A „HANGOK TANÁTÓL” A BESZÉDTECHNOLÓGIÁIG

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mire lehet/ne jó az iskola?
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
A gyermekek nyelvelsajátítása
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Magyar gyorsíró billentyűzet
Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Williams szindróma (WS) diagnosztizálási lehetősége egyszerű kétfülű érthetőség- vizsgálattal Vicsi Klára Beszédakusztikai Laboratórium BME Távközlési.
A beszéd.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Takács György 1. előadás
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Takács György 1. előadás
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Beszédjelek lineáris predikciója Takács György 4. előadás
Beszédfelismerés és beszédszintézis Spektrális módszerek a beszédfeldolgozásban Takács György 3. előadás Beszedfelism és szint
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A dysarthria megjelenési formái a spontán beszédben
Daktiloszkópia Múlt Jelen Jövő.
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
Zavarok a nyelvelsajátításban, nyelvfejlődésben
Szinger Veronika HANGTAN Szinger Veronika
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Magyar nyelvtanulók angol lexikai hangsúlyának akusztikai vizsgálata Nagy Judit SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Angol Alkalmazott Nyelvészeti Program.
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
Bevezetés. A jó pap holtig tanul – tartja a mondás A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz,  akiknek a génjeiben.
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Miért jó az informatika a hallássérülteknek?
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Játékház Képes olvasókönyv I.
A szövegértési feladatok összeállítása
A DIFER használata.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Az iskoláskor küszöbén
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
Alma a fán – az iskola nyitott világa Dr. Laczkó Mária
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Takács György 1. előadás
Alkalmazott nyelvészet I.
FARKAS VIVIEN. MINTAVÉTELEZÉSI FREKVENCIA  A digitalizálás során használt legfontosabb minőségi tényező a mintavételezési frekvencia, vagy mintavételezési.
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Beszédinformációs rendszerek Szegmentális és szupraszegmentális elemek a beszédtechnológiában.
A Nyelv- és Beszédtechnológiai Platform egy éve Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Nyelvi áttörés A nyelv- és beszédtechnológia mint húzóágazat.
LEGO Dacta program.
Beszédinformációs rendszerek 6. gyakorlat Beszédszintetizátorok és adatbázisaik Olaszy Gábor 2015 tavasz.
Belépésem a digitális nemzedékbe
Hangtan 2. rész. A képzés módja szerint zár-, rés-, zár-rés,orrhangok és pergő hangok lehetnek.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Hallókészülékek ellenőrzése, gondozása
Beszédfelismerés és beszédszintézis
Műszeripari Kutató Intézet – MIKI
BEA, GABI, Tini bea Bencsik-Marton Melánia
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035
BraiLab beszélő számítógépcsalád vakoknak „Only for me”
SZÁMVÁLTOZÁS BEMONDÓ AUTOMATA
A gépi beszédfelismerés kezdeti kutatásai
1 Tudásbázis követelmények a digitális korszakban Gyulay Tibor tudásmenedzsment szakértő előadása „A tacit (avagy a hallgatólagos tudás) jövője a negyedik.
Előadás másolata:

A „HANGOK TANÁTÓL” A BESZÉDTECHNOLÓGIÁIG Gósy Mária MTA Nyelvtudományi Intézet, Kempelen Farkas Beszédkutató Laboratórium

A FONETIKA TÖRTÉNETÉBŐL Az első teljes magyar hangtan: Bél Mátyás (1718) munkája, terjedelme: 7 oldal! Bél Mátyás „modern” megállapításai: a hangokat másként ejtjük a szó különböző helyein; a hangoknak stilisztikai sajátosságuk van; némely mássalhangzónk összetett; a kiejtés számos tényező függvénye.

A FONETIKA TÖBB TUDOMÁNY HATÁRTERÜLETÉN

A BESZÉD

KÉT ALAPKÉRDÉS MI A KAPCSOLAT A FONETIKA ÉS A BESZÉDTECHNOLÓGIA KÖZÖTT? MI A KAPCSOLAT AZ ALKALMAZOTT FONETIKA ÉS A BESZÉDTECHNOLÓGIA KÖZÖTT?

fonetika alkalmazott fonetika beszédtechnológia beszélő felismerése beszédzavarok beszédtechnika fonológia beszéd- hallás fonetika alkalmazott fonetika beszédtechnológia BESZÉD FELHASZ- NÁLÁS beszédfelismerés digitális jel- feldolgozás beszéd- szintézis beszélőazonosítás (verifikálás) zajtisztítás

FONETIKA, BESZÉDTECHNOLÓGIA, ALKALMAZÁSOK beszélő felismerése fonetika alkalmazott fonetika beszédtechnológia beszéd- hallás beszéd- szintézis

A MAGYAR BESZÉD-TECHNOLÓGIA KEZDETEI az első működő beszélőgép: Kempelen Farkas (1791) kísérlet magánhangzók mesterséges felismerésére: Tarnóczy (1950-es évek) Kossuth hangjának „megtisztítása” analóg beszédjel digitális átalakítása: az első számítógépek

MAGÁNHANGZÓK HANGSZÍNKÉPEI á a o ü e ö i u o a á i é e ü ö Bal oldalon: Kempelen gépének hangjai Jobb oldalon: ember ejtette hangok

rajzolt rezgésképből beszéd „HANGFANTÓMOK”: 1939 Egy magyar napilap Tudomány és technika rovata hírt ad angol és német mérnökök mesterségesbeszéd-előállításáról rajzolt rezgésképből beszéd

