A telemedicina alkalmazásának hazai problémái

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Valós idejű tesztlefedettség- monitorozás JEE környezetben Dr. Ferenc Rudolf, Szegedi Tudományegyetem Bakota Tibor, FrontEndART Szoftver Kft.
Advertisements

A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
IT-mentor és a képzés gyakorlati kérdései
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Stratégia és minőségügy KERESSÜK MEG A MINŐSÉG 3 LEGJOBB SZINONÍMÁJÁT!
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Európai Betegjogi Karta. Európai Betegjogi „Karta” Célja: A betegek tizennégy jogának proklamációja, alapvető jogok gyakorlati megvalósíthatóságát szolgálják.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Dr. Hermann Csaba, Töreki Andrea, Dr. Dávid Gyula
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Stratégiai tervezés.
Egységes egészségügyi információrendszer
AIDS –Etikai problémák az ápolásban. Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973): Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973):
Egészségpolitika.
Könyvtári teljesítménymérés
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Mit gyógyít az információ? – Digitális esélyegyenlőség és egészség Surján György – Kincses Gyula ESKI eVITA Platform.
A diplomás pályakövetés egyes jogi aspektusai Dr. Görög Márta, SZTE ÁJTK egyetemi docens Szeged, április 29.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Pataki Éva főiskolai docens Szent István Egyetem
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt általános szakmai célkitűzései
Adómentes juttatási elemek: egészségbiztosítás
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
A betegellátás keretei és rendszere
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Sikeres várólista csökkentés! Miért vár több beteg? Dr Zétényi Ágnes, dr Csiba Gábor Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kórház és Egyetemi Oktatókórház.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Szakmapolitikai fórum
Minimális intervenció az alapellátásban
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Előadás másolata:

A telemedicina alkalmazásának hazai problémái Dr. Daragó László Egyetemi docens Semmelweis Egyetem Egészségügyi Informatikai Fejlesztő és Továbbképző Intézet

Miben segíthet a telemedicina? Az egészségügyi szolgáltatások iránti elvárások, mind mennyiségi, mind minőségi szempontból rohamosan nőnek. A tudomány és technológia fejlődésével korábban kezeletlen, vagy kezelhetetlen betegségek, állapotok is elláthatóvá váltak. Egyre több tehát a beteg-orvos találkozás iránti igény és szükséglet, ami a hagyományos rendszerben gondolkodva kórházi ágyak, rendelők, orvosok, eszközök, pénz, idő, azaz a meglévő erőforrások megsokszorozását igénylik.

Gazdálkodás az erőforrásokkal A telemedicina az egészségügy új paradigmája, ahol a beteg két vizit között is folyamatos egészségügyi kontroll alatt áll. Jelentősen csökkenthető a kórházi ellátási napok és járóbeteg-kezelőhelyiség látogatások száma, egyidejűleg javítható a beteg életminősége is. Az elkerülhető utazások számának csökkentése idő- és költségmegtakarítást hoz. A telemedicina kiválóan alkalmazható az öngondoskodás támogatására, lehetőséget ad a főbb vitális paraméterek folyamatos otthoni ellenőrzésére, a kóros folyamatok időben történő felismerésére.

Pozitívumok - általában Vitán felül áll, hogy az orvos-orvos telemedicina kapcsolat jelentős hatékonyság és eredményesség növelést képest biztosítani. A távkonzultációk, pl. a kardiológus szakorvos által végzett EKG-kiértékelés, vagy egy telepszichiátriai táv-beavatkozás időt, pénzt és életet menthet. Mára mindennapos a digitális képalkotó vizsgálatok felvételeinek elektronikus továbbítása és távoli kiértékelése, de ide vehetőek a távsebészet aktív, vagy passzív távoli résztvevővel történő beavatkozásai. A háziorvosok számára természetes az in-vitro vizsgálatok eredményeinek internetes elérése.

A beteg közlekedjen, vagy az adat? A telemedicina „az orvosi információk egyik helyről a másikra elektronikus hírközléssel történő továbbításának alkalmazása, a beteg egészsége érdekében vagy az egészségügyi szolgáltató képzése és a beteggondozás fejlesztése céljából”.

Pályázat, az van… Az idősödő társadalom okozta problémákra történő felkészülés az Európai Unió szintjén egyre nagyobb hangsúlyt kap. Magyarországon a kutatások, tanulmányok mértéke és szintje megfelel az uniós normának, mondhatjuk, sikeresen elköltjük a pénzt, de nem látszik a társadalmi szinten mérhető hasznosulás. Az eredmények elmaradásának oka nem a technikai feltételek hiányára, hanem szociális okokra vezethető vissza.

Felmérés: 2007-2013 2007 óta 6 felsőoktatási intézetben folyik valamilyen, az AAL, illetve telemedicina rendszerekkel kapcsolatos oktatás. Évente nagyjából 250 diák végez ilyen jellegű kurzust, további kb. 300 találkozik valamilyen formában a telemedicinával, mint fogalommal. Ez időszakban mintegy 26, kutatóintézeti és egyetemi kutatók által írt cikk jelent meg referált hazai és nemzetközi folyóiratokban, amelyek a szakterülettel kapcsolatosak. 12 hazai, államilag, illetve EU-által is dotált kutatási projekt zajlott le a Smart Living, Active Ageing és hozzájuk kapcsolódó AAL témákban. A kutatások eredményeképpen 9 prototípus, 3 eprotokoll készült el, ezek napi rutinszerű alkalmazásáról nincs tudomás. Az időszakban bejegyzett szabadalmak száma: 1.

