Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Advertisements

Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
5. A klasszikus logika kiterjesztése
Az állandó határozó és a vonzat
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
A mondat.
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
A Venn-diagram használata
Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
A sztoikus lektonelmélet avagy mi az igazság hordozója? Arisztotelész példái: időtlen mondatok: ‚Minden ló állat’, ‚Egy ember sem kő’. A jellegzetes sztoikus.
Logika Érettségi követelmények:
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Középkori istenérvek.
Logika 5. Logikai állítások Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék március 10.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az érvelés.
Halmazelmélet és matematikai logika
MINŐSÉGJELZŐ mondatelemzési gyakorlás
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
Bevezetés az orvosi kódrendszerekhez 2. előadás Semmelweis Egyetem Egészségügyi szervező szak II. évf
Bekő Éva Eötvös Loránd Tudományegyetem Elérhetőségem:
Összefoglaló. Valós világ Formális Modell –Sintaktikusan ellenőrizhető modell.
*** HALMAZOK *** A HALMAZ ÉS MEGADÁSA A HALMAZ FOGALMA
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Szemiotika – Jeltan A Rendszer B Rendszer Kommunikáció Jel.
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Miért nem valóságos az idő?
Volt (Phaidón 100 skk.): „… amit a legszilárdabbnak ítélek … feltételezem, hogy van valami, ami maga a szép önmagában véve, meg ami a jó, meg ami a nagy,
Ekvivalenciák nyitott mondatok között Két nyitott mondatot ekvivalensnek mondunk, hha tetszőleges világban ugyanazok az objektumok teszik őket igazzá.
Arisztotelész szillogisztikája
I.7: „Világos az is, hogy mindegyik alakzatban, amikor nincs szillogizmus, és mindkettő állító, avagy tagadó, akkor egyáltalán semmi nem lesz szükségszerű.
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
Atomi mondatok FOL-ban Atomi mondat általában: amiben egy vagy több dolgot megnevezünk, és ezekről állítunk valamit. Pl: „Jóska átadta a pikk dámát Pistának”
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
Nem igaz, hogy a kocka vagy tetraéder. Nem igaz, hogy a kicsi és piros. a nem kocka és nem tetraéder. a nem kicsi vagy nem piros. Általában: "  (A  B)
A kvantifikáció igazságfeltételei
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
I. Eltér-e az alany-állítmány viselkedése az alárendelő szintagmáktól? Három helyen azt mondhatjuk, igen, ez a régi elmélet mellett szól. (Oda-vissza kérdezhetőség,
A kvantifikáció igazságfeltételei “  xA(x)” akkor és csak akkor igaz, ha van olyan objektum, amely kielégíti az A(x) nyitott mondatot. “  xA(x)” akkor.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Gottfried Wilhelm Leibniz sz. Filozófus Matematikus
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Máté András
Filozófiatörténet előadások 1I.
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Erdélyben járunk, a bennszülöttek egy része vámpír. Az emberek mindig azt mondják, amit igaznak hisznek, a vámpírok az ellenkezőjét. De az embereknek és.
Algebrai logika Leibniz folytatói a 18. században: Lambert, Segner és mások. 19. sz., Nagy-Britannia: Aritmetikai és szimbolikus algebra. Szimbolikus algebra:
A középkor után A filozófia változása: metafizika helyett az ismeretelmélet a központi diszciplína. Logika: A középkori logika továbbélése: reneszánsz.
Monadikus predikátumlogika, szillogisztika, Boole-algebra
Hátralevő évek: Próbálkozás a paradoxon kiküszöbölésére a rossz úton – 1906 k. feladja. Vita Hilberttel a geometriáról: szélsőségesen konzervatív kantiánus.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Kvantifikáció:  xA: az x változó minden értékére igaz, hogy…  a: értelmetlen. (Megállapodás volt: ̒a’, ̒b’, … individuumnevek.) Annak sincs értelme,
A szintagmák (szószerkezetek).
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Analitikus fa készítése Ruzsa programmal
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Kvantifikáló kifejezések a természetes nyelvben: ̒minden’, ̒némely’, ̒̒három’, stb. Ezek determinánsok, predikátumból (VP-ből) NP-t képeznek. Az elsőrendű.
Analitikus fák a kijelentéslogikában
A házi feladatokhoz: 1.5: Azonosság Jelölések a feladatszám alatt:
Variációk a hazugra Szókratész: Platón hazudik.
Atomi mondatok Nevek Predikátum
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl. egy bizonyos emberről állítható az ember, az élőlény pedig az emberről. Tehát arról a bizonyos emberről az élőlény is állítható.” Tehát az állítható dolgok „vertikálisan” hierarchiába rendeződnek. Ez így volt Platónnál is, legfelül a Jóval avagy a Létezővel. De (Cat. 4): „Amit mindenféle kapcsolat nélkül mondunk, az vagy szubsztanciát jelöl, vagy mennyi?-t, vagy milyen?-t, vagy valamihez képest-et, vagy hol?-t, vagy mikor?-t, vagy helyzetet, vagy birtoklást (habitust), vagy cselekvést, vagy elszenvedést.” Alapgondolat: nem egy hierarchia van, hanem több (éppen tíz). Ezek között a szubsztanciáé a prioritás (láttuk). Valamilyen értelemben a „mi az?” kérdést válaszolja meg (de ez nem jó meghatározásnak, mert minden másra is lehet így kérdezni). További fejezetek: az egyes kategóriák (kvázi-logikai) tulajdonságai. (Pl. vannak-e fokozatai? van-e ellentéte?)

