Üzleti informatika Vállalati információs rendszerek 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Irodalom: Kacsukné dr. Bruckner Lívia - Kiss Tamás: Bevezetés az üzleti informatikába - Amit a sikeres üzletembernek tudni kell Akadémiai Kiadó, 1999 Soltész Ernő: Gazdasági informatika I. Jegyzet, Szolnoki Főiskola, 2002. Követelmény: 2. szemeszter: kollokvium 3. szemeszter: az összevont módszertani szigorlat része 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Támogatás: Dúl Imre főiskolai docens, tanszékvezető Miskolczi Ildikó főiskolai adjunktus Informatika Tanszék 56/421-455/288 miskolczi@szolf.hu www.szolf.hu - Távoktatás - Informatika Tanszék 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék A számítástechnika az élet valamennyi területét behálózza. Rég: kiegészítő szerep Ma: stratégiai jelentőség Legdinamikusabban fejlődő tudományterület. A felszín sokat, gyakran változik, - az alapok időtállóak. VEZETŐ: Az információigényre és nem a technikai részletekre koncentrál. Célja a hatékony eszközfelhasználás. 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Információs rendszer típusok Tranzakciófeldolgozó rendszer Vezetői információs rendszer Döntéstámogató rendszer Felsővezetői információs rendszer Szakértő rendszer Rendszerfejlesztés 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Kell-e számítógépes információs rendszer a vállalatnak? Miért? Előnyösebb versenyhelyzet Jobb minőségű termékek Tervezési és gyártási ciklusok rövidülése Egyszerűbb vállalatnövekedés Növekvő termelékenység Döntések automatizálása - több idő másra Több és jobb minőségű információ 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Kell-e értenie a menedzsernek az informatikához? Dinamikusan fejlődő tudományterület, de az elméleti háttér viszonylag stabil Nem technikai részletek, hanem információigény Hatékonyság Az informatikus nem tud egyedül jól működő vállalati információs rendszert fejleszteni Közös nyelv Választás az ajánlatok közül Rendszerfejlesztés 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Rendszerelmélet Rendszerszemléletű megközelítés a problémák megoldásában: bemenet-kimenet, részrendszer, kapcsolódás. Cél: az, hogy a túlságosan bonyolult, átláthatatlan rendszert megfelelő absztrakciós szinttel kezelhetővé tegye. Ne vesszünk el a részletekben, képesek legyünk a problémát egységes egészként látni és lebontani a már átlátható , kezelhető részletekre. Rendszer: egy bizonyos határon belül valamilyen cél érdekében együttműködő elemek halmaza. Alrendszer: a rendszer azon része, amely önmagában is rendszer (rendszer a rendszerben). Elem: a rendszer olyan egysége, melynek szerkezete az adott feladat szempontjából lényegtelen. Legkisebb egység, tovább már nrm bontható. Relatív fogalmak! 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Befogadó rendszer: a vizsgált rendszer egy nagyobb rendszer része. Arisztotelész: az egész több, mint a részek összege! Kast, Rosenzweig: A rendszer: szervezett vagy összetett egész. Egy komplexumot vagy egységes egészet alkotó dolgok vagy részek együttese vagy kombinációja. 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Rendszer határa: az a közeg, amely a rendszert más rendszerektől elválasztja. Az elemzés során eldöntjük, hogy mi tartozik a rendszerbe és mi nem! 1. Fontos-e az adott objektum a rendszer céljainak eléréséhez? 2. Tudjuk-e befolyásolni a paramétereit? Környezet: a rendszer határain kívül eső világ azon részét, amely a rendszerre hatással van. 