Miért marad el az átütő siker? A hazai telemedicina rutinszerű elterjedésének három fő akadálya van: a bizalmatlanság, a jogi bizonytalanság és a pénzügyi akadályok. A résztvevők, azaz a beteg, az orvos és a közvetítő szolgáltató közül ez utóbbi mindent ajánl, azonban mind a beteg, mind az orvos ódzkodik azt igénybe venni.

Speciális körülmények Nincsenek külső kényszerítő körülmények a telemedicina alkalmazására mint a nagy távolság, a térben-időben való elérhetőség problémája, a fő finanszírozó nem érdekelt sem a költséghatékonyságban, sem az eredményességben. A társadalmi érdekek helyett az egyéni motivációk határozzák meg az elterjedés és beágyazódás mértékét (magánrendelés, hálapénz).

Etikai kérdések Erősségek várakozás elkerülése off-line kapcsolattartás (üzenethagyás) folyamatos felügyelet szeméremérzet tiszteletben tartása azonnali riasztás automatizmusa adatok statisztikai értékelhetősége Gyengeségek orvos-beteg személyes kapcsolat ritkulása bizalmatlanság a személytelenséggel szemben holisztikus orvos-beteg kapcsolat leszűkítése Lehetőségek telemedicina közösségi fórumok használata orvosi részvétellel tele-konzílium igénybevétele aggódó családtagok hozzáférési lehetőségének biztosítása Veszélyek közösségi oldalakon félrevezető, vagy ártalmas javaslatok megfogadása öngyógyítás szakmai felügyelet nélkül illetéktelen hozzáférés az adatokhoz

A jogi aspektus vizsgálata Erősségek dokumentáltság polgárjogi szerződés a beteg/megbízó, az egészségügyi szolgáltató és a telemedicina szolgáltató, mint közvetítő ágens között polgári peres úton jogérvényesítés és védelem Gyengeségek jelenlegi szakmai szabályozás hiánya bírósági gyakorlat hiánya nem léteznek esettanulmányok, a külföldiek nem adaptálhatóak a hazai jogi környezetre Lehetőségek szakmai irányelv szintre történő emelés esetén szerződésminta alkalmazása Veszélyek peres eljárás esetén a bírói gyakorlat hiánya miatti kiszámíthatatlanság a beteg, vagy a szakmai oldalon terjedő rémmesék

Finanszírozási kérdések Erősségek szerződés alapján történő teljesítés utáni finanszírozás szerződésmódosítás rugalmas lehetősége a felek megegyezése szerint cafeteriaként történő elszámolás üzemorvosi tevékenységként elszámolás hatósági beavatkozás kizárt Gyengeségek a betegnek a saját zsebébe kell nyúlnia, ha nincs, aki átvállalja a költségeket szolgáltatás/ár arány nem tisztult még le Lehetőségek szolgáltatás paletta kialakítása, választási lehetőség felkínálása az idővel gyűjtött tapasztalat alapján a finanszírozási technika és díjak értékelése és aktualizálása Veszélyek piaci konkurencia a szolgáltatás hitelét rontó kuruzslók megjelenése ellenérdekeltségek aknamunkája

Következtetés A jelenlegi tapasztalat szerint a telemedicina alkalmazásának egyik legnagyobb akadálya az etikai és jogi, valamint a finanszírozási kérdések megoldatlansága. A hazai, hálapénzre épült egészségügyi ellátórendszer és meghatározó szereplői több szempontból is ellenérdekeltek a hatékony és eredményes, a modern szenzorokkal rendelkező infokommunikációs technológia bevezetésében, napi rutinba illesztésében. Ennek a helyzetnek a megoldása jelenleg meghaladja az egészségügy és informatika iránt elkötelezett szakemberek kompetenciáját.

Telemedicina architektúra Szereplők és szerepek Beteg A telemedicina eszközeivel történő ellátás megrendelése az egészségügyi szolgáltatótól. A közvetítő ágens eszközeinek alkalmazásán keresztül részvétel az ellátásban. Egészségügyi szolgáltató A betegnek a telemedicina eszközeivel történő ellátása a protokollszolgáltatótól kapott e-protokoll szerint. Megbízás a közvetítő ágensnek, orvos-szakmai kapcsolattartás a beteggel. Protokollszolgáltató A protokolltár interfész szolgáltatása az egészségügyi szolgáltató, a telemedicina szolgáltatást közvetítő ágens, valamint ez utóbbin keresztül a beteg felé. Munkaadatbázis kezelése. Telemedicina szolgáltatást közvetítő ágens Az egészségügyi szolgáltató megbízása alapján a protokollszolgáltatótól kapott előírás alapján adatinterfész és a beteg/egészségügyi szolgáltató oldali eszközök vezérlése, adattranszfer biztosítása közöttük, átmeneti adattárolás. Adattranszfer a protokollszolgáltató felé. Technológiai hot-line és help desk szolgáltatás a beteg és az egészségügyi szolgáltató felé. Tudásbázis, Protokolltár(1) Szakmai útmutató eProtokoll Egészségügyi tudásbázis Technológiai tudásbázis Munkaadatbázis (1) Protokollszolgáltató(1) Telemedicina szolgáltatást közvetítő ágens(n) Beteg(n) Egészségügyi szolgáltató(n)