Képzeletbeli hajóút megállókkal a Duna magyarországi szakaszán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Avagy néhány szó Magyarország 3. legnagyobb folyójáról
Advertisements

Híres épületek a Reformkorban
Képeslapok a Dunáról.
Siófok és környéki hungarikumok
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
Világörökségünk A budai vár.
Készítette: Albert Krisztina
A DUNAKANYAR DIÁKSZEMMEL Szentendre
Európai Nemzeti Parkok Napja Május 24.
Képeslapok a Duna magyarországi szakaszáról
A Duna, mint vonzerő tétel.
EUROPA A DUNA hosszában A Duna, mint a második legnagyobb folyó földrészünkön(az els ő a Volga) kilométer hosszan nyújtózik. A Fekete-erd ő ben.
Kocsis Gáborné Lamberti Judit környezetismeret 4. osztály
József Attila
Magyarország természeti kincsei
Magyarország tájai A Kisalföld
Duna Nap június 29. Duna napja JÚNIUS 29. június 29.
Budapest mint világváros
Budapest, mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest Mint Világváros
5. NAP.
Egyeskő.
Készítette: Nagy Zsanett
BARTOS-ELEKES ZSOMBOR (BABEŞ–BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM, KOLOZSVÁR) REGIONÁLIS ARÁNYTALANSÁGOK ROMÁNIÁBAN (TÉRKÉPÉSZETI FÖLDRAJZI ÁTVILÁGÍTÁS)
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
EUROPA NAGY FOLYAMA A DUNA.
A Balaton földrajza.
Közép-Magyarország turisztikai régió vonzerői
Budapest turisztikai marketingje
Budapest turisztikai marketingje
Pécs turizmusa.
Budapest.
Készítette:Szőke Gréta
Budapest turisztikai marketingje
Esztergom.
Dunakanyar Bemutatása.
Ausztria Valacsay András.
Ausztrália Egyenes Henrik.
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Közép-Magyarország településszerkezete
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Magyarország néhány diában
Magyarország néhány diában
Olaszország.
BUDAPEST Készítette: Bugyinszki Fruzsi. A közel egy hónapig tartó vásár évente több mint fél millió látogatót vonz Magyarország és Európa minden tájáról.
Készítette: Bujdosó Villő
Itt vagyunk mi.
Magyarország természeti kincsei
Magyarország.
Ausztria 8.A Pongrácz Emese.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
DUNA A MAGYARORSZÁGI SZAKASZA ÉS DUNAPARTI MAGYAR VÁROSOK.
Magyarország Magyarország Közép-Európában az Alpok és a Kárpátok által határolt Kárpát-medencében fekszik. Sok országgal határos:Ausztriával Szlovákiával.
DUNAKANYAR I. rész A Dal eredeti címe:Alegria
Zemplénagárd.
Hazánk nagy folyói.
A világ 7. legszebb villamosvonalán
Világörökségek Magyarországon
A folyó élete.
Duna-Ipoly Nemzeti Park (DINP)
a hét verse József Attila: A Dunánál magyarné ulrich zsuzsa  ajánlja
Kolozsvár ÜZLETEK KIINDULÓPONTJA ERDÉLY SZÍVE 
MAGYARORSZÁG NEMZETI PARKJAI
Készítette: Koleszár Gábor
4. SZERBIA FÖLDRAJZI FEKVÉSE.
Előadás másolata:

Képzeletbeli hajóút megállókkal a Duna magyarországi szakaszán Képeslapok a Dunáról Képzeletbeli hajóút megállókkal a Duna magyarországi szakaszán

„A rakodópart alsó kövén ültem, néztem, hogy úszik el a dinnyehéj „A rakodópart alsó kövén ültem, néztem, hogy úszik el a dinnyehéj. Alig hallottam, sorsomba merülten, hogy fecseg a felszin, hallgat a mély. Mintha szivemből folyt volna tova, zavaros, bölcs és nagy volt a Duna.” Részlet: József Attila Dunánál c. verséből

Eredete A legtöbb írás szerint a Fekete-erdőben ered, a Fürstenberg hercegek parkjában, ahol egy medence és egy jelképes szoborcsoport jelzi emléktáblával a Duna eredetét.

Adatok A Duna Európa második leghosszabb és legbővízűbb folyója a Volga után, hossza 2860 km. Magyarországi szakasza 417 km, ebből 142 km határfolyó Szlovákiával. A Duna mélysége, szélessége és sebessége szakaszonként változó.

A Duna tájformáló szerepe A Duna tájformáló szerepe kettős, egyszerre épít és pusztít is. A rombolás elsősorban a gyorsabb folyású, hegyi szakaszokon, míg az építés a lassabb folyású, alföldi részeken jellemző. Épít: Rombol: szigeteket kőszirtek pusztítása Pl. Margitsziget pl. Visegrádi-szoros A Duna építő-romboló munkája csodálatos természeti képződményeket hozott létre a Kárpát-medencében, mint például a Szigetköz, a Csallóköz és a Duna-kanyar.

Hidak a Dunán A Duna-hidak száma jelenleg 295, a hajózható Duna-ágakon 47 híd található. A Duna-hidak mérete rendkívül széles határok között változik: a legrövidebb híd 25 m, a leghosszabb 2250 m. A Duna leghosszabb hídja, a Beška viadukt (Szerbia).

