2005. szeptember 28.
Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt
1993-ban a Maastricht-i Szerződés aláírásakor került a menekültügy a közösségi gondolkodás látókörébe Ekkor a menedékjogot, mint a tagállamokat közösen és kölcsönösen érintő területet azonosították
Az EU-nak nincs nemzetek feletti joga/joghatósága az Unióban benyújtott menedékkérelmekről dönteni Tagországok maguk vizsgálják meg a kérelmeket és döntenek az ügyben
Nem kötelező minden EU tagállamnak részt vennie a közös menekültügyi politikai rendszer kialakításában Dánia saját utat választott és nem kötelezik az Unió menekültügyi jogszabályai, Nagy- Britannia és Írország pedig tetszése szerint dönthet úgy, hogy bizonyos rendelkezéseket nem vesz át saját jogába.
Tamperei Program Amszterdami Szerződés Első fázis jogszabály- alkotás MÁJUS 1. Hágai ET ülés Hágai Program Második fázis ellenőrzés A közös menekültügy felé
Tampere-i célok •Származási országokkal kialakított partnerségi kapcsolatokat kell kialakítása •Közös Európai Menekültügyi Rendszer létrehozása •Erőteljesebb integrációs politika – a külföldiek társadalmi beilleszkedése érdekében
A Közös Európai Menekültügyi Rendszer elemei
•Tömeges beáramlásról szóló irányelv (2001) •Dublin II. és Eurodac rendeletek ( ) •Befogadási irányelv (2003) •Kvalifikációs irányelv (2004) •Eljárási irányelv-tervezet (?) LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A csatlakozás érdekében tett magyar lépések •a közösségi menedékjogi vívmányok átvétele; •a menekültügyi intézményrendszer kiépítése; •a befogadó állomások kialakítása és fejlesztése; •a szakember állomány felkészítése, képzése.
TÖRTÉNETI HÁTTÉR Politikai Vita szept.11-i és márc.11-i terror cselekmények + A Földközi tengeren tömegesen kelnek át a hajós-menekültek - embercsempészet – sok emberi áldozat. Politikusok felvetik az EU-n kívüli menekülttáborok létesítésének ötletét (Nagy-Britannia, Olaszország, Németország)
A Hágai Program •Feladat a Menekültügyben: közös menekültügyi rendszer és egységes tartalmú védelmi jogállás létrehozása •A Hágai Program a tamperei első generációs intézkedéseken alapul
A Hágai Program feladatainak ütemezése (belső dimenzió) 2004-től 2007-igTeljes körű jogharmonizáció 2007-benA Bizottságnak el kell készítenie a hatályosulási jelentését és javaslatot kell tennie a 2008 után harmonizálandó területekre
2007-benÚjra meg kell vizsgálni a menedékkérelmek egységes elbírálásának lehetőségét közöttIntézményesített kereteket kell teremteni a tagállamok menekültügyi hatóságai közötti adat/információ és tapasztalatcsere megvalósítására 2010 utánA közös menekültügyi politikát és rendszert támogató Európai Menekültügyi Hivatal létrehozása
A Hágai Program megerősítette a közös menekültügyi rendszer kialakítását segítő pénzügyi alapokat
Az Európai Menekültügyi Alap forrást biztosít: •a menedékkérők befogadási feltételeinek javítására, •a menekültek integrációjára, •önkéntes hazatelepítési programokra.
A Hágai Program külpolitikai aspektusa Partnerség a származási és tranzit régiókkal Részvétel olyan fejlesztési programokban, melyek célja: demokratikus államberendezkedés kialakítása, gazdasági fejlődés elősegítése, magasabb életszínvonal megteremtése. Menekültügyi szempontból a legfontosabb feladatok: - megfelelő hatósági infrastruktúra és - menekültvédelmi intézményrendszer kiépítése
A közösségi politika akkor hatékony, ha •gyorsan védelmet nyújt a rászorulóknak, •kiszűri a menedékjoggal visszaélőket, •visszaszorítja az embercsempészetet, •végrehajtása figyelemmel van az 1951-es Genfi Egyezményre és az alapvető emberi jogokra, •egy új élet alternatíváját ajánlja fel – hatékony integrációs programok formájában.
Magyarország feladatai a közös menekültügyi politika megvalósítása terén: •aktív részvétel a közösségi politika formálásában és a nemzeti érdekek hatékony érvényesítése; •jogharmonizáció; •a befogadó intézmények speciális igényekhez igazítása.
KÖSZÖNJÜK FIGYELMÜKET BM BEVÁNDORLÁSI ÉS ÁLLAMPOLGÁRSÁGI HIVATAL