Fogyasztóvédelmi problémák a hírközlési szolgáltatások területén. Szélessávú árak, feltételek, és a fogyasztói szempontok fejlődése Fischer Gábor OFE infokommunikációs szakértő
Problémák a hírközlés és informatika területén Hűségszerződések Tarifa csomagok Szóbeli szerződések Monopolhelyzet- erőfölénnyel való visszaélés Fogyasztóvédelmi panaszok a szélessávú internet területéről
Hűségszerződések A gazdasági kényszer eszköze : a lista áron olyan magas tarifákat állapítanak meg, amihez képest többszörösen olcsóbb a hűség ár Ellehetetlenül a fogyasztó választási lehetősége, mert a hűség „megszegésének „ szankciója igen magas kötbér OFE többször fellépet a szolgáltatók diszkriminációja ellen eredmény: NHHT határozat
A Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsának határozata A tanács határozata szerint a fogyasztók indokolatlan megkülönböztetésének minősül, ha a határozott idejű szerződés felmondását a szolgáltató egyoldalúan kikötött, a szerződés teljesítése során nyújtott kedvezményekkel, illetve a teljesítésre fordított költségekkel nem arányos és nem indokolt feltételekhez köti. Ez a határozat pozitív, de nem elegendő, mert csak a vezetékes szolgáltatókra vonatkozik a mobilokra nem.
A HÉT Hűség Ajánlása A legnagyobb szolgáltatók önkorlátozása ÁSZF-be bekerült tehát kikerülhetetlen Automatikusan nem hosszabbodik meg Mindkét fél dokumentált beleegyezése szükséges Értesítés a hűség időszak letelte előtt
Tarifa csomagok Ma Magyarországon a vezetékes és a mobilszolgáltatók közel 1000 tarifa csomagot használnak Ez a sokszínűség amely a szolgáltatók szerint a fogyasztók minél teljesebb kiszolgálására való voltaképpen a káoszt erősíti Az NHH megpróbált rendet vágni a dzsungelben és létrehozta a Tantusz-t a tarifa összehasonlító rendszert, de az adatok sűrű változása miatt nem képes naprakész információkat adni
Példák Annyi, amennyi, de csak akkor ha… „Kétéltű „ díjcsomag és a kapcsolt részek Zöldszám, kedvenc szám Az apró betűk átka, higgyünk a szemünknek? Szélessávú internet hűségszerződéssel és letöltési korlátokkal A hűség ára avagy miért kap többet egy új előfizető, mint a hűséges
Szóbeli szerződések „Azt mondta, hogy” effektus, vajon tényleg rögzítik a beszélgetéseket? Ne kössünk szerződést hallomás alapján, ajánljuk mindenkinek, hogy vegye a fáradtságot, keressen az Interneten, vagy kérjen ÍRÁSOS ajánlatot
Szóbeli szerződések Fontos kérdések szerződések előtt: 1. Miből áll össze a szolgáltatás ára ( akár a THM) 2. Van-e hűségszerződés, mennyi a pénzbeli különbség a lista ár és a hűségár között? Megéri-e elköteleződni? 3. Korlátozások, pl letöltési korlátok és azok mérhetősége, csúcsidő és mellékidő, hívott viszonylat korlátai stb. 4. Elállási lehetőségek 5. Kötbér kérdések tisztázása
Monopolhelyzet- erőfölénnyel való visszaélés Liberalizáció és monopolhelyzet, van-e verseny a hírközlési piacon? A válasz: IS 1. Vezetékes piac az MT abszolút fölényben, de nyomulnak az alternatívok : hurok átadás 2. Kábeltv, területi monopóliumok nincs szabad árverseny 3. Mobilok: „túltermelési válság” piacszerzési trükkök, avagy a verseny vadhajtásai
Alternatív veszélyhelyzet INVITEL- Tele2 szindróma A megtévesztés formái A meglévő erőviszonyok mellett, van itt valamilyen verseny?
Magyar Telekom
Mit mutatnak a statisztikák? A Magyar Telekom csoport abszolút erőfölényét mind a vezetékes ( T-com,) mind a mobil (T-mobil), mind a kábeltv (T-kábel ) és az Internet ( T-online) piacon + T-Home koncentráció Mi következik ebből:- jelentős piaci erő negatív piaci törvényi diszkrimináció hatása az erőfölény miatt nem érvényesül - versenyhelyzet hatása csak rész területeken érvényesül, annak mértéke csekély
A monopol helyzet új formája Lakópark szindróma: a lakópark beruházója szerződést köt egy fiktív szolgáltatóval és mint a terület gazdája nem enged be más szolgáltatót Eredmény: elégtelen szolgáltatás, a fogyasztók választási szabadságának korlátozása
Szélessávú jelenségek Valójában milyen széles a szélessáv? RENDELKEZÉSRE ÁLLÁSI MUTATÓK Extrém letöltési problémák Mobil-szélessáv és annak számlázása Szünetmentes szolgáltató váltás Extrém számlák= új vírusok, vagy hibák a számlázási rendszerben
Szélessáv, mikor és mennyire? Tipikus fogyasztói panasz nem a reklámban ígért sebességet kapjuk A ok: jelentős különbség az ÁSzF-ben vállalt sáv és a tényleges átlagos teljesítés között. Az ÁSzF alsóhatár közelében tehát még nem hibás teljesítés de nem ezt ígérték. A megoldás: Tisztességtelen kereskedelmi eljárás törvény= Szolgáltatás Minőségi mutatók pontosítása Mit tud a fogyasztó mérni és mit bizonyítani?
Rendelkezésre állás ÁSzF és a valóság Mit érez a fogyasztó? Hullámzó teljesítmény szolgáltatás kimaradások Mit tud bizonyítani a fogyasztó? Semmit, a szolgáltató nem fogadja el csak a saját mérését, a mérés pillanatnyi helyzet a mutató nagyobb idő intervallum statisztikai átlaga
Rendelkezésre állási mutatók Én úgy érzem, hogy… de ő azt mondja, hogy nem úgy. Mit tud a fogyasztó bizonyítani, semmit, igaz, hogy x órakor y percet nem működött és az akkor hány % és ki hiszi el, hogy valóban?
Extrém letöltések Tarifa-csomagok letöltési határral Mit tud a fogyasztó a letöltésről a bitek és bytok mennyiségéről? Mi tekinthető természetes fogyasztásnak?
Mobil széles sáv HDSP, EDGE, GPRS Korlátlan internetezési lehetőség- van ilyen? Mit mond az ÁSzF ? A le- és feltöltési sebesség mérése a szolgáltató mérőrendszere által, álló helyzetben, FTP adatátvitellel történik és GPRS coding scheme 2: 30 kbit/s / 8 kbit/s EGPRS: 80 kbit/s / 30 kbit/s CSD ISDN, NT, 9600, V110: 7 kbit/s / 7 kbit/s 3G/UMTS: 130 kbit/s /40 kbit/s Érti ezt a szöveget a fogyasztó?
EXTRÉM SZÁMLÁK Ismeretlen eredetű titokzatos éjszakai hívások és SMS-ek – szolgáltatói korlátozások. Figyelmeztető SMS-k a semmibe vagy tároló helyre Mit tehet az előfizető a számlapanasza esetén, mire alkalmas a tanúsított zárt számlázási rendszer?
Ismeretlen vészhelyzet VIGYÁZZ JÖN A DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS !
Köszönöm a figyelmet