Kompetenciafejlesztés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az állandó határozó és a vonzat
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyakorlat Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
4. Kreatív döntéshozatal
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
Tipográfia.
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Sztringek.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
A GONDOLATTÉRKÉP.
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
MICROSOFT OFFICE EXCEL. Indítása  Start - Minden program – Microsoft Office – Microsoft Office Excel  Asztalról az ikonjára dupla kattintással.
A szövegszerkesztés alapjai
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
Kuti Zsuzsa szakmai vezető.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Speciális tanulási nehézségek
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Kristína Cafiková, Kitti Vidermanová Nyitrai Konstatnin Filozófus Egyetem Az életből vett feladatok megoldása írott nonverbális kommunikáció segítségével.
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Játékház Képes olvasókönyv I.
1. osztályos példa Bubernik Eszter
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Ekvivalenciák nyitott mondatok között Két nyitott mondatot ekvivalensnek mondunk, hha tetszőleges világban ugyanazok az objektumok teszik őket igazzá.
„Ment-e a könyvek által a világ elébb?”
Programozás Imagine Logo.
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Alma a fán – az iskola nyitott világa Dr. Laczkó Mária
Az alapvető kommunikáció
INNET Az interaktív térkép Duray Zsuzsa. Mi is az interaktív térkép? Olyan kép- és hangzóanyagokat, feladatokat tartalmazó felület, amely bemutatja a.
A figyelem pedagógiai szempontból legfontosabb aspektusai (Eisert 1991
QUAESTOR Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt.
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Könyvtárhasználat, tájékozódást segítő eszközök
Segítő külső körülmények 5/13. Előkészület – tanár A páros munkához szükséges szöveget kinyomtatni Készítette: Sági Lajos2.
Jegyzetkészítés 5/17.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Kutyás terápia alkalmazása óvodában Lakos Judit. Bemutatkozás Pepitappancs – Kutyás terápia csoport AZÚR Segítőkutyás Egyesület bemutatása
A labirintus A krétai mondakör
MÁSSALHANGZÓK GYAKORLÁSA
DARUS a gyermekekért.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
SZFP II Kompetenciamérés
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Kognitív Profil Teszt.
Készítette:Bálint Rita
Mikor játszunk újra? Hurrá iskolás lettem!
Előadás másolata:

Kompetenciafejlesztés

Mozgás − A pszichomotoros funkciók fejlődésének kiegyenlítésére szenzomotoros integrációs terápia − Az egészséges életmód és énkép kialakítására a testséma tudatosítása, a kinesztéziás, taktilis érzékelés fejlesztése − Az izomtónusok és reflexek erősítése − Az egyensúly, a mozgáskoordináció javítása − A laterális dominancia kialakítása − Szem-kéz-láb koordináció, keresztpályák működtetése, vizuomotoros koordináció − Téri, idői tájékozódás fejlesztése − Finommotorika, manipuláció, kéz-, ujjmozgás, grafomotoros mozgás fejlesztése

Síkbeli tájékozódás 1. mondat: A1 B4 D1 D4 C D E 1. menjetek ott soroljátok a nézz 2. fel víz folyóban vizsgáljátok élő 3. meg az néha tanulmányozzátok állatfajokat 4. növényeket el tisztaságát folyópartra hol 1. mondat: A1 B4 D1 D4 2. mondat: C1 A2 B3 B1 E2 E3 3. mondat: D3 D1 C2 E2 E3 4. mondat: D2 A3 D1 B2 C4

Állítsd össze újságok és folyóiratok címét a táblázat és a kódok segítségével! A2+C3 =___________________ A3+B2= _________________ B3+C1= __________________ C2+D3= __________________ B4+D1= ___________________ A1+C3= __________________ C2+D4= ___________________ A1+B2= __________________ B1+A4+C4= _______________B1+A4+D2= ________________

Beszélgetés az újságokkal kapcsolatban: ki melyiket látta már, olvasta, netán rendszeresen olvassa, a szüleinek jár, stb. Felvetések megfogalmazása a címek alapján az újságok tartalmát illetően. Gyűjtés szervezése (hozzanak, keressenek). Felvetések összevetése a valósággal. Aki érdekes cikket talál, ismertethetné…

Gondolatban csúsztasd egymásra a két ábrát Gondolatban csúsztasd egymásra a két ábrát! A besatírozott négyzetek alatt lévő betűk sorrendben összeolvasva egy közmondás szavait adják.

Észlelés − Vizuális (látási), auditív (hallási) észlelés − A figyelem tartósságának növelése − Alakállandóság fejlesztése − Alak-háttér differenciálás: vizuális, auditív téren − Zörejek, zenei és beszédhangok megkülönböztetése képi, mozgásos megerősítéssel − Ritmus fejlesztése mondókán, versen, éneken keresztül − Beszédészlelés fejlesztése

Labirintus

Kövesd a nyilat! b a j á i k ó j t sz k o o ly a r cs

Vezesd a helyére!

