Jog és identitás 2014. április 2..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Republikon Tolerancia-kutatások
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Attitűd, sztereotípia, előítélet, diszkrimináció
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
és a legkevésbé teljes az
A brit Konzervatív Párt megújulási kísérlete: A progresszív konzervativizmus.
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Önismeret Horváth Renáta.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Gordon W. Allport vonáselmélete
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Környezetértékelési módszerek
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Ápolásetika.
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Egyéni döntések a szervezetben
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
Nemzetjellemzés 1.mint tudományos társadalomkép :Rónay Jácint 2.Mint alkalmazott pszichológai: Hugo Münsterberg 3.Mint szociálpszichológiai feladat: Kurt.
Másság-tisztelet vagy személyi méltóság: a társadalompolitika válaszútja Kővári János
A szomatikus marker feltevés
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
Ideológiák.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
Az Élet Igéje január „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük.
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
EGYENLŐ BÁNÁSMÓD ÉS ANTIDISZKRIMINÁCIÓ 1. előadás szeptember 21. Alapfogalmak, előítélet-elméletek Uszkiewicz Erik.
A kriminálpszichológia
A deviancia értelmezési kerete
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Nemzetközi migráció és az Európai Uniós választások
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Speciális gyermekvédelem
Az egyén társadalmi integrációja Dr. Skrabski Árpád Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Személyiségfejlődési zavarok
Domszky András: Önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munkában A szakértői munka jelentősége, elismertsége az ellátórendszerben. Függetlenség, szervezeti.
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Az előítélet.
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Kultúra és kommunikáció
Migráció és a struktúrális diszkrimináció kapcsolata
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Társadalmi nem és szexuális beállítottságon alapuló üldöztetés
Előadás másolata:

Jog és identitás 2014. április 2.

Témák az identitás koncepciója, lehetséges megközelítések: szociálpszichológiai; társadalomelméleti: igazságosság és elismerés; a normalitás kritikája. jog és identitás: emancipatórikus mozgalmak — küzdelem a jogosultságokért; az egyéni jogérvényesítés problémái.

Személy- és csoportpercepció “A személyiség társadalmi szemléletű lélektana személyes- csoportos kapcsolatok hatásrendszerét tekinti az egyéni értelem, az érzelmi harmónia, a morális karakter és a szituatív viselkedési rutinok előhívójának, mozgatójának, alapjának. Nem ok nélkül úgy is szemlélhetjük az egyént, mint társadalomba és kultúrába ágyazott, csoportok metszetében álló és ezek dinamizmusának kitett önállótlan alkotóelemet, amelynek legfeljebb hamis öntudata sugallja, hogy merőben egyediként élje meg személyes és társas tapasztalatait.” (Hunyady–Hamilton– Lan Anh (1999) 9)

Sztereotípia “Az erőfeszítéssel való takarékoskodáson túl más oka is van annak, hogy miért tartunk ki olyan gyakran a sztereotípiáink mellett, noha kevésbé elfogult nézeteket is elfogadhatnánk. A sztereotípiák rendszere személyes történetünk központi eleme, a társadalomban elfoglalt pozíciónk védelmezője lehet. A világ rendezett, többé-kevésbé ellentmondásmentes képét adják, amelyhez szokásaink, ízlésünk, képességeink, kényelmünk és reményeink már igazodtak. Lehet, hogy a kép nem hiánytalan, de egy olyan lehetséges világot mutat, amelyhez már alkalmazkodtunk. Ebben a világban az emberek és a dolgok a jól ismert helyükön vannak, ismert és elvárt dologokat tesznek. Otthon vagyunk. Beleillünk a képbe. Tagok vagyunk. Ismerjük a járást. Itt megtaláljuk az ismerős, a normális, a kiszámítható báját, a fogantyúk és formák a szokott helyen vannak. Noha sok kísértést hagytunk magunk mögött, míg belepréseltük magunkat ebbe az öntőformába, ha végre szilárdan belehelyezkedtünk, szorosan ránksimul, mint egy régi cipő.” ((Lippmann (1998) 95) ford. KV)