HANGELEMEK „FESTÉSE” A MEGSZÓLALTATÁSHOZ

AZ ELSŐ MAGYAR FORMÁNS-SZINTETIZÁTOR (1983)

A KORSZERŰ BESZÉD-SZINTÉZIS ALAPELVE

A BESZÉDSZINTÉZIS EREDMÉNYEI Jól érthető, azonnal megszólaltatható folyamatos beszéd. A FELHASZNÁLÁS LEHETŐSÉGEIBŐL: oktatás beszédrehabilitáció vakok számítógép-használata internetes kommunikáció távközlési szolgáltatások ipari alkalmazások

A BESZÉDSZINTÉZIS A HALLÁS VIZSGÁLATÁBAN (1986–) A beszédalapú hallásvizsgálat előnyei: egyszerű, megbízható, gyors, gyermekek szűrésére kiváló (8000 Hz-ig) Természetes beszéddel nem megoldható, a többletinformációk miatt Megoldás: célzottan fejlesztett mesterséges beszéd

A GOH BESZÉDHALLÁS-SZŰRŐ

A GOH-KÉSZÜLÉK

A GOH EREDMÉNYEI a hallás zavarának jelzése információt ad a gyermek általános beszédészleléséről a szűrést védőnő, óvónő, logopédus, tanító végezheti 3-10 éves gyerekek tömeges szűrésének lehetősége az országban több ezer készüléket használnak

A HALLÁSRA ÉPÜLŐ ÉSZLELÉSI FOLYAMATOK FONOLÓGIAI SZINT FONETIKAI SZINT AKUSZTIKAI SZINT hallás tárolás

ÉSZLELÉS, MEGÉRTÉS GMP FUNKCIÓI: a beszéd értése tiszta kiejtés szókincsbővülés olvasástanulás írástanulás helyesírás összes tanulási folyamat GMP Beszédészlelési és beszédmegértési diagnosztika 3-12 éveseknek

KÉSŐN BESZÉLNI KEZDŐK

OLVASÁSI NEHÉZSÉGGEL KÜZDŐK elvárt

ÉSZLELÉSI TELJESÍTMÉNY EGYOLDALI NAGYOTHALLÁS ESETÉN elvárt

AZ AJAKARTIKULÁCIÓ KÍSÉRLETI VIZSGÁLATÁNAK KEZDETEI Otto Jespersen: 1904

PHANTOPHON: SIKETEK BESZÉDTANÍTÁSÁHOZ (1934)

HALLÁSSÉRÜLTEK KORSZERŰ BESZÉDTANÍTÁSA

HALLÁSSÉRÜLTEK BESZÉD-TANÍTÁSÁNAK EREDMÉNYEI

19. SZÁZAD: A BESZÉD RÖGZÍTÉSÉNEK KEZDETEI Edison első fonográfja 20. SZÁZAD: A BESZÉLŐ AZONOSÍTÁSA A RÖGZÍTETT BESZÉDE ALAPJÁN

UJJLENYOMAT – HANGLENYOMAT? A TUDOMÁNYOS KÉRDÉS: A beszéd oly mértékben jellemző az emberre, hogy a beszéde alapján azonosítható a beszélő személy? ÁLTALÁNOS VÁLASZ: Miért ne lenne? Felismerjük barátainkat, ismerőseinket, például telefonon át is...

A BESZÉLŐ VISZONYULÁSA SZEMÉLYÉNEK AZONOSÍTÁSÁHOZ  ÉRDEKE AZ AZONOSÍTÁS  BIZTONSÁGI RENDSZEREK, LABORATÓRIUMOK, EGYES MUNKAHELYEK STB.  INFORMÁCIÓKÉRÉS: BANKSZÁMLÁK, TELEFONSZÁMOK, ADATSZOLGÁLTATÁS STB.  NEM ÉRDEKE AZ AZONOSÍTÁS BŰNÜGYEK

A BESZÉLŐ SZEMÉLYAZONOSÍTÁSÁNAK PROBLÉMÁJA A beszéd akusztikai szerkezete beszélőnként változik: „ún. beszélők közötti különbségek”. Ugyanazon beszélő esetében is változik a helyzettől függően: „egy beszélőn belüli különbségek”.

HÁNY BESZÉLŐ BESZÉDÉRŐL KÉSZÜLTEK AZ ÁBRÁK? Egy beszélő vagy Egy beszélő vagy kettő? kettő?

A BESZÉD FONETIKAI VIZSGÁLATA BESZÉLŐAZONOSÍTÁSKOR Beszédhangok összevetése Beszéddallam, hangsúly, beszédtempó, szünetek Megakadásjelenségek Egyéni artikulációs sajátosságok Műszeres és szubjektív elemzések

A BESZÉLŐAZONOSÍTÁS LEHETSÉGES EREDMÉNYEI  ~  NAGY VALÓSZÍNŰSÉGGEL AZONOS  ?  AZ AZONOSSÁG NEM BIZONYÍTOTT, DE NEM KIZÁRHATÓ  ≠  AZ AZONOSSÁG KIZÁRHATÓ AZ AZONOSÍTÁS ELVÉGZÉSE LEHETETLEN

A JÖVŐ HÁROM MONDATBAN 1. BESZÉDÜNK TITKAI CSAKNEM VÉGTELENEK... 2. A BESZÉDTECHNOLÓGIA MIND TÖBB ISMERETET NYÚJT A GYAKORLATNAK. 3. A KUTATÁSI EREDMÉNYEK ALKALMAZÁSAI SZINTE KORLÁTLANOK...

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!