Szabó Béláné Jakubek Lajos GAMF Műszaki Alaptárgyi Tanszék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tevékenységhosszak és az erőforrás- mennyiségek kapcsolata Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
Advertisements

SZÉCHENYI EGYETEM, Tartószerkezetek Tsz.
Statikailag határozott összetett tartók
Tengely-méretezés fa.
Mechanika I. - Statika 6. hét:
Mechanika I. - Statika 3. hét:
METSZŐDŐ ERŐK egyensúlya Fa.
Feladatok Mikro és nanotechnika pót ZH-ra na meg pótpótZH-ra 
Mélymunkagödör határolása
Intervallum.
Bizonyítások Harmath Zsolt.
Látókör.
A hasonlóság alkalmazása
Agárdy Gyula-dr. Lublóy László
STATIKAILAG HATÁROZATLAN SZERKEZETEK
Agárdy Gyula-dr. Lublóy László
TARTÓK ALAKVÁLTOZÁSA ALAPFOGALMAK.
Agárdy Gyula-dr. Lublóy László
MECHANIKA STATIKA MEREV TESTEK STATIKÁJA EGYSZERŰ TARTÓK.
Szállítási probléma - fogalmak
TARTÓK STATIKÁJA II TAVASZ HATÁSÁBRÁK-HATÁSFÜGGVÉNYEK
Elmozdulási hatásábrák
Átviteles tartók.
Hatásábrák leterhelése
Az Euler-egyenlet és a Bernoulli-egyenlet
Háromszögek szerkesztése 4.
Háromszögek szerkesztése 2.
Háromszögek szerkesztése 3.
Háromszögek szerkesztése
Mérnöki Fizika II. 3. előadás
Mérnöki Fizika II előadás
Mérnöki Fizika II előadás
1. Feladat Két gyerek ül egy 4,5m hosszú súlytalan mérleghinta két végén. Határozzuk meg azt az alátámasztási pontot, mely a hinta egyensúlyát biztosítja,
Grafikus tervezőrendszerek programozása 3. előadás.
Programozás C-ben Link és joint Melléklet az előadáshoz.
A térdizületben ható erők
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
Munkapont - Szabályozás
7. Házi feladat megoldása
4. Házi feladat 4/1 feladat 1. Határozza meg a vakrudakat! J I H
Igénybevételek. Igénybevételi függvények és ábrák.
Kerttechnikai és műszaki tanszék Előadó: dr. Tegze Judit Elérhetőség:
2. Zh előtti összefoglaló
Közös metszéspontú erők
2. Házi feladat 1. feladat megoldása
6. Házi feladat megoldása
Mechanika I. - Statika 7. hét:
Comenius Logo (teknőc).
ELEKTROSZTATIKA 2. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
2. hét: Síkbeli erőrendszerek eredője Készítette: Pomezanski Vanda
8. hét: Összetett keretszerkezetek Készítette: Pomezanski Vanda
Az inverzió Adott egy O középpontú, r sugarú kör, ez az inverzió alapköre Az O pont az inverzió pólusa Az r2 érték az inverzió hatványa Az O ponthoz.
Sokszögek fogalma és felosztásuk
Magasépítési acélszerkezetek -keretszerkezet méretezése-
Merev test egyensúlyának vizsgálata
Rézkábel hibái.
A Függvény teljes kivizsgálása
2.1. ÁTMENŐCSAVAROS FA-FA KAPCSOLATOK
Hajlító igénybevétel Példa 1.
9. hét: Egymásra halmozás Készítette: Pomezanski Vanda
Geometriai feladatok programozása Geometriai programozás Szlávi Péter ELTE IK Média- és Oktatásinformatika Tanszék 2010.
Szerkezetek Dinamikája 3. hét: Dinamikai merevségi mátrix végeselemek módszere esetén. Másodrendű hatások rúdszerkezetek rezgésszámításánál.
Oldalirányban nem megtámasztott gerendák tervezése
Készítette: Horváth Zoltán
Klasszikus szabályozás elmélet
Az Euler-egyenlet és a Bernoulli-egyenlet
Árnyékszerkesztés alapjai
Egyenletek.
Fa szerkezetű galéria tervezése
Előadás másolata:

Szabó Béláné Jakubek Lajos GAMF Műszaki Alaptárgyi Tanszék IGÉNYBEVÉTELI ÁBRA Szabó Béláné Jakubek Lajos GAMF Műszaki Alaptárgyi Tanszék

TÉMAKÖRÖK Bevezetés Kéttámaszú tartó Kerettartó

BEVEZETÉS Az igénybevételi ábrákat a tartók méretezésénél, ellenőrzésénél használjuk.

