Jó gyakorlatok, próbálkozások az intézményesített gondoskodás fejlesztésére 1. A besorolást segítő kérdéssor és az önellenőrző lista, mint az ügyfélrizikó.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
„A MUNKA NEMESÍT II.” "A programot az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja."
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
Felsőoktatási Fejlesztési Tájékoztató Konferencia Budapest, április 16. Intézményi Diplomás Pályakövetési Rendszer.
Pályaorientációs és álláskeresési tanácsadói szolgáltatások
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
4) „Ötmuskétás” – Dél-pesti Térség Foglalkoztatási Paktum Cél: Olyan foglalkoztatáspolitikai koncepció kidolgozása, amelyben a dél-pesti térség kerületei.
TÁMOP /A
TÁMOP „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” c. kiemelt projekt dél-dunántúli regionális alprojektjének.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
„A SZLOVÁK- MAGYAR HATÁRON ÁTNYÚLÓ FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MOTORJÁNAK BEINDÍTÁSA” című projekt eredményei című projekt eredményei Előadó: dr. Iváncsics.
Tranzit foglalkoztatás a Civil Nonprofit Kft-nél
Bemutató a NKH Befektetésösztönzési Főosztály munkatársai számára
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Tájékoztató a Karrier Híd programról Dr. Nagy Ágnes igazgató március 22. Békéscsaba.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Szempont Alapítvány Foglalkozási rehabilitáció 2008 december 10.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
NETre Kész – IT-mentor roadshow, Pécs A célcsoport munkaerő-piaci helyzetét és életminőségét javító információk az Interneten és azok használata Czanik.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Hajdú Éva Budapest Esély Nonprofit Kft Munkaerő-piaci szolgáltatások nyújtása November 27.
Vucskó Bernadett Fővárosi Esélyegyenlőség Módszertani Iroda „ HÉTRŐL ÉVRE A MUNKÁBAN ” NONPROFIT MUNKAKÖZVETÍTŐI RENDSZER BEMUTATÁSA március 26.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Látássérült Nők Munkaerőpiaci Reintegrációja a Fehér Bot Alapítványnál A „Sorstárssegítők a Szociális Szférában” című programról.
TÁJÉKOZTATÓ Az ambrózfalvi teleházban működő foglalkoztatási információs pont működéséről.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
„Kihívások és válaszok” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, október 24.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
Szakmai gyakorlat jelentősége, tudatos karrierépítés
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
INNOLEARN KONFERENCIA Gödöllő, szeptember 26.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó március 19. Budapest.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
„Gondoljunk a jövőre!” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, június 22.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A pályaorientációs konzultáció. A pályaorientáció fogalma: A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely az igénybevevő egyéni igényeinek figyelembevételével.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
A GINOP „Út a munkaerőpiacra” kiemelt projekt lehetőségei
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya-tanácsadás területén
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A Projekt bemutatása A foglalkoztatási helyzet javítása különböző érdekképviseletek együttműködésével, célja a foglalkoztatás szempontjából hátrányos.
„Út a munkához”program
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Jó gyakorlatok, próbálkozások az intézményesített gondoskodás fejlesztésére 1. A besorolást segítő kérdéssor és az önellenőrző lista, mint az ügyfélrizikó értékelés (profiling) eszköze 2. Az Álláskeresők Teaháza 3. Palló projekt- információs munkatanácsadás a közművelődési szférában

A három kategória Önálló Elhelyezhető segítséggel Veszélyeztetett

Önálló álláskeresők Az első kategóriába tartoznak azok az álláskeresők, akik reális munkaerő-piaci célokkal, annak megfelelő munkaerő-piaci értékkel, az önálló elhelyezkedéshez megfelelő motivációval rendelkeznek. Ők azok, akik az önkiszolgáló rendszerek alkalmazása révén, az ÁFSZ személyzetének igénybevétele nélkül, vagy legfeljebb minimális segítséget igényelve önállóan megtalálják maguknak a nekik megfelelő állást.

Tartós munkanélküliség által veszélyeztetettek Azok az álláskeresők, akiknek az elhelyezkedéshez segítségre van szüksége és nagy valószínűséggel az ÁFSZ kompetenciájába tartozó támogatások és szolgáltatások biztosításával a munkaerőpiacra visszavezethetők. ! Az „Álláskereső +” (integrált szociális – munkaügyi – rehabilitációs modell) felépülésével 2009 után ez a kompetenciakörünk jelentősen meg fog növekedni.

Önálló álláskeresésre, elhelyezésre alkalmatlanok Azok az álláskeresők, akik nem rendelkeznek az elsődleges munkaerőpiacon eladható, piacképes munkavégző képességgel, jelentős mértékben elveszítették munkaerő-piaci értéküket (vagy sohasem rendelkeztek azzal) és nagy valószínűséggel az ÁFSZ eszközei és szolgáltatásai révén, belátható időn belül nem tudnak visszakerülni az elsődleges munkaerőpiacra. Az ebbe a kategóriába tartozó ügyfelek vagy csak hosszabb idő alatt, speciális – a foglalkoztathatóságot javító – (pl.: tranzit foglalkoztatási) programok, illetve egyéb – a munkavállalást akadályozó tényezők kiküszöbölésére irányuló – alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások igénybevétele útján válhatnak alkalmassá arra, hogy a fent említett „2” csoportba kerüljenek.