Nemzeti parkok A Dunát sok, Európa más folyóival összehasonlítva viszont viszonylag kevés környezeti kár érte, élővilága nagyrészt megmaradt. Ezt az adottságot felismerve az 1970-es évektől folyamatosan alakultak nemzeti parkok és tájvédelmi körzetek a Duna árterében. Ezek a nemzeti parkok jelenleg a következők: Felső-Duna Nemzeti Park Dunamenti erdő Neuburg és Ingolstadt között Donauleiten Természetvédelmi Terület (Passau környéke) Donau-Auen Nemzeti Park (Bécstől délre) Szigetközi Tájvédelmi Körzet Dunamenti Ártéri Erdők Tájvédelmi Körzet Duna–Ipoly Nemzeti Park Duna–Dráva Nemzeti Park része: Gemenci-erdő Kopácsi rét Nemzeti Park Felső Dunamellék Természetvédelmi Rezervátum Deliblatska peščara Rezervátum Vaskapu Nemzeti Park Kazán-szoros Nemzeti Park Persina Natúrpark Kalimok-Brushlen Természetvédelmi Terület Srebarna bioszféra rezervátum Duna-delta Nemzeti Park

Képzeletbeli hajóút a Duna magyarországi szakaszán

Hajóutunk első állomása: Győr Győr Magyarország dinamikusan fejlődő térsége, amely a Bécs-Pozsony-Győr háromszögben helyezkedik el. Számtalan multinacionális vállalkozás Győrt választotta Közép-európai központjának. Ilyenek például: az Audi és a Philips.  A város a vasúti és a közúti forgalom országos jelentőségű csomópontja. Győr egyben fontos vallási központ is. A katolikus és az evangélikus egyház püspöki székhelye.

Hajóutunk második állomása: Komárom Komárom a Kisalföld keleti szélén, a folyó jobb partján fekvő város. Közúti és vasúti híd köti össze a Szlovákiához tartozó Komárnóval. Komárom nevezetessége: erődrendszere, mely világörökség jelölt.

Hajóutunk harmadik állomása: Esztergom Esztergom fejlett iparú iskola- és kikötőváros Komárom-Esztergom megyében. Érseki és a tatárjárásig királyi székhely. Belvárosa műemléki védelem alatt áll. Itt található a városközpont, azaz a Széchenyi tér és a Királyi város is. A Várhegyen található Esztergom egyik legnevezetesebb épülete, mely egyben a város jelképe is, az esztergomi bazilika.

Hajóutunk negyedik állomása: Visegrád A Duna jobb partján, a Visegrádi- hegységhez tartozó hegyek koszorújában található. A Várhegy tetején található a Fellegvár. A vár és a körülötte kialakult település az Anjou királyok, Luxemburgi Zsigmond majd I. Mátyás uralkodása idején élte fénykorát.

Hajóutunk ötödik állomása: Szentendre Szentendre város Pest megyében fekszik. Nevezetessége a skanzen, mely sok külföldi és hazai turistát vonz a városba. A városban több neves múzeum található, (Barcsay,Czóbel, Kovács Margit)

Hajóutunk hatodik állomása: Budapest Fővárosunk, az ország központja. Két város (Buda, Pest) egyesülésével jött létre 1873-ban, melyeket addig a Duna választ el. Budapest városi múltja az ókorra nyúlik vissza.

Hajóutunk hatodik állomása: Budapest Budapest Közép-Európa egyetlen olyan fővárosa, amely hőforrásokkal rendelkezik. Kiemelkedő jelentőségűek a reumás és orthopédiai problémák kezelésére, az asztmás és légúti panaszok enyhítésére szolgáló vizek.

Hajóutunk hetedik állomása: Dunaújváros Fejér megye nyugati részén, a Duna jobb partján található. Itt van ország egyik legjelentősebb ipari komplexuma (Dunaferr Rt.), amelynek nagy szerepe van abban, hogy a város az elmúlt évtizedekben megtalálta reális helyét az ország gazdasági-kulturális életében és a Mezőföld keleti részének jelentős központjává vált.

Hajóutunk nyolcadik állomása: Paks Paks város Tolna megyében található, a Paksi kistérség központja. Nevezetessége, hazánk egyetlen atomerőműve, mely az ország energiaellátásában nagy jelentőséggel bír.

Hajóutunk kilencedik állomása: Mohács A Dél-Dunántúl délkeleti szegletében lévő település, Magyarország egyik legdélibb városa. A város legnagyobb ipari üzeme, a farostlemezgyár az ártéri erdők faanyagát dolgozza föl,termékei viszont részben a mohácsi bútorgyárban kerülnek felhasználásra. A vonzereje a busójárás, amikor az emberek maskarákba öltöztetve búcsúztatják a telet.

Itt véget ér a magyarországi szakasz, de képzeletben tovább utazhatnánk a Fekete-tengeri delta-vidékhez. A Duna-delta 3446 km²-nyi területével Európa második legnagyobb deltatorkolata a Volga-delta mögött,Románia és Ukrajna területén. 1991-ben a Duna-delta a  Világörökség része lett.

Köszönjük a figyelmet!