Interjú fogalma Irányított beszélgetés Kérdésekre adott válaszokból nyerünk információt
Interjú Használható-e előzetes tájékozódás folyamán? Használható-e a kutatás fő fázisában? Használható-e más empirikus módszerekkel kombinálva (megfigyelés, kísérlet)?
Változatai Struktúrálatlan (hasonlít a kötetlen beszélgetésre) Struktúrált Mélyinterjú (intim szféra feltárására alkalmas) Narratív (élmények, életszakasz, életút) Klinikai beszélgetés (A kérdés a válaszra épülve fogalmazódik meg, gondolkodásra, töprengésre késztet) Exploráció (Kötött kész kérdéssorok)
Példa – Klinikai beszélgetés -Kik? - Emberek. - Milyen emberek? - Jönnek emberek baltával és összerakják. - Minek a balta? - Hát vágni a fát. 4 éves 3 hónapos kisfiú kikérdezése Mérei F. 1948, Gyermektanulmány. Budapest, Egyetemi nyomda 22. 1. - Láttad már az eget? - Igen. - Milyen az ég? - Magas. - Milyen színű? - Kék. - Miért kék? - Befestették - Miért? - Szép legyen. - Miből van az ég? - Fából. - Hogyan keletkezett? - Összerakták
Példa - exploráció Várták-e a gyereket? Időre született-e? Van e testvére? Milyen idős? Milyen nemű? Felsírt-e azonnal? Mennyi volt a születési súlya? Mennyi ideig szopott? Milyen gyermekbetegségei voltak? Mikor? Mikor kezdett el nyúlni a tárgyak után? ...
Példa 2 A következő bolygón egy iszákos lakott. Ez a látogatás nagyon rövid ideig tartott, de nagyon elszomorította a kis herceget. Ott találta az iszákost egy sor üres meg egy sor teli palack előtt. - Hát te mit csinálsz itt? - kérdezte tőle. - Iszom - felelte gyászos képpel az iszákos. - Miért iszol? - kérdezte a kis herceg. - Hogy felejtsek - felelte az iszákos. - Mit? - tudakolta a kis herceg, mert máris megsajnálta. - Azt, hogy szégyellem magam - felelte az iszákos és lehajtotta a fejét. A kis herceg szeretett volna segíteni rajta. - Miért szégyelled magad? - kérdezte. - Mert iszom - vágta el a további beszélgetést az iszákos, és mélységes hallgatásba süllyedt. A kis herceg meghökkenve szedelőzködött. "Bizony, bizony - gondolta út közben -, a fölnőttek rettentően furcsák."
A kérdező tulajdonságai? Milyen legyen a kérdező? (tolmács szerep?) Mit csináljon a kérdező? Mit NE csináljon a kérdező? Hogyan viselkedjen a kérdező?
Hogyan vizsgálható? Megbízhatóság- reliabilitás Érvényesség - validitás