Románia és az internet 2o1o-ben Háztartások,internet hozzáféréssel 38% Vállalatok, internet hozzáféréssel 73 % Háztartások,szélessávú internet hozzáféréssel 24 % Vállalatok,szélessávú internet hozzáféréssel 41 % Felhasználók, legkevesebb heti egy alaklommal 31 % A román polgárok 61% soha nem használta az internetet. Romániában két év alatt, 2oo7 - 2oo9 között rohamosan nőtt az internetfelhasználók száma, azaz 2.2 millióról 6.7 millióra ugrott. 2oo9-ben a kommunikációs szektor 4,2 milliárd dollárt generált a GDP-ben.
Eurostat térkép 55 és 74 éves korosztály internet felhasználás aránya 2009-ben
Románia Digitális Menetrendje alapelveinek meghatározása
Románia stratégiájának konvergenciája az EU27 országához viszonyítva IPillér-versenyképes és tudásalapú gazdaságra alapuló társadalom átmeneti időszaka,R&D II Pillér – humán erőforráss terület fejlesztése és a társadalmi kirekesztés leküzdése III Pillér – A fenntartható fejlődés átmeneti időszaka IV Pillér –a pénzügyi források növelése a közszféra irányába A körök a szektorok tevékenységet mutatják A kör nagysága tükrözi az összköltségvetésből százalékban meghatározott összegeket területenként. Az elmúlt év adatai szolgáltak alapul a jelen képletnek. Fejlesztés Befektetési igény
Románia Digitális Menetrend Három fő irány lett előrelátva : e-business e-inclusion e-government
Románia Digitális Menetrend e- business – célok elektrónikus kereskedelem- az on- line ügyintézések egyszerűsítése és IT rendszerek beépítése a termelési folyamatokba. broadband – a vállakozók szélessávú internethez való kapcsolódásánk ösztönzése és támogatása e- skills & e- learning – a digitális írástudás szintjének növelése valamint a digitális képességek fejlesztése e-kormányzás – egy hatékonyabb kapcsolat a magán és a közszféra között e-környezet – a fenntartható fejlődés támogatása IT rendszerek segíségével
Románia Digitális Menetrend e-befogadás - célok e-hozzáférés – az információs technológia és kommunikáció elérhetőségének bíztosítása a fogyatékosok és az idősek számára e- skills & e- learning- a digitális írástudás szintjének növelése valamint a digitális képesség és befogadás fejlesztése, Európa és Románia közötti eltérés felezése e-health – a kommunikációs és információs technológia segítségével müködő egészségápolás és támogatottság, egy független és méltóságteljes életért e- kúltúra- a kúltúrális sokszínűség és a kreatív tartalom fejleszése, támogatása Broadband – a kereslet és kínálat kiegyensúlyozása a szélessáv eleérhetőségét illetően a hátrányos helyzetű településeken e-kormányzás – egy befogadó e- kormányzási rendszer kiépítése.
Románia Digitális Menetrend e-kormányzás – célok a közigazgatás hatékonyságának növelése érdekében egy “Enterprise Architecture “ tipusú rendszer beültetése a közintézményekben az on- line szolgáltatások biztonságos és hatékony eljuttatása a közhivatalok által a polgárokhoz és vállalkozókhoz az on-line szolgáltatások hozzáférésének növelése a polgárok és vállalkozók számára Az Egységes Digitális Piacon lévő szolgáltatások interoperabilitásának biztosítása
eRománia, egy hatékony kormányzásért Mit jelent az eRománia? A román kormány által vállalt stratégia, amely kezdeményezi a 2o11 –es év végéig 3oo szolgáltatás elektrónikussá tételét, valamint a közigazgatásban a teljes interoperabilitás és digitalizálás kialakításását, oly módon hogy közvetlen és korlátlanul elérhetővé váljon a polgárok és a vállalkózók számára.
eRománia, egy hatékony kormányzásért Romániában a teljes közigazgatás összehangolása a közigazgatás és saját folyamatainak optimális és teljes elektrónikus környezetbe való ültetése áttállás a bürokratikus közigazgatásról egy áttekinthető és átlátható közigazgatásra a polgárok és az állam kozötti kapcsolat kiegyensúlyozása
Milyen a jelenlegi közigazgatási rendszer Romániában? Teljesen elszigetelt intézmények Az intézmények együttmüködnek a rendszer összeférhetetlen Egy közintézmény,több összeférhetetlen rendszer
Mit jelent az eRománia megoldás ? Elektrónikus nyomtatvány Elektrónikus szeif Információcsere Rendszerek közötti együttmüködés Információcsere Rendszerek közötti együttmüködés eRománia az együttmüködés alapeszköze A közintézményhez benyújtott kérvény többirányú útvonala
Az eRománia előnyei Polgárok számára Időmegtakarítás Nem szükséges a közösségi pulthoz való kiszállás Az információhoz való gyors hozzáférés Az információk hitelességének biztosítása Folyamatos hozzáférés a közszolgáltatásokhoz Adók, illetékek elektrónikus befizetésének lehetősége A kérvények körforgásának digitalizálása az közintéményekben A kérvények záros időn belüli rendezése
Az eRománia előnyei A közigazgatás számára A költségek csökkentése Az ügyintézési folyamatok egyszerűsítése Debürokratizálás A belső folyamatok egységesítése és optimizálása A korrupció kizárása A gyenge láncszemek és a költséges folyamatok beazonosítása Az intézmények közötti kapcsolatok hatékonyságának növelése Az európai gyakorlattal való harmonizáció
Az első javasolt 12 szolgáltatás elektrónikussá tétele Polgárok Jövedelmi adó befizetése Lakcímváltoztatás bejelentése Egészségügyi szolgáltatások Útlevelek és és jogosítványok kiváltása Polgári okíratok kiváltása Magánszféra Szociális illetékek befizetése Jövedelmi adó befizetése ÁFA befizetése Vámnyilatkozatok beküldése Közbeszerzési tevékenység Bírságok befizetése Társasági székhely változtatásának bejelentése
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!