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Input: a rendszerbe bemenő energia. jel input – outputot állit elő belőle fenntartó input – a rendszer működését biztositja Output: a rendszerből a környezetbe kibocsátott energia. hasznos output – végtermék, a célnak megfelelő hulladék output – feldolgozás során keletkezik Interfész: az a felület, amely az egyik rendszer outputját a másik rendszer inputjára továbbítja. (mindig két rendszer határa közt) Visszacsatolás: során mérjük a rendszer kimenetét, és ha szükséges a bemenet változtatásával befolyásoljuk azt. Ashby törvénye: Egy rendszer vezérléséhez szükséges, hogy minden rendszerállapothoz tartozzon egy vezérlési eljárás. 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Visszacsatolás nélküli rendszer (nyílt hurkú) Feldolgozó folyamat Input Output Visszacsatolással rendelkező rendszer (zárt hurkú) Feldolgozó folyamat Input Output Érzékelő Vezérlő Visszacsatoló hurok 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Fekete doboz: ha a rendszer túl bonyolult, vagy nincs szükség a belső szerkezet ismeretére, akkor csak a bemenetek és a kimenetek összefüggését vizsgáljuk. Használatának feltételei: 1. A doboz működésének időben állandónak kell lennie. 2. Az egyes fekete dobozoknak egymástól függetlenül kell működniük. Zárt rendszer: nincs sem inputja, sem outputja. A gyakorlatban minden rendszer nyílt! Entrópia: a rendszer belső rendezetlenségének mérőszáma. A termodinamika II. főtétele. Fizikai és fogalmi rendszer: a valóságban létező ill. annak modellje. 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék A rendszerszemléletű megközelítés előnyei: Komplex egészként lássuk, ne vesszünk el a részletekben Bonyolult folyamatoknál jó módszer az alrendszerre bontás Absztrakt megközelítés: - általános Egyes rendszereknek sok közös tulajdonsága: - analógia Összetett problémák leírásához jó módszer Hangsúlyozza a kisebb részek együttműködésének jelentőségét. 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Ellenőrző kérdések, feladatok Mi a rendszer általános meghatározása? Mi az alrendszer és a befogadó rendszer? Mi a kapcsolat a kettő között? Mik egy rendszer elemei? Mit nevezünk egy rendszer környezetének? A Szolnoki Főiskola (vagy bármelyik, Ön által ismert oktatási intézmény) mint rendszer vonatkozásában sorolja fel az inputokat, az outputokat, és nevezzen meg néhány alrendszert! A fenti példát folytatva határozza meg az iskola környezetét és azt, hogy milyen interfészekkel kapcsolódik hozzá! Mi a visszacsatolás, és milyen célt szolgál? Mit mond ki Ashby törvénye? A vizsgált iskola esetében milyen visszacsatolásokat talál? Ashby törvényének alkalmazásával vizsgálja meg, hogy az iskola mint rendszer megfelelően vezérlehető-e! (Vizsgálja meg, hogy a rendszerben reálisan elképzelhető állapotokra vannak-e előre meghatározott kezelési eljárások, szabályok!) Mi a fekete doboz elmélet, és mire való? Mi a különbség a nyílt és zárt rendszerek között? Mi az entrópia, és mivel lehet csökkenteni? Melyek a rendszer szemléletű probléma-megközelítés előnyei? Ellenőrző kérdések, feladatok 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Technikai háttér Számítógép, hardver, szoftver, adatok. Információtechnológia (IT): számítástechnikai és telekommunikációs eszközök és módszerek együttese. Számítógép Input adatok Output adatok A számítógép olyan elektronikus berendezés, amely képes a beépített utasításkészletének elemeiből összeállított utasítás-sorozatokat (programokat) tárolni és végrehajtani. 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Hardver alapfogalmak, jellemzőik Központi egység Operatív memória Vezérlő egység Aritm. logikai egység Output eszközök Input eszközök 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 2003. január Pentium4 2000Mhz notebook, 14” kijelző (1024x768), 128 Mbyte RAM, 20 Gbyte HDD, 8x DVD meghajtó 259.900 Ft ACORP 4S845A alaplap, Intel Pentium4 Celeron 1.7 Ghz processzor, 256 Mbyte SDRAM 133 Mhz, 105 gombos magyar billentyűzet, 1.44 Mb floppy drive, 40 Gb 7200 rpm HDD, 16x/40x DVD/CD-ROM, hangkártya , egér 106.000 Ft 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Trendek USB flash memória (128 MB „pen drive” ma: kb. 15.000 Ft). Átviteli sebesség: 12 Mbps ---> 480 Mbps. Floppy, soros és párhuzamos port: kihal. 