EU és Magyarország 4. előadás EU és a magyar jogrend.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Közbeszerzéssel, közbeszerzési eljárás megsértésével kapcsolatos jogorvoslatok (közigazgatási jogorvoslatok) I. Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottság.
 nov. 4-én fogadták el  szeptemberében lépett hatályba  Cél: alapvető emberi jogok fenntartása+realizálása  Kötelezettségek kikényszeríthetőségéért.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
Az Európai Unió költségvetése Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László október 10.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió és Magyarország
Az Európai Unió döntéshozatali mechanizmusa és jogrendszere
Az Európai Közösségek Bírósága - A Bíróság - Az Elsőfokú Bíróság - (A Közszolgálati Törvényszék)
A nemzeti vámjogszabályok
Szabálysértési méltányossági kérelem
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
alkotmány – állam- és kormányformák
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
204/86. sz. ügy Görög Köztársaság kontra Európai Közösségek Tanácsa.
Miként viszonyul egymáshoz az EU általános költségvetése és az Európai Fejlesztési Alap?
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
Elektronikus fizetési meghagyás
Polgári Légiközlekedési Hatóság
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A versenytörvény módosítása
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
A belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv Előzmények: március:Az Európai Tanács ülése Lisszabonban december:Az Európai Bizottság közleménye.
Külkereskedelem és EU jog Dr. Marosi Zoltán Rein és Társai Freshfields Bruckhaus Deringer Iroda október 18.
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
A közigazgatási eljárás II.
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Érvényesség, hatály, alkalmazhatóság
A jogforrási rendszer II.
Az Európai Unió intézményrendszere és döntéshozatala
Megjelent a végrehajtási rendelet!
A magyar kormányzati rendszer
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési szabályok változása és
Közbeszerzési Hatóság
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
Közbeszerzési Döntőbizottság
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

EU és Magyarország 4. előadás EU és a magyar jogrend

A csatlakozás alkotmányossági alapjai 1. Az uniós tagság, mint alkotmányossági kérdés: -Az uniós tagság minőségileg tér el más nki szervezetben való részvételtől -Az uniós és a nemzetközi jog különbsége (az uniós elsődleges és másodlagos jog a magyar törvények felett áll -A tagállamok joghatósága alá tartozó személyek jogait és kötelezettségeit az Unió szervei közvetlenül alakíthatják (közvetlen hatály) -Uniós aktusok tagállami aktus átültetése nélkül alkalmazhatók (közvetlen alkalmazhatóság)-> a tagállam szerveinek hozzájárulása nélkül keletkezik áp-ra kötelező szabály; esetenként akkor is, ha a tagállam nem ért vele egyet

-AB. Kimondta, hogy ilyen mértékben átadja a joghatóságát HUN- Alkotmány felhatalmazása kell (Kormány nem köthet ilyen tartalmú nki szerződés és az OGY nem ratifikálhatja, ha nincs erre alkotmányos felhatalmazás) -Demokratikus legitimáció követelménye: szuverenitástranszfer olyan szervezetre történjen, amelyek döntéshozatali eljárásában magyar alkotmányos szervek és közvetetten a magyar vp- ok részt vesznek (Tanács, EP) -Így a évi LXI. tv egy új paragrafust illesztett az Alkotmányba (1949. évi XX. Tv)

-,,2/A. § (1) A Magyar Köztársaság az Európai Unióban tagállamként való részvétele érdekében nemzetközi szerződés alapján - az Európai Uniót, illetőleg az Európai Közösségeket (a továbbiakban: Európai Unió) alapító szerződésekből fakadó jogok gyakorlásához és kötelezettségek teljesítéséhez szükséges mértékig - egyes, Alkotmányból eredő hatásköreit a többi tagállammal közösen gyakorolhatja; e hatáskörgyakorlás megvalósulhat önállóan, az Európai Unió intézményei útján is. (2) Az (1) bekezdés szerinti nemzetközi szerződés megerősítéséhez is kihirdetéséhez az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges." - Az Alaptörvény megtartotta, de a közvetlen hatályt is beépített: (3) Az Európai Unió joga – a (2) bekezdés keretei között – megállapíthat általánosan kötelező magatartási szabályt.

