Önkormányzati közigazgatás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
Területi államigazgatási szervek
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
ÖNKORMÁNYZATI IGAZGATÁS
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
Az Országos Bírói Tanács összetétele és feladatai
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Közigazgatási alapismeretek
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Állam munkavédelmi feladatai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A közigazgatás felépítése és működése
A közigazgatás felépítése és működése
Választható vizsgatárgy
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Dr. Lamperth Mónika Budapest október 18.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai
Közigazgatási alapvizsga
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
Kisebbségi Akadémia 2011 Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Az önkormányzati szabályozás : jelen és jövő – a hatályos Ötv. és az új Ötv. tervezetének összehasonlítása Dr. Gyergyák Ferenc Konferencia az új önkormányzati.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Készítette:Makra Betti Dátum:
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
ÖNKORMÁNYZATI KÖZIGAZGATÁS.
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
InterMap Térinformatikai Tanácsadó Iroda 1037 Budapest, Viharhegyi út 19/c. Tel.: , , Fax: Honlap:
Az önkormányzatok évi finanszírozása
ÖNKORMÁNYZATI IGAZGATÁS
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Vagyon : az önkormányzat közigazgatási területen lévő ingatlanok,
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az önkormányzati igazgatás
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A helyi önkormányzatok II.. Tartalom 1.A képviselő-testület. 2.A képviselő-testület bizottságai. 3.Településrészi önkormányzat. 4.Tisztségviselők. 5.Polgármesteri.
Helyi önkormányzatok Néhány tudnivaló az évi LXV. Törvényből (Ötv) K.A.2006.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
1990. évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról A község, a város, a főváros és kerületei, valamint a megye önkormányzata (a továbbiakban: helyi önkormányzat)
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
Tájékoztató Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzatának
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Önkormányzati közigazgatás Előadó: Dr. Dubeczné dr. Károlyi Éva

Európai önkormányzati rendszerek Önállóság mértéke és hatáskörök szélessége szerint: Angolszász rendszer Helyi ügyek terjedelme viszonylag szűk Skandináv rendszer Helyi önkormányzatok széles felelősségi köre, n agyfokú integráltság Francia típusú rendszer Önkormányzatok száma magas, a községi szint nem rendelkezik átfogó felelősséggel. Vegyes típusú rendszerek Önkormányzatok száma magas, községi önkormányzatok felelősségi köre széles

Az önkormányzati autonómia tartalma Helyi Önkormányzatok Európai Chartája Jogszabályi keretek között, a közügyek lényegi részét saját hatáskörükben szabályozzák és igazgassák a helyi lakosság érdekében. Alkotmány Önállón szabályoz és igazgat Önálló gazdálkodás, gyakorolja a tulajdonost megillető jogokat Adókivetési jog Rendeletalkotási jog Önkormányzati törvény önállósághoz való jog, a demokratikus helyi hatalomgyakorlás joga, az önkormányzati jogok bírósági védelmének joga, Legfontosabb szervezeti és működési elvek meghatározása Ágazati törvények Önkormányzati közügyek részletes szabályozása a) önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz és igazgat, döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül, b) gyakorolja az önkormányzati tulajdon tekintetében a tulajdonost megillető jogokat, az önkormányzat bevételeivel önállóan gazdálkodik, saját felelősségére vállalkozhat, c) az önkormányzat törvényben meghatározott feladatainak ellátásához megfelelő saját bevételre jogosult, továbbá e feladatokkal arányban álló állami támogatásban részesül, d) törvény keretei között megállapítja a helyi adók fajtáit és mértékét, e) törvény keretei között önállóan alakítja ki a szervezetét és működési rendjét, f) önkormányzati jelképeket alkothat, helyi kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat, g) a helyi közösséget érintő közügyekben kezdeményezéssel fordulhat a döntésre jogosult szervhez, h) szabadon társulhat más helyi képviselőtestülettel, érdekeinek képviseletére önkormányzati érdekszövetséget hozhat létre, feladatkörében együttműködhet más országok helyi önkormányzatával, és tagja lehet nemzetközi önkormányzati szervezetnek. (2) A helyi képviselőtestület a feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal.

