Helyzetkép az MO -ról Óbor-kör Egyesület 2009. november 10.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Levegőminőség. Terhelés minden olyan anyag és E, ami többletként adódik a természetes állapothoz Csoportosítás - méret/halmazállapot (ülepedő por, korom;
Advertisements

Dél-Alföldi régió Ivóvízminőség-javító Program Mórahalom, július 02.
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Vízbázisvédelem fázisai
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A környezetvédelem intézményrendszere
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A levegő szennyezettségét jelző biomonitoring rendszer
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A Környezettani Hatásvizsgálat hazai gyakorlata Dr. Kárász Imre Környezettudományi Tanszék.
EMLA Környezeti Mangement és Jog Egyesület, BME Management Szakkollégium Támogatók: Phare Access 2003 micro alap Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Szennyezőanyagok légköri terjedése Bevezető Dr. Gács Iván BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Energia és környezet.
Energia és környezet A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése.
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Piller Rudolf SzélerőVép Kht.
© Gács Iván (BME) 1/9 Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
SZEKTOR EMISSZIÓ ÁLLAPOT HATÁS Ipar VOC Felszíni ózon Mezőgazd. termés Közlekedés Energia termelés Háztartás Mezőgazd. NO x NH 3 PM SO 2 PM koncentráció.
Állam munkavédelmi feladatai
A területi politika koncepcionális eszközei Dr. Aubert Antal tanszékvezető, egyetemi docens.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 7. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
1 Hirdetmények Dobogókő, január Laczikné Szatmári Csenge KvVM Hatásvizsgálati Osztály.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
© Gács Iván (BME) 1/12 Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
SZAKMAI PROGRAM január – június 30. A KÖZMŰVELŐDÉS ORSZÁGOS SZAKFELÜGYELETE ÁLTAL TETT ÉSZREVÉTELEK ÉS JAVASLATOK MEGVALÓSÍTÁSÁNAK ELŐSEGÍTÉSÉRE.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
SKV MÓDSZERTAN ÉS FENNTARTHATÓSÁGI ÉRTÉKREND az Új Magyarország Vidékfejlesztési Tervre és Programra SKV Fórum Budapest, október 18. Env-in-Cent.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
BERUHÁZÁSOK A FŐMÉRNÖK SZEMÉVEL „Nyílt nap a beruházásokról” Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara november 27.
M0 útgyűrű déli szektor bővítése
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
M0 ÚTGYŰRŰ DÉLI SZEKTOR BŐVÍTÉSE M6 autópálya – 51 sz
Levegőtisztaság-védelem
Levegő szerepe és működése
Levegőtisztaság védelme
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
A TISZA-TÓ VÍZGAZDÁLKODÁSÁNAK JELENE ÉS JÖVŐJE SPECIÁLIS TERÜLETI FÓRUM A TISZA-TÓ KÉMIAI VÍZMINŐSÉGE.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
XXIII. KONFERENCIA A FELSZÍN ALATTI VIZEKRŐL
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Energia és környezet Szennyezőanyagok légköri terjedése Bevezető Dr. Gács Iván BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
Előadás másolata:

Helyzetkép az MO -ról Óbor-kör Egyesület november 10.

Ahonnan indult az Óbor-kör 2006-ban

Javaslatunk az „Előzetes vizsgálati dokumentáció”-hoz

Kifogásaink 1. •Az Ürömi csomópont előtti alagút részletes tervezése során pontosítani kell a római kori kőbánya megközelítését, és a felszínre bújás helyének meghatározásakor figyelembe kell venni a tervezett szélcsatorna kísérletek eredményét.

Kifogásaink 2. •Az Ürömi csomópont pontos helyének meghatározásakor a szélcsatorna kísérletek eredményeinek értékeléséből és nem az Ürömi Rendezési Tervből kell kiindulni.

Kifogásaink 3. •Az Ürömi csomópontot követő alagútszáj helyének meghatározásakor a szélcsatorna kísérletek eredményeinek értékeléséből kell kiindulni.

