A Bioetika Oktatása a Debreceni Egyetemen

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Advertisements

A gazdaság és az oktatás együttműködése
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
PTE ÁOK Magatartástudományi Intézet
Debrecen - iskolaváros
Szegedi Magatartástudományi Napok, jún. 5-6.
Általános tájékoztató 2010/2011 tanév 1. félév. Szept 6-10 (nappali is) Hrehab alapism 8 ó elm Krehab alapism /Epid+biostat 4-4 ó elm Szrehab alapism.
„CSOPORT VEZET CSOPORTOT”
Az orvosi szociológia oktatása a Szegedi Tudományegyetemen
EDZŐKÉPZÉS EDZŐ TOVÁBBKÉPZÉS
A munkaegészségtan oktatása Magyarországon
Az ügyvédi továbbképzés alapelvei Kitekintés  Kötelező továbbképzések  könyvvizsgálók  orvosok  gyógyszerészek  tanárok  Az ügyvédi képzés.
Technical University of Budapest
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
Szövegminta Szövegminta szövegminta MEZŐGAZDASÁG- ÉS KÖRNYEZET- TUDOMÁNYI KAR, GÖDÖLLŐ.
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 1. előadás 1 A kurzus programja előadás: kedd 14-16, TIK nagyelőadó előadók:Czagány László, docens –
Vegyész és kémiatanár mesterképzések
A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖRNYEZETTUDOMÁNYI KÉPZÉSEI A képzések szakmai felelőse: a Környezettudományi Intézet Fő feladata a tudomány területek közötti.
Molekuláris Bionika.
Kémia Alapszak „Vegyülj Velünk !”.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Az orvosi biotechnológiai mesterképzés megfeleltetése az Európai Unió új társadalmi kihívásainak a Pécsi Tudományegyetemen és a Debreceni Egyetemen Azonosító.
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
Szövegminta Szövegminta szövegminta ÁLLATORVOS-TUDOMÁNYI KAR, BUDAPEST.
Gyógyszerügyi szervezéstan február 3. Dr. Zelkó Romána.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Biomérnök alapszak (BSc)
Mit kell tennünk: - Célok, tények, tervek Rós László
Kommunikáció az egyetemen
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
1 A genetikai diszkrimináció megakadályozásának közpolitikai megközelítései Géntesztek és a Biztosítók: Tiltás vagy átláthatóság? Kakuk Péter, Tudományos.
Debreceni Egyetem OEC, Népegészségügyi Kar Magatartástudományi Intézet
Magatartástudományi Intézet
Az Orvosi Antropológia oktatása a Pécsi Tudományegyetemen
„A vizsgára tanulunk vagy a hivatásra készülünk
Dr. habil. Viskolcz Noémi csoportvezető főiskolai tanár
5. Integratív oktatási modul. PhD Tudományos Napok 2011 április absztakt/poszterbemutató  7 előadás szekció  4 poszter szekció 14 előadás/poszter.
Biológus Tanszékcsoport
Vélemények az Egészségügyi Szociális Munka mesterképzésről
Hallgatói létszámok. Jelentkezési arányok (2006) n Nappali tagozat: Keret: 40 fő Jelentkező: 164 fő (45) n Levelező tagozat: Keret: Jelentkező:
Az Egyetem oktatási-kutatási szervezete
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Program Péceli Gábor rektor köszöntő beszéde
A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben Ráckeve, március Pannon Egyetem (Veszprémi Egyetem, 1949) Bölcsészettudományi Kar Gazdaságtudományi.
Perjésiné Hámori Ildikó
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Ármeghatározás a felsőoktatásban Rappai Gábor október 21.
Felzárkóztatás, tehetséggondozás
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
egyetemi tanár, főigazgató
Szövegminta Szövegminta szövegminta. Szövegminta Az élô és élettelen természettudomány, valamint a társadalomtudomány számos területén oktató intézményünk.
Mb. tanszékvezető: Prof. dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
Kórélettani Intézet Nephrológiai Kutató és Képző Központ Elméleti Doktori Iskola - Semmelweis Egyetem Művészet Kórélettana Választható kreditpontos graduális.
„Hova tovább?! „ – tájékoztató nap Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Prof. Dr. Decsi Tamás egyetemi tanár, főigazgató
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
Ösztöndíj-lehetőségek
ÁLTALÁNOS ORVOSTUDOMÁNYI KAR
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Előadás másolata:

A Bioetika Oktatása a Debreceni Egyetemen Új Területek Felé Kakuk Péter, Tudományos segédmunkatárs, DE OEC, Magatartástudományi Intézet 52 451-486 http://mti.dote.hu/ kakukpeter@hotmail.com