Alkotmányos alapok Helyi önállóság (autonómia) Petíciós jog A választópolgárok közösségét megillető jogok Rendeletalkotás joga Szervezetalakítás joga Társulási szabadság Gazdasági önállóság Petíciós jog Véleménynyilvánítás joga Felterjesztési jog Önkormányzati jogok védelme Alkotmánybírósághoz fordulhat Bírói jogvédelem Nyilvánosság

A helyi önkormányzás gyakorlásának közvetlen módjai Közmeghallgatás, falugyűlés Helyi népszavazás Helyi népi kezdeményezés Ügydöntő A helyi népszavazás jogorvoslati rendje! Évente egy alkalom Ügydöntő Véleménynyilvánító Előre meghirdetett időpont

Feladatellátás szempontjából Feladatok típusai Feladatellátás szempontjából Kötelező Fakultatív Döntés jellege Szerint Önkormányzati feladatok Államigazgatási hatósági ügyek Feladatellátói mód Közhatalmi Tulajdonosi Hatósági ügyek: Államigazgatás c. köt. tárgy Önkormányzati hatósági ügyek: Közhatalmi: szociális segély kérelem elbírálása Tulajdonosi: vagyonhasznosítás, gazdálkodás, rendelkezés a vagyon fölött

Kötelező feladatok az Ötv. alapján Gondoskodás az egészséges ivóvízellátásról az óvodai nevelésről az általános iskolai oktatásról és nevelésről az egészségügyi és szociális alapellátásról a közvilágításról a helyi közutak és a köztemető fenntartásáról a nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak érvényesüléséről 1990-ben ágazati törvények még nem részletezhették az egyes feladatokat. Ezért az Országgyűlés a minden településen minimálisan ellátandó feladatok körét szabta meg.

További helyi közszolgáltatások településfejlesztés és településrendezés, az épített és természeti környezet védelme lakásgazdálkodás vízrendezés és csapadékvíz elvezetés, csatornázás tűzvédelem, közbiztonság köztisztaság és településtisztaság biztosítása helyi tömegközlekedés energiaszolgáltatás foglalkoztatás gyermek és ifjúsági feladatok közművelődési, tudományos, művészeti tevékenység, sport támogatása egészséges életmód Nem taxatív felsorolás, hiszen önként is vállalhat. Nem minden önkormányzat számára jelentenek teljesítési kötelezettséget. –egyeseknél önként vállalható, másoknál kötelező. Lsd, ágazati jogszabályok. Alapjogok egyenlők, kötelezettségek különbözők lehetnek. (településnagyság)

Feladat- és hatáskörök telepítése, átvállalása Differenciált telepítés A kötelezettségek a település nagyságától, a lakosságszámtól, és egyéb feltételektől függően eltérően is megállapíthatók. Feladatátvállalás Települések között Önként vállalható a nagyobb lakosságszámú települési önkormányzatnak kötelezően előírt feladat. Fővároson belül (kerületek–főváros) Főváros egyetértésével a kerület átvállalhatja annak egyes feladatait. Település és megye között Önként vállalhatók a kötelezően megyei feladatok (intézmény átadása) Települési önkormányzat lemondása a feladat ellátásáról Intézmény közös fenntartására megállapodás Differenciált: pl. oktatási törvény Települések közötti feladatok átvállalása: megállapodással Főváros: kerületek egymás között, ill. kerület–főváros között

Önkormányzati feladatok belső átruházása Hatáskörök átruházása: Polgármesterre, Bizottságra, Részönkormányzat testületére, Helyi kisebbségi önkormányzat testületére, Társulására Át nem ruházható hatáskörök rendeletalkotás; szervezetalakítás, választás, kinevezés, népszavazás kiírása, jelképek, kitüntetések, díszpolgári cím gazdasági program, költségvetés megállapítása, hitelfelvétel, társulás létrehozása, intézmény alapítása; közterület elnevezése, emlékmű állítás; Alkotmánybírósági indítvány, népi ülnökök megválasztása; állásfoglalás megyei intézmény átszervezéséről, összeférhetetlenségi ügy; vagyonnyilatkozati eljárás; amit törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal.

