Szociális és Munkaügyi Minisztérium. „ Nyugd í jreform folyamat ” 2010 K ü lső hat á s Belső hat á sok 1997 előtt 2007.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nyugdíjazással kapcsolatos változások Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Dr. Papp Ildikó humán erőforrás szolgáltató központvezető.
Advertisements

A nyugdíjrendszer stabilitását megteremtő rövidtávú intézkedések Dr. Herczog László miniszter október 14. Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Az egyetemi spin-off cégek magyar valósága
Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
Az euró Előadó: Halm Tamás. 2 A gazdasági integráció fokozatai  Vámunió Az egymás közti vámok eltörlése Közös vámok a külső országokkal szemben  Közös.
A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
1 Járulékok változásai 2009 – 2010 Pásztorné Szerezlai Márta november 04.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
évi változások a társadalombiztosítási rendszerben (járulékok, egészségügyi hozzájárulás)
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Konyári Ferenc: Nyugdíj változások Változások a nyugdíjrendszerben Konyári Ferenc főosztályvezető-helyettes Észak-alföldi Regionális Nyugdíjbiztosítási.
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
A villamosenergia–ipari sportmozgalom eredményei és aktuális kérdései - A szociális partnerek együttműködése az iparági sportmozgalomban EVDSZ II. Taggyűlés.
1 Beszámoló összeállítása Kérdések – feladatok. 2 Bevezetés A törvényi változások alkalmazása Elmélet – gyakorlat közötti összhang megteremtése Mérlegcsoportok.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Epidemiológiai Felügyeleti Rendszer és Informatikai Rendszer
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
A vállalati érdekek és a család összhangjának megteremtése
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Miért éri meg a jövő sportolóit támogatnia Önnek?
A konszolidáció módszertanáról
dr. Szikra Dorottya ELTE Társadalomtudományi Kar, Budapest Intézet
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Bértárgyalási alternatívák 2010-re
Egészségügyi közbeszerzések
Az „Út a munkához” program évi változásai
EMELKEDŐBEN Stratégiai folyamatok a magyar gazdaságban
NYUGDÍJ, EGÉSZSÉGÜGY, AGE(I)NG
Korrupció érzékelési index 2006 Sajtótájékoztató november 6.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Közérdekű Nyugdíjas Szövetkezet
Szociális juttatások Írországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában és Németországban - családi ellátások Gellérné Lukács Éva.
címzetes egyetemi docens
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
Közfoglalkoztatásból a versenyszférába- segítő munkaerőpiaci program
A polgármestert érintő közszolgálati kérdések
Munkanélküliség.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Európai Építésügyi Technológiai Platform és nemzeti platformjai 2007
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Az állam és a piacgazdaság
CaMpus Mundi Ösztöndíjpályázat
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
Lorem ipsum.
VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban
Az „Út a munkához” program évi változásai
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Szociális és Munkaügyi Minisztérium

„ Nyugd í jreform folyamat ” 2010 K ü lső hat á s Belső hat á sok 1997 előtt 2007

Reform kihívás zavarkiigazítás

A nett ó nyugd í jkiad á sok GDP-hez viszony í tott ar á ny á nak v á ltoz á sa a é vi int é zked é sek hat á s á ra 10,4 11,3 10,7 10,6 12,6 10,4 11,3 9,6 8,4 9, Konvergencia program2009-es v á ltoz á sokkal

Példa: előrehozott öregségi nyugdíjra jogosult személy, akinek jövedelme stagnált, vagy nőtt.  Megszűnik a munkahelye  El tudna menni dolgozni tudásával, képzettségével, de jóval alacsonyabb bérért  Nem érdemes elmennie dolgozni, mert az nyugdíj számítás során átlagkereset csökkenést okozna,  Inkább jöjjön a nyugdíj, még dolgozni sem kell, szabadidővel rendelkezik  Tudás elvész --- Társadalom veszít --- Nyugdíjbiztosítási Alap kiadása nő.