64 bites processzorok (Intel Itanium 64, Athlon „ClawHammer” 64, Opteron „SledgeHammer”, stb.) Növekvő LCD méretek, csökkenő árak (ma 100e Ft kezdőár, jön a 17”-os modell!) DVD írók árcsökkenése és elterjedése (ma 60-80e Ft) GPRS (General Packet Radio Service), 3GSM Bluetooth 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Smart Display és tábla PC Palmtop, Pocket PC, intelligens mobiltelefon, sci-fi karóra 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Számítógépek osztályozása: Mikroszámítógépek (microcomputers) (IBM PC, Apple Macintosh) Középkategóriájú gépek (midrange computers) (SUN Microsystems, DEC Alpha, HP 9000) Nagyszámítógépek (mainframe) (VAX 9000, IBM ES/9000) Szuperszámítógépek (supercomputers) (Cray T3E, IBM SP2) 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Szoftver alapfogalmak a., Rendszerszoftver 1. Operációs rendszer (DOS, Windows, UNIX) 2. Segédprogramok (állománykezelés, vírusvédelem, tömörítés) 3. Programozási nyelvek (gépi kódú, assembly, strukturált, 4GL) A számítógép alapvető működését biztosítják 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Az információfeldolgozást kielégítő igények: széria, egyedi vagy saját készítésű b., Felhasználói szoftver Szövegszerkesztő Táblázatkezelő Adatbázis-kezelő Prezentáció készítő OAS: Office Automation System c., Kommunikációs szoftverek e-mail fax telnet, stb. Integrálva: workflow management 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 1. Operációs rendszerek A különböző operációs rendszerek más-más szolgáltatásokat nyúj- tanak, de mindnek teljesítenie kell az alapfeladatokat: 1. A rendszer elindítása 2. A programok futtatása 3. Erőforrások kezelése Be- és kikapcsolás között folyamatosan működik és felügyeletet tart a programok felett. Egy része mindig a memóriában van. Rég: egyszerre csak egy program Ma: egyszerre több program, (neve: multitask) 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Időosztás nagy gépeknél egyszerre több felhasználó dolgozik úgy, mintha csak ő használná a gépet. Felhasználói interface Parancs ikon 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 2. Segédprogramok Állománykezelés Vírusvédelem Tömörítés … 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 3. Programozási nyelvek 1. GÉPI KÓDÚ NYELV - elemi szinten két jel: 0, 1 - ezekből épül fel az utasítás kódja, melyet a szg. ért, fel tud dolgozni - nehéz, lassú ASSEMBLY - szimbolikus nyelv - az utasítások 3 betűs szavak (angol rövidítések) - adat: szöveges elnevezéssel hivatkozunk rá - ma is használják alapfeladatok beprogramozására a rend- szerprogramozók 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék - át kell fordítani a gép nyelvére - minden gépnek saját assembly nyelve ven - bonyolult, hosszadalmas 3. PROCEDURÁLIS, ELJÁRÁSORIENTÁLT NYELVEK - pl: BASIC, FORTRAN, PASCAL, C, COBOL… - nincs elemi utasítás - bonyolult kifejezésekből felépülő forráskód - fordítóprogram készíti a futtatható programkódot - nem géphez kötött 4. NEGYEDIK GENERÁCIÓS NYELVEK - laikusok számára minimális ismeret kell - pl: EXCEL, ACCESS 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék - felhasználók és programozók használják - gyors, hibamentesebb - bizonyos, meghatározott feladatokra készülnek, ezért - a felhasználói kör behatárolt - nagy részük interpreter ( azaz önálló futtatható kódot nem készit ) 5. OBJEKTUMORIENTÁLT NYELVEK - pl: DELPHI - professzionális programozók számára - cél: programok újrahasznosíthatóságának elősegítése - építkezés zárt egységekből, objektumokból 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Hálózatok Kiterjedtség (LAN, MAN, WAN) Történet Protokoll (TCP/IP, OSI modell) Internet szolgáltatások (e-mail, chat, ftp, telnet, www, e-shopping…) Intranet, extranet: Internet szabványokon alapuló belső vállalati vagy vállalatközi kommunikációs rendszer 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék lan: lokális, kis távolság cél: erőforrás megosztás, közös használat, kommunikáció wan: nagy távolságokat összekötő cél: erőforrás elérés, adatátvitel, távoli hardver, szoftver eszközök használata 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Adatbázis-kezelés A vállalatok életében az egyik legfontosabb alkalmazástípus! Adatszerkezetek * (bit, byte, mező, rekord, tábla, fájl, lista, stb.) Adatmodell, relációs adatelemzés DBMS (Database Management System) Access, SQL, Oracle 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Adatszerkezetek * Egység: byte KB, MB, GB, TB 1 byte = 8 bit 0, 1 255 Alfanumerikus: kódrendszer Adatbázis-kezelők főbb feladatai közvetít az adatok írási-olvasási műveleteinél lehetőséget ad az adatszerkezet kialakítására és módositá- sára, adatkezelésre,rendezésre, szűrésre, lekérdezésre -hozzáférési jogok adhatók -felhasználás ellenőrzése, adminisztrálás 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Ellenőrző kérdések, feladatok Milyen fő részekből áll a számítógép? Milyen input, illetve output egységeket ismer? Hol tárolódnak az adatok és a programok? Milyen szempontokat kell figyelembe venni a háttértár kiválasztásánál? Méret szerint milyen kategóriákba soroljuk a számítógépeket? Felhasználás szerint milyen kategóriákba soroljuk a számítógépeket? Nézzen meg egy-két számítógépeket kínáló cég PC ajánlatát! Milyen PC-t venne otthoni használatra és miért? Miért jó, ha nagy RAM, illetve ha nagy háttértár áll rendelkezésünkre? Mi a program és hogyan történik a végrehajtása? Hogyan osztályozzuk a szoftvereket? Soroljon fel néhány példát! Mik az operációs rendszer alapfeladatai? Milyen fontosabb segédprogramokat tartalmaznak a jelenleg használatos PC-s operációs rendszerek? Mi a multitask operációs rendszer működésének lényege? Mi a programozási nyelv és hogyan kategorizáljuk őket? Ellenőrző kérdések, feladatok 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Ellenőrző kérdések, feladatok - folytatás Mik az irodai automatizálás lehetséges eszközei? Milyen alkotóelemekből áll egy számítógépes hálózat? Mire használhatók a lokális hálózatok? Mire használhatók a nagy nemzetközi hálózatok? Milyen szolgáltatások vannak az Interneten? Mi az adattárolás logikai rendszere? Mi az adattárolás fizikai mértékegységei? Mit nevezünk adatbázisnak? Mik az adatbázis-kezelő rendszer feladatai? Mi az előnye és a hátránya az adatbázis alapon működő információs rendszereknek a fájl alapú rendszerekhez képest? Mi a különbség a kettő között? 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul a szervezet céljainak eléréséhez. Minden vállalat szervezet. 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék a., Egyszerű struktúra Kisvállalkozás, döntések az ügyvezető kezében. Dinamikus környezet. Egyedi termékek, gyors reagálás. Versenyképesség. Működésüket kevés szabály korlátozza. Informális adat- és információáramlás. Önálló PC-k, kis lokális hálózat. Irodai programcsomagok. (egyéni munka támogatása) 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
b., Funkcionális struktúra Hierarchikus felépítés, a vállalat funkcionális területeihez igazodik (lásd korábbi ábra). Előny: a hatáskörök, felelősségek megosztása világos. A hasonló munkakörű alkalmazottak könnyen kommunikálhatnak. Hátrány: látásmód beszűkülés, a szervezet egésze nem látható át. Inf. rendszer: központosított, rendszer mainframe terminálokkal vagy lokális hálózat szerverrel. Vertikális információ áramlás. 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