A helyi önkormányzatok Község, nagyközség (5ooo fő) 3oo fő, kötelező alapfeladatok ellátása elkülönült településrész saját arculattal Város nagyközség kérheti megfelelő infrastruktúrával rendelkezik középfokú közszolgáltatások fenntartása térségi szerep Megyei jogú város 5o.ooo lakos és a megyeszékhelyek megyei feladat és hatáskörök ellátása Főváros és kerületei (helyi önkormányzatok) főváros egészét vagy egy kerületet meghaladó feladatok, az ország életében betöltött különleges szerepből adódó feladatok Megyei önkormányzat területi önkormányzat kiegészítő jelleggel közszolgáltatások biztosítása koordináció A nagyközségi cím használata Ötv. 108. § alapján A döntési jogosultságok megoszlása a területszervezési kérdésekben az érintett központi szervek nél szerepel (5. fejezet)

A kisebbségi önkormányzatok Speciális feladatkör Egyetértési jog Új szervezeti keretek a) községben, városban és a főváros kerületeiben települési, b) továbbá a megyében és a fővárosban területi kisebbségi önkormányzatot, valamint c) országos kisebbségi önkormányzatot hozhatnak létre közvetlen választás útján. 25. § A települési kisebbségi önkormányzat - jogszabályi keretek között - saját hatáskörében határozza meg: a) szervezete és működése részletes szabályait az alakuló ülést követő 3 hónapon belül, b) a települési kisebbségi önkormányzat nevét, jelképeit, kitüntetéseit, továbbá ezek odaítélésének feltételeit és szabályait, c) az általa képviselt kisebbség helyi ünnepeit, d) a törzsvagyon körét, kizárólagos rendelkezése alatt álló vagyona használatának szabályait, e) intézmény alapítását, átvételét és fenntartását, f) gazdálkodó és más szervezet alapítását vagy az ezekben való részvételt, g) önkormányzati társulás létrehozását vagy társuláshoz való csatlakozást, h) pályázat kiírását, i) ösztöndíj alapítását, j) a helyi önkormányzat vagyonán belül részére elkülönített vagyon használatát, k) a helyi önkormányzat rendeletében költségvetését, zárszámadását, a települési önkormányzat által rendelkezésére bocsátott források felhasználását, l) műemlékei és emlékhelyei védetté nyilvánításának kezdeményezését, m) részt vesz a helyi bíróságok ülnökeinek választásában. (2) A kisebbségi intézmények vezetőinek kinevezésére (felmentésére, vezetői megbízás visszavonására) - ha nem a települési kisebbségi önkormányzat gyakorolja a kinevezési jogot -, illetőleg a kisebbséghez tartozók képzésére is kiterjedő helyi önkormányzati döntés meghozatalára csak az érintett települési kisebbségi önkormányzat egyetértésével kerülhet sor. Települési kisebbségi önkormányzat hiányában az adott kisebbség helyi egyesületeinek véleményét ki kell kérni. (3) Az egyetértési, illetőleg a véleményezési jog jogosultja az (1) és (2) bekezdésben meghatározott jogát az ez irányú kezdeményezés kézhezvételétől számított 30 napon belül gyakorolhatja. E határidő elmulasztása jogvesztő.

Az önkormányzat felépítése Polgármesteri hivatal Képviselő-testület Polgármester Jegyző Bizottság Polgármesteri hivatal Részönkormányzat

Helyi önkormányzati képviselő Jogállása Közvetlen választás egyéni választókerületből, vagy listáról (kislistás, vagy vegyes választási rendszer) Szabad mandátum Tiszteletdíj, természetbeni juttatást kap Testületi működéssel kapcsolatos jogok Felvilágosítást kérhet Hozzászólását rögzíteni kell a jegyzőkönyvben Részt vehet bizottság ülésén Döntés-felülvizsgálat kezdeményezése Kötelességei Részvétel a testület munkájában Kizárás, összeférhetetlenség bejelentése Összeférhetetlenségi szabályok Releváns jogszabályok: Ötv., választójogi tv., 1994:LXIV. tv., 2000: XCVI. tv.

Bizottságok, részönkormányzatok Kötelezően létrehozandó bizottság (pénzügyi) Szabadon választott bizottságok alakítása Összetétele (elnök és tagok több mint fele képviselő) Döntési, véleményezési, ellenőrzési jogkör Kapcsolat a képviselőtestülettel és a hivatallal Településrészi önkormányzatok Viszonylagos önállósággal rendelkező településrészen Vezetője képviselő kell legyen Származékos hatáskör, amit a testület átad.