A Besorolást Segítő Kérdéssor család (BSK)

A szocio-kulturális pillér indokoltsága a profilingban álláskereső személy személyes kompetenciái, megjelenése nem modellezhető matematikailag. Minden besoroláshoz szükséges az ügyintéző személyes benyomását is figyelembe venni. Ez a benyomás több kell, hogy legyen, mint „a piaci kofa” becslése (bár néha ez a mód óramű pontosságú!) Az ügyintéző, mint önálló praxissal rendelkező, sok álláskeresővel találkozó szakember segíti a besorolást. Ennek támogatását segíti a BSK család.

A BSK rendszere BSK FRISS a regisztrációba életükben először belépő ügyfelek felmérésére (kliens tölti ki!) BSK 3-6 hó regisztrációs idő után ügyintézői kérdéssor (üi. tölti ki!) BSK VISSZALÉPŐ (munkanélküli karrier) (kliens tölti ki!) Az ügyintézőt segítő önellenőrző lista (üi. tölti ki!) – (álláskereső SWOT analízise)

A kérdéssor célja Az ügyintéző szubjektív értékítéletének támogatása (az ügyintézők eddig is kategorizáltak, de ez nem volt rendszerszemléletű!) A kliensre jutó idő előzetes „kiterjesztése” – vö. önkitöltéssel már a várakozás alatt elkészülhet, csökkentve ezzel a várakozás okozta frusztrációt és ráhangolódva az ügyintézői beszélgetésre A BSK a gépi profiling kiegészítésre szolgál

A BSK FRISS Az ÁFSZ szervezetével első alkalommal kapcsolatba kerülők vagy legalább 4 éve nem voltak velünk kapcsolatban (közhasznú munka – regisztráció – bértám stb. körforgások nem tartoznak ide ld. BSK Visszalépő később!)

A BSK FRISS felvétele Várakozás során az álláskereső maga tölti ki, Az ügyintéző az első interjú során elkéri és értelmez, rákérdez a részletekre Ez alapján (+gépi támogatás) elkészíti az álláskereső profilját (besorolja) Az álláskeresési tervet a besorolásnak megfelelően építi fel.

3. 6. hónapok ügyintézői kérdőív A 3. és 6. hónapban egy rövid közbenső közvetítői beszélgetés keretében az ügyintéző értékel A kérdőív az ügyintéző előtt fekszik, ez alapján kérdez szisztematikusan A feltárt problémák alapján módosítja a megállapodást, ill. amennyiben szükséges a besorolást 9 hó után az értékelés alapján gondoljuk át, hogy kell -e fokozottabb támogatás (tanácsadó, pszichológus, családsegítő, mentor stb.)

CSAK A FOLYAMATOSAN KARBANTARTOTT BESOROLÁSNAK VAN GYAKORLATI HASZNA! LEGALÁBB 3 HAVONTA MINDENKIT FELÜL KELL VIZSGÁLNI! AZ ERRE FORDÍTOTT IDŐ MEGTÉRÜL! A TÁMOGATÁST (HUMÁN, PÉNZBELI) A KATEGÓRIÁHOZ KELL IGAZÍTANI

BSK VISSZATÉRŐ Abban az esetben használható, ha az álláskereső 4 éven belül többedszer is visszakerül az ÁFSZ-hez (attól függetlenül, hogy melyik kirendeltségre) Fokozottan ügyeljünk az eredményre: támogatás igénye nő!

Az ügyintézői SWOT lap

Az ügyintézői segédlet eredeti francia változata (ANPE)

A hazai változat

Álláskeresők Teaháza

Bercsák Nóra - Borbély Tibor Bors - Kazsimér Antalné szociális munkás – munkaügyi kutató- munkavállalási tanácsadó 2005. október 27.

Naplónkból... A Családsegítő Szolgálat angol tanfolyamot szervezett, Hilda azt kérte, hogy, akik szeretnének részt venni rajta, írják le a címűket, mert nem telefonon, hanem levélben fogja értesíteni a hallgatókat, mikor indul el a tanfolyam. A képzés nagyon alapfokú és ingyenes. A tagok elmondták, hogy egyre nehezebb állást keresniük, elkeseredettek a visszautasításoktól és nincs kedvük semmihez. Van, akit azért nem vettek fel, mert sovány. A kezdő programozót, informatikust, mert nincs gyakorlata. Nagyon sérelmezik, hogy a munkáltatók önéletrajzukra, levelükre még válaszra sem méltatják őket. A bemutatkozás során kiderült, hogy ismét két klubtagunknak a jövőben lesz állása, és talán nem kell eladnia lakásukat sem. Igaz csak rövid időre veszik fel őket, de reménykednek, hogy hosszabb távon is sikerül majd elhelyezkedniük. Zsolt visszamegy a BKV-hoz az orvosi vizsgálat eredményét várja.

