elégedettek a piacon? Szolgáltatás minőség fogyasztói megítélése Legfontosabb elvárás és a itt a legnagyobb a „csalódás” Dimenziók Elvárt (N=648) Tapasztalt (N=517) Különbség (tapasztalt – elvárt) Termék 4,51 3,98 -0,63 Kényelem 3,91 3,80 -0,11 Környezet 3,43 3,29 -0,14 Szolgáltatás 1,98 1,72 -0,26 Összes 3,46 3,20 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

Kik elégedettek a piacon? Fogyasztói csoportok különbségei Termék Kényelem Környezet Szolgáltatás Piac elutasítók - Körülménnyel elégedett + Tartalommal elégedett Piac imádók Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály 20

Következtetések és javaslatok A hazai közvetlen értékesítési csatorna ellenálló A termelői fejlődés szakaszolható Megéri? Jellemző kulcs siker és kudarc tényezők A két szélső vevői kategória kicsi, többség meggyőzhető Azonban a vevői tapasztalat elmarad az elvárástól A termelők megfelelőbbnek ítélték teljesítményüket, mint a vevők Kutatásunk bár nem reprezentatív, de eredményei felhívják a figyelmet arra, hogy a hazai piaci értékesítési csatorna meglepően ellenállónak bizonyult a globalizált kiskereskedelmi kultúra terjedésével szemben. Ugyanakkor minden minőségi dimenzió mentén komoly kihívásokkal küzd (összességében negatív a különbség a vevők elvárásai és tapasztalatai között). A piaci értékesítési csatornában most megjelenő és a fogyasztók bizalmát még élvező termelői piacok számára intő jel, hogy a hagyományos piacokon a vásárlói minőségészlelésnek negatívak a tapasztalatai. Ráadásul a termelői felmérésünk szerint a piacon árusító termelők minden dimenzió mentén jobbra ítélik a piac teljesítményét, mint a vásárlók. A túlértékelt teljesítmény viszont nem segít a jelenlegi negatív megítélést felszámolni, hiszen a sikeres kereskedő alapelve éppen az, hogy mindig adj többet a vevődnek, mint amit elvár. Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály 21

Köszönöm a figyelmet az AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Kutatások osztályának nevében! Jankuné Kürthy Gyöngyi Nemzetközi egyezmények, organikus termékek piaca gyongyi@aki.gov.hu Stauder Márta Kiskereskedelem Stauder.Marta@aki.gov.hu Juhász Anikó Ellátási lánc Juhasz.aniko@aki.gov.hu Darvasné Ördög Edit Minőségtanúsítási rendszerek Darvasne.Ordog.Edit@aki.gov.hu Wagner Hartmut Külkereskedelem wagnerh@aki.gov.hu Szabó Dorottya Piacok, Kutatásmódszertan Szabo.Dorottya@aki.gov.hu Györe Dániel Közvetlen értékesítés, Bor piac Gyore.Daniel@aki.gov.hu Vajdicsné Bélteki Beáta Titkárnőnk Vajdicsne.Belteki.Beata@aki.gov.hu Bürger Béláné Adatbázisok kezelése Burger.Belane@aki.gov.hu