Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. stratégiájának elemzése Dajka Botond Konzulens: Prof. Dr. Illés Bálint Csaba Budapest 2013
Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. stratégiájának elemzése Dolgozat felépítése Biztosítási piac jellemzése Magyarországon és a válság hatásai 3. DIA Aegon Zrt. aktuális helyzetének bemutatása, története, tevékenysége 4. DIA Aegon Zrt. makrokörnyezeti elemzése 5. DIA Aegon Zrt. versenyhelyzetének elemzése a Porter 5 erő modell segítségével 6. DIA Aegon Zrt. SWOT analízise és stratégiájának elemzése 7. DIA Aegon Zrt. portfólió elemzése 8. DIA Hasonlóságelemzés az Aegon Zrt.-nél 9. DIA Következtetések, javaslatok 10. DIA Téma aktualitása Dolgozat céljai
Magyar biztosítási piac Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. stratégiájának elemzése Magyar biztosítási piac Története a XIV. században kezdődött 1857-ben első magyar biztosító szövetkezet EMABIT Napjainkban már MABISZ (előde a BIOSZ volt) 1948. Államosítás 1986. Hungária Biztosító 2013-ban 32 MABISZ által jegyzett biztosítás körében működő vállalat 2008-as válság súlyos hatással volt a biztosítási szektorra Csökkenő szerződésállomány, átalakult KGFB és CASCO szektor
Aegon Általános Biztosító Zrt. Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. stratégiájának elemzése Aegon Általános Biztosító Zrt. 1949. 06. 20-án kezdte meg működését Állami Biztosító Életbiztosítási és összevont kockázatú lakás- és épületbiztosítások Később balesetbiztosítás 1986. A törzstőke kettéosztása ÁB-AEGON Általános Biztosító Rt. Holland anyacég 1995. A holland AEGON csoport 100%-os tulajdonhányaddal rendelkezett 2004. AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. Értékesítési színvonal folyamatos fejlődése
Makrokörnyezeti elemzés Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. stratégiájának elemzése Makrokörnyezeti elemzés Környezeti tényező megnevezése Célok elérését segítő Célok elérését gátló Politikai Adópolitika - X Munkához kötött jogszabályok - EU integráció Gazdasági GDP alakulása Infláció Diszkrecionális jövedelem Társadalmi Népesedés Jövedelem eloszlás Életstílus változás - Technológiai Elavulási ráta Termék innováció Technológiai átvitel sebessége
Porter-féle 5 erő modell Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. stratégiájának elemzése Porter-féle 5 erő modell Környezeti tényező Trend jellemzése Hatás jellemzése megnevezése (1= nagyon gyenge; 6= nagyon erős) Versenytársak közötti rivalizálás Jobb minőség fejlődő 4 Értékesítési hálózat nagy terjedelme nem jellemző 1 Új belépők fenyegetése Vállalati fúzió ritka 6 Vállalati szétválás Szállítók alkuereje Garancia extra 3 Elektronikus szolgáltatás 5 Vevők alkuereje Meghatározott pénzösszeg determinált Olcsóbb ár növekvő 2 Helyettesítők fenyegetése Többfajta szolgáltatás áltagos Összevont kedvezmények
SWOT elemzés és stratégia I. Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. stratégiájának elemzése SWOT elemzés és stratégia I. Erősségek - meghatározó piaci szerep - vásárlói vélemény megfelelő - gazdaságos az üzemméret - vállalati stratégia folyamatos sikere - kimagasló pénzügyi mutatók - motivált szakemberek - fejlődő vállalati menedzsment Lehetőségek - piaci részesedés növelése - új piaci belépés - termékfejlesztés - szolgáltatás bővítés - elektronikus ügyintézési mód - szervezeti felépítés átszervezése Gyengeségek - piaci részesedés stagnálása - bonyolult pénzügyi háttér - intézmények avulása - technológiai beruházás drága - nehéz innovatív terméket létrehozni, termékfejlesztés gyorsulása miatt Fenyegetések - EU integráció által fejlődő új belépők - fogyasztói igények nehéz kielégítése - szakszervezeti befolyásolás - demográfiai változások kedvezőtlenek - több helyettesítő termék létezik - szigorodó adószabályozás
SWOT elemzés és stratégia II. Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. stratégiájának elemzése SWOT elemzés és stratégia II. Stratégiai típus Stratégiai célok Széleskörű akcióprogramok Elvárások Mutatószám/Mérés Legjobb költséget biztosító pénzügyi stratégia részesedés növelés új termékek min. 2%-os növekedés 5 éven belül új értékesítés nettó árbevétele eladások növekedése értékesítés újrastrukturálása min. 5% adózott eredmény növekedés eredmény kimutatás termék-specializáció KGFB szektor harca piaci részesedésének 10%-os birtoklása KGFB szektor díjbevételei Specifikus akcióprogram KGFB-re Cél Felelős személy Határidő Erőforrás igény Márkahűség kialakítása vevői elégedettség üzletkötők 2012-es KGFB szezon összes üzletkötő 30%-os Árcsökkenés DM-je fogyasztóhoz való eljutás marketing szféra 2013-as KGFB szezon egész részleg Alapszolgáltatás bővítése kátyú és assistance szolgáltatás integrálása K+F szektor 150-300 fejlesztő Elektronikus ügyintézés az ügyfeleknek üzletkötői hűség és vállalati hűség -
Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. stratégiájának elemzése BCG-mátrix
Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. stratégiájának elemzése Hasonlóságelemzés
Következtetések, javaslatok Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. stratégiájának elemzése Következtetések, javaslatok Rendkívüli helyzet, elmaradott a magyar piac (főként nyugati országokhoz képest) Új lehetőségek kiaknázása (szigorodó élvezeti cikkre vonatkozó jogszabályok) Innovatív megoldások segítségül hívása (öngondoskodás fogalma) 2013-ban a biztosítási piac 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel) Jövedelmezőség tovább romlott (Nem-élet ági veszteségek miatt) Hiába nőtt az egyszeri díj életbiztosítások száma Jövő a betegségbiztosítás és egészségbiztosítási szektorban van Magyar piac nem minőségérzékeny Alacsony megtakarítási jelleg és tartalékképzés hiánya Költségtakarékosabb gazdálkodás biztosítói oldalról
Köszönöm a Bizottság megtisztelő figyelmét! Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. stratégiájának elemzése Köszönöm a Bizottság megtisztelő figyelmét!