Vezetői számvitel Laáb Ágnes 2007.tavaszi félév Kaplan-Norton: Stratégiai térképek Készítette: Majoros Marianna (MI5AXY)
Első rész: BSC – stratégiai térkép Évtizedek óta nyomon követhető az immateriális javakon alapuló, tudásközpontú gazdaságba irányába mutató trend, amit az is mutat, hogy a vállalatok értékének 75%-át az immat.javak teszik ki. A vállalatok legfőbb célja,hogy értéket teremtsenek részvényesei,vevői számára, amihez elengedhetetlen egy jól megválasztott stratégia (immat. javakon alapszik).A hosszú távú, értékteremtő részstratégiák összehangolásánál jól alkalmazható a BSC (kritikus paraméterek mérése). A BSC-t összetevőinek – pénzügyi-,vevői érték-,belső folyamatok-,tanulási és fejlődési nézőpont – ok-okozati összefüggéseinek tekinthetjük, és ezek ábrázolása (felsővezetők által) pedig a stratégiai térkép. A stratégiai térkép alkotja a hiányzó láncszemet a stratégiaalkotás és annak megvalósítása között. Ezen térképek egyaránt sikeresen használhatók az üzleti- és a nonprofit szférában is, különböző problémák kezelésére alkalmas, csak a javítandó területet kell pontosan tudni meghatározni. Az előbbiekben említet nézőpontokat alkalmazva,akkor érhet el egy vállalat pénzügyi eredményeket, ha a megcélzott ügyfelek elégedettek(eladások növelése, hűség-vevői érték) ,és a vevői érték-előirányzatot a belső folyamatot támogató immat.javak alkotják.
Értékteremtés folyamata
Második rész: 1.Alapfolyamatok Az alapfolyamatok állítják elő és jutatják el a javakat/szolgáltatásokat a vevők részére, ezért sokan gondolták, hogy ez a vállalati stratégia legfontosabb része. Emiatt nagy hangsúlyt fektettek a működési folyamatokra, amely sikert hozott a vállalatoknak, de önmagában ez még nem elegendő.
2.Ügyfélmenedszment folyamatai Az ügyfélmenedzsment az ügyletekre,reklámozásra, eladásra koncentrál, amit az új gazdaság meg is követel Pl.:saját termék tervezése, internetes oldalak, csevegőszobák Az ügyfelek preferenciái közvetlenül nehezen mérhetők Vállalati stratégia befolyásolja az ügyfélválasztást pl.: Dell- végfelhasználóknak eladás Marine Engineering- kiegészítő szolgáltatásra koncentrál, nem az árra Metro Bank-magas értékű vevői szegmens Harrah’s - hűségkártya
3-4. Innováció ; Szabályozási és társadalmi folyamatok 1.lehetőségek felismerése 2. K+F portfolió menedzsmentje K+F szervezet ötletei(laboratórium) melyik projekt?milyen forrásból? külső források megfelelő projektkombináció(5típus) vevői igények felismerése összhang az üzleti stratégiával cél: jövőbeli igények előrejelzése, ütemterv készítése hatékonyabb, biztonságosabb cél:eredményes innováció,teljesítmény termékek előállítása jövedelmezőség javulása 3. Termék / szolgáltatás tervezése 4. új termék piacra vitele vállalk.több funkcióját érintő folyamat felfutási idő, gyors bevezetés típusai:tölcsér,szakasz-kapu modell kezdeti célok elérése vízesés(hardver),mérföldkő-napi hatékony marketing, disztribúció folyamat(Office 200) hibák gyors orvosolása Szabályozási és társadalmi folyamatok Napjainkban sok vállalat ismerte föl, hogy nem csak imidzs építési szempontból,de a hosszú távú működés szemszögéből is fontos, hogy az értékteremtő stratégiában szerepet kapjon a környezetvédelem (Coca-cola, Sony,Shell), a biztonság és egészség (Royal Dutch/Shell), a megfelelő foglalkoztatás (Royal Dutch/Shell), a közösségi befektetések (CC,IBM) Cél: Fenntartható fejlődés