2. A csatlakozás alkotmányi alapjai: -Ez a paragrafus mondja ki a joghatóság (adott ügyben mely állam, nki szervezet szerve járhat el) korlátozását -Közös gyakorlás-> nem egyszeri hatáskör átruházás, hanem a többiekkel közösen, együtt gyakorolják ezeket a jogokat (más tagállamok is lemondanak az önálló joggyakorlásról); még akkor is, ha nem a tagállamok, hanem a szervek szintjén történik a döntéshozatal (mert azok a tagállamoktól kapják a legitimációjukat) -A szuverenitástranszferre az Alkotmány adott lehetőséget, de a Csatlakozási Szerződés (EKSZ-hez, EUSZ-hoz, EURATOM- szerződéshez csatlakozás) ratifikációjával hajtotta végre; az alapító szerződések így a magyar jog részei lettek -Hatáskör átruházás csak „egyes jogokra” terjed ki (nem a csatlakozástól kezdve minden hatáskörre), további mélyítést szolgáló szerződésnél mérlegelési jog a szuverenitás további korlátozására

3. Alkotmányos fenntartások: - Csak az Alaptörvényből eredő hatásköröket lehet átruházni (nem léphetőek át a magyar közhatalmat szervek számára felállított alkotmányjogi korlátok) - „eredő”- nem az adott pillanatban Alaptörvény alapján ténylegesen gyakorolható hatáskörökre vonatkozik, hanem minden az Alaptörvényre visszavezethető hatáskör tekintetében - AB. szerint, mivel Alaptörvényt sértő jogszabály megalkotásra egyetlen magyar szerv sem rendelkezik hatáskörrel, így azt a tagállamok közösen, vagy EU-s intézmények sem tehetik meg -(Alkotmány=Alaptörvény, időponttól függően)

Jogharmonizáció - jogharmonizáció-> jogközelítés, jogi adaptáció - nem csak az irányelvek átültetése, a tételes jog alapján a hazai jogalkotás igazodása, hanem az egész uniós acquis átvétele, annak történő megfelelés - Nem csak az átültetés elmaradása, nem megfelelő teljesítése esetén indulhat kötelezettségszegési eljárás (Bizottság indítja, végső esetben az EiB elé kerül az ügy), hanem akkor is, ha újonnan létrehozott magyar szabály nem felel meg az uniós acquis-nak. - Minőségbeli különbség csatlakozás előtti és utáni jogharmonizáció között

1.Jogharmonizáció a csatlakozás előtt: -Kiemelkedő feladat volt a magyar jog uniós jognak való megfeleltetése -Kezdeti szakasz ( ): az Európai Megállapodás megkötésétől a csatlakozási kérelem benyújtásáig. Egyrészt a társulási egyezményben foglalt kötelezettség teljesítése, másrészt a csatlakozás „kieszközlése”; -ettől kezdve a magyar jogszabályok meghozásakor már figyelemmel voltak a közösségi (uniós) szabályokra- a törvényjavaslatok indoklásába be kellett építeni a megfelelésről szóló tájékoztatást; - az igazságügyi tárca véleményezte a jogszabálytervezetek közösségi jognak való megfelelését

-Második szakasz ( ): a csatlakozási kérelem benyújtásától a csatlakozási tárgyalásokig; -Eit esseni ülésén elfogadta az előcsatlakozási stratégiát, a Bizottság pedig 95-ben Fehér-könyvet dolgozott ki-> jogközelítéshez tanácsok (a PHARE nyújtott technikai és jogi segítséget) -Harmadik, „legintenzívebb szakasz” ( ), a csatlakozási szerződés aláírásáig -Jogharmonizáció évenkénti programozása a Kormány által (átlátható, ütemezhető) -Acquis screening (átvilágítás), majd jogterületenként áttekintették hol kell haladék -Bizottság éves jelentései a joganyag átvételéről -Ekkor került sor az alkotmánymódosításra

-Befejező szakasz ( ), aláírástól a csatlakozásig -Aktív megfigyelőként már részt vettünk a döntéshozatalban szavazati jog nélkül -Csatlakozás előtti utolsó belső átvilágítás, dereguláció -Két-és többoldalú ni szerződések megfelelnek-e az EU jognak (módosítani, vagy megszüntetni) -Új intézmények: - Kormány és parlament EU-s ügyekben együttműködése - magyar döntéshozatal koordinációja EU-s ügyekben - magyar EP-képviselők jogállása, megválasztásuk eljárása - MK EiB előtti eljárásban való képviseletéről előzetes döntéshozatallal kapcsolatos eljárási szabályok

2. Jogharmonizáció a csatlakozás után: -Csatlakozás előtti jogharmonizáció sikeres: csatlakoztunk, a Bizottság eredménytáblája szerint HUN az élmezőnybe tartozott a közösségi jognak való megfelelésben -Továbbra is törekedni kell az uniós acquis-nak való megfelelésnek, valamint további szabályokat kell végrehajtani átültetni -Más típusú jogharmonizáció: - Itt már nincsen évenkénti programozás, hanem uniós aktusonként - korábban, ha nem teljesítettük a jogharmonizációs feladatokat, az késleltethette a csatlakozást, most kötelezettégszegési eljárás

