Aktualitások a kémiai biztonság területén az EU-ban Dr. Nagy Imre Fodor József Országos Közegészségügyi Központ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vegyszerezett világ – Kampány a mérgektől mentes jövőért Simon Gergely, Levegő Munkacsoport.
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
A munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségei, nemzetközi tapasztalatok
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
A REACH-ről másképpen Gyógyszeripar
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
A közúti fuvarozás nemzetközi szabályozása
 2001/95/EK (általános termékbiztonságról szóló) irányelv 12.cikke hozta létre a RAPEX-et  Az irányelv 11. cikke tartalmazta az értesítési eljárásra.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
Nemzeti cselekvési terv
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A környezetvédelem intézményrendszere
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
A környezetjog elvei.
Dr. Mikulás Ildikó november 3. A borpiaci helyzet és a borpiaci rendtartás várható reformja.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Gyógyszerek minőségbiztosítása GMP alapelvek
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Új kihívások a katasztrófavédelemben
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
A magyar vidékfejlesztés és mezőgazdaság jövője Európában Konferencia 2011.május 24. Javaslatok az EU vízpolitikájának integrálására a Nemzeti Vidékstratégia.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A Pannon Gazdasági Kezdeményezés (PGK) tevékenységei Kocsondi Tamás Sopron, február Sopron, Csatkai E. u. 6. Tel.: 99/ Szombathely,
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Évi 1 tonnánál nagyobb mennyiség? Mit tegyek? Honnan kérjek segítséget? El tudja dönteni, hogy CMR anyag-e? Előzetes bejelentés REACH-IT, ICLUID5 CMR anyag?
EU szabályozás Vegyi anyagok és termékek. EU szabályozás Vegyi anyagok és termékek A vegyi anyagokra és termékekre vonatkozó EU irányelvek, állásfoglalások.
Környezetjogi alapelvek
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Van-e munkahelyi kockázat? Ha van, milyen?
TÁMOP A-13/ A munkahelyi stressz európai és hazai normái 1.
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
Az élelmiszer-biztonság helyzete Magyarországon és az Európai Unióban
A kémiai biztonságról közérthetően
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
kockázat risk Risiko Риск
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Az adatvédelem szabályozása
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
A kémiai biztonság szabályozása Tihany március 11. Dr. Raffai Mária szakértő.
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Aktualitások a kémiai biztonság terén dr. Deim Szilvia Országos Közegészségügyi Központ Országos Kémiai Biztonsági Igazgatóság Vegyipari Környezetvédelmi.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
ACT SME: A kis- és középvállalkozások határon átnyúló üzleti kapcsolatainak elősegítése KKV-k fejlesztési eszközeinek, forrásainak és erőforrásainak európai.
Energetikai gazdaságtan
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Ellenméreg – mérgezések megelőzése
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Előadás másolata:

Aktualitások a kémiai biztonság területén az EU-ban Dr. Nagy Imre Fodor József Országos Közegészségügyi Központ

Az EU jövőbeni vegyi anyag politikája COM (2001) 88 [Európa Bizottság, Brüsszel február 27.] Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a vegyi anyagok bejegyzéséről, értékeléséről, engedélyezéséről és korlátozásáról (tervezet) Stratégia fő célja: Fenntartható fejlődés A modern társadalom nagy mértékben függ a vegyi anyagok (termékek) hasznától Lakosság gazdasági és szociális jóléte kereskedelem, foglalkoztatás

millió t/év Vegyi anyagok termeléseKereskedelmi forgalom az EU-ban ~  : > 10 t/év  : 1-10 t/év Világ vegyipari termelése (1998): milliárd € (38% EU) + 41 milliárd € kereskedelmi többlet A vegyipari termelés sorrendje 1998-ban 1. Európai Unió (31%) 2. USA (28%)

közvetlenül: ember közvetve: ember Vezető multinacionális cégek: (az összes vállalat 4%-a) Kis- és középvállalat: (az összes vállalat 96%-a, a termelés 28%-a)

Egészségkárosító hatás kb. 15 millió vegyi anyag Minden egyes veszélyes vegyi anyag legalább 1 kóroki tényező (WHO) szenvedés (daganatok, progresszív fibrózisok, stb.) Idő előtti halál (akut, krónikus mérgezések) –Reprodukció károsodás (madarak, emlősök) –Fiatal férfiak hererákja –Allergiás megbetegedések gyakorisága megnőtt –Gyerekjátékszerek (ftalátok) –Anyatejben – égésgátló pentabrómdifeniléterek ! EU jelenlegi vegyi anyag politikájának gyengeségei

Elővigyázatossági elv magas szinten biztosítandó az ember és környezete egészsége; gondoskodás a jelenlegi és a következő generációkról; előbbiek mellett biztosítani a belső piac hatékony működését, versenyt a vegyiparban ha az adatok nem elégségesek az elővigyázatossági elvet alkalmazzák + műszaki innováció és biztonságosabb anyagok fejlesztése

Nő az aggodalom: az EU jelenlegi vegyi anyag politikája nem nyújt elégséges védelmet (Környezetvédelmi miniszterek tanácskozása, Chester 1998) A jelenlegi politikai revíziója szükséges!