A tekintélyelvű személyiség Az F-skála által mért vonások (konvencionalizmus; autoriter alárendelődés; autoriter agresszió; a szubjektivitás, képzelet és gyengédség megvetése; babonásság és sztereotipizálás; erő és “keménység”; destruktivitás és cinizmus; projektálás; eltúlzott aggodalmak a szexualitással kapcsolatban) a kutatók vélekedése szerint “[...] egy tünetegyüttest képeznek, egy többé-kevésbé tartós struktúrát a személyiségben, amely az illetőt befogadóvá teszi az antidemokratikus propagandával szemben. Így azt mondhatjuk, hogy az F-skála a potenciálisan antidemokratikus személyiséget kívánja mérni.” (Adorno et. al. (1950) 228, ford. KV).

Gordon W. Allport összegzése “Az etnikai előítélet hibás és rugalmatlan általánosításon alapuló ellenszenv. Megmaradhat az érzések szintjén, de kifejezésre is juthat a viselkedésben. Irányulhat egy-egy csoport egésze, de egyetlen egyén ellen is, azon az alapon, hogy az illető a szóban forgó csoport tagja.” (Allport (1977) 40) Az előítélet két komponensből áll össze: egyrészt a negatív attitűdből, érzelmi viszonyulásból, másrészt a túláltalánosított (ezért, ahogy fentebb szerepel, eredendően téves) vélekedésből.

Allport-skála “minél erősebb egy attitűd, annál valószínűbb, hogy heves és ellenséges cselekvésbe csap át” (Allport (1977) 47). Az előítéletekből fakadó tetteket az alábbi skálába rendezi: szóbeli előítéletesség, elkerülés, hátrányos megkülönböztetés, testi erőszak és kiirtás. Noha a skálán való továbblépés egyáltalán nem törvényszerű, de “tudatában kell lennünk annak, hogy az egyik fokozatban megnyilvánuló aktivitás megkönnyíti a magasabb fokozatokba való átkerülést” (Allport (1977) 49)

Az előítélet okai felfelé irányuló mobilitás magyarázat a személyiség szintjén: türelmes vs. türelmetlen személyiség lehetséges társadalmi okok: felfelé irányuló mobilitás hirtelen jött társadalmi változás tudatlanság és a kommunikáció korlátai kisebbségi csoport mérete és népsűrűsége közvetlen versengés és a valóságos konfliktus kizsákmányolás igazolás az agresszió szabályozása etnocentrizmus és a hűséget fokozó kulturális eljárások a keveredéssel kapcsolatos ellenérzés, amely végső soron a vér tisztaságáról alkotott képzetekben, az endogámia “törvényében”

Társadalomelmélet I.: Igazságosság, egyenlőség és elismerés — Axel Honneth „az ember épsége és integritása a többi ember helyeslésétől függ” (Honneth (1997) 99) Az elismerés megvonásának három típusát különbözteti meg, a fizikai integritás megsértésétől a jogok megvonásán keresztül az életformák megvetéséig. A megvetés egyes formái a személyiség, az önbecsülés hanyatlását eredményezik, amelyeket Honneth a „pszichikus halál”, a „társadalmi halál” és a „megbetegítés” metaforájával szemléltet. “Az elismerés hiánya a társadalmi patológia magva.” (Némedi (2010))

Nancy Fraser: újraelosztás vs. elismerés Forrás: Nancy Fraser: Az újraelosztástól az elismerésig? Az igazságosság dilemmái a poszt-szocializmus korában

II. A normalitás kritikája a „ki nem mondott norma” leleplezése, legyen az a “megfelelő” (hím)nem, heteroszexualitás, a fehér bőr, vagy az ép test a ki nem mondott norma működése csak közvetetten, az elhallgatásban, a “Másik” leírásában érhető tetten; a másság megragadása mindig valamihez hasonlítva történik, ám annak a személye, aki a “normális”, rejtve marad, tulajdonságai csak a másik pozitív ellenpólusaként ragadhatóak meg, amit viszont nem szokás explicitté tenni a csoporthatárok társas konstrukciójának lényegi eleme az, ahogyan a testre is visszaható, a testeket formáló identitásokat hoznak létre