Polgármester Közvetlen választás Összeférhetetlenség Feladatai: Lehet főállású (3000 fő) és társadalmi megbízatású Összeférhetetlenség Hatalmi ágak elválasztásának elve, a politikusi illetve köztisztviselői tevékenységek szétválasztása, gazdasági tevékenységek elhatárolása 30 napon belül meg kell szüntetni Feladatai: Testület működésével kapcsolatos feladatok A hivatal irányítása önkormányzati hatáskörök tekintetében Egyes államigazgatási hatáskörök ellátása Foglalkoztatása sajátos közszolgálati viszony Felelőssége: fegyelmi és kártérítési Sorozatos törvénysértés esetén tisztség megszüntetése (Bíróság) Érdemes kiemelni a polgármester szerepeit a képviselők munkájának (képzésének) segítésében, a civil szervezetekkel, a kisebbségi önkormányzatokkal való kapcsolatok fenntartásában és a gazdálkodó szervezetekkel való kapcsolattartásban.

Alpolgármester Tanácsnok Választása Feladata Testület tagjai közül, titkos szavazással, polgármester javaslatára Feladata Polgármester helyettesítése Azon feladatok ellátása, mellyel a polgármester megbízza Képviselők közül választják Felügyeli a testület által meghatározott önkormányzati feladatok ellátását Tanácsnok

Jegyző Kinevezése: Képesítési követelmények: Feladatköre testület által minősített többséggel Két év közigazgatási gyakorlat kell Képesítési követelmények: Igazgatásszervezői, vagy állam- és jogtudományi doktori képesítés, közigazgatási szakvizsga Feladatköre Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátása Hivatal vezetése, munkáltatói jogok gyakorlása Államigazgatási hatáskörök címzettje Körzetközponti feladatok Okmányiroda Kiemelt építésügyi hatáskörök Egyes gyámügyi hatáskörök Közlekedésigazgatási feladatok Körjegyzőség Több egymással határos település igazgatási feladatainak közös ellátására jön létre A jegyző által gyakorolt munkáltatói jogok esetében polgármesteri egyetértési jogok érvényesülése!

A képviselőtestület működése Az üléseket a polgármester hívja össze Lehet nyilvános és zárt ülés (személyiségi jogok, gazdasági érdek) Szavazás módja: Nyílt, titkos, név szerinti Határozatképesség: a képviselők több mint fele jelen van Határozathozatal : Egyszerű többség: jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata Minősített többség: megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata Képviselőtestület aktusai Határozat (végzés), rendelet Jegyzőkönyv rögzíti Jelenlévő képviselők, meghívottak nevét, napirendi pontokat, tanácskozás lényegét, szavazás számszerű eredményét, hozott döntést Szervezeti és működési szabályzat alapján alapvetően

Jogalkotás Rendeletalkotás: minősített többség Törvény által nem szabályozott társadalmi viszonyok rendezésére Törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására Helyi jogalkotás menetének szabályozása Testület által szervezeti működési szabályzatban Visszaható hatály tilalma Jogszabály-szerkesztési követelmények betartása Kihirdetése helyben szokásos módon Hatálya: Területi: önkormányzat illetékességi területe Személyi : illetékességi területén magánszemélyekre, jogi személyekre

Országgyűlés önkormányzatokkal kapcsolatos feladatai Törvényalkotás Önkormányzati törvény( 2/3-os) Képviselőkre és polgármesterekre vonatkozó választási eljárás meghatározása Költségvetési törvény megalkotása Ágazati törvények elfogadása Döntéshozatali jogkörök Feloszlatás (ha alkotmányellenesen működik) Területszervezési döntések: Megyei jogú várossá nyilvánítás, megyehatárok megváltoztatása, megyék összevonása, szétválása, megyeszékhely kijelölése, főváros kijelölése, döntés fővárosi kerületekről. Cél- és címzett támogatások odaítélése

A köztársasági elnök önkormányzatokkal kapcsolatos feladatai Választások kitűzése Területszervezési döntések Városi cím adományozása Község alakítása, egyesítése, egyesítés megszüntetése, Város és község elnevezése Köztársasági biztos kinevezése Feloszlatást követően Önkormányzati feladatok irányítására Biztos kinevezésére az elmúlt 12 évben egy esetben került sor, Tiszaderzs képviselőtestülete feloszlatásához kapcsolódóan.

