A Budapesti Népoktatási Kör. A Budapesti Népoktatási Kör megalakulásának előzményei, szerveződésének körülményei és átalakulásai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapesti Esélyegyenlőségi Koordinációs Iroda –
Advertisements

KULTÚRPOLITIKA ÉS MŰVELŐDÉSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI MAGYARORSZÁGON „A tanulatlan, és demokráciára éretlen tömegek veszélyesek a társadalomra”
KLEBELSBERG KUNO Miniszter: Kultuszminisztersége
BALOGH GÁBOR Magyar Diáksport Szövetség Elnök
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest Magyarság az információs társadalomban Szövetség a Közös Célokért társulás, Felvidék  Az.
Az es szabadságharc.
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
Készítette: Kosztolányi Anna és Bódai Eszter
FELNŐTTKÉPZÉS A KIEGYEZÉSTŐL A SZÁZADFORDULÓIG
Székelyudvarhely civil élete Rövid várostörténet őskor óta lakott római castrum – Só útja első írásos emlék település neve Uduorhel mezővárosi.
A XXI. század kihívásai és a magánbiztonsági ágazat válaszai MBVE X. Konferencia Tapolca Német Ferenc Az SzVMSzK elnöke.
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
A magyar huszárokról A huszár
SPÁRTA, A KATONAÁLLAM.
Eötvös Loránd élete és munkássága
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
1848. március 15..
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
MÁRCIUS 15. Antal Márton Mohácsi Mihály 5/A.
OLVASÓKÖRÖK EGYKOR ÉS MA Hazai és határon túli olvasókörök a 18
A távmunka nem cél, hanem eszköz december 11.
Az Ung-Tisza-Túr Korlátolt Felelősségű Európai Területi Együttműködési Csoportosulás.
A FELNŐTTKÉPZÉS KEZDETEI MAGYARORSZÁGON
Klauzál Gábor Élete és munkássága!
Készítették H.T.K.T. Klauzál Gábor Általános Iskola tanulói: Jurcsisin Martin 7. c Jakabfi László 8. c.
Történelem – középszintű témakörök
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Pap Mónika: A Batthyány-kormány működése
Idegenforgalmi és Kulturális Vidéki-falusi Ernyőhálózat (IKUVÉH) kialakítása (TÁMOP /07/1) Pályázat FATOSZ-Tourinform.
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
A kulturális turizmus trendjei és a
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Állampolgári jogok és kötelességek
Adjunk hangot az afáziának!
Készítette: Gál Patrik (9.c)
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
Sonnevend Péter Új munka indult:
Eredmények és kihívások az Önkéntesség Európai Éve kapcsán Önkéntesség a kultúrában, a közművelődésben november 18.
AZ ABSZOLUTIZMUS KORA „A nemzet ébren tartása”
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
1848. Március 15. Krizsán Pál.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
KISTÉRSÉG ÉS REGIONALITÁS A KÖZMŰVELŐDÉSI GYAKORLATBAN Pap István Megyei Művelődési Központ, Békéscsaba.
XII. Küldöttgyűlés Budapest május 13..
A törvényes forradalom
Emlékek a kezdettől a mai napig 2015 november 14
Budapesti hidak. Ferenc József híd Ez a híd 1896-ban épült. Másnéven a Szabadság híd. Az alapakokat keszon módszerrel rakták le. A híd 1901-ben A híd.
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
Hazánk külpolitikája Kultúra a Horthy-korszakban
Közbeszerzési Hatóság
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
„A nemzet ébren tartása”
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Előadás másolata:

A Budapesti Népoktatási Kör

A Budapesti Népoktatási Kör megalakulásának előzményei, szerveződésének körülményei és átalakulásai

Eötvös József, a kultuszminiszter • Néptanítók Lapja  hírek, tanulmányok • Tanítók gyűlése • A nép aktív részvétele, közreműködése A felnőttoktatás kezdetei

• 1848-as Szabadságharc katonája, emigráns • Népoktatási szövetségek megszervezése • 1. kör: Baja • Kecskemét, Szabadka, Szeged • Társadalmi együttműködés, összefogás • Analfabetizmus felszámolása Szervezett felnőttoktatás Küzdelem egy felnőttoktatási törvény megalkotásáért Türr István

Irányi Dániel Márciusi ifjak egyike, emigráns. (Franciaország) • Állami szerepvállalás fontossága • 1869-es törvényjavaslat  Anyagi bázis megteremtése  A felnőttoktatás részekre osztása 1.Nők számára 2.Földművesek számára 3.Iparosok számára