c., Termék szerinti struktúra Több telephellyel rendelkező cégek, nagyvállalatok A szakemberek egy-egy termékre specializálódnak (előny) Párhuzamos fejlesztések, magasabb költség (hátrány) Az egyes részlegeknél saját információs rendszer lehet 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék d., Mátrix forma 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Előző kettő ötvözete Kettős: funkcionális és termék szerinti felügyelet Előny: rugalmasság (új termék) több szakember -pl: nagy autógyárak, tanácsadó cégek -Komplex információs rendszer -Több irányú felelősségvállalás Horizontális és vertikális információáramlás decentralizált rendszer 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék e., Bürokratikus struktúra Szigorú szabályok, előírások Hatásköri hierarchia Funkcionális munkamegosztás (az egyén felelőssége és tevékenysége megha- tározott) Az ügyfelek és az alkalmazottak (szakmai felkészültség) személytelenek Bank, közigazgatás, katonaság Szervezeti kultúra: közös ideológiák, filozófiák, értékek, hitek, feltételezések, elvárások, hozzáállások és normák együttese a vállalaton belül. Az információs rendszernek alkalmazkodnia kell a szervezeti kultúrához! 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Információ és döntéshozatal A vállalati információs rendszerek célja, hogy támogassák a döntéshozatalt, ellássák a menedzsereket a döntések meghozatalához szükséges információval. Adat, információ. Adat Feldolgozás Információ A döntéshozatal olyan folyamat, melynek során különböző cselekvési alternatívákat dolgozunk ki, majd választunk egyet ezek közül bizonyos célok elérése érdekében. 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Adat Olyan tény, folyamat, vagy utasítás, amely alkalmas emberi vagy gépi feldolgozásra, értelmezésre, illetve kommunikációra. Információ Jelentéssel bíró adat, amely a döntéshozatalra közvetlenül felhasználható. Az információ csökkenti egy esemény bekövet- kezésével vagy be nem következésével kapcsolatos tudásunk bizonytalanságát. 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék A döntéshozatal lépései (Herbert A. Simon, 1965) Információ a feladat-meghatározáshoz Feladat-meghatározás, adatgyűjtés Tervezés Választás Megvalósítás Információ a tervezéshez Információ a választáshoz Információ a megvalósításhoz 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Az információ minősége releváns (tárgyhoz tartozó, fontos, meghatározó) időszerű (mennyire?) ne legyen elavult pontos (elfogadható hibahatáron belül) ellenőrizhető teljes (se túl sok, se túl kevés) könnyen elérhető (áttekinthető, vizuális) 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Döntési típusok (Herbert A. Simon) Strukturált (kiszámítható, algoritmikus, számítógép) szabályok a megoldásra a probléma pontosan meghatározott Nem strukturált (nem jól definiált a probléma, felsőbb vezetés) a megoldás lépései nem határozhatók meg előre ötletszerű, változó feltételektől függ feltétlenül emberi döntést igényel Gyakorlat: vegyes, félig strukturált 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Döntési szintek és információigényük Stratégiai Taktikai szint Operatív szint Adatfeldolgozási szint Felső vezetés Középvezetés Alsó vezetés Nem strukturált problémák Félig strukturált problémák Strukturált problémák (Robert N. Antony) (stratégiai döntések is) (rövidtávú, konkrét feladatok) 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék A döntéshozatal három szintjének jellemzői (Hicks, 1993) Jellemzők A döntéshozatal szintje Operatív Taktikai Stratégiai Problémák változatossága a k nagy Strukturáltság foka m k a Bizonytalanság foka a k m Ítélőképesség foka a k m Időtartam napok hónapok évek Programozható döntések legtöbb néhány semmi Tervezési döntések kevés kb. fele legtöbb Ellenőrzési döntések legtöbb kb. fele kevés Jellemzők A döntéshozatal szintje Operatív Taktikai Stratégiai Problémák változatossága a k nagy Strukturáltság foka m k a Bizonytalanság foka a k m Ítélőképesség foka a k m Időtartam napok hónapok évek Programozható döntések legtöbb néhány semmi Tervezési döntések kevés kb. fele legtöbb Ellenőrzési döntések legtöbb kb. fele kevés 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