A Kormány önkormányzatokkal kapcsolatos feladatai Önkormányzatok törvényességi ellenőrzése Önkormányzati és területfejlesztési miniszter közreműködésével a Közigazgatási Hivatalok útján. Feloszlatási javaslat előterjesztése Megelőzően AB véleményének kikérése Helyi közszolgálati képesítési előírások szabályozása Államigazgatási feladatok ellátásának irányítása Központi államigazgatási szervek utasításadási joga jegyző felé

A Minisztériumok feladatai A miniszterek feladatai Államigazgatási feladatok szakmai szabályozása Önkormányzati intézmények működésének szakmai szabályai, dolgozók képesítési előírásai Ellenőrzés Tájékoztatás ÖTM önkormányzatokat érintő feladatai Működéssel kapcsolatban Jogszabály-előkészítés, kezdeményezés Gazdálkodással kapcsolatban Döntés előkészítés Településfejlesztéssel kapcsolatban Összehangoló tevékenység MEH feladatai változtak 2002-ben! Más minisztériumok feladatai Miniszterelnöki Hivatal (területfejlesztésért felelős politikai államtitkár ir. alatt Területfejlesztési Hivatal) Kiemelten szóljon erről, mert ez változás a jegyzethez képest.

Közigazgatási hivatal feladatai Törvényességi ellenőrzés Törvényességi észrevétel jogszabálysértés esetén Határozattal szemben kereset benyújtása bírósághoz Rendelettel szemben indítvány Alkotmánybírósághoz Képviselő-testület ülésének összehívása Szakmai segítségnyújtás Államigazgatási hatáskörök Elsőfokú hatósági jogkörök Másodfokú jogorvoslati fórum Speciális feladatok Informatikai fejlesztések összehangolása Választások, népszavazások informatikai támogatása Területfejlesztési tanácsok törvényességi felügyelete Többcélú kistérségi társulások ellenőrzése Köztisztviselők képzése Alapvizsga, szakvizsga, továbbképzések

A magyar államháztartás (alrendszerei) Központi költségvetés Helyi önkormányzatok Társadalom biztosítás Elkülönített állami pénzalapok ~ 900 intézmény ~ 14.000 intézmény

Az önkormányzatok külső ellenőrzése Állami Számvevőszék: Állami támogatások cél szerinti felhasználásának ellenőrzése Szabályszerűség, gazdaságosság ellenőrzése Közigazgatási Hivatalok Költségvetési rendelet ellenőrzése Jelzés ÁSZ felé Könyvvizsgáló: Megbízás kötelező esetei: megyei önkormányzat, megyei jogú város, főváros, fővárosi kerületek Egyéb: az előző évben a teljesített kiadásainak összege meghaladta a 300 millió forintot és hitelállománnyal rendelkezik

Az önkormányzatok bevételei Saját bevételek Átengedett központi adók Normatív Központi hozzájárulások Állami támogatások

Az önkormányzat saját bevételei Helyi adók Építményadó, kommunális adók, idegenforgalmi adó, telekadó, iparűzési adó Saját tevékenységből, vagyon hozadékából származó bevételek Nyereség, osztalék, kamat, bérleti díj Illetékek Megyék, megyei jogú városok, főváros Átvett pénzeszközök (államháztartás más alrendszereitől) Egészségbiztosítási Alapból megállapodás alapján Tűzoltóságok finanszírozása Megosztott privatizációs bevételek Tanácsi vállalatok értékesítéséből Gázközmű vagyonnal összefüggésben Egyéb (működési, ár- és díjbevételek) Vadászati jog haszonbérbe adása Pl. árbevételre: szemétszállítási díj lehet ilyen, helyiségbérleti díj. Privatizációs bevételekre: gázközmű Vagyon hozadékából származó bevétel: kötvény, értékpapír, kamat

Az átengedett központi adók Magánszemélyek jövedelemadója Két évvel korábbi bevallott összeg meghatározott hányada Kiegészítő támogatási rendszer működtetése Iparűzési adó-erőképesség figyelembe vétele Gépjárműadó 100 %-a az önkormányzatot illeti meg Termőföld bérbeadása A bérbeadásból származó jövedelem utáni személyi jövedelemadó 100 %-a Környezetvédelmi bírság Jegyző által kiszabott bírság teljes összege A Környezetvédelmi Felügyelőség által kiszabott bírság 30 %-a Szabálysértési bírság Önkormányzati számlára érkező Várhatóan a gépjárműadó teljesen helyi bevétel lesz. A környezetvédelmi bírság jegyző által kiszabott része helyben marad, a környezetvédelmi felügyelőség által kiszabott bírság 30 %-a (2002) az önkormányzatot illeti meg.