Központi Népoktatási Kör február 27. Pest (Deák Ferenc vezetésével) Elnevezései: oPesti Népoktatási Kör oBudapesti Népoktatási Kör oOrszágos Népoktató Egyesület

• Elnök: Türr István • Központi, irányító jelleg • Feladat: vidéki egyletek szervezése  Népnevelési  Népművelési  Népoktatási

Irányi II. törvényjavaslata Március • Oktatási anyag konkretizálása Például:  Olvasás, írás, számolás  Hazai mértékek ismerete  Hazai földleírás és történelem  Mezei gazdálkodás  Polgári jogok és kötelezettségek

• Újszerű: férfiak és nők egyenlő bánásmódja • 15 éven aluliak nem tanulhatnak együtt felnőttekkel Eredmény: • Kitörés az analfabéta-oktatás kereteiből • Minőségi fejlődés • Oktatás színvonalának emelkedése

Országos szinten szélesedik a közművelődés. • Állandó közösségek alkotása Pl.: dalárda színjátszókör olvasókör • Könyv- és gyűjteménytárak alakulása (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Budapest képarchívum)

A tanítók társadalmi szerepe • Értelmiséghez tartoznak • Közel állnak a néphez • Cél: a nép felemelkedésének segítése • Társadalmi rang szerzése= szabadság, „védelem” az egyházzal szemben

Eötvös József utódai Eötvös József 1871-ben elhunyt. Az új miniszter: Pauler Tivadar >> Ft << (1872) Trefort Ágoston >> Ft << (1873)

Budapesti Népoktatási kör • november 17. Elnök: Türr István Másodelnök: Irányi Dániel Jegyző: Gyulay Béla • Az oktatás ősszel és télen folyt • Heti 3 alkalom este 7-9-ig • Börtönökben, állami fegyházakban is van alapfokú oktatás

A tanfolyam felépítése: 1. Alapfokú képzés az analfabéták számára • Írás, olvasás, számolás magyar és német nyelven 2. Haladó képzés • Számtan, földrajz, történelmi ismeretek Az első 10 évben közel hallgató vett részt a tanfolyamokon.

A felnőttoktatásban résztvevő hallgatók

• Bár sikeresek a képzések, DE • Évről-évre csökken a hallgatók száma • Nem változik jelentősen az analfabéták száma Olyan széleskörűvé vált a felnőttek oktatása, hogy egyre nehezebb az anyagi ellátása.

A népművelés, felnőttnevelés elsorvasztása • Állam: egyre kevesebb pénz és befektetett energia • Uralkodó osztály: káros a nép felvilágosítása • Trefort Ágoston megvonja az anyagi támogatást Megszűnik a felnőttoktatás

„Egyedül a műveltségben és az erkölcsben való haladás az a hatalom, mely a népjólét alapját megveti, s az egész beteg társadalmunk helyzetét megváltoztatni képes. Magyarországon a felnőttoktatás nem vezethet eredményre, a cél a magyar nép kulturális felemelkedésének visszaszorítása. „

A Budapesti Népoktatási Kör alapelvei, működése, rendszere, képzései

1.§ „Pesti Népoktatási Kör” - felnőttek oktatása 2.§ a. Nem, vallás, nemzetiség b. Tagság (alapítók, rendes tagok, pártolók + tiszteletbeli tagok) 4.§ Felolvasások, rendszeres tanfolyamok 5.§ Tárgyak 6.§ Díjmentesség, ellátás Fontosabb alapszabályok

Fontosabb alapszabályok (2) 7.§ a.Alkalmas férfiak keresése b.Tantermekről való gondoskodás c.Előre megegyezés d.Felügyelés e.Munkák bírálása, pályázatok hirdetése, terjesztés f.Jutalmak osztása (dicséretek, oklevelek, díjak, érmek, ajándékok) 8.§ Költségfedezés

Fontosabb alapszabályok (3) 10. § Évente tisztségválasztási közgyűlés  (elnök, alelnök, 1. és 2. jegyző, pénztárnok tagú központi bizottmány) 13. § Évente kétszer rendes közgyűlés tanév elején és végén (központi bizottmány működése) 15. § Mindig nyilvános közgyűlések  az általános szótöbbség határoz 16. § A kör feloszlásáról (tagok 2/3-a megjelenik, ¾-e nyilatkozik) (Pesti Népoktatási Kör, 1871)