Problémák szept.: létező vegyi anyag  a teljes volumen >99%-a  a „létezők” közül évente gyártott össztömege >1 tonna (ezek közül 140 prioritási anyag  a Tagállamok hatóságai kockázat-becslésnek vetik alá (lassú, forrásigényes) 2003: új anyag  10 кg/év felett törzskönyvezés (67/548/EGK) + Európa Tanács „ötletbörzéje” (1999. febr.) érdekelt: jogalkotók, tudományos szféra, ipar-, fogyasztói-, környezeti NGO-k, alkalmazó országok

Ismeretek (a létező anyagokról inszufficiensek, általánosan hiányzik a meglévő anyagok tulajdonságaira és felhasználására vonatkozó, nyilvánosan hozzáférhető ismeretanyag) Kockázatbecslés (lassú, forrásigényes; a hatóság végzi a gyártók helyett)  76/769 a Bizottság kötelezte magát, hogy végrehajtja a kockázat- becsléseket és az adekvát költség-haszon elemzést, a vegyipart érintő bármilyen szabályozó intézkedésre vonatkozó javaslat vagy annak elfogadása előtt Problémák folyt.

Gyártóra, importálóra vonatkozó követelmény –Nyújtsanak információt - de a downstream felhasználók felé nincs kötelezettség; nincs információ az ipari expozíciókról –További információ az ipartól csak akkor kérhető, ha a hatóság bizonyította az anyag komoly veszélyeztető hatását – ezért kevés anyagról készült kockázatbecslés Problémák folyt.

Inszufficiens felelősségi rendszer Az oki kapcsolat megkövetelt bizonyítása gyakran lehetetlen az egyes sérültek esetében Az EU-ban a kártérítés mértéke nem olyan magas, mint az USA-ban elv : az fizessen aki a kárt okozta, de Problémák folyt.

Javasolt stratégia politikai céljai az ember egészségének és a környezet védelme; a versenyképesség fenntartása és fokozása az EU vegyiparában a belső piac felaprózódásának megelőzése Megnövekedett áttekinthetőség (a fogyasztónak információhoz kell jutni a vegyi anyagokról, hogy képesek legyenek ezen információk alapján dönteni a vegyi anyagok vásárlásáról, felhasználásáról) Integráció a nemzetközi törekvésekkel – vegyipar globális jellege, országhatárokon túl terjedő hatások Nem állatokon végzett tesztelés elősegítése Konformitás szükséges az EU-nak a WTO-val szembeni kötelezettségeivel – szükségtelen kereskedelmi akadályok lebontása Fő cél: fenntartható fejlődés, amelyet az „Egyetlen piac” keretén belül kell elérni

Javasolt stratégia kulcselemei Bizottság javaslata: (2012-ig?) a „létező” és az „új” anyagokat egyetlen, ugyan-olyan eljárásokból álló vizsgálati rendszernek vessék alá a javasolt rendszer R egistration, E valuation and A uthorisation of CH emicals (vеgyi anyagok rеgisztrációja, értékelése és engedélyezése) 1 tonnánál nagyobb mennyiségben gyártott vagy behozott anyagok általános bejelentési kötelezettség alá esnek! – Gyártó/importáló kell, hogy gondoskodjon a kockázatok felelős és megalapozott kezeléséről.

Regisztráció vegyi anyag > 1 tonna Gyártó, importáló: köteles bejelenteni a hatóságnak, hogy adott anyagot gyártani vagy importálni szándékozik. Köteles a meghatározott formájú és tartalmú adatszolgáltatásra. Hatóság: ellenőrzés (villám ellenőrzés); elektronikus adatbázisban rögzítik [az anyagra vonatkozó jellemző tulajdonságok (toxikológiai, ökotoxikológiai adatok is) tervezett felhasználás, becsült humán és környezeti expozíció biztonsági adatlap, kockázat kezelési intézkedések stb.] Értékelés vegyi anyag > 100 tonna A hatóság köteles gondosan megvizsgálni az ipar által szolgáltatott adatokat. A hatóságnak kell dönteni az anyagra szabott tesztelési programról.

Engedélyezés 1. és 2. kategóriába tartozó CMT anyag Le nem bomló bioakkumulatív és toxikus anyagok (PBTs) Tartósan le nem bomló tartósan bioakkumulatív anyagok (vPvBs) - jelentős aggodalmat jelentő anyagok

ipar Ipari felhasználóknak felelősséget kell vállalni a termék biztonságáért Lakosság Információ adott anyag hatásáról  az emberi egészségre, környezetre; veszélytelen felhasználás. Az adatszolgáltatásért az ipar a felelős. Kikényszerítő hatóságok hálózata Új jogi szabályozás(ok) a kémiai biztonság területén (a csatlakozni kívánó országokban) – kibővülő piac.

Stratégia kulcselemei (2) Határidők - szakaszok : (5 éven belül?) intenzív expozíció van ok az aggodalomra (fejlődő országok – importőrök; de: textíliák, játékok tömeges export) Felelősségi rendszer kiterjesztése (átadása) a felhasználási láncon Az ipar felelőssége a biztonságért Aggodalmat okozó anyagok engedélyezése Veszélyes anyagok helyettesítése, korlátozás Európai Vegyi Anyag Ügynökség – irányítja a REACH rendszert