„Úgy látszik, az a szubsztancia legkizárólagosabb sajátossága, hogy – noha szám szerint egy és ugyanaz – ellentétes tulajdonságai lehetnek. Ezt pedig semmi egyéb esetében nem mondhatjuk … Pl. egy és ugyanaz a szín nem lesz fehér és fekete, meg egy és ugyanaz a cselekvés nem lesz jó és rossz.” Minek az osztályozása? Dolgok – kifejezések – fogalmak (mindhárom) Az állíthatók másik elmélete (Top. A5): az alany és az állítmány viszonya szerinti osztályozás (az „öt szó”): definíció, sajátosság, járulék, nem, faj (+különbség).

Herméneutika „Amik a beszéd részei, azok a lélekben levő lenyomatok jelei, a leírtak pedig a beszéd részeinek jelei. És ahogy nem mindenkinek az írása azonos, úgy a beszéde sem. A lélekben levő lenyomatok viszont, amiknek ezek elsődlegesen jelei, mindenki számára ugyanazok; mivel azok a dolgok, amelyeknek ezek hasonmásai, szintén ugyanazok.” A szemantika megalapozása, több,mint 2000 évre.

írásbeszéd lélekdolgok jel hasonlóság lenyomat Magyarázandó: a (beszélt vagy írott) nyelv révén megértjük egymást. I. magyarázattípus (Arisztotelész után Fregéig szinte mindenki) : a nyelvi jelekhez mentális entitásokat asszociálunk. Szükséges előfeltevés: 1. Ezek mindenki számára ugyanazok. Szokásos jellegzetességek: 2. Valamilyen hasonlóság van a mentális entitás és a dolog között. 3. A szójelentés áll a középpontban, a mondatjelentés valahogy a szójelentésekből származik. (Nehézség: negatív kijelentések.) Az arisztotelészi ismeretelmélet 1. és 2. teljesülését biztosítja, 3. nehézségeivel nem foglalkozik. Fontos középkori fejlemény: a mentális entitás-dolog viszony is jelviszony (mentális nyelv), és a jelviszony tranzitív.

Alternatíva (sztoikusok, Bolzano, Frege): A jelek valamilyen objektív ideális entitásra utalnak (jelentés), ami minden nyelvhasználó számára közös. A jel-jelentés és a jel-dolog reláció lényegileg különböző természetű (kifejez versus jelöl). Szükséges előfeltevés: 1’. Van valamilyen hozzáférésünk ilyen ideális entitásokhoz. Szokásos jellegzetesség: 2’. A mondatjelentés áll a középpontban.

A kijelentés (logosz apophantikosz) elmélete Logosz: mondat „Nem minden mondat apophantikosz, hanem csak az, amelyre vonatkozik, hogy igaz vagy hamis.” „Elsősorban az állítás (katafaszisz) egy kijelentés, aztán a tagadás (apofaszisz).” „A kijelentések részben egyszerűek, pl. amikor valamit valamiről (kata) vagy valamit valamivel szemben (apo), részben ilyenekből összetettek.” „Mivel pedig lehet a fennállót [hüparkhon, vonatkozót, létezőt, de mindenképpen tárgyas] nem fennállónak kijelenteni, és nem fennállót fennállónak, … mindent lehet tagadni, amit valaki állított, és mindent lehet állítani, amit valaki tagadott. Tehát minden állítással egy tagadás áll szemben, és minden tagadással egy állítás. Nevezzük ezt ellentmondásnak (antifaszisz) …” Hüparkhei: az állítmány-alany viszony körülírására használatos ige. A kopula metanyelvi megfelelője.

De Int. 7.: A logikai négyszög elmélete Eszközök: Amiről kijelentünk valamit, az lehet egyetemes (katholou) és egyedi (kat’hekaszton). Egyetemes alanyról állíthatunk, tagadhatunk egyetemesen. Pl.: Minden ember fehér – Egy ember sem fehér. Ezek ellentétesek (enantia). Ha egyetemes alanyról, de nem egyetemesen jelentünk ki, akkor az állítás és a tagadás nem ellentétes. Pl.: Az ember fehér – Az ember nem fehér. [Meghatározatlan állítás – a Herméneutika sajátossága.] „Ellentmondóan az az állítás áll szemben a tagadással, amely ugyanazt jelenti ki valamiről egyetemesen, amiről a tagadás azt mondja, hogy nem egyetemes; pl. Minden ember fehér – Némely ember nem fehér.” Ellentétesek: ugyanarról ugyanazt egyetemesen állítani és egyetemesen tagadni. Ezek nem lehetnek egyszerre igazak (egzisztenciális nyomaték). Ezek ellentmondó párjai nem ellentétesek; lehetnek egyszerre igazak.

„Azoknál az ellentmondásoknál, melyeknél egyetemes dolgokról egyetemesen jelentünk ki valamit, szükségszerű, hogy az egyik igaz legyen, a másik hamis; és ugyanígy az egyediekről szólók esetében is, pl. Szókratész fehér – Szókratész nem fehér.” A határozatlanokra ugyanez nem vonatkozik. De Int. 9.: Ugyancsak nem vonatkozik a jövőre vonatkozó kijelentésekre sem [??] – „tengeri csata”-probléma : az elmélet kiterjesztése modális kijelentésekre (lehetséges, szükségszerű, esetleges és tagadásaik).