A különböző döntési szinteken szükséges információ jellemzői Információ jellemzői A döntéshozatal szintje Operatív Taktikai Startégiai Függés belső inf.-tól nm m k Függés külső inf.-tól a k nm Inf. összegzés foka na k m Real-time inf. igénye nm m k Előrejelző inf. igénye a m nm Archív inf. igénye m k a Pénzügyi inf. igénye a k m Függés az inf. rendszertől m k k-a "Mi van, ha" inf. igénye a m nm 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Menedzseri funkciók (Henri Fayol) tervezés szervezés igazgatás szabályozás Menedzseri szerepek (Henry Mintzberg) Interperszonális információs döntéshozói Milyen szerepet játszik ezekben a vállalati információs rendszer? 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Ellenőrző kérdések, feladatok Mi a szervezet? Mi a kapcsolat a szervezet felépítése és az alkalmazott információs rendszer között? Mi az egyszerű szervezeti struktúra, és mi jellemi a hozzá leginkább illeszkedő információs rendszert? Mondjon példákat egyszerű struktúrájú szervezetre! Mi a funkcionális szervezeti forma, és mi jellemi a hozzá leginkább illeszkedő információs rendszert? Soroljon fel példaként funkcionális felépítésű szervezeteket! Mi a termék szerinti szervezeti forma, és mi jellemzi a hozzá leginkább illeszkedő információs rendszert? Soroljon fel példaként termék szerinti felépítésű szervezeteket! Mi a mátrix forma, és mi jellemzi a hozzá leginkább illeszkedő információs rendszert? Hol alkalmaznak mátrix felépítésű szervezeti formát? Mik a bürokratikus szervezeti előnyei és hátrányai? Mondjon példákat ilyen szervezetekre! Mire kell ügyelni a bürokratikus szervezet információs rendszerének létrehozásakor? Mi a kapcsolat a szervezeti kultúra és az információs rendszerek között? Mit jelent az információtechnológia stratégiai alkalmazása? 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Ellenőrző kérdések, feladatok - folytatás Mi a Porter-modell? Milyen kompetitív stratégiákat tesz lehetővé az IT? Mi az üzleti folyamat újratervezése? Milyen változásokat okoz a szervezetek felépítésében a BPR? Vizsgálja meg a Szolnoki Főiskola (vagy más, Ön által ismert oktatási intézmény) szervezeti felépítését! Illeszkedik-e ehhez a szervezeti formához az iskolai információs rendszere? Mi a különbség az adat és az információ között? Mi a döntéshozatal, és milyen lépésekből áll? Mi jellemzi az információ minőségét? Milyen döntési típusokat különböztetünk meg? Soroljon fel néhány példát! Milyen döntési szinteket különböztetünk meg egy vállalatnál, és melyikre milyen döntési típusok jellemzőek? Adjon példákat! Mi jellemzi az egyes döntési szintek információ igényét? 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék
Ellenőrző kérdések, feladatok - folytatás Példa: A Hamm gyorsétteremlánc vezetők elhatározták, hogy kibővítik hálózatukat speciális, kisgyermekek számára tervezett Hamipapi üzletekkel. Ezeknek kínálatát az 1-6 éves korosztály ízlése szerint alakítják ki, mellette természetesen a szülők ellátásáról is gondoskodnak, különösen a fogyókúrás csemegékre áhítozó anyukákra, nagymamákra koncentrálva. Az üzletek kialakítása megfelelne a kisgyermekek nagy mozgás- és játékigényének. Milyen típusú és milyen szintű döntéseket hoztak a történetben szereplő vezetők, és milyen információra lapozhatták ezeket? Milyen egyéb, fontosabb döntéseket kell még meghozni az egyes döntési szinteken az üzlet beindításához? Milyen információkra van szükség és hogyan lehetne megszerezni azokat? Melyek a menedzseri funkciók? Melyek a menedzseri szerepek? 2017.04.04. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék