50 év és 30 év az oktatás és a közoktatás szolgálatában avagy a pedagógiai szakmai szolgáltatás innovációja Vas megyében Gerölyné Kölkedi Éva könyvtáros,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hálózati partnerkonferencia Budapest, augusztus 27. Békés Megyei Tudásház és Könyvtár Békéscsaba Közoktatás-fejlesztést támogató hálózat kiépítése.
Advertisements

Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP
TÁMOP / Békés – Tudásdepó – Expressz A könyvtári hálózat nem formális és informális képzési szerepének erősítése az élethosszig tartó.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Tehetségpont létrehozása
A szaktanácsadás támogató szerepe
„ A kompetencia-alapú pedagógusképzés programjainak disszeminációja a Nyugat-Dunántúlon ” HEFOP /0 8 / /1.0 A projekt eredményei.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Az iskolai könyvtárak helyzete és a szakmai szolgáltatás szerepe Heves megyében Zentai Péterné, PKI Eger április 24.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Szép őszi napot kívánok!. MÉRFÖLDKŐ NAP NOVEMBER 4. Helyszín: Villa Pelikán télikertje (9700 Szombathely, Deák F. u. 3.)
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Stratégiai tervezés.
Berzsenyi Dániel F ő iskola Regionális Fels ő oktatási Forrásközpont Épült: november november 06.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
A Z OKTATÁS SZOLGÁLATÁBAN A MÉREI FERENC Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet valamint a FOK Fővárosi Oktatástechnológiai Központ Szolgáltató.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Az ÚMVP intézményrendszere
A gazdaságról, a mindennapi pénzügyekről egyszerűen a évfolyamon tanító pedagógusoknak című akkreditálás alatt álló tanártovábbképzésről Szűcs Tamás.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A KISKŐRÖSI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS ÓVODÁJA, ÁLTALÁNOS ISKOLÁJA, KÖZÉPISKOLÁJA, SZAKISKOLÁJA ÉS KOLLÉGIUMA Kiskőrös.
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
A gyógyító információ Dr. Vasas Lívia MOKSZ elnök Január 12. Nyíregyháza.
TÁMOP 3.2.2/08/A/1 A közoktatás modernizációját támogató hálózatfejlesztés a Közép-Magyarországi régióban.
A TÖRVÉNYEKBEN ELŐÍRT SZOLGÁLTATÁSOK
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
Pedagógiai szakmai szolgáltatás
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.

A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
A szaktanácsadó segítő szerepe
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Gersekaráti IKSZT – esély és lehetőség a közösség szolgálatára IKSZT Szakmai nap, Bak,
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ szervezésében megvalósuló szakmai programok a 2017/2018. tanév során Szabó Róza főosztályvezető Oktatási Hivatal.
MÉCS konferencia március 21. Mezőtúr
2018/2019 tanév.
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Előadás másolata:

50 év és 30 év az oktatás és a közoktatás szolgálatában avagy a pedagógiai szakmai szolgáltatás innovációja Vas megyében Gerölyné Kölkedi Éva könyvtáros, iskolai könyvtári szakértő NymE RPSZKK Szombathely, október 5.

A pedagógiai szakmai szolgáltatás innovációja Vas megyében „filozófiáink…” élni és élni hagyni egy lépéssel előbbre az oktatáspolitikánál képzés – továbbképzés - mindennapi pedagógiai gyakorlat – szolgáltatás egysége fejlődéstörténet, néha számokban szervezeti átalakulás – megszüntetés – létszámcsökkentés – avagy innováció a szakmai szolgáltatás innovációja = a pedagógiai szakkönyvtári innováció

A pedagógiai szakmai szolgáltatás jogszabályok feladatok működtetési/fenntartási típusok tendenciák 2006-tól: innováció vagy elsorvasztás tendenciák 2006-tól: az uniós pályázatok tükrében

A pedagógiai szakmai szolgáltatás önálló komplex/nem komplex intézmény, állami finanszírozású; önkormányzati fenntartású pedagógusképzőhöz kapcsolódó alapítványi, egyházi stb. fenntartású, finanszírozású teljesen piaci alapú, kht, vállalkozói, stb. alapú példák: - pedagógiai intézetek (Győr, Zala, Jász- Nagykun-Szolnok) -összevont: KÖRPI, Hunniareg -piaci alapú: Qualico, Commitment, Tinta, stb. - forrásközpont + szakmai szolgáltatás: Békés: Tudásház és Vas : RPSZKK

A pedagógiai szakmai szolgáltatás A tevékenységet meghatározó tényezők: otörvényi, jogszabályi meghatározottság ofenntartói elvárások (tanácsi, megyei önkormányzati határozatok, 9/1983.) ovalós szakmai, partneri igények ofolyton változó környezet Törvényi meghatározottság a kötelező feladatokra: (MM, OM utasítások 109/1969., 151/1976., 102/1985., ill. oktatási törvények, I. trv.) ◘ évi LXXIX. törvény a közoktatásról 25.§. (2); 33.§.(12); 36.§.; 42.§.(5); 81.§.(12); 95.§. l, ◘ 10/1994. (V.13.) MKM rendelet a pedagógiai szakmai szolgáltatásról (feladatok, közreműködés feltételei, tárgyi és személyi feltételek) 9.§. és a 3. melléklet szól a pedagógiai szakkönyvtárról

A pedagógiai szakmai szolgáltatás a politikai meghatározottságtól a szakmai feladatok bővüléséig hármas önmeghatározás: –szakmai szervezet –szolgáltató szervezet –fejlesztő, innovációt elősegítő intézmény, műhely

A pedagógiai szakmai szolgáltatás  pedagógiai értékelés, minőségügy  listás szaktanácsadás  pedagógiai tájékoztatás  igazgatási, jogi szolgáltatás  pedagógusok képzésének, továbbképzésének szervezése  a MA pedagógusképzés gyakorlatainak koordinálása régiós szinten  tanulmányi és tehetséggondozó versenyek szervezése  tanulótájékoztatás, tanácsadó szolgálat  pályázatírás, pályázati tevékenység és koordináció A vastagon szedettek kapcsolódási pontok a pedagógusképzéshez ill. tájékoztatáshoz. De egyenrangú, jogerős feladatok a többi funkcióval együtt.

A pedagógiai tájékoztatás jogszabályok feladatok 30 éves, gazdag múlt az intézeti könyvtár és munkatársai látták el gazdag, alapos, színes gyűjtemény pedagógiai és szakmai hozzáértés folyamatos változáskövetés, innováció iskolai könyvtárak módszertani központja gyümölcsöző személyes kapcsolatok, segítségnyújtás szakmai elismertség több, mint szakkönyvtár

A pedagógiai tájékoztatás a mindenkori megyei pedagógiai szakkönyvtárra épül, a megyei pedagógiai szakmai szolgáltatás átfogó, átölelő része markáns feladatai, melyek kettős funkciót rejtenek: - szakkönyvtári gyűjtemény és szolgáltatás - pedagógiai információk továbbítása, gyűjtése, őrzése - kapcsolattartási csatorna - iskolai, kollégiumi könyvtárak munkájának támogatása, összefogása, segítése

Fejlődéstörténet Kronológiailag: a Kabinettől a Pedagógiai Intézetig: a Kabinet Könyvtárától a Pedagógiai Intézet Könyvtáráig: október 18 – március 1. (1974. MM utasítás, 5/1978. KM utasítás) a Pedagógiai Intézet Könyvtárától a Forrásközpontig: március 1 – szeptember 30. a Forrásközpontban: Regionális Pedagógiai Szolgáltató Központ

Fejlődéstörténet Tartalmilag : –pedagógiai szakkönyvtár –Információs központ/csoport –Információs csoport és Közoktatási Szolgáltató Iroda –Információs csoport a pedagógiai tájékoztatási és szakkönyvtári, iskolai könyvtári módszertani feladatokra

A szolgáltatások fejlődése személyzet/humán erőforrás: 1 főből 7 fő, aztán 4 fő, végül 3 fő állomány növekedése, a szakkönyvtári jellegnek megfelelő dokumentumtípusok a gyűjtemény tartalmi és formai feltárása, majd adatbázis-építés iskolai könyvtáros munkaközösségek, könyvtárlátogatások, továbbképzések, szakmai napok

A szolgáltatások fejlődése olvasószolgálat, irodalomkutatás, segédanyagok kiadása, Hírmondó, beszámolók elektronikus úton: honlap, gyorssá, naprakésszé, rugalmassá váló szolgáltatások kapcsolatépítés fontossága: –ágazati –közoktatási (horizontális és vertikális) - közgyűjteményi - személyes publikációk

Adatok….s ami mögöttük van (Pup Csilla, 2003)

A pedagógiai tájékoztatás új síkon, új szervezetben a pedagógiai tájékoztató pont a gyűjteményi integráció szolgáltatások korszerűsítése az infrastruktúrának köszönhetően –a honlap –az adatbázisok –online pedagógiai szaktájékoztatás

Online pedagógiai szaktájékoztatás

A pedagógiai tájékoztatás menü

A pedagógiai tájékoztatás - most Eredmények: állományi integráció, közös katalógus ( ill olvasók, pedagógusok bizalmának elnyerése közös működési dokumentumok, közös gyűjteményszervezés, szakkönyvtári tájékoztatás digitális szakirodalmi hozzáférés, adatbázis-használat kutatómunka segítése irodalomkutatás jogszabályfigyelő, pályázatfigyelő, szaksajtó-figyelő – új formában, új periodicitással gazdag program- és képzési kínálat a könyvtárostanároknak egyedi, eseti szaktanácsadás ill. folyamatos segítségnyújtás könyvtárostanári munkaközösségek munkájának szakmai támogatása

A pedagógiai tájékoztatás - most A könyvtárostanárok munkájának támogatása:  szakirányú képzésekhez kapcsolódás a főiskola pedagógiai tanszékével  akkreditált képzések meghirdetése, indítási engedély kezdeményezése  pedagógiai napok aktuális, közérdekű témában  tudásmenedzsment alkalmazása  tankönyvkérdés  könyvtárpedagógia  szakmai napok  ötletbörzék, könyvtári órák munkaközösségi keretben  újszerű munkaformák, tanévnyitó- és záró séták  tanulmányutak  tanácsadás, szaktanácsadás

A pedagógiai tájékoztatás - most Programok pedagógusoknak, diákoknak: „A Forrásközpont bemutatkozik” „Korszerű információszerzési technikák alkalmazása” - tantestületeknek, munkaközösségekhez, felsős, középiskolai osztályoknak, szakköröknek, fakultációs csoportoknak - foglalkozások, vetélkedők, rendhagyó órák osztályoknak, szakköröknek, versenyzői csoportoknak (Összefogás..,Harry Potter, Nagy Meseolvasó, Tini galopp, Kutatók Éjszakája, stb.) - tantárgyi szakmai naphoz kapcsolódó, kistérségi igazgatói, fenntartói tárgyaláshoz kapcsolódó szolgáltatáskínálat, könyvtárbemutató - helyszín különféle programokhoz, tanulmányi versenyekhez

A pedagógiai tájékoztatás - tendenciák az oktatáspolitikai tendenciák helyi koordinálása pályázatkoordinálás, továbbképzések, tanügyigazgatás koordinálása TÁMOP: –közoktatási programok támogatása –Forrásközpont –tehetségpontok –régiós központok –könyvtári és olvasásfejlesztés, a kapcsolódási pontok

„ Egy jövőkép cselekvés nélkül csupán ábrándozás, Egy cselekvés jövőkép (tervezés) nélkül rémálom” /Neumark Tamás/

Pedagógiai szakmai szolgáltatás – forrásközpont - tudásház képzés – továbbképzés – gyakorlat – kutatás egysége – többfunkciójú, tudásközpont feladatú, felszereltségű, szolgáltatású, új típusú könyvtárral Köszönöm a szíves figyelmet!