Kifogásaink 4. A felszíni vizekre gyakorolt hatás értékelésekor az Ezüsthegy lejtőjén és a Katlan-völgyben figyelembe kell venni a felszíni vizek alkalomszerű mozgását is.

Kifogásaink 5. • A kiskertes lakó és rekreációs övezetekben meg kell határozni a várható talajszennyezés hatásterületét is.

Kifogásaink 6 •A légszennyezés hatásterületét a területre jellemző meteorológiai viszonyok mellet, az út elkészültét megelőzően megépülő összes létesítmény hatásának figyelembevételével kell meghatározni.

Kifogásaink 7. •Engedélykérő határozza meg az összes hatótényező tekintetében a tervezett létesítmény tervezési időszakára várható legrosszabb állapotot, és a hatásvizsgálatot erre az állapotra végezze el.

Kifogásaink 8. •A hatásvizsgálatok alapjául szolgáló forgalmi elemzéseket valós forgalmi adatok alapján a létesítmény vonzáskörzetében a létesítmény tervezési időszakára tervezett forgalomnövelő beruházások forgalomnövelő hatásának figyelembevételével készítsék el.

Kifogásaink 9. •Amennyiben valamely hatásterület meghatározásakor figyelembe veszik az emissziós értékek várható változását akkor ott a határértékek várható változását is figyelembe kell venni.

A 3.1 változat megerősítése Célunk ezek után 2008-ban az volt, hogy : minden lehetséges fórumon szakmai érvekkel erősítsük meg a 3.1-es változatot, ismertessük meg a helyi lakossággal, hívjuk fel a figyelmet a valós veszélyekre, amelyeket a többi nyomvonal rejt magában, a környező települések civil szervezeteit pedig győzzük meg arról, hogy a 3.1-es változat számukra is elfogadható. Rendezvényeken, újságcikkekben, rádió és TV interjúkban hangoztattuk az érveinket. Terepbejárást szerveztünk budakalászi és ürömi civileknek és képviselőknek. M0-fórumokat szerveztünk az Ófaluban az érdeklődő III. kerületi polgárok tájékoztatására. Részt vettünk más civil szervezeték (SOS Békásmegyerért, Van Jobb M0) rendezvényein, hogy velük is megismertessük álláspontunkat. Egyesületünk törekvésében támogatókra lelt, közel 200 fő éves tagdíjjal és a fórumokon való részvételével támogatta az Óbor-kör munkáját.

30m2-es makett

Eredmények a „Környezeti hatástanulmányban” •1000 oldal, III kötet – tanulmányoztuk •Ami belekerült: 1.a szennyezések terjedését már légcsatorna kísérletek támogatásával vizsgálták; 2.az alkalmazott digitális modell a tagolt terepadottságokkal is számol; 3.a meteorológiai viszonyokat nem csak szélcsendes időben veszik figyelembe; 4.új forgalomelemzést készítettek.

Ami kimaradt a „Környezeti hatástanulmányból” 1.Nem vizsgálták kielégítően az Ürömi csomópont hatását. 2.Nem mutatták be a felhasznált alapadatok érvényességét. 3.Nem elemezték a nemzetközi és regionális tranzitforgalom várható hatását. 4.Nem vették figyelembe az utak átbocsátó képességét.

12 oldalas álláspontunk •Véleményünket egyeztettük –az érintett agglomeráció civil szervezeteivel, –a III. kerületi Önkormányzattal. •Összefoglalónkat eljuttattuk a Zöldhatósághoz.

További lépések •2008. év –a 3.1-es - új nevén A1-es - nyomvonal mellett érveltünk. –Erélyesen tiltakoztunk a tervezett Ürömi- csomópont megépítése ellen. •Ez Egyesületünk véleménye szerint minden település lakói számára káros, hiszen 20-30%-kal megnöveli a légszennyező anyagok kibocsátását, valamint erősen forgalomnövelő és környezetét terhelő beruházásokat vonz a III. kerülettel határos ürömi fejlesztési területre.

