Hasznos gondolatok a pályázatírással kapcsolatban Zsigmond István Teleki Oktatási Központ
•Miért pályázzunk? –bizonyos tevékenységeket csak így lehet megvalósítani –aránylag kevés munkával elérhető támogatás •Ki pályázhat? –magánszemélyek –civil szervezet (NGO) –profitorientált intézmények •ritka az, ha az iskola (állami intézmény) pályázhat; ha igen, nem részesítik előnyben (ld informatikai pályázat) •megoldás: alapítvány az iskola mellé –gyakori hiba: nincsenek rendben az iratok
•Egy pályázat megírásának lépései –a projekt, vagy a pályázati kiírás elsőbbsége •munkamenet: vázlatos elképzelés – pályázati kiírás – konkrét terv –az elakadás első lépése: nem fogunk neki (Pató Pál úr szindróma) –a második: „nincsenek rendben a papírok” –a harmadik: a szakszerű megírás
Szakszerű pályázatírás: mire figyeljünk? •A pályázatnak legyen egy jó címe! (menet közben többször térjünk vissza rá, írjuk át) •a kettőspontos címek •A kiírásnál : ez az alap –mi a kiíró célja (kulcsszavak) •a kulcsszavakat beírjuk a pályázatba, hogy rámutassunk, megvalósítjuk azt a cél (pl. KOMA pályázat) –Jó, ha van együttműködés: szándéknyilatkozat •helyi önkormányzat, iskolák – nem muszály anyagi, lehet infrastruktúra, •ezzel a pályázat azt a benyomást kelti, hogy értékes tevékenységre vonatkozik (hiszen más is „komolyan veszi”) –mire lehet pályázni •jó szavak: folyamat, siker, projekt, tervezet, munkaterv, összefogás, áthidalás
A munkaterv elkészítése –tevékenységi terv: indok (valami hiányosság, amit áthidalni próbálunk) módszerek (tevékenységek), cél (végkifejlet) –munkaterv: minél részletesebben, lehetőleg időbeni ütemezéssel (még ha ezt nem is kérik) –cél: konkrét eredmény (valami felmutatható) •az objektivizálás általános követelmény; ezért jó, ha egy tevékenység előtt és után is felmérést végzünk •a lehető leg részletesebben beleírni: kinek, milyen haszna származik belőle •kitérni arra is, hogy a jövőben hogyan lesz felhasználható (mintegy folytatásszerűen)
A költségvetés elkészítése –a költségvetés: a munkatervet követi •megpályázott és megítélt költségvetés •tervezett és valós költségvetés •személyi és dologi költségek •saját költségek bevonása: –ha nem igénylik, akkor is ajánlott –lehet fedezni más költségekből (pl. több személyre számolni; munkadíj; kiszálláskor költekezés) –nem lehet, amikor kérik az önrész igazolását (ritka) •excel file: megpályázott költségvetés, megítélt költségvetés, valós költekezés, elszámolás (pl. bemutatása) (Excel tanfolyam, ECDL)
Elszámolás: –fontos a fénykép! –fontos a média tudósítások elküldése (erre már a kivitelezéskor figyeljünk!) –kulcsszavak: •nagy sikernek örvendett; széles érdeklődés; a jövőben is …. tehetjük; megvalósult a… ; ez a kezdete egy hosszabb…;
„Slágertémák” a pályázati kiírásokban •hátrányos helyzetűek segítése (roma, tanulási zavar, rurális környezet, hátrányos vidék; csángók) •az oktatás reformjával kapcsolatos témák: új oktatási módszerek kipróbálása, bevezetése •IKT – az oktatásban is: oktatási segédanyagok kidolgozása, beszerzése, kipróbálása •viszonylag sok a pályázati kiírás az irodalom terén –ezeket bizonyos mértékben össze lehet kapcsolni a saját célkitűzéseinkkel
Pályázati források •helyi állami és civil szervezetek kiírásai –pl. jelenleg állami – Hargita és Kovászna megye –Minisztériumok: egyre több van, főként EU téren •magyarországi források –közalapítványok: állami költségvetésből: NKA, IKA, Apaczai, Arany János Közalapítvány –magánalapítványok: Pro Professione, NCA, Mocsáry Lajos alapítvány –minisztériumok: Oktatási Minisztérium, NKOM, Ífjúsági- és Sportminisztérium •EU pályázatok –Socrates –Leonardo –Youth –+ Phare
Információk •honlapok és levelezési listák: – (van nyomtatott hírlevelük is!) – – •a Tanci levelezőlista –pályázatok, és oktatással kapcsolatos hasznos információk –feliratkozási lehetőség:
Szükségesek a pályázatíráshoz –Internet, legalább cím (most már ingyenesen is, kis PC, csak modem kell) –PC ismeretek –okiratok rendben –valaki, aki megírja: pályázati referens – •megéri akár külön fizetni (pl. a bejött összeg 5%-a)