A gyógypedagógus-képzés a bolognai folyamat tükrében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Hallgatói Mentorprogram működése
Advertisements

A tanári munka értékelése
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP nyitó szakmai konferencia A pályázat rövid bemutatása BRAVIA TEREM, NOVEMBER 30. KÉSZÍTETTE: KATONA KRISZTINA TÁMOP /1.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R 20 éves a Fogd a Kezem Alapítvány 2011.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
A megújuló tanárképzés
ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar gyógypedagógus szakvizsga
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Hatékonyság – Esély - Integráció TÁMOP /2-C június 27.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Integráló iskolák a közoktatásban
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ 2005/2006.tanév I. félév Csíkvárné Takács Anikó Módszertani Központ vezetője.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATOK MEGÚJULÁSÁNAK SZAKMAI TÁMOGATÁSA, EREDMÉNYEI (TÁMOP B) Kapcsáné Németi Júlia szakmai vezető.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A beiskolázás előkészítése
A tanárképzés szerkezete
Korai fejlesztés fontossága
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Vegyész szak.
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Wiegersma: a tanácsadás szintjei
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Barcsák Marianna - KPSZTI
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Neveléstudományi mesterszak
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

A gyógypedagógus-képzés a bolognai folyamat tükrében Szabó Ákosné főiskolai tanár Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar timarkati@barczi.elte.hu

VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28. Kimenet BA MA 3 félév 90 kredit 1 félév 30 kredit gyakorlat 7 félév 210 kredit VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

A Gyógypedagógia alapszak (BA) képzési szerkezete 210 + 30 kredit 7+1 félév 7 szakirányon szakember neve: gyógypedagógus valamely szakirányon specializációk: közoktatási és klinikai VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

Szakirányok a BA szinten értelmileg akadályozottak pedagógiája hallássérültek pedagógiája látássérültek pedagógiája logopédia pszichopedagógia szomatopedagógia tanulásban akadályozottak pedagógiája VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

A Gyógypedagógia mesterszak (MA) képzési szerkezete 3 félév 90 kredit szakember neve: okleveles gyógypedagógus valamely szakirányon Szakirányok az MA szinten: Gyógypedagógiai terápia Fogyatékos emberek társadalmi integrációja Tanári szakképzettség: gyógypedagógia tanár, gyógypedagógus tanár VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28. Doktori képzés (Ph. D.) Az ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskolája keretében Gyógypedagógiai Doktori Oktatási Program előkészítése: választható gyógypedagógiai modulok indulnak a 2008/2009-es tanévtől Részvétel témavezetőként, opponensként más doktori iskolák munkájában is a gyógypedagógia társtudományai területén Felkészülés gyógypedagógiai doktori iskola létrehozására VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

A gyógypedagógia meghatározása a XXI. század elején A gyógypedagógia nevelési, terápiás, rehabilitációs dominanciájú komplex embertudomány. VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

A gyógypedagógia kérdései napjainkban 1. A fogyatékos ember élete 2. A fogyatékosság értelmezésének megváltozása 3. A gyógypedagógia elméleti és gyakorlati kompetenciája 4. A társtudományok eredményei a gyógypedagógiában 5. A gyógypedagógiai tudás jövőképe VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

A fogyatékos ember élete prevenció, információ, többletjogok, ellátó rendszerek, teljes életívet átfogó segítség, felelősség mint etikai és jogi kategória felkészítés a fogyatékos emberek életminőségének javítását, társadalmi helyzetének pozitív megerősítését célzó aktív szakmapolitikai tevékenységre VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

A fogyatékosság értelmezésének megváltozása WHO, 2001: A funkcióképesség, a fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása (FNO) szerint a gyógypedagógia szempontjából a főfogalom a képességzavar, amely a funkcióképesség bármely természetű és eredetű akadályozottságát jelenti. 2. SNI problematika a közoktatás jogi szabályozásában és a nevelési gyakorlatban megállapítása komplex diagnosztikai eszközökkel, a speciális jogok érvényesítése az SNI körébe tartozó fogyatékosságok és zavarok, a többletszolgáltatások meghatározása az SNI pedagógiai értelmezése: az egyéni nevelési szükséglet megismerése VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

A gyógypedagógia kompetenciája Tárgyválasztás: a fogyatékosság és a fogyatékos ember Módszerek fejlesztése: diagnosztikus, fejlesztő, tanító, terápiás és rehabilitációs módszerek Terminológia kidolgozása: szakszókincs, szakirodalom Fogalmak meghatározása: az alapfogalmak definíciója Kutatások: témakörök meghatározása, az eredmények alkalmazása, tudásközvetítés A gyógypedagógiai tudományos kutatások fejlesztése (a gyakorlati eljárások hatásainak mérése, az újabb tevékenységi formák, szerepek leírása) Szakemberek képzése: valamennyi gyakorlati területre és a tudomány művelésére VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

