GYŰRŰ ALAPELEMEK OKTATÁSA Hogyan oktatnám?
Sorakozó, jelentés, célkitűzések A tanár feladatai az óra előtt: - a szükséges szerek előkészítése - az öltözői rend ellenőrzése Előkészítő rész: Sorakozó, jelentés, célkitűzések Általános bemelegítés futás közbeni feladatokkal Gimnasztika, botgyakorlatok
Fő rész: A gyűrű jellemzése Legkönnyebben elhelyezhető szer. Mozgásanyaga változatos, lendületi és erőelemekből áll, melyek függésben és támaszban egyaránt végezhetők. Labilis, a szer a rajta tornázó tanulóval együtt mozog, ezért nagyobb erőkifejtést, ügyességet és bátorságot igényel.
Speciális képességfejlesztés Az ujjak szorító erejét mászással, függeszkedéssel fejleszthetjük. A hasizom erejét bordásfalon végzett gyakorlatokkal is fokozhatjuk.
Bordásfalnál, padon, homorított helyzetben törzslebegtetés, törzsfordítás tömött labdával (súlyzóval) A vállöv erősítését szolgáló súlyzós gyakorlatok: tölcsérkörzés, lebegtetés, lebegtetés mellső középtartásban, könyökkörzés nyitottan (kajak)
Alaplendület és homorított leugrás hátul A továbbiakhoz nélkülözhetetlen a jó alaplendület. A gyűrű fogása: legmélyebb pontján madárfogással fogjuk úgy, hogy lapjával előre nézzen. Felugrás a gyűrű alatt történjen, hogy ne lengjen.
Oktatása -helyes bemutatás -gyűrű fogása, alap- lendület ismertetés Lendület indítás a láb erőteljes előre emelése –gyűrű hátra felé tolása (törzs és a kar enyhe ívben) tekintet a lábfejen. Vissza függőleges nyújtott törzshelyzetig –saroklendítés lendületnövelés hátra (hát egyenes) –gyűrűtolás előre, fej mérsékelt emelés. Leugrás a hátra lendület holtpontján –saroklendítés erőteljesebb, kézzel a gyűrűt rézsút, oldalt és lefelé nyomjuk majd elengedjük. Levegőben homorítva emelkedés, érkezés hajlított állásba, rézsútos magas tartás, alapállás. Oktatása -helyes bemutatás -gyűrű fogása, alap- lendület ismertetés -gyakoroltatás
A gyűrű ellentétes irányú mozgatását mutassuk be. Hibák: alaplendületnél: csak csípőből vagy vállból hajtja végre – kevés a gyűrű ellentétes mozgása - nagyon homorít a tanuló homorított leugrásnál: korán vagy későn engedi el a gyűrűt – nem nyomja le , nem homorít kellően
Lebegőfüggés A tanuló (függésből) felfelé emeli a lábát, hogy csípőből csukott legyen. Kezdetben tartsák a lábukat zsugor helyzetben. Ha a zsugor helyzet biztos nyújtsák a térdüket lebe- függésbe. Oktatása: talajon, korláton
Hibák: a kar hajlított – nincs egyensúlyban – nyitott és hátra felé billenő (hátsófüggés felé)
Lefüggés ( gyertya ) A tanuló lebegőfüggés helyzetéből, a csípő nyitásával kiegyenesíti a törzsét úgy, hogy enyhe homorítással, nyújtott karral, fejjel lefelé függ. Akinek ez nehéz előbb zsugorfüggést végezzen. Oktatása: bordásfalnál hátsó lefüggés. Hibák: törzs nem egyenes - könyök hajlított -fej nem emelt-túlzott homorítás
Hátsó lefüggés A tanuló lebegőfüggésből leereszkedik hátsó függésbe, amennyire válla engedi kiegyenesedik és fejét emeli. A gyűrűkarikák a hát felé néznek, a törzs csípőben enyhén hajlított, a kar nyújtva. Oktatása: 1. törzsemelés bordásfalnál 2. hátsó lefüggésből törzsemelés
Az oktatás eredményességének előfeltétele: erős vállöv (tolódás hajlított támaszból) saslendület, kézisúlyzós gyakorlatok hátizomerősítés bordásfalnál hátsó lefüggésből ereszkedés állásba és emelés hátsó lefüggésbe, törzsemelés Az oktatás sorrendje: bemutatás magyarázattal – alacsony gyűrűn – magas gyűrűn segítségadással – egyedül. Hibák: nem ereszkedik elég mélyre – nagyon lehajtja a fejét.
Befejező rész: Levezetés (lazító gimnasztika, váltó- versenyek) Értékelés, köszönés A tanár feladatai az óra után: szekrények bezárása – a tornaterem és az öltözők rendjének ellenőrzése.