A felnőttek oktatása • Békey Imre elnöklete (előzetes tapasztalat nélkül)  két fő tanítási kör – Az legelemibb tudás ismerete alapján – Nemek különválasztása – 1. kör: 3 alkalom hetente hétköznapokon este 7-9 – 2. kör: csak ünnep-és vasárnapokon du. 3-5 • Átjárhatóság • Elemi ismeretek tanítása  elemi iskolai oktatók  1 Ft/óra • Felnőtt nők tanítása  tanítónők

• 1. évben: tanítás: január/február – július • A fővárosi tanítókon kívül számos más segítő, felolvasó, előadó díjmentesen! (pl. Röser Miklós, Göndöcs Lajos, Aul Sándorné, Hajnal Adolf, …)  elismerés jegyzőkönyvileg, dicsérő oklevél • Oktatás felügyelete  igazgató-tanítók • Engedély a vallási és közoktatási minisztertől: államérvényes bizonyítvány kiadása  záróvizsga

• Iskolaév végén – a választmány kiküldött tagjainak iskolalátogatási körútja (oktatás eredményességének felmérése; buzdító hatás)  siker! • 1872 – külön olvasókönyv tervezete (Irányi, Zichy, Lederer, Péterfy)  használatba is lép • 1890 – a haladó felnőttek számára tan-és olvasókönyv • Kezdők számára is kellene  (Péterfy, Vajdafy)  „akadályozva voltak”, később: pótolhatóság  nem készült el

• Max 60 tanuló egy osztályban • Felvétel időkorláttal  később jelentkezők új osztályba kerültek

Tanterv és órarend – Bója Gergely  részletes tanterv és órarend készítése (Bója, Göndöcs, Lederer, Gyulay, …) 2.Olvasás, írás, számolás, hazai mértékismeretek, természettudományok, történelem, földrajz, fogalmazás, közgazdaság elemei, a polgári jogok és kötelességek ismertetése, rajz 3.Helyi igény szerint el lehet térni a tantárgyak súlyozottságában 4.Heti 6 óra (3 x 2) 6 hónapon át  3 órarend:

1. A kezdők és a haladók együttes oktatására NapokCsoport19:00-19:4519:45-20:3020:30- 21:00 I. napKezdőkFigyelésOlvasás, írásSzámolás HaladókOlvasás az olvasókönyv I. szakaszából Fogalmazás II. napKezdőkFigyelésOlvasás, írásSzámolás HaladókOlvasás a II. szakaszból Fogalmazás III. napKezdőkFigyelésOlvasás, írásSzámolás HaladókOlvasás a III. szakaszból Fogalmazás

• IV., V., VI. szakasz  haladóknál kikérdezés, kezdőknél egy-egy felel • Írás, olvasás, fogalmazás: – Eleinte: az olvasottak lemásolása, később tollbamondás – Ezután eleinte: számlák, szállítólevelek, nyugták írása könyvből (1 tanuló a táblánál), később maguktól – Házi feladat adása: néhány olvasmány elolvasása, kijegyzetelése • Számtan: – Mértékek ismerete – Alapműveletek tanítása alkalmazott példákon keresztül – Házi feladat adása: példák gyakorlása

2. Kezdő felnőttek külön oktatására Napok19:00-20:0020:00-20:3020:30-21:00 I. napOlvasás, írásIsmétlés, előadás a természetrajz köréből Számolás II. napOlvasás, írásIsmétlés, előadás a történelem és földrajz köréből Számolás III. napOlvasás, írásIsmétlés, előadás a természettan köréből Számolás

• Természetrajz: – Az országok főterményeinek, művelésüknek, használatuknak, hasznuknak ismerete • Földrajz – A föld, a nap, a hold, a csillagok alapvető ismerete, az égtájak, hazai és külföldi városok nevezetesebb helyeinek, városainak áttekintése; térképhasználat • Történelem – A földrajz tárgyához kapcsolódik, rendszeres, önálló tanítása kizárva • Természettan – Természeti jelenségek magyarázata, kísérletezés, babonák káros hatásainak elmagyarázása

3. Haladó felnőttek külön oktatására Napok19:00-20:0020:00-20:3020:30-21:00 I. napOlvasás a haladók könyve I. szakaszából FogalmazásSzámolás II. napII. szakaszbólFogalmazásSzámolás II. napIII. szakaszbólFogalmazásSzámolás

• Fogalmazás – Másolás, majd tollbamondás, majd emlékezetből – Nyelvtan tanítása csak helyesírás szintjén, gyakorlat közben – Tanítói felolvasás  „értelem szerinti olvasás” – Írásfüzetek kicserélése  kül. kézírások olvasása • Számtan – Római számjegyek, tízes számrendszer, törtek – Mértékrendszer – Kamatszámítás • Olvasás – Olvasókönyv + más művek a tanító ajánlásával • Külön előadás tartása pl. embertanból, egészségtanból, nemzetgazdaságtanból