A normatív hozzájárulások Központi költségvetési támogatások legnagyobb hányadát alkotja Megállapítás módja: Településre jellemző mutatók alapján Feladatellátáshoz kapcsolódó mutatók alapján Felhasználás kötöttség nélkül illeti meg az önkormányzatot Hozzájárulási jogcímeket költségvetési törvény állapítja meg

Az állami támogatások Címzett támogatások Céltámogatások 250.000 millió forint feletti beruházás (Eü, Szoc. Oktatás) Szennyvíz 1 milliárd forint felett Saját erő 15 % Céltámogatások Célok törvényben meghatározottak 1 milliárd forint alatti beruházások Területfejlesztési célú pénzeszközök Területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatás Céljellegű decentralizált támogatás Kiegészítő támogatások ÖNHIKI Adósságrendezési eljárás alatt álló helyi önkormányzatok támogatása Vis maior tartalékból támogatás Központosított előirányzatok Fontos önkormányzati feladatokhoz kötődik Példák egyenként

Gazdálkodási sajátosságok Gazdálkodási önállóság és felelősség, vállalkozás és korlátai Saját tulajdonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik. A helyi önkormányzat vállalkozása a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti. Az önkormányzat olyan vállalkozásban vehet részt, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét. A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős. Költségvetési szervek alapítása és gazdálkodása Hitel felvétele, kötvény kibocsátása 13 ezer önkormányzati költségvetési intézmény

Adósságrendezési eljárás 60 napon túli ki nem egyenlített tartozás esetén Polgármester összehívja testületet Eljárás bíróság előtt Adósság rendezési Bizottság megalakulása (pénzügyi gondnok az elnök) Reorganizációs program Egyezségi javaslat Vagyon bírósági felosztása

Az önkormányzatok költségvetése A költségvetés tervezése Előkészítési és koncepció-szakasz (XI.30.) Egyeztetési rendszer Átmeneti gazdálkodásról rendelet alkotása Rendelet-tervezet összeállítása (II.15.) A költségvetés elfogadása Kapcsolódó rendeletek elfogadása Információs rendszer Beszámoló a költségvetés végrehajtásáról Zárszámadás (IV. 30)

A költségvetés tartalma Működési célú bevételek és kiadások, ezen belül költségvetési szervenként a személyi jellegű kiadások, a munkaadókat terhelő járulékok, a dologi jellegű kiadások, az ellátottak pénzbeli juttatásai, a speciális célú támogatások, költségvetési létszámkeret, Tervezett felújítások célonként Felhalmozási kiadások feladatonként Általános és céltartalék Áthúzódó, több éves kihatással járó kötelezettségek Helyi kisebbségi önkormányzat költségvetése Működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegszerű bemutatása

Az önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzése FEUVE (folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés) Jegyző felelős Belső ellenőrzés Éves terv alapján Jogszabályoknak és belső szabályzatoknak való megfelelést, valamint gazdaságosságot, hatékonyságot és eredményességet vizsgál Polgármesteri hivatal és önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése Pénzügyi bizottság véleményezi a költségvetési javaslatot és a beszámoló tervezeteit; figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.

Az önkormányzatok vagyona Vagyontárgyak típusai Törzsvagyon Forgalomképtelen Helyi közutak és műtárgyaik, közterek, parkok Korlátozottan forgalomképes Közművek, intézményi– és középületek Forgalomképes vagyon Vagyonhasznosítás Folyamatos feladat Megfelelő szabályozottság szükséges Ingatlanvagyon kataszter Ingatlanok kötelező értékelése (nyilvántartás) Hitelesség érvényesítése példák

ÖNKORMÁNYZATOK tulajdonában lévő ingatlan számossága 862767 db Nem értékeltek, 0-ra leírtak 580.596 db Bruttó értéken szerepelnek 282.171 db Forgalom képtelen 50,6 % Forgalomképes 40,6 % Forgalom képtelen 40,9 % Forgalomképes 18,2 % Korlátozottan forgalomképes 8,8 % Korlátozottan forgalomképes 40,9 %

Az európai közösségi szabályozás önkormányzatokat érintő legfontosabb területei Foglalkoztatáspolitika Fogyasztóvédelem Versenyjog, Állami támogatások korlátozása Közszolgáltatások, állami vállalatok, Pénzügyi jog területe Önkormányzati ingatlanvagyon-kataszter Választási szabályok Környezetvédelem