További lépések •Hangoztattuk, a teherforgalom elterelésének szükségességét az M0 északi szektoráról. Mert ezt az eredeti tervektől és ígéreteiktől eltérően kezdtek „elfelejteni” a megrendelők ill. a hatóságok, sőt egészen ellentétes vélemények is megjelentek.

A légcsatorna kísérletek kritikája •Nem volt egyértelmű a domborzat által befolyásolt szélirányok modellezése megfelelősége •Füstgyertyás kísérlet a faluban a nyereg légáramlási viszonyainak feltárásához

A füstgyertyás kísérlet eredménye 1.A 3. sz. vonal – a szennyezőanyag teljes egészében a békásmegyeri völgybe kerül. 2.A 3.1. sz. vonal – a szennyezőanyag a völgyet övező Ezüst hegy legmagasabb része, a római kori kőbánya felé kerül, ezzel azt jelentősen felhígítva. 3.Az Ürömi csomópont után nyíló alagútszáj szennyezőanyaga az uralkodó szélirány a Rókahegy északi oldalára nyomja, ezzel ennek hatásától is nagy részben mentesítve Ó-falu területét. 4.A három füstcsóva nem párhuzamos, tehát beigazolódott az az elvárásunk, hogy olyan matematikai modellt kell alkalmazni a légszennyezés eloszlásának vizsgálatakor, ami figyelembe veszi a domborzati viszonyok által alakított felszíni légmozgásokat.

Forgalomszámlálás •Forgalomszámlálás és áteresztő képesség vizsgálat a kerület és az agglomeráció útjain –Civil szervezetekkel összefogva –Eredmények •a 11.sz. útra prognosztizált méretű forgalom nem tud kialakulni, mert már lényegesen alacsonyabb szinten bedugul és 20km/ó alá esik az átlagsebesség. •Mérési eredményeinket felhasználtuk a Környezeti Hatástanulmányról kialakított véleményünk megfogalmazásakor.

A Szentendrei út forgalma

Az engedélyezési eljárás eredménye Az általunk javasolt 3.1-es változatot jelölték ki tervezésre A1 néven!! •A1 változat előnyei –legtávolabbra került a falutól –Ezüsthegyen keveredik és felhígul a szennyezés –Alagútszájtól 50m-re elszívó kürtő 25 magas kéménnyel

Az elért eredmény finomítása •2009. év –Zöldhatóság az A1-nyomvonalat jelölte ki megépítésre. –A Határozatot megfellebbeztük •kértük a Környezetvédelmi Főfelügyelőség állásfoglalását ill. iránymutatását az átmenő teherforgalom szabályozása, mérséklése érdekében ezen a szakaszon. •Az Ürömi-csomópont megépítése ellen ismét szót emeltünk.

Monitoring rendszer igénye •Állapotrögzítő monitoring kialakítása •Civil szervezetek szorgalmazzák. •Lakosság - jogvitában - ez szolgálhat kiindulási pontként. •Önkormányzat - mérési eredményekre támaszkodó tervezést tekintik elfogadhatónak. •Előzetes Vizsgálati Dokumentáció alapján a Zöldhatóság kiemeli, hogy a III. kerület mint környezetvédelmi szakhatóság előírja „az Ófalu területén készüljön a mai levegő szennyezettség bemérésével egy állapot rögzítő vizsgálat”.

A monitoring rendszer megvalósítása •Metro – Óbor-kör együttműködés a monitoring állomás működtetésére •Szállítási szerződés a mérőkészülékek importőrével az üzembe helyezéshez szükséges eszközbeszerzésre. •Karbantartási szerződés az állomás telepítőjével a szükséges negyedéves TMK ellátására. •Oktatási szerződés a RIV állomások üzemeltetőjével annak érdekében, hogy az általunk működtetett állomás teljes mértékben kompatibilis legyen a budapesti RIV állomásokkal.