Nyugdíjalap számításánál:  A korábbi keresetek részleges (3 évvel korábbi szintre) valorizálását 2008-tól teljessé tettük, a nyugdíjazást megelőző év szintjére valorizálunk és félnettó keresetek helyett a teljes nettót kell alkalmazni  A magasabb keresetek csökkentett beszámítását (degressziót) fokozatosan oldjuk, néhány éven belül megszüntetjük

’ 97-es reform Korhat á remel é s (1996) t ö bb l á bon á ll á s modellje: á llami rendszer privatiz á l á sa 1/4 r é szben: II. pill é r l é trehoz á sa I. pill é r biztos í t á si jellemzőinek erős í t é se: é letkereset besz á m í t á sa; a keresetek degressz í v besz á m í t á s á nak fokozatos megsz ü ntet é se; A fenntarthat ó s á g é rdek é ben: egy é ni j á rul é k maximum bevezet é se – ezzel k ö zvetetten az ell á t á sok korl á toz á sa

P É NZ Ü GYI FENNTARTHAT Ó S Á G Á llamh á ztart á s egyens ú ly á t ne vesz é lyeztesse Gazdas á g versenyk é pess é g é t az elvon á si m é rt é kek ne g á tolj á k Gener á ci ó k k ö z ö tti ú jraeloszt á s ne legyen ar á nytalan MEGFELELŐS É G megfelelő nyugd í jsz í nvonal (időskori j ö vedelembiztons á g, szeg é nys é gi kock á zat igazs á gos ar á nyok (biztos í t á si elv). RUGALMASS Á G a k ü lső k ö rnyezeti felt é telekhez val ó alkalmazkod ó k é pess é g EGYM Á ST ERŐS Í TŐ KERESZTHAT Á SOK munk á ra ö szt ö nző hat á s erős í t é se, munkaerőpiac, ad ó rendszer, szoci á lis-, eg é szs é g ü gyi ell á t ó rendszer ö sszehangol á sa TRANSZPARENCIA egy é ni jogszerz é sek k ö vethetős é ge, a rendszer explicit é s implicit í g é rv é nyeinek é rt é kelhetős é ge. nyugdíjas Járulék- fizető

Időskori függőségi ráta (Old age dependency ratio) 65 évnél idősebbek Magyarország EU 25-ök átlaga

A nyugdíjak és a keresetek arányának alakulása (éves adatok, 1 főre jutó kiadás)

Foglalkoztatási deficit az idősebb (55-64 éves )munkavállalóknál –A foglalkoztatási ráta az egyik legalacsonyabb az EU-25 esetében; között 17%-ról 33%-ra nőtt (nőknél 9-27%, férfiaknál 27-41%) –A korhatáremeléssel párhuzamosan következett be a javulás, de a lemaradásunk így is jelentős, a lista végén vagyunk; –Különösen az idősebb nők foglakoztatási rátája alacsony (13% ponttal marad el a férfiakétól) Megnevez é s évesek Mo. 56,963,0 EU2567,070, évesek Mo. 33,037,0 EU2542,550,0

Konkrét intézkedések:  a nyugdíjba vonulás korcentrumának növelése  Járulékfizetés nyugdíj melletti kereső tevékenység esetén  Nyugdíj szüneteltetés minimálbér éves összegét meghaladó kereset esetén  A rokkantsági rendszer -- a rehabilitáció megteremtése  A nyugdíjszámítási szabályok korszerűsítése: teljes nettósítás --- teljes valorizáció

1.Nyugd í jkorhat á r emel é se, a nyugd í jaz á s korcentrum á nak emel é se (malus) 2.Nyugd í jak s á vos emel é se 3.A 13. havi nyugd í j helyett nyugd í jpr é mium 4.A korrekci ó s int é zked é sek m ó dos í t á sa 5.Nyugd í j vagy munkaviszony