Igénybevételek Rúderő: N (pozitív) Nyíróerő: V (pozitív) Hajlítónyomaték: M (pozitív) Csavarnyomaték: T (pozitív) (vektorával szemléltetve) Az igénybevételek bármely keresztmetszetben az egyik oldalra eső terhelésből számíthatók.

Igénybevételi ábrák jellemzői Az igénybevételi ábrák a tartó mentén az igénybevételek változását szemléltetik. Összefüggés az ábrák és a terhelés között: és Az ábrák jellege

Jellemző keresztmetszetek Koncentrált nyíróerő helye: a V ábrában ugrás; az M ábrában töréspont van. Koncentrált nyomaték helye: a V ábrában nincs változás; az M ábrában ugrás van. Sarokpont: az N és V ábrákat be kell húzni a nulla vonalra és értékeiket újra kell számítani; az M ábrában töréspont van.

KÉTTÁMASZÚ TARTÓ Rajzoljuk meg a tartó igénybevételi ábráit! y 4kN 9kN x 0,3m 0,4m 0,2m 0,3m

Támasztóerők számítása Első lépés Második lépés Harmadik lépés Eredmények y 4kN 9kN 2kN A B 3kN x 0,3m 0,4m 0,2m 0,3m

Igénybevételi ábrák elkészítése Rúderő-igénybevételi ábra 4kN 9kN 2kN C A B E 3kN (kN) 3 C-A szakaszon N=0 A-E szakaszon N=-3kN

Nyíróerő-igénybevételi ábra 4kN 9kN 2kN C A D B E 3kN 4 2 (kN) 8 9 7 4 5 D-B szakaszon V=-4+8-9=-5kN C-A szakaszon V=-4kN A-D szakaszon V=-4+8=4kN B-E szakaszon V=-4+5-9+7=2kN

Hajlító-igénybevételi ábra 4kN 9kN 2kN C A D B E 3kN 1,2 0,6 (kNm) 0,4 A rúd két végén zérus a hajlítónyomaték csak az A, D és B helyen számítandó A pontban balról számítva: D pontban balról számítva: B pontban jobbról számítva:

Gyakorló feladat 1. Válassza ki a megadott M ábrák közül a tartóhoz tartozó jelleghelyes M ábrát! 9kN 2kN A C B D

Válassza ki a jó ábrát! Nyomógombok a választáshoz A C B D A. változat B. változat C. változat D. változat

A megoldás 9kN 2kN A C B D Gratulálunk ez a jó megoldás

Gyakorló feladat 2. Rajzolja le azt két végén alátámasztott tartót amelynek a megadott ábra a nyíróerő ábrája! F1 f F2

KERETTARTÓ Rajzoljuk meg a kerettartó hajlító-nyomatéki ábráját! B A támasztóerők számítása. 0,3m 400N G y 0,3m 300N 300N x E A C D 0,2m 0,2m 0,2m

Hajlító-nyomatéki ábra A rúd két végén zérus a nyomaték, a C, D, E és G keresztmetszetekben kell számítani. 100N 400N Ábrára rajzolva Balról számolva: 400N G 300N 300N 500N E Csukló felől számolva: C D 120 120 100 140

Igénybevételi ábrák Egyszerű esetben az M ábrát a tartóra rajzolhatjuk. Szemléletesebb megoldás az ábrát egy egyenes mentén ábrázolni, főleg ha az összes igénybevételi ábrát megrajzoljuk. A keresztmetszeteket egy egyenesen bejelöljük és alá rajzoljuk az ábrákat.

Igénybevételi ábrák rajzolása C D E G B tartó 100 (N) 500 200 (N) 100 400 (Nm) 100 120 120 140

Gyakorló feladat 3. Válassza ki a megadott M ábrák közül a tartóhoz tartozó jelleghelyes M ábrát! D B F C A

Válassza ki a jó ábrát! Nyomógombok a választáshoz A C D B A. változat B. változat C. változat D. változat

A megoldás A C D B Gratulálunk ez a jó megoldás

Összefoglaló A tanultak felmérése a vizsgán történik A gyakorlati hasznosításra szaktárgyaknál, a diplomamunka kidolgozásánál és a mérnöki tervezéseknél kerül sor Az oktatás eredményességét a színvonalas mérnöki munkák igazolják