-A jogharmonizáció folyamata: 1. Jogharmonizációs javaslat készítése a felelős tárcsa által (aki részt vett a magyar álláspont képviseletében) és továbbítása az igazságügyi tárca számára (elektronikus adatbázisban rögzítik) - a javaslat tartalmazza, hogy mely uniós aktust, milyen határidővel, mely minisztérium első helyi felelősségével, milyen hazai jogforrási szinten, mely egyéb jogszabályok módosításával és milyen ütemezéssel kell átültetni, végrehajtani 2. Jogharmonizációs egyeztetés (az adatbázisban regisztrálják) 3. Az előterjesztő minisztérium megfelelési táblázatot készít 4. notifikáció: a Bizottság értesítése (nem csak átültetés esetén, hanem minden uniós szabályt érintő hazai jogalkotásról számot kell adni)- elmulasztás-> kötelezettségszegési eljárás Minden fázisban ellenőrzés

Csatlakozási szerződés -Aláírás: Athén, április 16. ( május 1-jén lépett hatályba) -Az aláírásra az OGY határozatban hatalmazta fel a Kormányt (előtte 12-én ügydöntő népszavazást tartottak- eredménye a Parlamentre kötelez volt) évi XXX. tv-nyel hirdették ki -Mind a 10 csatlakozó országgal ezt az egyetlen szerződést kötötték meg. - Tartalma: három fő részből tevődik össze: • 1. Csatlakozási Szerződés • 2. Csatlakozási Okmány • 3. Záróokmány (Mellékletek).

1. Csatlakozási Szerződés: -Három cikket tartalmaz, amelyek szerint a felsorolt államok képviselői megállapodnak az Európai Unió bővítéséről. 2. Csatlakozási Okmány (62 cikkből áll.): a) meghatározza a felvétel feltételeit: az addig létező és a későbbi uniós jog elfogadása, Unió által kötött nki egyezményekhez csatlakozni, GMU-ban és Schengenben részt venni b) Megállapítja az Unió alapját képező szerződéseknek a felvétellel együtt járó kiigazításait, módosításait: - meghatározza a magyar képviselők és tagok számát az uniós intézményekben -meghatározza a Tanácsban alkalmazandó szavazati súlyokat c) meghatározza a tagállami befizetések kiszámításának módját, a támogatások mértékét d) Védintézkedés bevezetésének lehetősége

3. Záróokmány: -Uniós politikánként végigveszik a Szerződés egyes rendelkezéseit. Minden, a csatlakozási tárgyalások során elért egyezség, kitétel, mentesség (ún. derogáció) ebben a részben került megállapításra -Derogációk Magyarország esetében: mg, négy szabadság, jövedéki adó, áfa, versenyjog, környezetvédelem, közlekedéspolitika - A kihirdető törvény mellékletei: I.melléklet: csatlakozási szerződés magyarul II.EKSZ, EUSZ. EURATOM-szerződés magyarul

Az uniós jog és a magyar jog kapcsolódási pontjai: -Magyarul meg lehet ismerni minden uniós forrást, mivel a magyar hivatalos nyelv (közvetlen hatály, demokratikus legitimáció, EP-ben, Tanácsban tolmácsok) -Magyar nyelven: EUR-Lex, Magyar Közlöny, Európai Unió Hivatalos Lapja magyarul is megjelenik -Bíróságoknak alkalmazni kell az uniós jogot (nem elég a szó szerinti ismeret, annak működését is érteni kell)

Magyar ügyek az EiB előtt: - HUN peres félként részt vehet, beavatkozhat, írásbeli észrevételt tehet - Előzetes döntéshozatali eljárás: magyar bíróság (Közbeszerzési Döntőbizottság) előtt ügy, amit az uniós jog figyelembevételével kell eldönteni (EiB értelmezését kérheti) - PP: - bíróság kezdeményezi hivatalból, vagy a felek indítványára - A pert felfüggeszti - a kezdeményező végzés ellen első fokon is (ne húzhassák feleslegesen az ügyet), a kezdeményezést kérő indítvány elutasítása ellen másodfokon lehet fellebbezni - BE: a kezdeményezésről szóló indítvány elutasítása ellen már első fokon is lehet fellebbezni; a többi szabály megegyezik