Alak-háttér differenciálás

sürget kulipintyó borzalom Szóban szó Állatnév keresése főz nyalóka nyúlik sürget kulipintyó borzalom hallgat

Testrészek keresése takaró forró muszáj harcol alábbi hasonló leteszem megleckéztet kőfejtő

Szóban szám Öttömös Hatvan Kiskunfélegyháza Négyes ugrálhatnak elköltözött megyek

Figyelemfejlesztés − Koncentráció − A figyelem tartóssága − Osztott figyelem − A figyelem terjedelme

Koncentráció

Visszafelé űrűgy, ilkicib, kóif, lappan, tallá, sövűh Nehezebb változat: Vigyázz, néhány szó helyesírása megváltozik! ürügy, körök, Pál, iram, mozi

Kakukktojás Melyik a kakukktojás? Miért? Cseréld ki a “kakukktojást” olyan szóra, amelyik illik a sorba! hosszú, könnyű, hattyú, jobbra, pöttyös

Osztott figyelem Hosszú magánhangzó van a szóban: bimm Hosszú mássalhangzó van a szóban: bamm Mindkettő van benne: bumm ősz, víz, tíz, toll, hall, holló, húsz, hóvirág, dió, hull, otthon, nyolc, győz, hattyú

Betűk helyett jelek  ▲ ♣        a á b d e é h i k l  ☼         m n o ó ö r s t u v : ______ : ______ : ______   : _______

Keveredj – állj meg – csoportosulj! A kérdésre a válasz számokban adható meg. A diákok a válasznak megfelelő nagyságú csoportokba tömörülnek. A kimaradó gyerekek (tartalékok) a tanár mellett gyülekeznek. Egymás után kétszer nem kerülhet valaki a „tartalékok” csoportjába.

Kettős kör A diákok két körbe állnak. A belső kör arccal kifelé, a külső arccal befelé fordul. A kártya egyik oldalán egy kérdés, a másikon egy válasz van. A kettős körben állók alkalmanként eggyel arrébb lépnek.

Ellenőrzés párban A párok egy munkalapon dolgoznak. Az egyik diák kidolgozza az egyik feladat megoldását, amíg a másik figyeli, és ha szükséges, segít. A következő feladatnál a párok szerepet cserélnek.

Szabadulj meg a zsetontól! Mindenkinek más színű vagy más alakú zsetonjai vannak. A játékosok egyszerre hallják a feladatokat. Majd minél gyorsabban meg kell jelölni a megoldást. Az győz, aki hamarabb megszabadul a zsetonjaitól.

Emlékezetfejlesztés − Motoros − Vizuális − Hallási − Forma − Verbális

tavaly bivaly karvaly guzsaly padmaly Memóriajáték tavaly bivaly karvaly guzsaly padmaly

Nagyvázsony Taliándörögd Vigántpetend Monostorapáti

Memóriajáték csoportban Írjunk tíz szót, és számozzuk be őket egytől tízig. Olvassuk fel a szavakat a számokkal együtt hangosan. Mondjunk egy számot egy és tíz között. Az a játékos, aki először mondja meg, melyik szó felelt meg ennek a számnak, jutalmat kap.

Bőrönd A játékosok képzeletben hosszú útra indulnak egy nagy bőrönddel. Minden játékos „beletesz” valamit a bőröndbe. Minden új szónak az ábécé következő betűjével kell kezdődnie. Minden játékos elismétli mindazt, ami elhangzott, ugyanabban a sorrendben. Aki kihagy valamit, kiesik.

Beszéd − Beszédészlelés, beszédmegértés erősítése − Beszédtempó, ritmus fejlesztése − Szókincsbővítés (passzív, aktív) − A szóhasználat, beszédkészség fejlesztése − A nyelvi kompetencia fejlesztése, a grammatikai szabályrendszer kialakítása

Ötletbörze Megadunk egy hívószót, a gyerekek pedig minden gondolatot, ötletet, adatot, emléket elmondanak vagy leírnak, amit a szó felidéz bennük.

Kommunikáció Kis papírlapokra felírunk egy-egy szót. A lapokat összegyűjtjük, majd mindenki tetszőlegesen választ egyet. Az első gyerek mond egy mondatot a nála lévő szóval. A következő tanuló továbbviszi a történetet úgy, hogy a nála lévő szót szintén beleszövi a mondatába. Így folytatódik, amíg mindenki sorra kerül.

Beszámoló forgóban A csoportok számával megegyező számú papírt helyezünk el a terem különböző pontjain. Mindegyikre felírunk egy tananyaggal kapcsolatos fogalmat. A csoportok megpróbálnak minél több információt lejegyezni erről a dologról.

Csoportfejtörő A megadott betűkből szóalkotás. Egy-egy betű a következő betűhöz oldalával vagy sarkával kapcsolható. Minden szó a betűinek négyzetét éri. Adott idő alatt a lehető legmagasabb pontot kell elérni.