F é rfiak Sz ü let é si é v É letkor 2009 Ö regs é gi nyugd í j- korhat á r Ö regs é gi nyugd í jra jogosults á g Előrehozott ö regs é gi nyugd í j A jogosults á g é ve Az ig é nylő é letkora Max. időtartam Cs ö kkent é s n é lk ü li szolg.idő Szolg á lati idő é v Max. cs ö kken- t é s % ,2 4,8 2, – Min.37Max. 8, , II. f é l é v I. f é l é v ,5 – Min.37 Min 42 Max.10,8 Max. 8, – Min.37. Min.42 Max.13,2 Max. 8, , II. f é l é v I. f é l é v II. f é l é v I. f é l é v 60,53 – Min.37. Min.42 Max.10,8 Max. 8, – Min. 37.Max. 8, , II. f é l é v I. f é l é v II. f é l é v I. f é l é v 62,52 – Min.37.Max. 8, – Min. 37Max. 8,4

É rt é kmegőrző, de a fejlőd é sből is r é szesedő nyugd í jak GDP növekedése Fogyasztói árNettó kereset X-3%100%- 3-4%80%20% 4-5%60%40% 5%-X50%

A nyugd í jak index á l á s á nak m ó dja az EU tag á llamokban B é rekhezD á nia, Hollandia, Sv é dorsz á g, Szlov é nia Á rakhozAusztria, Belgium, Ciprus, Franciaorsz á g, Lengyelorsz á g, Litv á nia, Luxemburg, M á lta, Nagy-Britannia, Olaszorsz á g, Spanyolorsz á g Vegyes ( á rak é s b é rek kombin á ci ó ja, é s/vagy egy é b t é nyezők figyelembev é tele) Csehorsz á g, É sztorsz á g, Finnorsz á g, Magyarorsz á g, N é metorsz á g, Portug á lia, Szlov á kia Egyedi d ö nt é seken alapul ó G ö r ö gorsz á g, Í rorsz á g, Lettorsz á g

GDP növekedése Fogyasztói ár 3,5-5 %1 heti 5-6 %2 heti 6-7 %3 heti 7-8 %4 heti

(halmozott, jelenlegi szinten, a jelenlegi kiad á sokhoz viszony í tva Mrd Ft) Megnevez é s )Korhat á remel é s (j á rul é kt ö bbletek n é lk ü l) –– ) M á lusz 2011-től a f é rfiakn á l * – ) 62 é v felett is meg kell sz ü ntetni a biztos í t á si jogviszonyt 4) Az index á l á s ú j rendszere** ) A 13. havi nyugd í j megszüntet é se 170 Ö sszesen: GDP %- á ban 0,40,91,11,21,31,51,72,32,6 Megjegyzés: * A benyújtott tv. kivételként az ban született nők esetében a ma hatályos szabályt alkalmazná 2011-et követően is. Azt feltételezzük, hogy az érintettek fele vállalja a csökkentett nyugdíjat ) ** PM április 3-i makro paraméterei alapján számított kihatás

 1997 ó ta modellv á lt á s (paradigmatikus) reform folyik  Jelenleg parametrikus reformok val ó sulnak meg  Paradigmatikus reform lehetőségét vizsgálja a Nyugd í j é s Időskor Kerekasztal műhelye

Az á llami szerepv á llal á s terjedelme, garanci á lis k é rd é sek A k ö telez é sen é s az egy é ni v á laszt á son alapul ó r é szv é tel dilemm á i (k é nyszer előtakar é koskod á s, ennek ö szt ö nz ö tts é ge ) Piaci t í pus ú (csak speci á lis szolidarit á si elveket é rv é nyes í tő) modell vagy a t á rsadalmi szolidarit á st teljes k ö rűen kifejező, ill. a k é t é rt é ket ar á nyosan é rv é nyes í tő modell

A mai nyugdíjmodell is fenntartható, de más paraméterekkel, más nyugdíjszínvonallal. Alapnyugdíj és munkanyugdíj NDC rendszer (járulékfizetéssel meghatározott) Pontrendszer (járulékalappal arányos, szolgáltatással meghatározott) „TB gyilkos” rendszer