Részletes tanmenet

• Csoportos tanulás a hatékonyabb • Október/november – április vége/május/június • Dr. Reich Ádám  dr. Kresz Géza „Balesetekben való rögtöni segítségnyújtásról” c. könyve • A mentő-egyesület külön előadása • Ünnepélyek, hangversenyek rendezése a hallgatóknak, színházi ingyen-jegyek biztosítása (Gyulay, 1891)

Adatok, megoszlások, arányok

• 46 év alatt: felnőtt tanult meg írni, olvasni, számolni • 1915/16 – a rokkantképzés megindulása (több mint 2000 rokkant és lábadozó katona tanult) • Az egyesület tanulóinak száma: IskolaévekTanulószám 1870/ / / / / / / / (A szabadelőadások hallgatóit is beleszámítva) (Pesti Népoktatási Kör, 1871)

• Hallgatók adatai: – Főként helybeliek – Főként magyar anyanyelvűek – <20; – Főként munkanélküliek (állami segélyezés) (Gyulay, 1891)

(Endrefi)

Egyéb tanfolyamok, képzések

• Magyar nyelvi tanfolyamok – 1877 – Irányi Dániel – idegen ajkúak számára – Heti 2 x 2 óra – Tanulók: katonák, vasúti és gyári dolgozók, gépészek, iparossegédek • Üzleti tanfolyamok – 1890 – dr. Verédy Károly – A nők között népszerű – Felvétel  15 évnél idősebb, és már elvégezte a VI. elemi, vagy a II. polgári osztályt

• Vasárnapi tanfolyamok – Munkások vasárnapi szabadidejének hasznos eltöltése végett (újbóli kiterjesztés) – Vasárnap délután 2-4-ig – Tudás, ismeretek kiszélesítése (feltétel: írni-, olvasni- tudás) – Nem volt hosszú életű (szabadidő…) • A honvédség oktatása – 1872 (Zichy Antal kérvénye)  honvédelmi miniszter utasítása – Szigorú parancsnoki ellenőrzés – Olvasás, írás, számolás

• Raboktatás – Cél: erkölcsi nevelés és elhelyezkedési lehetőségek – Alkalmatlan helyiségek  Irányi intézkedése – 1872 – az Állami Fegyházban is – Eleinte: naponta  heti 3-szor  1881 – dologház megszűnése  1882 – Rabsegélyező Egyesület • Népkönyvtárak – 1871 – Maár Péter indítványa: – Közhasznú könyvek, alsó-és középréteg, könyvtár – Városi könyvtár  anyagi gondok miatt nem jött létre – 1895 – Gyulay Béla indítványa: a Kör maga bocsássa a tanulók rendelkezésére a könyveket

• Művelődési csarnokok – 1873 – Lederer Ábrahám felvetése – a fizikai munkát végzők is részesüljenek szellemi oktatásban (munka + műveltség)  szükséges: felolvasási csarnokok építése – Alapismereteken túli képzés – Kritériumok: hallgatóság, előadók-felolvasók, helyiség – 1895 – A Magyar Iskolaegyesület  népkaszinók a népkonyhák helyiségeiben  felolvasások, előadások otthona

• Háztartási tanfolyamok – 1895 – Gyulay Béla – fiatal lányokat a háztartás vezetésére oktatni (sok munka miatt nem tanulják meg) – Megvalósulás: nők számára tartott tanfolyamok vasárnap délutánonként (Gyulai, 1891)

Köszönjük a figyelmet!

Felhasznált irodalom Bajusz Klára – Filó Csilla – Németh Balázs (2004): A magyar felnőttoktatás története a XX. század közepéig, Pécs, TTK FEEFI, p. Endrefi Istvánné (Utolsó módosítás: ): Gondolatok a magyarországi analfabetizmus történetéből, MaÍrt, URL: Utolsó letöltés: Gyulay Béla (1891): A felnőttek oktatása és a Budapesti Népoktatási kör története (reprint) Budapest Novák József (1986): A magyar népművelés története I , Budapest, ELTE BTK, p.

Felhasznált irodalom Pesti Népoktatási Kör (1871): A „Pesti Népoktatási Kör” alapszabályai, Pest Pesti Népoktatási Kör (1916): Kivonatos jelentés az Országos Népoktatási Kör negyvenhat esztendős tevékenységéről , Budapest, Róvó, 7 p. Tar Károly (1978): A magyar népművelés története, Budapest, KLTE Bölcsészettudományi Kar, 257 p.