A gyógypedagógus kompetenciája A gyakorlati gyógypedagógiai tevékenység területei: Diagnózis (az állapot és a teendők meghatározása) Fejlesztés (a fejlődés lépéseinek elősegítése) Nevelés (az intézményes nevelés és a család segítése) Terápia (az eltérő fejlődés belső akadályainak csökkentése) Rehabilitáció (a környezet életében való részvétel elősegítése) Feladat: rendszeres konzultációs kapcsolat és képviselet a gyógypedagógiai, a fogyatékosságügyi, a szociális- és egészségügyi szakmai és civil szervezetekkel, ezek folyamatos tájékoztatása a képzésekről, támogatásuk megszerzése a képzésfejlesztési céloknak megfelelően; VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

A társtudományok eredményei a gyógypedagógiai tudásban Tudományok: orvostudomány, pszichológia, neveléstudomány, nyelvtudomány, szociológia, jogtudomány, informatika Alkalmazási területek: diagnosztikus és terápiás eljárások adaptációja, kutatási módszerek alkalmazása, tanulási folyamatok vizsgálata, speciális kommunikációs eszközök fejlesztése stb. Együttműködés, konszenzus: az alkalmazásban a társtudományi és a gyógypedagógiai ismeretek együttesen szükségesek VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28. A társtudományok eredményeinek alkalmazása a gyógypedagógiai gyakorlatban Nevelésben, fejlesztésben: tanítási módszerek alkalmazása fogyatékos gyermekek csoportjaira Terápiás eljárásokban: tanulási zavarok terápiája, logopédiai terápiák kidolgozása Rehabilitációs segítésben: gyógypedagógiai rehabilitációs eljárások fejlesztése Eszközfejlesztésben: foglalkozási eszközök, munkaeszközök, informatikai programok kidolgozása Fogalomhasználatban: a gyógypedagógiai szakszókincs gyarapítása Cél: A gyógypedagógus-képzés (BA) gyakorlatközpontúságának megőrzése Kutatások és fejlesztések a gyógypedagógiai praxis színterein VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

A gyógypedagógiai tudás jövőképe: a rehabilitációs aspektus erősítése intra- és interdiszciplinaritás empirikus és fenomenológiai kutatások együtt a megértő tudomány hatásvizsgálatok, bizonyítás, protokollok szociális irányultság a rehabilitáció és a gyógypedagógia fogalmi és gyakorlati viszonya a gyógypedagógia kompetenciájának bővülése a szociális területek irányában a gyógypedagógia mint rehabilitáció-tudomány a gyakorlati eljárások hatásainak mérése az újabb tevékenységi formák, szerepek leírása VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28. Célok, feladatok a több mint 100 éves gyógypedagógiai tradícióra visszatekintő képzési szerkezet pozitív értékeinek megőrzése a felsőoktatási átalakulási folyamatban nemzetközi együttműködések külföldi egyetemekkel (a meglévők fenntartása, újabbak kialakítása) együttműködés a gyógypedagógiai szakokat indító egyetemi karok között hatékony együttműködés a szakterület legfontosabb európai felsőoktatási intézményeivel egyrészt a gyógypedagógiai felsőoktatási modellek közelítése érdekében a Bolognai Nyilatkozattal összhangban, másrészt az Európai Kutatási Térségben való aktív részvétel céljából VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

Közvetlen célok, feladatok az inkluzív társadalomfelfogás alapján aktív és kezdeményező szerepvállalás a fogyatékos embereket érintő szakmai és társadalmi vitákban együttműködés a képzés gyakorlóhelyeivel, a gyógypedagógus szakma „felvevőpiacaival” VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.

Közvetlen célok, feladatok A szakemberképzés és a kutatás szintjén: Bővülő kompetenciájú gyógypedagógus-képzés Pedagógus-továbbképzések az integratív szemlélet kialakítására/elmélyítésére A pedagógus és a gyógypedagógus közös kompetenciáinak és eltérő kompetenciáinak tisztázása, betartása és folyamatos „karbantartása” Gyógypedagógiai alapismeretek tanítása a (nem gyógypedagógus-képző) felsőoktatásban A gyermekek és fiatalok nevelési szükségleteinek vizsgálata, diagnosztizálása, (gyógy)pedagógiai hatásvizsgálatok VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.