Az eredeti ötlet és cél váratlan vendégeknek ( dropper-in) Piaci viszonyok között felnőttek folyamatos életpálya támogatása Magyarországon nem megoldott műfaj forrása: Észak-Amerika (USA, Kanada) (community counseling) Lehessen csak úgy valahová számos további kötelem nélkül „beesni” (drop-in) csoport ahonnan van mód szakszerű segítséget kérni Erőforrások közötti átjárhatóság a felhasználók érdekében (FMK- CSSK) „Közös nyelvet beszéljen !” a szociális és a munkaügyi szakember (közösségi szociális munka és közösségi tanácsadás)

A csoport működtetése Minden hétfőn, 3 éve, 1/2 5 és 6 között Kognitív célként az álláskeresési ismeretszerzés megajánlása - nyíltan „nem vagy egyedül” érzés - mint rejtett cél önálló ügyféldöntés: „maradok vagy megyek” papírmentesség facilitáló jellegű vezetés A csoport 0 Ft támogatásból működik, a vezetők sem kapnak óradíjat professzionális segítők, további csoportok a háttérben (közösségi pszichiátria, meditáció, álláskeresési tréning, adósságkezelés, pályatanácsadás, angol nyelvtanfolyam, FMK- Álláskeresők Klubja, pszichiátria, háziorvos, szakorvos, OOSZI, TB, NYFI, stb.)

„Kitermelt” eredmények ÁT körül kialakult közösség (állásbörze hírhozók, webes álláskeresők, Időbank, stb.) vártnál nagyobb létszámú csoportok (néha 20-30 fő) /ÁKJ-bevezetése/ 2005. november 1. Álláskeresési támogatás és utána??? számos informális kapcsolat kialakulása (pl. elhelyezkedés a klubtag segítségével) Az ÁT eredetileg tervezett informáló - orientáló jellege jól vizsgázott

ÁT / ÁK összevetése Álláskeresők Klubja (Job Club JC) Álláskeresők Teaháza (Jobseekers’ Teahouse: JSTH)

Az ÁT a karrierfejlesztés, életpályavitel folyamatában Álláskereső, Inaktív aktív Állásban álló, karrier/ LLL gondozó ÁT- utókövetés ÁT ÁK munkahely, képzés Egyéb intézmények csoportok pl. CSSK, civilek, műv.házak, pszichiátria, ideggondozó, nagycsaládosok stb.

Statisztikai adatok 2003-2004 2003-ban 372 látogatás (márciustól december végéig) 2004-ben 588 látogatás elhelyezkedett: 37 fő majdnem kétszeres nőtöbblet résztvevők többsége középfokú végzettségű

2005. I-X. hó Csepeli ÁT: 366 látogató Baross u. ÁT (V.-X. hó): 84 fő Önállóan elhelyezkedett 14 fő Támogatással elhelyezkedett 2 fő (BTM, VVT) Képzés 3 fő Baross u. ÁT (V.-X. hó): 84 fő

Az álláskeresők teaházának szabályzata .A Teaház feladat a szakmai életpálya gondozása és NEM a konkrét állásközvetítés. .A Teaház tagjai tegezik egymást .Ittas, drogos személy nem vehet részt a beszélgetéseken. .A beszélgetések közben nem lehet dohányozni. .A Teaház nem “panaszdélután” .A Teaház tagjainak tudomására jutott állás-, szakképzési- és elhelyezkedési információkat kötelességük megosztani egymással. .Elhelyezkedése érdekében minden tag vállalja az önálló álláskeresést és az erről szóló élménybeszámolókat. .A csoport tagjai a teaházban elhangzott személyes információkat (családi állapot, személyes problémák stb.) nem adják ki másoknak. .Ugyanakkor a tagok feladatuknak tekintik a külvilág felé a Teaház céljainak propagálását, az itt megszerzett pontos ismeretek átadását. .A tagok különös figyelemmel hallgatják meg egymást, és igyekszenek segíteni egymásnak. .Az itt felsorolt szempontokat minden új és régi tag önmagára nézve kötelezőként elfogadja .A Teaház szabályzata a jelen lévő tagok egyszerű többségének szavazati és igényei szerint bővíthetőek. .A Teaház mindazok számára nyitott, akik a fenti szempontokat elfogadják. .A tagok tisztában vannak munkaerejük piaci értékével és büszkék erre a szaktudásra. Készítették: Az Álláskeresők Teaházának tagjai Budapest, Csepel, 2003. március 24.-én

Gyakorlati tapasztalatok A szociális és a munkaügyi szakigazgatás közös munkájának gyakorlati haszna a munkatársak életében és a felhasználók (kliensek) életében

A PALLÓ projekt

Köszönöm a figyelmet és a közreműködést!