Harmadik rész: Immateriális javak A BSC tanulási és fejlődési nézőpontja nagy jelentőséget tulajdonít az emberi tőke (str. képesség), információs tőke (str. Info.), szervezeti tőke (kultúra, vezetés, teammunka, összehangolás) és a vállalati stratégia összehangolásának ( TQM vagy CRM?), integrálásának (információs technológia - HR). Összehangolási tc: str. munkakörcsalád, IT portfolió,szervezet változásvezetési ütemterve Immat javak mérése: aktívák, likviditás (rendelkezésre állás) lépcsőzetes modell 1.emberi tőke: Strat.munkakörcsaládok- kritikus munkakörök meghatározása, melyek leginkább befolyásolják a stratégiát(pl:UNICCO-projektmen.,alapfolyamati ig., üzletfejl. ig) Képességprofil elkészítése - munkakörleírás, azaz az elvárt tudás, képesség,értékek Emberi tőke rendelkezésre állása – jelenlegi képességek, szakértelem értékelése =>karrierfejlődési párbeszéd Emberi tőke fejlesztési programja - célirányos fejlesztési programok „RÉS”
2.Információs tőke 3.Szervezeti tőke Az emberi-, inf. tőke tárgyi eszk. és pü javak integrálásának képessége, összehangolt működése a stratégia megvalósítása érdekében Erős szerv.t.=>vízió, küldetés start közöd értelmezése=> „együtt, egy irányba” összetevői: (pl:CCI is alkalmazta) Kultúra: uralkodó attitűd, magatartási forma =>elsődleges változási pont (gátló/elősegítő) Mérés: klíma(szervezeti tagok fejében megfogalm. eljárás, rutin = kultúra (szervezet céljai,problémái, közös értelmezések) Vezetés: hatékony vezetés alapvető feltétel (szerepe: vezetői kifejl. folyamata/ kompetenciamodell-képességek) Összehangolás: a szervezet támogatja ez egyének felhatalmazását, innovációt, kockázatvállalást a közös cél elérése érdekében;két lépése:tudatosság és ösztönzés Teammunka: kollektív tudás értéke! =>milyen tudásra van szükség? Hol érhető el? Hozzáférés lehetősége! Rendelkezésre állása: vevői/alkalmazotti kérdőív, egyéni cél - váll. stratégia kapcsolata,tudásmen. rd kihasználtsága =>HR szerepe a célérték meghat., vizsgálata Egy szervezet számára elérhetővé teszi az információt és a tudást ; csak stratégiával együttesen teremt értéket, így ahhoz kell igazítani i.t.leírása –rd és hálózat mely átalakítja a vállalat modelljét, támogatják az elemzést, i.t. hatékony felhasználása (CAD/CAM,CRM,SCM,MRP,ERP) i.t stratégiához igazítása – workshopok létrehozása,integrált i.t terv készítése egy adott str. témakörhöz Erőforrások biztosítása a start. i.t. befektetésekhez – elenyésző az új beruh. száma(10%), inkább a régi rd. karbantartása a jellemző; 3 jellemző alkalmazási kategóriája az IT infrastrukturának – ktg csökkentés, rugalmasság és mozgékonyság i.t rendelkezésre állása – az i.t felkészültségi szintjét mutatja, melyet sokféle módszerrel lehet mérni
Negyedik rész: Stratégiák és stratégiai térképek Minden stratégia egy alapvető elv alkalmazása: a teljes értékláncot áttekintve azonosítani lehet a megteremtett értéke => max.ár – termék ktg-szolgáltatás ktg Értékteremtés részei: vevői-/ beszállítói- / vállalti érték => eloszlás a relatív erősségtől, tárgyalási pozíciótól függ Negyedik rész: Stratégiák és stratégiai térképek stratégiák Ktg diktáló (Toyota, Wal-Mart) Termékvezető (Sony, Mercedes) Teljes körű vevői megoldások (IBM) Rendszerbe zárási jellemzők „olcsó vásárlás élménye” Idő tényező! Egyéni sajátosságok, funkcionalitás, kiváló teljesítmény, gyorsaság, pontosság CRM technológia Magas átváltási ktgek Bizonyos időben és iparágban Komplemetorok Alap-folyamat h.t kapcs. beszáll.lal Hatékony belső foly. Működési kock kezelése Rugalmas, gyorsan bővíthető, gyártási ktg csökkentése, árráés!! Magas árrés miatt nem fontos annyira Ügyfél-men. Kényelem, egyszerű hozzáféréskevés választé Meghat. vevői kör Üzletkötők szerepe Kulcsfontosság!! Vevő gyors megszerzése, hűségprog. Innováció Termék esetén követő start., nem fordíít fejlesztésre Kulcsfontosságú, Új termék gyors forgalomba hozatala, szábadalom Ami érték a vevőnek Erős !!, felhasználási területek szélesítése Szab.és társ foly. TQM , 6sigma Új terméknél káros mellékhatások elkerülése Hatósági engedélyek Jogi védelem magas részes. veszélye „hadjárat tervezése” 1.Részvényesi értékrés 2.Vevői érték egyeztetése 3.er.időbeli ütemezése 4.str.témakörök 5.immat.javak 6. Str. kezdeményezések Ötödik rész: stratégiai térképek használata a magán és nonprofit szférában