Olvasás-írás − Betűk felismerése, leírása − Betűk összeolvasásának megtanítása − Olvasott szöveg megértésének fejlesztése − Ragok, jelek, használata – Helyesírás fejlesztése − Szövegalkotási, fogalmazási készség kialakítása

Renoir: Két olvasó kislány

Az olvasás fő típusai Az olvasáselsajátítás A tanulás céljából történő olvasás Az ismeretszerző olvasás A funkcionális olvasás A szórakozási célú olvasás Az áttekintő olvasás

Az olvasás kognitív összetevői Olvasásmegértés Dekódolás Jelkulcs ismerete Lexikai tudás Nyelvi megértés Nyelvi tudás Háttértudás

Dekódolás Alapvető, de nem egyedüli feltétele az olvasásnak. Betűk és hangok megfeleltetése Betűismeret (b,d) Szövegmechanikai ismeretek Figyelem Emlékezet

Betűsorrend A cmabrigde-i etegyemen kéüszlt eigyk tnuamálny sznreit a szvkaaon bleül nincs jlneestőgée aannk, mkénit rdeeőzndenk el a btűek: eyegüdl az a fntoos, hgoy az eslő és az uolstó betű a hlyéen lgyeen, ha a tböbrie a lgnoegyabb özeássivssazsg a jleezmlő, a sövzeg aokkr is tleejs mrtébéekn ovasalthó mraad. A jneleésg mgáayzrataa az, hgoy az erbemi agy nem eyedgi btűeket, hneam tleejs sazakvat ovals. Íme a bzoinytéík!

Lexikai tudás Az anyuka az első nyelvtanár. A tanulók gyermeki világához közel áll. Szabó Lőrinc: Tücsökzene Média Internet

Nyelvi megértés A hallottak közvetlen jelentésének a megértése „Ugorj le a boltba!” A megértés következtetéseken alapul Hideg téli napon ezt halljuk: Nyitva maradt az ajtó!

Háttértudás Ahhoz, hogy egy történetet megértsünk, nem elég, ha minden szót ismerünk benne. Krisztián ajándékot akart adni Csabának a születésnapjára. Elővette perselyét, és megrázta. Egy hang sem sok, annyi sem hallatszott.

Ötsoros 1. sor: 1 főnév 2. sor: 2 melléknév (vagy melléknévi igenév) 3. sor: 3 ige (vagy igéből képzett főnév) 4. sor: Egy négyszavas mondat. 5. sor: 1 főnév (az első sorban található szó szinonimája)

háború tragikus, pusztító öldöklés, sebesülés, rombolás Kioltja az emberek életét. hadviselés

Személyekről Keresztnév vagy becenév 4 jellemző melléknév Valakinek a valakije (a személynek egy fontos kapcsolata) 3 dolog, amit szeret 3 dolog, amitől fél 3 dolog, amit szeretne látni A hely, ahol él Vezetéknév

Emese magas, örökmozgó, vidám, okos Éva barátnője szereti a zenét, a könyveket és a filmeket fél a pókoktól, a sötéttől és a matematikától szeretné látni a tengert, Amerikát és az északi fényt Dunakeszin lakik Rádai

Találkozó szavak Kulcsszó kiválasztása Szógyűjtés A gyűjtött szavak elrendezése

farsang F E R G T S H A N U L O Á C M Z K É V Í

Vak kéz A csoporttagok kapnak egy-egy képet. A társak képét tilos megnézni. Mindenki bemutatja a nála lévő képet. A többiek figyelik a társukat. Ha egyetértenek a sorrendben, akkor a képeket lefelé fordítva az asztalra teszik. Megállapítják, sikerült-e a helyes sorrendet eltalálniuk.

Kognitív (megismerő) funkciók − Lényegkiemelés, összefüggéslátás − Csoportosítás, főfogalom megnevezése − Logikai gondolkodás − A tanultak alkalmazása új helyzetben

Fürtábra tulajdonság főnév jellemzés melléknév ige fokozható szófaj számnév

Jellemtérkép kevély dühös Kereki uram alázatos mert mindenkitől elvárja, hogy köszöntse őt mert a diák nem süvegeli meg alázatos mert el akarja érni, hogy a diák köszönjön neki

Kétoszlopos következtetés Szabálykeresés A szabály ellenőrzése Közös szabályalkotás A szabály alkalmazása új elemekre

Példák: 1. oszlop 2. oszlop kísér ünnep szőlő toll gyűrű hamu ágyú mennyezet Ige-főnév, hosszú magánhangzó

A tanultak alkalmazása új helyzetben Az R, T, É betűkből képezd az összes két betűből álló betűsort! A betűsorban azonos betű nem szerepelhet. RT, RÉ, TR, TÉ, ÉR, ÉT Keretezd be a szavakat!

Gondoltam egy szóra… A gyerekek párban játsszák. Az egyik gondol egy három betűből álló szóra. A másik gyerek feladata, hogy kitalálja, melyik szóra gondolt a társa. Ezért elkezd 3 betűből álló szavakat sorolni, melyeket a társa 3 jellel értékel.

Köszönöm a figyelmet!