2007-2008 I-II. Félév Kurzusai GMP (angol AOK), (Bioethics, T.f: NL, okt: KP) 14 óra x 5 csop. 70 óra szem.; FOK, (Bioetika, T.f: KP) 14 óra szem.; angol FOK (Ethics in Dentistry & Bioethics, T.f: NL, okt. NL) 14 óra szeminárium; GYTK (Gyógyszerészeti Etika, T.f: Nemes László, okt: KP & NL) 28 óra előadás, Angol GYTK (Pharmacy Ethics, T.f: Nemes László, okt: NL, KP) 28 óra előadás; Népeg.sik, Meg.orv.tan más modulokon belül előadások és szem., 10 óra; Rezidens Képzés, (KP & NL) 4 óra; Etika Továbbképzés, DE Filozófia Tanszék, (KP) 4 óra. ÁOK, (Bioetika, Tf: KP, Okt: KP & NL) 14 óra x 9 csop. 98 óra, szeminárium; ODLA (Orvosi Laboratóriumi és Képalkotó Diagnosztikai Analitikus Alapszak) (Bioetika, Tf. KP, Okt. VO) 14 óra 1 csop. Előadás; ODLA levelező, (KP) 5 óra előadás; NEF (Népegészségügyi Felügyelő, Bioetika, Tf. & Okt. NL) 15 óra szeminárium; NEL (Népegészségügyi Ellenőr, Bioetika, Tf. & Okt. NL) 15 óra szeminárium; Egészségügyi Szakmenedzser Képzés, (Egészségügyi Etika, Okt. & Tf. KP) 45 óra, előadás és szeminárium

Kreditkurzusok Evolúció és Orvoslás, 30 óra; Evolution and Medicine, 30 óra; Egészségügyi Jog, 30 óra; Embereken Végzett Kísérletek, 30 óra; Experimentation on Human Subjects, 30 óra; Bioetikai Esetek, 30 óra; Bioethical Cases, 30 óra.

Etika képzés néhány mutatója Teljes tanév, most 18 kurzus 630 óra 680 fő és 2009 szeptemberétől: 25 kurzus 790 óra min. 900 fő I. Félév 10 kurzus 368 óra 442 fő II. Félév 8 kurzus 262 óra 238 fő

Kitekintés a 2009-2010-es tanévig Új kurzusok, akkreditálás alatt vagy azon már átesett szakok etika kurzusai: Egészségpolitika Msc (Egészségügyi Etika és Jog , T.f: KP, okt: KP & NL) 30 óra szem./előadás Egészségpolitika Msc levelező (Egészségügyi Etika és Jog , T.f: Kakuk Péter, okt: KP & NL) 14 óra szem./előadás Egészségpszichológia Msc (Bioetika, T.f: NL, okt. NL & KP) 15 óra szeminárium Biotechnológia Msc (Biotechnológiai Etika, T.f: KP, okt. KP & NL) 24 óra előadás/szeminárium. Biotechnology Msc (Biotechnology Ethics, T.f: KP, okt. KP & NL) 24 óra előadás/szeminárium. Filozófia MA (Filozófia és Természeti Környezet) 30 óra Filozófia MA (A Biotechnológia Filozófiai és Etikai Kérdései) 24 óra

Új területek felé… Az orvosi etika területén túl Tudomány & Társadalom viszonyának kérdései Környezeti etikai kérdések Állatkísérletek Általános kutatásetikai kérdések előtérbe kerülése: Publikációs etika Helytelen kutatási gyakorlat Érdekkonfliktusok

Néhány általános probléma Jelentős oktatási óraszámmal járó teher, ami a jövőben jelentősen emelkedni fog (630 óráról > 790 órára) Jelentős adminisztratív teher, ami a jövőben jelentősen emelkedni fog (18 kurzus > 25 kurzus; 680 fő > 900 fő fölé) pl. vizsgáztatás Az etika képzés járulékossága: nincs etika, bioetika, vagy egészségügyi etika MSc, MA diplomát adó képzés az egyetemen, ez az egész országra érvényes… Posztgraduális vagy tanfolyam jellegű képzések is hiányoznak… Az etikai kutatások szétszórtak: nincs intézményi háttér, kevés a szakterületen mozgó oktató, kutató. Nagyon kevés TDK-s vagy PhD-s hallgató a szakterületen.

Bioetikai esetek: Egy kreditkurzus tanulságai Nemes László Debreceni Egyetem, OEC, Magatartástudományi Intézet

Témák A fogyatékosság fogalma Távirányítható állatok Tarasoff, Baby Doe, Mary & Jody Extrém transzplantációk Chantal Sebire & Dax Cowart Menstruációs vérbank Funkcionális élelmiszerek Növekedési hormon Hálapénz Állati jóllét (Biopiracy) (Aliza Shvarts – abortion art)

Oktatási szempontok Kazuisztika (esetek az etikában & az oktatásban) Interaktivitás Témák átengedése ‘Szerepjátékok’ A kreditkurzus és a kötelező kurzusok viszonya