“A néma dresszúrák sorában külön kell kezelni az intézményesítő rítusokat ünnepélyes és rendkívüli jellegük miatt. Ezek azt szolgálják, hogy az utolsó emberig összehívott közösség nevében és jelenlétében, a felszentelés céljával ne csupán azokat válasszák külön, akik a kitüntető jegyet már elnyerték, azoktól, akik még nem részesei ennek, mert korhatár alattiak (bár az átmeneti rítus képzete ezt sugallja), hanem mindenekelőtt azokat, akik társadalmilag méltók, elkülönítsék azoktól is, akik mindörökre kirekesztettek ebből, azaz a nőktől.” Bourdieu (2010) 33

Küzdelem a jogosultságokért: mozgalom és elmélet “A »jó ügyek« nem helyettesíthetik az ismeretelméleti bizonyításokat, nem teszik fölöslegessé a gondolati elemzést, amely néhanapján ráébreszt arra, hogy az illendő »jóérzés« nem feltétlenül zárja ki a »tisztességes küzdelemmel« kivívható előnyökben való érdekeltséget [...] Ha a tudományból nem száműzhetjük is holmi számomra felfoghatatlan értékmentesség (Wertfreiheit) utópiája nevében azt a személyes vagy közösségi indíttatást, melyet a politikai, szellemi fellépés kelt [...] igaz, hogy a legjobb politikai mozgalom is óhatatlanul rossz tudományt, s mikor odakerül, rossz politikát csinál, ha felforgató hevületét nem váltja kritikai fogékonyságra – elsősorban önmagával kapcsolatban.” (Bourdieu (2010) 121)

Eljárás diszkriminációs ügyekben: az egyéni jogérvényesítés problémái a jogérvényesítés akadályai (Galanter 1974) magas látencia alacsony jogtudatosság: (naming, blaming, claiming Felstiner-Abel-Sarat) a sztereotípiák általános elterjedtsége: az áldozatok hajlamosak önmagukat hibáztatni másodlagos viktimizáció

Az egyéni jogérvényesítés elszigeteli az áldozatot, elfedi az előítéletesség és az ebből fakadó diszkrimináció mindent átható jellegét, a jogérvényesítés anyagi és pszichés költségeit egyaránt az áldozatra, és egyedül rá terheli, miközben az elérhető haszon, a megsértett méltóság erkölcsi és anyagi reparációja esetleges, csekély, utólagos és az eljárás egészéhez hasonlóan elszigetelt

Az “elnyomottak” lehetséges stratégiái jogi eszközök igénybevétele — mítoszok, üres ígéretek? “önelnyomás”(ld. “igazságos világ” Melvin J. Lerner 1980; önalávetés, rendszerigazoló sztereotípiák John T. Jost 2003) passzív ellenállás politikai mozgalmak szervezése

További problémák a jogi eszközökkel a jog maga hozza létre azokat a kategóriákat, amelyek mentén a hátrányos megkülönböztetés történik, amelynek megszüntetését tűzi ki célul látszatmegoldást jelentenek, megnyitják az utat a moralizáló válaszok előtt, amelyek a sérelmet szenvedettekre hárítják a felelősséget az orvoslás elmaradásáért: jogosultság van, bíróság is van, amely előtt perelni lehet, mi másra lenne még szükség? Az ilyenfajta megközelítések végső soron egyénekre bontják a sérelmet szenvedők közösségét, dezintegratív hatásúak, nehezítik, akadályozzák a változást, azzal, hogy látszólagos “szelepeket” biztosítanak

Az egyéni jogosultságok védelmében Noha nyilvánvalóan nem elegendőek önmagukban – egyszerűen fogalmazva – ártani mégsem ártanak: megerősítik az egyenlő bánásódért küzdők érvelését, megnyitják a jogérvényesítés útját, legitimálják az emancipációra irányuló törekvéseket, még ha nehezen igénybevehető, de mégis létező csatornákat nyitnak a sérelmet szenvedettek számára a jogi orvoslásra.

Hosszabb távon a jogi elismerés hatására átalakulhatnak az igazságosságról alkotott képzetek, az emancipáció és jogkiterjesztés általános kultúrája javul, ezek a jogosultságok növelhetik az érintetteknek az intézményrendszerbe vetett bizalmát.

Köszönöm a figyelmet! kiss.valeria@ajk.elte.hu